Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:07

Zilfstar schreef:
Klara16 schreef:

Het topic in de openingspost is van iemand die haar eerste eigen paard ging kopen. Die heeft zonder meer les nodig.

Dat ben ik dus (van plan over 5 jaar). Maarreh WAAROM heb ik dan ZONDER MEER les nodig?

en ik was degene die zij: waarom moet je VERPLICHT les nemen.

Topic-opener Maanling was van mening dat je VERPLICHT bent les te nemen en daar stoorde ik me aan, wie zijn wij om een ander te commanderen wat hij/ zij met zn paard doet?
Tuurlijk is les wel beter, maar het moet je niet opgedrongen worden door een of ander forum.
Een beetje meer respect naar elkaar toe heeft nog nooit iemand misstaan.

Vork

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 19:30

Oja? hier even de post van TS Maanling in het andere topic:
Citaat:
50,- voor bekappen? holymoly, das echt veel te veel.

@TS, ik mis lessen nog in je lijstje. Dat komt er bij mij in ieder geval nog maandelijks bij, en als je goede priveles hebt betaal je daar ook best wat voor.
Verzekeren... ik heb Jo verzekerd, in ieder geval de eerste paar jaren om te ontdekken of het een brokkenpiloot is of niet. Tot nu toe niet. Kan je de ziektekostenverzekering van Van Bierum aanraden (http://www.agriver.nl). Niet zo belachelijk duur als hippozorg bijv maar wel goede dekking.
Kosten liggen aan de verzekeringssom. Ik heb Jo voor 2000,- en kost me ong 56 euro per kwartaal.

Waar staat dat ik 'van mening ben dat je VERPLICHT les moet nemen?'

Ik geef alleen aan dat als je dat gaat doen (en ik vind idd dat je het zou moeten doen, maar ik zal de laatste zijn iemand via bokt iets te verplichten, komop zeg) dat je dat op moet nemen in je kostenpost.

Wat goede les kost nou eenmaal (veel) geld.

En ja, de uitspraak dat het per definitie niet nodig is voor recreatieruiters 'want die hobbelen er toch maar wat op los' daar ben ik het niet mee eens (maar dat was geloof ik al duidelijk) en dan nog zeg ik nérgens dat ik iemand VERPLICHT les te nemen.

En zie dit topic. Ik ben duidelijk niet de enige.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:37

les kan je wel aanbevolen worden door een of ander forum.........

en ik voor een ben van mening dat niemand zonder les kan

merel_mus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:20

Wel of geen les, een lastig punt om over te discussieren...
Ik ben van mening, dat iedereen! les nodig heeft, wel of geen recreatieruiter. Je kunt weliswaar op een paard hobbelen als je geen les hebt, en je paard zal dan ook vast een band met je opbouwen, zal luisteren en jij zal blijven zitten. Toch zijn er een paar punten waarom ik van mening ben dat je weldegelijk les moet hebben. Ik zeg geen dressuurles voor mensen die toch alleen in de bossen willen rijden, maar je zou ook met je instructeur de bossen in kunnen gaan om de 'problemen' die je zelf dan vaak niet herkend, te leren herkennen en onderkennen. Zo kun je werken aan een goede manier van rijden voor zowel het paard als de ruiter.
Punten voor les:
Het paard wordt vaak op de verkeerde manier belast, net als bij veel manegepaarden gebeurd die gebruikt worden voor de beginnerslessen, hierdoor krijgt het paard sneller blessures.
Het paard is een dier en heeft, net als honden, katten en mensen, uitdagingen nodig om geestelijk gezond te blijven, een instructeur kan je op nieuwe ideeen brengen en uitdagingen aanrijken, waar je zelf, naar een tijd niet meer opkomt.
Ook voor de ruiter, is het belangrijk les te nemen, om zo je houding te verbeteren waardoor lichamelijke klachten (niet dat je het altijd meteen merkt) ,maar ook op latere leeftijd kunnen deze naar buiten komen, op tijd aan het licht worden gebracht en zo zorg je dat beiden zo min mogelijk lichamelijke schade oplopen..
Je hoeft echt niet wekelijks les te hebben, misschien in het begin, maar na een tijdje 1x per maand als buitenrijruiter, gewoon om even (door een buitenstaander) te laten kijken of alles nog goed gaat met je eigen houding en die van het paard..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:25

ben het helemaal met je eens, kiwiko, mooi gezegd Haha!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:28

Maanling schreef:
En zie dit topic. Ik ben duidelijk niet de enige.

inderdaad dame, en er zijn er ook een hoop van mening dat ze het niet nodig vinden.
Is ook ieder voor zich, toch? Knipoog

Ps ik ken jou trouwens Maanling, je foto's kwamen me al bekend voor, heb zelf een tijd in Weert gewoond Haha!
Maar das offtopic, sorry....

edit: vind het trouwens wel lief van je Maanling, dat je speciaal voor mijn stelling een topic hebt geopend.
Ik wist wel dat ik bijzonder was Haha! Mijn dank, altijd leuk om te lezen wat anderen er van vinden, toch?

