met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_M

Re: met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:13

Volgens mij zijn er ook 2 manieren van sporen gebruiken.

1. om hulpen te verfijnen
2. om het paard op zijn donder te geven(geen goede manier?)

Ik rijd zelf zonder sporen. Alleen met zweep maar ik houd ik eigenlijk ook alleen maar vast en doe er verder niks mee. Maar volgens mij maakt het voor een paard weinig uit qua pijn.

Maar nou vraag ik me af waarom mensen met sporen en zweep rijden als ze de sporen voor het actief houden van het paard gebruiken? Daar heb je dan toch de zweep voor in je hand of niet dan? (of precies andersom).

Nou vind ik zoiezo niet dat je een paard voorwaarts moet rijden met sporen maargoe:)

Kiala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:21

Ik had pas geleden in de les ook een opmerking van de instructeur dat ik wat meer met de zweep moet werken omdat dat minder zielig is dan iedere keer hard aan te sporen (wel zonder spoortjes).
Ik vind dat wel moeilijk omdat ik het zeker zielig vind om te doen maar ik heb nu een langer zweepje gekocht en daarmee is echt een zacht tikje al voldoende en dus hoef ik het niet meer zielig te vinden.

Ik heb het trouwens wel al geprobeerd met sporen te rijden (na aanraden van de instructeur) maar mijn benen hangen nog niet stil genoeg in de galop waardoor het paard (helaas geen eigen paard) onder mij vandaan liep want ongemerkt was ik dus continue aan het "prikken".

Ik heb dus wel mijn lesje geleerd, voorlopig geen sporen en ben erg blij met mijn nieuwe (langere zweepje)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:35

StephanieHC schreef:
Volgens mij zijn er ook 2 manieren van sporen gebruiken.

1. om hulpen te verfijnen
2. om het paard op zijn donder te geven(geen goede manier?)

Ik rijd zelf zonder sporen. Alleen met zweep maar ik houd ik eigenlijk ook alleen maar vast en doe er verder niks mee. Maar volgens mij maakt het voor een paard weinig uit qua pijn.

Maar nou vraag ik me af waarom mensen met sporen en zweep rijden als ze de sporen voor het actief houden van het paard gebruiken? Daar heb je dan toch de zweep voor in je hand of niet dan? (of precies andersom).

Nou vind ik zoiezo niet dat je een paard voorwaarts moet rijden met sporen maargoe:)

Omdat je met je zweep je paard aanwijzingen kunt geven op plaatsen waar je met je spoor zo onhandig bij kunt? Clown
Bijvoorbeeld even op de schouder/achterhand tikken of drukken tijdens zijgangen. Knipoog

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:52

Sporen zijn voor de verfijnde hulpen, zolang je nog niet op dat niveau zit, is een zweep voldoende is mijn mening.

Mijn oudste dochter (12) vind het ook "so sielug" om de haf een tik te geven als hij niet op het been reageert. Hij is bij haar dan ook niet voorwaarts genoeg. In de springles kwam ze erachter dat enige actie van haar kant toch wel gewenst was. Sindsdien gaat het wat beter.

De jongste (9) daarentegen weet de zweep wel efficient te gebruiken, bij haar loopt hij niet te sloffen en springt bij haar ook veel beter. (Terwijl ze voor de rest rijdt als een kruk, echte beginner)

Zelf rijd ik al jaren niet meer met sporen omdat deze nu niet meer nodig zijn, rij wat recreatief, probeer de haf soepel te houden en deze heeft geen (nog) knopjes. Buiten dat vind ik mijn been niet stabiel genoeg meer, ben dus ook bang voor het onnodig prikken.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:56

of het zielig is ja of nee hangt naar mijn mening van de gebruiker af Knipoog

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:05

xPassion schreef:
of het zielig is ja of nee hangt naar mijn mening van de gebruiker af Knipoog

Helemaal mee eens, maar echt overtuigd is ze niet, hij is nl niet vervelend dus wordt er niet "geslagen". Hij is nl alleen maar langzaam, nou èn................is haar reactie Slapen . Op de shet doet ze het vele malen beter, deze is overactief en moet je ontspannen terugrijden, dat is meer haar ding!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:05

sporen kan je alleen gebruiken als je stille benen heb.
zodat je niet elke keer prikt.
ik vind het alle 2 niet ziellig
maar als mensen schoppen met sporen of hele tijd slaan met de zweep denk ik hoho

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:58

Ik persoonlijk heb zowizo wat tegen sporen.
Wil hier verder ook niet op geciteerd worden ofzo.
maar waarom zou je met sporen ryden, om hem sneller te krijgen?
dat is nu de kunst van het paardryden, je eigen krachten toevoegen aan het paard.
kijk, we praten anders over de olympische spelen met sporen rijden..
dat geef ik wel toe, ik heb niks tegen een zweep ofzo,
maar sporen vind ik maar niks.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:07

Honeypony schreef:
dat is nu de kunst van het paardryden, je eigen krachten toevoegen aan het paard.

Waarom wil je niet geciteerd worden dan? Het is een discussieforum, als je geen reactie wilt moet je niet hier plaatsen..
Ik rij niet met sporen om mijn pony sneller te krijgen, maar zoals al heel vaak genoemd is in het topic ter verfijning van mijn beenhulpen. En dus niet om haar op te jagen.

