mening -> Draf&Galop verharde weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Draf&Galop over verharde weg?

NEE!
75 (22%)
Tuurlijk, waarom niet?
60 (17%)
Niet al te vaak
73 (21%)
Heeel soms
48 (14%)
Anders..
78 (23%)

Totaal aantal stemmen: 334

Lara_Silver

Re: mening -> Draf&Galop verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:57

Draven wel, als de draf goed wordt opgebouwd op het verharde maakt dit de pezen sterker. Ik draaf ellenlange afstanden op het verharde zonder ijzers, houdt de hoeven prima bij en is goed voor de pezen, geen probleem dus.
Galop niet, hiervoor veert het te weinig en moet een te groot deel van de klap door het paard zelf opgevangen worden, dit kan voor letsel zorgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:02

Anders namelijk, wel draf maar absoluut geen galop. Is veel te gevaarlijk met een paard op 4 ijzers ivm glijgevaar. Zou om die reden ook niet in de berm galopperen stel dat hij opzij springt en toch op de weg terecht komt.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:15

Draven doe ik dagelijks op de weg.
Maar galop

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:13

Ik heb ooit gelezen dat draven over de weg goed is, maar galop hoofdpijn veroorzaakt (en terecht, moet je eens voorstellen)
Dus ik draaf wel over de wegen, galop niet al zou hij het willen

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:36

Wel ik zie er geen probleem in om zo wel met als zonder hoefijzers te draven op de weg, zolang de hoeven het goed kunnen houden waar jij als ruiter weer een beetje op moet letten, maar galop vind ik niks krijg het paard te veel schokken in de benen en dat kan weer kreupelheid veroorzaken dus dat vind ik niet echt goed.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:06

Ik draaf op de weg wel, galop niet, daar zijn de bermen/grasveldjes voor Haha!. Draaf met mijn pony elke dag zowiezo 15min over het harde, dame is inmiddels 22 en doet het al jaren. Maar galop vind ik echt not done, zowiezo de kans op uitglijden...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:26

Draf gaat prima zonder ijzers en galop tegenwoordig ook. Vroeger toen mijn paard nog beslagen werd, wilde ze niet draven op het asfalt, galop ging al helemaal niet. Voor mij was dat wel handig, want als ze er dan uitgenaait was (draver met trauma's dus kon ineens van het een op het andere moment bedenken dat ze NU thuis wou zijn) stuurde ik haar het asfalt op en voila, vrijwel direct terug naar de draf en dan kon ik haar zelf terugnemen naar de stap.

Nu staat ze al de nodige jaren natuurlijk, en ze geeft zelf aan dat ze soms harder wil op de weg, soms zelfs een rustig galopje, gaat prima hoor. Ze heeft top hoeven en mijn bekapper geeft aan dat dit echt geen kwaad kan, mits je dit niet elke dag of elke week doet.
Ik rij altijd in het bos, het zal hoogstens een paar x per jaar zijn dat ze een galopje op het asfalt maakt, maar ik geloof echt niet dat dit slecht is.
Voor de mensen die hier keihard roepen dat het zwaaaar slecht is, verdiep je eens in natuurlijk bekappen, als je weet hoe de hoef werkt, weet je dat dit geen drama is. Peesklappen krijgen ze in draf ook, en met ijzers nog veeeel meer, dus ik zie het probleem echt niet???

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:32

Ik vind het ook geen probleem om te draven of te galoperen zo af en toe. Zou het niet elke dag doen! Ook al zijn ze natuurlijk bekapt! Maar 2x per week is geen probleem, hun hoeven zijn super goed!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:20

Draven over de verharde weg doe ik geregeld, is goed voor sterke spieren en pezen, wel langzaam opbouwen uiteraard. Galop doe ik niet omdat ik dat toch te link vind met het oog op glijders.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:16

Draven over het harde wel, galop niet. Tijdens buitenritten galoppeer ik dus niet vaak omdat wij ook geen bermen hebben waar we kunnen galopperen. Alleen tijdens lange buitenritten komen we wel eens een berm tegen waar ik een galopje doe.
Draven doe ik ook niet al te lang. Vind het toch altijd een beetje eng Tong uitsteken

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:27

Zo het topic eens doorgelezen te hebben delen de meeste mensen de mening dat draf zowel met als zonder ijzers goed is, galop alleen zonder ijzers klein stukje ivm uitglijgevaar met ijzers.

