Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:54

Je kunt prima bitloos rijden, niks mismee. Maar het is NIET de haarlemmerolie van de ruitersport. Dát is goede les en ruiters met enig ruitergevoel. Mét bit of zonder bit.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:55

Paardrijden is ook onnatuurlijk dus in feiten zou je het dierenmishandeling kunnen noemen maarja zo kan je alles wel zo noemen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:55

Arabesk schreef:
ik ga maffen mensen, vele FAQ's staan duidelijk uitgelegd op

http://www.bitloos.be

Waarom ga je nu niet in op mijn kritiek op het onderzoek van dr cook?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:56

Vroeger wist men nog, dat er op de plek waar het Dr Cook hoofdstel inwerkt, een belangrijke zenuw aan de oppervlakte loopt, die makkelijk beschadigt als het paard met het hoofd tegen iets hards komt.
Als die zenuw beschadigt, heeft het paard een aangezichtsverlamming.

Precies op die zenuw werkt het Dr Cook hoofdstel het hardste in, met dunne touwtjes...

En daarom zijn sommige paarden helemaal niet blij met Dr Cook's uitvinding.
Niet alles wat zacht lijkt, werkt zacht.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:57

Arabesk je mag ons maf vinden maar heb het idee dat jij alles wat natural is goed keurt en alles daar buiten fout is

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:57

Eliine schreef:
heiditjj schreef:
Een reden dat sommige paarden heftig op bitloos reageren is omdat ze de druk op de plek waar een bepaalde optoming die uitvoert niet gewend zijn en sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor.

Misschien dat ik volgend jaar mijn profielwerkstuk hier over ga doen als ik het bij de schoolleiding voor elkaar krijg. Ben benieuwd wat er dan uitkomt.

EDIT:typfout

dus dat betekent dat voor een aantal paarden de bitloze optoming pijnlijker is dan de optoming met bit? toch? ik bedoel , blijkbaar zijn ze dan minder gevoelig op de kaken, maar wel heel gevoelig op de neus of achter de oren. Dan is het toch een logische keuze om met bit te rijden?

Niet gewend zijn, wil niet zeggen "pijn doen". Als jij altijd gewend bent geweest een heupbroek te dragen en dan ineens in een taillebroek of tuinbroek gehesen wordt voelt dat in het begin toch ook raar?

Mijn paard flipt als hij ook maar een bit ziet. Ik zou hem eigenlijk een keer (zonder dat ik er aan zit en met een goed passend bit en bakstuk) op de foto foto of video moeten zetten met zijn reactie. Zo zijn er meer paarden.

Ik ga nu ook me nest in Tong uitsteken

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:01

Het voelt misschien wel raar maar dat is wat anders als pijn doen.
Als ik bitloos niet goed rijd en alleen maar druk op het hoofd geven zal mijn paard ook angst hebben bij het weerzien van dat hoofdstel.
en als ik met bit gewoon goed rijd zal ze dat liever zien, nu zeg ik niet dat jij met bit met een harde hand rijd maar zo kan ieder paard angstig gemaakt worden

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:02

Anya schreef:
Citaat:
Dr. Cook ging langs verschillende musea opzoek naar paardenschedels, deze ging hij onderzoeken naar de gevolgen van het bit. Uit dit onderzoek trof hij bij 74% van de schedels ernstige botvergroeïng aan op de plek waar het bit gelegen had. (te vergelijken met een schiefel op een paardenbeen ) Na deze vrij schokkende ontdekking zette hij zijn onderzoek voort, behalve de vergroeiïng van het bot op de kaak bleek het bit nog andere gevolgen te hebben.

ik vind het een leuk begin maar met meer dan dat.
Sorry, schedels uit musea?????
Welk bit hadden die paarden in, hoe oud zijn die schedels, wat voor type ruiter zat erop, wat was het gebruiksdoel van die paarden. Kom nou toch Arabesk, ik heb begrepen dat jij een universitaire studie hebt gehad.. op basis van deze uitkomsten kun je helemaal niets zeggen over de huidige generatie paarden

- de ruitergroep is anders (sport en recreatie)
- het gebruiksdoel is anders
- de periode van rijden (uurtje per dag is ander)
- de opleiding van de ruiters is anders

En dan langs paarden gaan en constateren dat iedere proest, hoofdschud of ander bewegingen het gevolg zijn van pijn en irritatie van de zenuwen??? Me hoela.