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:13

MetteAndrea schreef:
Honeypony schreef:

Waarom wil je niet geciteerd worden dan? Het is een discussieforum, als je geen reactie wilt moet je niet hier plaatsen..
Ik rij niet met sporen om mijn pony sneller te krijgen, maar zoals al heel vaak genoemd is in het topic ter verfijning van mijn beenhulpen. En dus niet om haar op te jagen.

de ene wil het wel, en de andere niet..
maar ach, nu we toch bezig zijn Knipoog

ik zeg alleen maar dat ik het pas een kunst vind als je het uit je zelf kan krijgen.
ik ken heel veel mensen die met van die vreselijk grote sporen rijden.
je ziet letterlijk die sporen in zn buik staan, en als maar trappen.
ik zeg niet dat jij dat doet, maar dat ik hier door er tegen ben zal toch wel begrypelijk zijn.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:20

Citaat:

ik zeg alleen maar dat ik het pas een kunst vind als je het uit je zelf kan krijgen.
ik zeg niet dat jij dat doet, maar dat ik hier door er tegen ben zal toch wel begrypelijk zijn.

Tja, ben wel met je eens ja dat sommige sporen te groot èn verkeerd gebruikt worden. Zelf heb ik van die minigevalletjes, stelt eigenlijk niets voor. Het geeft mn pony net dat beetje extra. Ze is soms mega eigenwijs. Dat getrap is inderdaad slecht.
Sommigen gaan gewoon met sporen rijden zonder dat ze er ook maar enig verstand van hebben. Zonde gewoon!

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:24

MetteAndrea schreef:
Citaat:

Tja, ben wel met je eens ja dat sommige sporen te groot èn verkeerd gebruikt worden. Zelf heb ik van die minigevalletjes, stelt eigenlijk niets voor. Het geeft mn pony net dat beetje extra. Ze is soms mega eigenwijs. Dat getrap is inderdaad slecht.
Sommigen gaan gewoon met sporen rijden zonder dat ze er ook maar enig verstand van hebben. Zonde gewoon!

dat bedoelde ik eigenlijk ook, die mensen heb ik gewoon geen respect voor.
en ik moet ook toegeven dat van die minispoortjes aan de andere kant ook als je ze goed gebruikt veel goeds doen.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:29

Ja, inderdaad. We hebben zelf heel veel verschil gemerkt nu wel met spoortjes rijden. Mette had zeg maar nogal een enorme eigen wil Haha!.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:43

MetteAndrea schreef:

Het ergste is nog dat ze dan vaak wel denken dat ze er verstand van hebben, ik heb regelmatig maar even de andere kant op moeten kijken omdat ik t echt niet meer aan kon. Zo heb ik iemand wel eens horen zeggen over een sloom paard dat ze daarbij liever sporen dan een zweep had, dan zou ze m wel eens wat leren. Ik moest me toen echt even inhouden..

Ik rij zelf ook alleen met zweep, ik weet (gelukkig) dat mn beenligging nog lang niet goed en stil genoeg is voor sporen.

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:34

ìk vind het achterlijk als mensen het zielig vinden om met zweep te rijden maar niet zielig om met spoortjes te rijden. ik heb ook zo'n kind op de manege dat om de pas prikt om hem voorwaarts te hebben maar het zielig vind om een zweep te gebruiken en dan heeft hij helemaal plekken in zun buik en dat is dan niet zielig

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:35

niet nog zo'n topic Frusty

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:56

ik rij met sporen vanwege weinig kracht in m'n benen
en ik een zweepje niet altijd goed vast kan houden

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:13

MetteAndrea schreef:
Ja, inderdaad. We hebben zelf heel veel verschil gemerkt nu wel met spoortjes rijden. Mette had zeg maar nogal een enorme eigen wil Haha!.

Haha, ja dat is erg lastig afentoe! Maar gelukkig dat het beter gaat nu toch Haha!
Maar ik ken echt zo'n meisje hé, en die rijd altyd met sporen, niet super groot, maar ook niet bepaald klein. en dat beestje (in dit geval haf) heeft het niet eens nodig, hij luister goed, is snel, braaf beestje. en als ik dan vraag waarom gebruik je eigenlijk sporen. zegt ze: Deze pony komt niet hoger dan L niveau, En ik wil hem beleren dat die hoger kan, vandaar met sporen! Ik vond dat echt de domste stomte onozelste rede die ik ooit heb gehoort! En ze weet niet eens hoe ze ze moet gebruiken! ze loopt al vreselijk te wapperen met die stelten van der. en nu al helemaal Verward .
Vreselijk gewoon! ze loopt echt alleen maar schopjes te geven je ziet ze er gewoon letterlijk erin staan! dat vind ik dus vreselijk. Verdrietig

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:20

Ik rijd af en toe met sporen.. En altijd met zweep. Mijn paard is nog altijd een beetje lui en moet af en toe wel even wakker gemaakt worden!. En daar mee bedoel ik niet een dikke por of een enorme kletter. Ik vind dat je gerust met sporen en/of zweep kunt rijden. Als je ze maar voorzichtig gebruikt.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:19

Zolang je ze correct gebruikt zijn ze allebei niet 'zielig'.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:20

Het is allebei natuurlijk niet bedoeld om te straffen, maar ik zie sommige mensen die met sporen rijden voortdurend prikken, en dat is natuurlijk ook geen fijn gevoel! Dus daarom denk ik dat als je met allebei even goed omgaat, het niet zielig is, maar dat sporen eerder "misbruikt" worden (bewust of onbewust) en dat het daardoor minder verstandig is.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:35

Sporen is niet bedoelt elke pas je paard in de buik te prikken .. dan ben je denk ik niet helemaal goed bezig..