Ik deel de mening van de meeste mensen hier wel..
Kijk eens naar de menners... die rijden toch altijd op de weg en draven veel..
Vind hier niks mis mee.
Met mijn paard zou ik zelfs op de weg kunnen galloperen, dit omdat hij een heel gecontroleerde en beheerste galop heeft.
Uitglijden zou naar mijn mening ook kunnen in de draf..
Heb zelf nooit op het asfalt gegallopeerd, maar zie er geen probleem in zolang het beheerst is en je niet in halve rengalop zit.. (zou niet een lang stuk galloperen)
Hoe sneller de galop hoe meer een paard ook gaat "stampen" en zo zijn pezen meer belast naar mijn mening Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:55

Dat ben ik wel met je eens maar zelf doe ik vrijwel nooit galop omdat de meeste weggetjes hier half rond lopen en ik het toch wat eng vind ivm uitglijgevaar, ookal heeft mijn paard geen ijzers en loopt ze heel zeker.
Draven doe ik juist expres wel omdat het goed is voor sterke pezen en spieren, als je langzaam opbouwt kun je uiteindelijk grote stukken draven over de weg. Kans op banketstaaf kreupelheden door bv overbelasting of rare bewegingen wordt veel kleiner.

Overigens is de draf belastender dan de galop, in draf land hij steeds op 2 benen en in galop op alle 4 de benen heel dicht achter elkaar waardoor de druk veel meer gespreid wordt.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:21

Draven zeker wel. Ja

Galop echt niet.

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:28

het zal best kunnen..
maar als ze er uit 'peren' val je hard..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:57

anneliesdj schreef:
Dat ben ik wel met je eens maar zelf doe ik vrijwel nooit galop omdat de meeste weggetjes hier half rond lopen en ik het toch wat eng vind ivm uitglijgevaar, ookal heeft mijn paard geen ijzers en loopt ze heel zeker.
Draven doe ik juist expres wel omdat het goed is voor sterke pezen en spieren, als je langzaam opbouwt kun je uiteindelijk grote stukken draven over de weg. Kans op banketstaaf kreupelheden door bv overbelasting of rare bewegingen wordt veel kleiner.

Overigens is de draf belastender dan de galop, in draf land hij steeds op 2 benen en in galop op alle 4 de benen heel dicht achter elkaar waardoor de druk veel meer gespreid wordt.

Maar in de galop landt het paard net na het zweefmoment op 1 been, waardoor er in één keer al het gewicht op dat been belandt, het is dus niet waar dat de draf belastender is. Bij de draf wordt het opgevangen door 2 benen in de galop door 1, doe het sommetje ---> ja de schok is in de galop groter dan in de draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:07

Laatst viel me het volgende op: we waren aan het draven en ik zat in de berm, en het andere paard op het fietspad. Omdat het andere paard ruimer (en sneller) draaft ging ik galopperen, na een stuk sprong het andere paard ook spontaan in galop aan, dus op het fietspad. En mij viel op: dat leek veel lichtvoetiger te gaan. In draf hoorde je het tempo zeg maar goed (zonder ijzers) en in galop was dat heel anders, net of het paard de grond minder hard raakte zeg maar.

Tijdje daarna zaten we op het fietspad, en ik zat een stukje achter (in draf) en mijn pony sprong spontaan in galop. En hierbij merkte ik hetzelfde. Het klonk en voelde allemaal lichtvoetiger, alsof er minder druk op kwam..

Hebben jullie hier een verklaring voor? Want ik moet toegeven dat ik er niet veel van ken Bloos

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:09

moonfish13 schreef:
galop niet, draven vind ik geen probleem.

Ja vind ik ook
Ik stap en draaf heel veel op het harde voor de pezen van mijn merrie, op aanraden van de DA na een peesblessure, galop vind ik not done

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:10

alleen in draf met ijzers op de verharde weg, niet in galop. Draaf af en toe wel is over verharde weg, maar niet regelmatig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:11

xtostarlight schreef:
Draf gaat prima zonder ijzers en galop tegenwoordig ook. Vroeger toen mijn paard nog beslagen werd, wilde ze niet draven op het asfalt, galop ging al helemaal niet. Voor mij was dat wel handig, want als ze er dan uitgenaait was (draver met trauma's dus kon ineens van het een op het andere moment bedenken dat ze NU thuis wou zijn) stuurde ik haar het asfalt op en voila, vrijwel direct terug naar de draf en dan kon ik haar zelf terugnemen naar de stap.