Mijn paard schudt vooral in de wei: meestal betekent dat dat hij last van een vlieg heeft of dat de dichtstbijzijnde weidegenoot moet ophoepelen Clown

Nee ik wil graag een onderzoek naar vergroeiingen van paarden van NU
Met een GECONTROLEERDE gebruiksgroep van een grootte waarbij sprake kan zijn van significante data en een GECONTROLEERD niveau ruiter en ook nog graag een stevige controle groep van bitlozen Haha! Haha! Haha! Dát begint op een onderzoek te lijken.

Amen.

Ik ben er van overtuigd dat paarden net zo snel aan een zadel wennen, als aan een bit. Uiteindelijk kan je alles zielig gaan vinden, je kan overal wat van zeggen, maar ik denk dat iedereen goed naar zijn paard kan kijken, en ik kan zien of het dier gelukkig is. Heeft hij een glanzende vacht? Glimmen zijn ogen? Kijkt hij blij de wereld in?
Ik denk niet dat bitloos (of juist wel met bit), beslissend is voor het welzijn en geluk van een paard. Ik rijd ongeveer 5 dagen in de week dressuur, longeer nog een dagje en hij krijgt een dag vrij. En dit gebeurd allemaal met bit. Maar is dit beslissend over het welzijn van mijn paard? Dat denk ik niet. Op mijn protocollen staat regelmatig dat mijn paard er zo goed uit ziet.
Ik denk dat iedereen moet doen, waar hij of zij zich prettig bij voelt, en waarbij degene die voor het paard zorgt, zich goed bij voelt, dan voelt het paard zich er ook goed bij.
Ik denk dat de naturals nog wel eens vergeten dat niet alles wat in de natuur gebeurd, beter is voor het paard, of hem daar gelukkiger mee maakt. Het paard van nu, is namelijk niet meer het bospaard van een millenium geleden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 00:05

Hij had vanaf de eerste keer, alleen nog maar een bit in zijn mond en niemand die eraan zat, als pijn en paniek reacties. We hebben hem 1x op bit gereden en er daarna direct mee gestop, hij werd gewoon gevaarlijk.

En nog iets, voor ieder paard werkt elke bitloze optoming anders. Mijn fjord loopt heerlijk op de dr. cook, de arabier op een crb en halsring en mijn ijslander op een hackamore (die ik alleen beet pak als hij vervelend wordt, verder zit ik er niet aan).

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:11

heiditjj schreef:
Hij had vanaf de eerste keer, alleen nog maar een bit in zijn mond en niemand die eraan zat, als pijn en paniek reacties. We hebben hem 1x op bit gereden en er daarna direct mee gestop, hij werd gewoon gevaarlijk.

Ik als eigenaar, zou me dan toch afvragen of er niet een keer een tandarts langs moet komen, als dat uitgesloten is zou ik dan toch eerst gaan nadenken of het paard misschien toen hij ingereden werd een slechte ervaring heeft gehad met het bit, daarna nog meer onderzoeken of zijn mond wel helemaal in orde is, mijn hoofdstel controleren en dan pas zeggen dat het komt door het bit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:32

Zoolgangster schreef:
Vroeger wist men nog, dat er op de plek waar het Dr Cook hoofdstel inwerkt, een belangrijke zenuw aan de oppervlakte loopt, die makkelijk beschadigt als het paard met het hoofd tegen iets hards komt.
Als die zenuw beschadigt, heeft het paard een aangezichtsverlamming.

Precies op die zenuw werkt het Dr Cook hoofdstel het hardste in, met dunne touwtjes...

