Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Draaf met mijn pony elke dag zowiezo 15min over het harde, dame is inmiddels 22 en doet het al jaren. Maar galop vind ik echt not done, zowiezo de kans op uitglijden...

anneliesdj schreef:Dat ben ik wel met je eens maar zelf doe ik vrijwel nooit galop omdat de meeste weggetjes hier half rond lopen en ik het toch wat eng vind ivm uitglijgevaar, ookal heeft mijn paard geen ijzers en loopt ze heel zeker.
Draven doe ik juist expres wel omdat het goed is voor sterke pezen en spieren, als je langzaam opbouwt kun je uiteindelijk grote stukken draven over de weg. Kans op banketstaaf kreupelheden door bv overbelasting of rare bewegingen wordt veel kleiner.
Overigens is de draf belastender dan de galop, in draf land hij steeds op 2 benen en in galop op alle 4 de benen heel dicht achter elkaar waardoor de druk veel meer gespreid wordt.
moonfish13 schreef:galop niet, draven vind ik geen probleem.
vind ik ook
xtostarlight schreef:Draf gaat prima zonder ijzers en galop tegenwoordig ook. Vroeger toen mijn paard nog beslagen werd, wilde ze niet draven op het asfalt, galop ging al helemaal niet. Voor mij was dat wel handig, want als ze er dan uitgenaait was (draver met trauma's dus kon ineens van het een op het andere moment bedenken dat ze NU thuis wou zijn) stuurde ik haar het asfalt op en voila, vrijwel direct terug naar de draf en dan kon ik haar zelf terugnemen naar de stap.
Nu staat ze al de nodige jaren natuurlijk, en ze geeft zelf aan dat ze soms harder wil op de weg, soms zelfs een rustig galopje, gaat prima hoor. Ze heeft top hoeven en mijn bekapper geeft aan dat dit echt geen kwaad kan, mits je dit niet elke dag of elke week doet.
Ik rij altijd in het bos, het zal hoogstens een paar x per jaar zijn dat ze een galopje op het asfalt maakt, maar ik geloof echt niet dat dit slecht is.
Voor de mensen die hier keihard roepen dat het zwaaaar slecht is, verdiep je eens in natuurlijk bekappen, als je weet hoe de hoef werkt, weet je dat dit geen drama is. Peesklappen krijgen ze in draf ook, en met ijzers nog veeeel meer, dus ik zie het probleem echt niet???
[***] schreef:Hebben jullie hier een verklaring voor? Want ik moet toegeven dat ik er niet veel van ken
_soraja_ schreef:ik draaf eigenlijk altijd op de weg. wij hebben thuis geen bak dus ik moet alrijd over de weg en om nou de hele weg te gaan stappen... Galopperen doe ik af en toe een stukje op de weg ik heb gelezen dat dat goed is om de pezen sterker te maken. mijn pony heeft trouwens geen ijzers