Nu staat ze al de nodige jaren natuurlijk, en ze geeft zelf aan dat ze soms harder wil op de weg, soms zelfs een rustig galopje, gaat prima hoor. Ze heeft top hoeven en mijn bekapper geeft aan dat dit echt geen kwaad kan, mits je dit niet elke dag of elke week doet.
Ik rij altijd in het bos, het zal hoogstens een paar x per jaar zijn dat ze een galopje op het asfalt maakt, maar ik geloof echt niet dat dit slecht is.
Voor de mensen die hier keihard roepen dat het zwaaaar slecht is, verdiep je eens in natuurlijk bekappen, als je weet hoe de hoef werkt, weet je dat dit geen drama is. Peesklappen krijgen ze in draf ook, en met ijzers nog veeeel meer, dus ik zie het probleem echt niet???

Draven of galopperen heeft niks met de hoeven te maken, beslagen of niet; ja hoogstens met eventuele glijpartijen. 1 keer galloperen per jaar over asfalt brengt geen schade toe maar je bekijkt de zaak wel vanuit een fout standpunt. Het zijn niet de hoeven die er onder gaan lijden als een paard vaak op asfalt galoppeert, het is de rest van het systeem, pezen die klappen krijgen die ze net níet kunnen verwerken, de botten en de gewrichten, want ook al is een hoef buigzaam, dergelijke klappen kunnen ze niet neutraliseren. Daar kan jou bekapper niet veel over zeggen imo, het ergste wat met de hoeven zou kunnen gebeuren (mits ze gezond zijn en dus een goed mechanisme hebben) is dat ze even meer gaan slijten. En met de manier van bekappen heeft het ook niks te maken, mijn pony heeft nadat hij bekapt is (traditioneel) dezelfde vorm hoeven die je ziet op van die natuurlijk bekappen sites, een beetje het 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' principe.

@ [***]: Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat in de draf het gewicht op 2 benen verdeelt wordt, en dus in tweëen gedeeld in één keer de grond raakt. In de galop raakt al het gewicht ook in één keer de grond op één voet maar wordt daarna overgenomen door de rest van de benen in het volgende stadium van de galop.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:13

[***] schreef:
Hebben jullie hier een verklaring voor? Want ik moet toegeven dat ik er niet veel van ken Bloos

Misschien heeft het te maken met het tempo van de gangen? Om het galopje van het andere paard bij te houden en misschien ook wel het drafje, moesten de paarden die het niet konden bijhouden flink doordraven, terwijl het galopje veel minder hard werken was (ik neem aan dat er nog een flink stuk versnelling mogelijk was in de galop, alhoewel je dat natuurlijk niet hebt gedaan).

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:18

ik draaf eigenlijk altijd op de weg. wij hebben thuis geen bak dus ik moet alrijd over de weg en om nou de hele weg te gaan stappen... Galopperen doe ik af en toe een stukje op de weg ik heb gelezen dat dat goed is om de pezen sterker te maken. mijn pony heeft trouwens geen ijzers

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:25

_soraja_ schreef:
ik draaf eigenlijk altijd op de weg. wij hebben thuis geen bak dus ik moet alrijd over de weg en om nou de hele weg te gaan stappen... Galopperen doe ik af en toe een stukje op de weg ik heb gelezen dat dat goed is om de pezen sterker te maken. mijn pony heeft trouwens geen ijzers

Veel draf is goed om de pezen sterker te maken, met galop maak je sneller iets kapot dan dat het goed doet.

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:50

ik zou sowieso zonder hoefijzers niet te veel op de weg lopen..
in stap kan dan nog wel.
als er een berm is zouik daar gewoon gaan lopen.

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:57

Galop niet op de verharde weg..dat is helemaal niet goed!!
draf is geen probleem op de verharde weg..zonder ijzers kan,mits niet te vaak, anders slijten de hoeven te hard maar dat is paardafhankelijk, met ijzers geen probleem alleen slijten ze dan wat harden.
Mijn pony heb ik een tijd verplicht met ijzers moeten rijden, omdat dr hoeven te hard sleten, reed wel overal waar kon in de berm maar de ijzers reed ik ook altijd doormidden..omdat ik 3x in de week meer 1,5 tot 2 uur over de weg reed naar de club en door t dorp kon je niet in de berm.. ik zou zegge kijk t af of je paard t kan zonder ijzers..suc6 iig..ik vind trouwens zonder ijzers gemakkelijker dan met..maar dat is mijn mening..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:36

draven op de verharde weg is goed om de pezen te versterken. Mijn vriend heeft dit ook moeten doen met zn paard na een aankomende peesklap. Het paard is door die training erdoor gekomen...

Galop is niet echt aan te raden op harde weg. Ten eerst is dat niet goed voor de gewrichten, omdat bodem niets opvangt qua gewicht van het paard. En ook is het gevaarlijk als het paard met ijzers wegglijdt in de galop, errug gevaarlijk...