En daarom zijn sommige paarden helemaal niet blij met Dr Cook's uitvinding.
Niet alles wat zacht lijkt, werkt zacht.

de dr cook heeft geen dunne touwtjes, maar is gemaakt van leer Clown
daarnaast loopt er een zenuw over de neus, maar dat is iets anders dan veel zenuwuiteindes. Als je een hele harde klap geeft op een zenuw en zo die zenuw beschadigd, kan je inderdaad verlamming krijgen, maar dat kan met elke zenuw, op elke plaats. Ik denk niet dat je dat als mens kan veroorzaken. Druk op een "zenuw" zorgt niet voor gevoel/pijn, dat doet alleen druk op zenuwuiteindes. De zenuw die jij bedoelt heeft de uiteindes rond de neusgaten, bovenlip en bovenkaak (waar het bit op ligt dus Knipoog )

ik ben trouwens niet voor of tegen een bit. Als je alleen kijkt naar het verschil tussen op de neus of in de mond; in de mond is slijmvlies, logisch dat dit een stuk gevoeliger is dan huid. Huid is namelijk gemaakt om tegen invloeden van buitenaf te beschermen en slijmvlies niet Knipoog (dit even heel basaal verschil op druk, niet verschillenden optomingen meegenomen)
Vandaar dat ik wel voor bitloos ben (in de meeste gevallen), maar ik denk persoonlijk dat het met zeer zachte hand een bit ook prima is (behalve met zware inspanning ivm slikken en kauwen).

Je paard reageerd op een optoming. Er zijn verschillende soorten bitloze optomingen en met-bit-optomingen. Als je paard ergens heftig op reageert, kan het ook door die specifieke optoming komen (denk ook aan bijv. notenkrakers effect enkelgebroken trens), heeft niets met druk op neus of druk in mond te maken.
Als je paard slecht reageerd op druk op de neus, vraag ik me af hoe je je paard op de grond naar achter zet Clown
Ieder paard kan je leren te reageren op (zachte) druk in mond of op neus.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:47

Een slager die zijn eigen vlees keurt is niet onafhankelijk en een verkoper van bitloze hoofdstellen die onderzoek naar de effecten van een bit doet is dat evenmin.

De wereld is niet zwart-wit. Op het moment dat je daar wel vanuit gaat, dan ben je denk ik altijd verkeerd bezig. Want dan kijk je niet meer naar wat het beste voor jouw paard is, maar dan pas je je manier van paardrijden bij je eigen dogma's aan.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 07:52

het is idd zo jammer dat sommige bitloze ruiters dit proberen op te dringen aan de rest...

een bit hoeft niet schadelijk te zijn en t wachten is idd op een gedegen en onafhankelijk onderzoek... Beide bit en bitloos hebben voor en nadelen, maar 1 ding is hetzelfde wat je ook gebruikt de werking hangt af van de ruiterhand....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 07:54

Karl66 schreef:
Een slager die zijn eigen vlees keurt is niet onafhankelijk en een verkoper van bitloze hoofdstellen die onderzoek naar de effecten van een bit doet is dat evenmin.

De wereld is niet zwart-wit. Op het moment dat je daar wel vanuit gaat, dan ben je denk ik altijd verkeerd bezig. Want dan kijk je niet meer naar wat het beste voor jouw paard is, maar dan pas je je manier van paardrijden bij je eigen dogma's aan.

En dát vind ik dus het grote probleem.
Ik heb niets tegen bitloos rijden, het kan een heel goede optie zijn.. mits (zoals dat ook voor rijden mét bit geldt) gedaan met een zachte hand.

Ik heb wel iets tegen dogmatisch in het rond roepen dat een bit zo slecht is een bitloos zo goed, daarbij discutabele onderzoeken aanhalen, gedaan op schedels die in musea liggen (waarom geen schedels uit het slachthuis gehaald???, of een oproep gedaan bij ruiters???? ik stel mijn paard eenmaal toch dood graag ter beschikking van wetenschappelijk onderzoek).

