Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:
Eliine schreef:heiditjj schreef:Een reden dat sommige paarden heftig op bitloos reageren is omdat ze de druk op de plek waar een bepaalde optoming die uitvoert niet gewend zijn en sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor.
Misschien dat ik volgend jaar mijn profielwerkstuk hier over ga doen als ik het bij de schoolleiding voor elkaar krijg. Ben benieuwd wat er dan uitkomt.
EDIT:typfout
dus dat betekent dat voor een aantal paarden de bitloze optoming pijnlijker is dan de optoming met bit? toch? ik bedoel , blijkbaar zijn ze dan minder gevoelig op de kaken, maar wel heel gevoelig op de neus of achter de oren. Dan is het toch een logische keuze om met bit te rijden?
Anya schreef:Citaat:Dr. Cook ging langs verschillende musea opzoek naar paardenschedels, deze ging hij onderzoeken naar de gevolgen van het bit. Uit dit onderzoek trof hij bij 74% van de schedels ernstige botvergroeïng aan op de plek waar het bit gelegen had. (te vergelijken met een schiefel op een paardenbeen ) Na deze vrij schokkende ontdekking zette hij zijn onderzoek voort, behalve de vergroeiïng van het bot op de kaak bleek het bit nog andere gevolgen te hebben.
ik vind het een leuk begin maar met meer dan dat.
Sorry, schedels uit musea?????
Welk bit hadden die paarden in, hoe oud zijn die schedels, wat voor type ruiter zat erop, wat was het gebruiksdoel van die paarden. Kom nou toch Arabesk, ik heb begrepen dat jij een universitaire studie hebt gehad.. op basis van deze uitkomsten kun je helemaal niets zeggen over de huidige generatie paarden
- de ruitergroep is anders (sport en recreatie)
- het gebruiksdoel is anders
- de periode van rijden (uurtje per dag is ander)
- de opleiding van de ruiters is anders
En dan langs paarden gaan en constateren dat iedere proest, hoofdschud of ander bewegingen het gevolg zijn van pijn en irritatie van de zenuwen??? Me hoela.
Mijn paard schudt vooral in de wei: meestal betekent dat dat hij last van een vlieg heeft of dat de dichtstbijzijnde weidegenoot moet ophoepelen![]()
Nee ik wil graag een onderzoek naar vergroeiingen van paarden van NU
Met een GECONTROLEERDE gebruiksgroep van een grootte waarbij sprake kan zijn van significante data en een GECONTROLEERD niveau ruiter en ook nog graag een stevige controle groep van bitlozen![]()
![]()
Dát begint op een onderzoek te lijken.
heiditjj schreef:Hij had vanaf de eerste keer, alleen nog maar een bit in zijn mond en niemand die eraan zat, als pijn en paniek reacties. We hebben hem 1x op bit gereden en er daarna direct mee gestop, hij werd gewoon gevaarlijk.
Zoolgangster schreef:Vroeger wist men nog, dat er op de plek waar het Dr Cook hoofdstel inwerkt, een belangrijke zenuw aan de oppervlakte loopt, die makkelijk beschadigt als het paard met het hoofd tegen iets hards komt.
Als die zenuw beschadigt, heeft het paard een aangezichtsverlamming.
Precies op die zenuw werkt het Dr Cook hoofdstel het hardste in, met dunne touwtjes...
En daarom zijn sommige paarden helemaal niet blij met Dr Cook's uitvinding.
Niet alles wat zacht lijkt, werkt zacht.
Karl66 schreef:Een slager die zijn eigen vlees keurt is niet onafhankelijk en een verkoper van bitloze hoofdstellen die onderzoek naar de effecten van een bit doet is dat evenmin.
De wereld is niet zwart-wit. Op het moment dat je daar wel vanuit gaat, dan ben je denk ik altijd verkeerd bezig. Want dan kijk je niet meer naar wat het beste voor jouw paard is, maar dan pas je je manier van paardrijden bij je eigen dogma's aan.
_Sammie_ schreef:heiditjj schreef:Hij had vanaf de eerste keer, alleen nog maar een bit in zijn mond en niemand die eraan zat, als pijn en paniek reacties. We hebben hem 1x op bit gereden en er daarna direct mee gestop, hij werd gewoon gevaarlijk.
Ik als eigenaar, zou me dan toch afvragen of er niet een keer een tandarts langs moet komen, als dat uitgesloten is zou ik dan toch eerst gaan nadenken of het paard misschien toen hij ingereden werd een slechte ervaring heeft gehad met het bit, daarna nog meer onderzoeken of zijn mond wel helemaal in orde is, mijn hoofdstel controleren en dan pas zeggen dat het komt door het bit.
Babico3 schreef:Een bit hoeft niet persé schade aan te richten... En bitloos hoeft ook niet persé géén schade aan te richten. Het is maar net hoe je er mee om gaat. Maar je kan toch ook gewoon alleen voor de wedstrijden even een trensje in doen? En als je 'thuis' bent gewoon bitloos?
heiditjj schreef:Een bit richt altijd schade aan, daar is ook een onderzoek naar gedaan (gaat zo even zoeken). Daarnaast, we hebben allerlei bitten bedacht (tongboog, tonglepel enz) die zijn ervoor om het paard niet meer de tong over het bit te gooien, waarom gooien ze de tong over het bit? Omdat ze pijn hebben. Waarom schudden ze met het hoofd? Omdat ze pijn hebben. Veel paarden brieschen ook, omdat ze pijn hebben. vrijwel alle paarden(op die ene uitzondering na) hebben een ontzettend hoge pijngrens, ze geven pijn aan, als wij daar niet op reageren, lopen ze er gewoon mee door. Zo doet een paard, omdat als hij wel pijn aangeeft, hij vanuit zijn instinct opgegeten zal worden door een roofdier.
heiditjj schreef:Babico3 schreef:Een bit hoeft niet persé schade aan te richten... En bitloos hoeft ook niet persé géén schade aan te richten. Het is maar net hoe je er mee om gaat. Maar je kan toch ook gewoon alleen voor de wedstrijden even een trensje in doen? En als je 'thuis' bent gewoon bitloos?
Kijk, als je het op die manier doet vind ik dat je in iedergeval goed bezig bent, er zijn echter ook mensen die helemaal niet bitloos willen (ook niet tijden training en buitenritjes) omdt ze persé wedstrijden willen rijden.
http://www.bitloosrijden.nl/bitloosrijden.htm Dat is in grote lijnen het verhaal van Dr.Cook in het nederlands.
Een bit richt altijd schade aan, daar is ook een onderzoek naar gedaan (gaat zo even zoeken). Daarnaast, we hebben allerlei bitten bedacht (tongboog, tonglepel enz) die zijn ervoor om het paard niet meer de tong over het bit te gooien, waarom gooien ze de tong over het bit? Omdat ze pijn hebben. Waarom schudden ze met het hoofd? Omdat ze pijn hebben. Veel paarden brieschen ook, omdat ze pijn hebben. vrijwel alle paarden(op die ene uitzondering na) hebben een ontzettend hoge pijngrens, ze geven pijn aan, als wij daar niet op reageren, lopen ze er gewoon mee door. Zo doet een paard, omdat als hij wel pijn aangeeft, hij vanuit zijn instinct opgegeten zal worden door een roofdier.