Ik zie met enige regelmaat bitloos gereden paarden langskomen met weggedrukte ruggen en een behoorlijke onderhals en dat is ook niet goed voor een paard. En voor iedereen zegt: ja maar dat gebeurt bij met-bit ook. Ja dat klopt. Ik zie bij beide groepen met en zonder bit paarden lopen met weggedrukte ruggen, uit elkaar, scheef en met behoorlijke onderhals. En met bit of zonder bit.. dat betekent dat je je paard an gort aan het rijden bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:12

en zo is het Lachen Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:18

En daar ben ik het ook helemaal mee eens Anya Ja

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:25

ik zit me nu trouwens inene iets te bedenken.

Wij hebben een 22 jarige Shetlandpony. Zij is nu inmiddels 11 jaar bij ons, ze is bij ons altijd met bit gereden (eenvoudige enkelgebroken bustrens) een aantal maanden geleden is de tandarts langs geweest (voor 1 van onze andere pony's) en hij keek ook even de rest na. En hij zei dat de oudste pony (die van 22 dus) een geweldig gebit had. Geen haken, geen ontstoken wangslijmvliezen, geen last van de kaak, geen zere plekken etc. Zij is haar héle leven met bit gereden, maar is een gezonde en vrolijke pony. Als het bit per definitie schadelijk zou zijn, zou je dat (zeker bij zo'n oudere pony) moeten zien. Tenzij ik heel toevallig een zeldzaam geval thuis heb staan natuurlijk. Die heel toevallig geen schadelijke gevolgen van het bit heeft ondervonden

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 10:38

_Sammie_ schreef:
heiditjj schreef:

Ik als eigenaar, zou me dan toch afvragen of er niet een keer een tandarts langs moet komen, als dat uitgesloten is zou ik dan toch eerst gaan nadenken of het paard misschien toen hij ingereden werd een slechte ervaring heeft gehad met het bit, daarna nog meer onderzoeken of zijn mond wel helemaal in orde is, mijn hoofdstel controleren en dan pas zeggen dat het komt door het bit.

Hij is als 1jarige bij ons gekomen, wij hebben hem ingereden, de tandarts komt ieder jaar 2x hier en die zegt dat er niks met zijn mond aan de hand is. We hebben verschillende bitten geprobeerd, maar hij flipte helemaal en was niet veilig. Nu ik hem bitloos rijd is hij vanaf het begin af aan al heel goed te hanteren, nooit meer problemen gehad.

En Anja, dan geldt dat ook voor degenen die een bit gebruiken en bitten verkopen, dan zou niemand onderzoek mogen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:42

Een bit hoeft niet persé schade aan te richten... En bitloos hoeft ook niet persé géén schade aan te richten. Het is maar net hoe je er mee om gaat. Maar je kan toch ook gewoon alleen voor de wedstrijden even een trensje in doen? En als je 'thuis' bent gewoon bitloos?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 11:01

Babico3 schreef:
Een bit hoeft niet persé schade aan te richten... En bitloos hoeft ook niet persé géén schade aan te richten. Het is maar net hoe je er mee om gaat. Maar je kan toch ook gewoon alleen voor de wedstrijden even een trensje in doen? En als je 'thuis' bent gewoon bitloos?

Kijk, als je het op die manier doet vind ik dat je in iedergeval goed bezig bent, er zijn echter ook mensen die helemaal niet bitloos willen (ook niet tijden training en buitenritjes) omdt ze persé wedstrijden willen rijden.

http://www.bitloosrijden.nl/bitloosrijden.htm Dat is in grote lijnen het verhaal van Dr.Cook in het nederlands.

Een bit richt altijd schade aan, daar is ook een onderzoek naar gedaan (gaat zo even zoeken). Daarnaast, we hebben allerlei bitten bedacht (tongboog, tonglepel enz) die zijn ervoor om het paard niet meer de tong over het bit te gooien, waarom gooien ze de tong over het bit? Omdat ze pijn hebben. Waarom schudden ze met het hoofd? Omdat ze pijn hebben. Veel paarden brieschen ook, omdat ze pijn hebben. vrijwel alle paarden(op die ene uitzondering na) hebben een ontzettend hoge pijngrens, ze geven pijn aan, als wij daar niet op reageren, lopen ze er gewoon mee door. Zo doet een paard, omdat als hij wel pijn aangeeft, hij vanuit zijn instinct opgegeten zal worden door een roofdier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:06

Heiditjj Lachen Lachen ben jij altijd zo goed gelovig????

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:25

heiditjj schreef:
Een bit richt altijd schade aan, daar is ook een onderzoek naar gedaan (gaat zo even zoeken). Daarnaast, we hebben allerlei bitten bedacht (tongboog, tonglepel enz) die zijn ervoor om het paard niet meer de tong over het bit te gooien, waarom gooien ze de tong over het bit? Omdat ze pijn hebben. Waarom schudden ze met het hoofd? Omdat ze pijn hebben. Veel paarden brieschen ook, omdat ze pijn hebben. vrijwel alle paarden(op die ene uitzondering na) hebben een ontzettend hoge pijngrens, ze geven pijn aan, als wij daar niet op reageren, lopen ze er gewoon mee door. Zo doet een paard, omdat als hij wel pijn aangeeft, hij vanuit zijn instinct opgegeten zal worden door een roofdier.

En waarom zei mijn tandarts dan dat hij vond dat mijn 22jarige een voortreffelijk gebit had? Als het bit echt zo slecht was, had je dat dus moeten zien. Want die foto's die ik zo nu en dan voorbij zie komen die als anit-bit propaganda dienen, nou daar word ik ook niet vrolijk van nee. Maar zo zag de mond van mijn pony er niet uit hoor en die wordt al haar hele leven met bit bereden

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:19

Heb alles doorgelezen en moet zeggen dat het ZO met KiWiKo eens ben....

Arabesk, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik je voorbeelden zo amateuristisch vind ook ik heb genoeg schedeltjes langs zien komen tot afgeragte manege paarden aan toe, en nog nooit zo iets gezien. Is die foto van honderden jaren geleden en op gegraven o.i.d? (denk aan gesneuveld paard in de oorlog) Knipoog

Echt , kom met wat betere harde bewijzen, stop met paarden menselijke gevoelens toe schrijven, zoals sommig commentaar onder illustraties in je profiel... Koop desnoods bij de plaatselijke slager de schedels op en "probeer" eens onbevooroordeeld te kijken.

ik kan je zo niet serieus nemen mijn excuses...... Ik sta helemaal open voor de voor en nadelen van bit maar ben nog altijd er van overtuigd dat voor alles geldt: mits juist gebruikt word....
Laatst bijgewerkt door Rana op 14-06-08 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:20

heiditjj schreef:
Babico3 schreef:

Kijk, als je het op die manier doet vind ik dat je in iedergeval goed bezig bent, er zijn echter ook mensen die helemaal niet bitloos willen (ook niet tijden training en buitenritjes) omdt ze persé wedstrijden willen rijden.

http://www.bitloosrijden.nl/bitloosrijden.htm Dat is in grote lijnen het verhaal van Dr.Cook in het nederlands.

Erg vreemd dat mijn vorge paard als ze aan de teugel liep (dus met een beetje druk) niet schudden en als ik haar helemaal los gooide teugels op zijn langst begon ze wel te schudden, beetje onlogisch dat ze dan wel pijn zou hebben.
Paard wat nu bij mij op stal staat doet zijn mond al open als je met het bit aan komt, nou nou wat heeft die een pijn aan zijn mond dan zou je denken.. niet dus Rolleyes
Maar dit zal een eindeloze discussie worden omdat jij onderanderen er heilig van overtuigt bent dat bitloos rijden het helemaal is en met bit alleen maar forse schaden aanricht Lachen

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 14-06-08 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:24

jou onderschrift zegt al genoeg hihi, dat kan je net zo mooi op dit betrekken OK dan!