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:41

Ik vind dat iedereen les nodig heeft ookal ben je alleen maar een beetje aan het "hobbelen" op je paard.
Want als jij niet goed zit of iets, gaat dat vaak over naar het paard. Ookal heeft zo'n recreatie ruiter maar 1x per maand les, het is altijd goed om even aan die kleine puntjes te werken zoals beenligging enz.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:32

Hier ben ik het niet mee eens,
ik vind dat recreatieruiters wel degelijk les nodig hebben.
Dit heeft elke ruiter nodig,
ik zeg niet elke dag maar wel 1 x in de week of om de week.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:49

Ik ben van mening dat het altijd verstandig is om les te nemen. In ieder geval eens in de zoveel tijd. Idd omdat wat meerdere mensen al gezegd hebben, je je niet bewust bent of blijft van je eigen tekortkomingen en fouten. Is wel zo prettig voor het paard als iemand dat zo nu en dan tegen je zegt en je iets hebt om aan te werken. Ook al rij je recreatief je bent wel met je paard aan het werk imo.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:06

Ik ben ook van mening dat iedereen les nodig heeft. Of je nou alleen wil rondhobbelen/achterstevoren wilt rijden/wedstrijden, het is niet alleen goed voor jezelf maar zeker voor je paard! En dan kan je paard nog zo lief/leuk zijn maar je kan op het moment dat een paard scheef loopt niet "goed genoeg" corrigeren!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:41

RedPassion schreef:
Wat ik me afvraag tijdens het lezen van dit topic; de mensen die meerdere paarden rijden, hebben die les met elk verschillend paard?

Ja. En dan zowel dressuurles als cross- en springles, omdat er zo snel foutjes insluipen. Ik heb zeker 1 * in de week les, vaak zelfs 2 of meer keer, als ik 2 paarden rijd.

Ik denk zelfs dat juist recreatieruiters les nodig hebben, omdat je als wedstrijdruiter in de ring nog wel eens op je fouten wordt gewezen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:54

Zoals ik al zei ben ik een voorstander van het feit dat mensen lessen of adviezen inwinnen mbt het rijden op paarden en het verzorgen van paarden. De overheid ziet op dit vlak ook grote problemen; zij zien problemen in het welzijn van het paard (steeds vaker komt het voor dat paarden verkeerd gehouden worden door gebrek aan kennis van de eigenaar) en er gebeuren teveel ongelukken tijdens het rijden, of dat nu 'binnen' is of 'buiten'. (veel ongelukken hadden voorkomen kunnen worden door voldoende kennis).
Nu kan je je wel wapenen met een cap en bodyprotector maar dat is geen oplossing. Kennis is het voornaamste, weten waar je mee bezig bent. Is beter voor jezelf EN voor het paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:10

Ga ik nu roet in het eten gooien door te zeggen dat ik het (deels) wel met de stelling eens ben?

Als je een voldoende basis hebt, waarmee je naar behoren op een paard kunt zitten, en je paard onder controle kunt houden en voor de rest geen lol beleefd aan het rijden in een bak, maar alleen maar kilometers vreet door bos, polder, strand, etc. dan vind ik dat je niet perse hoeft te lessen.
Je leert ook dingen van je paard, en 'buitenrijles' vind ik voor iemand die gewoon voldoende rij-ervaring heeft en een goede combinatie vormt met zijn paard echt niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:13

Dan ben ik het gewoon lekker niet met je eens Tong uitsteken

Ook met buitenritjes waar je zoals jij zegt lekker veel kilometers maakt moet je paard recht lopen, en over de rug.
En ook als je daar steeds scheef zit belast je het paard op een slechte manier.

En zonder les is die kans gewoon erg groot dat die dingen langzaam aan fout gaan, al gingen ze eerst wel goed Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:15

Lessen is zó belangrijk! Kleine foutjes sluipen er zo in. Bovendien is het ook erg belangrijk voor je paard om te lessen, die heeft er ook baat bij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:15

Dat is helemaal correct Kawa! Ben ik volkomen met je eens!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:17

Marije_jiplover schreef:
Ga ik nu roet in het eten gooien door te zeggen dat ik het (deels) wel met de stelling eens ben?

Als je een voldoende basis hebt, waarmee je naar behoren op een paard kunt zitten, en je paard onder controle kunt houden en voor de rest geen lol beleefd aan het rijden in een bak, maar alleen maar kilometers vreet door bos, polder, strand, etc. dan vind ik dat je niet perse hoeft te lessen.
Je leert ook dingen van je paard, en 'buitenrijles' vind ik voor iemand die gewoon voldoende rij-ervaring heeft en een goede combinatie vormt met zijn paard echt niet nodig.

als dat wel betekent dat er regelmatig toch even een kritisch oog geworpen wordt op de combinatie en mn het paard (stalgenoot, DA, zoiets) kan ik me daarin vinden. Maar mijn ervaring is dat dat dus niet gebeurt, en ik zie het paard lopen en denk alleen maar "arm paard".

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:18

vind dit niet kloppen, als recreatieruiter is het toch ook de bedoeling dat je op je paard kunt blijven zitten om het zo maar even te zeggen Clown

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:20

Ben ik het niet mee eens, Z-les oid hoeven ze dan misschien niet te hebben, maar een beetje dressuur les is ook goed voor 't paard.
En wat KimENlinda zegt, ze moeten ook op hun paard kunnen zitten idd Vork

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:21

Het is toch niet dat als je met je paard recreatief rijdt, dat je niet zo goed rijdt als een ander?
Ik heb jaren les gehad op veel verschillende paarden.
Ik heb nu een eigen paard en neem geen les, ik zou wel willen hoor maar gaat momenteel even niet.
Ga heel vaak wandelen met andere van stal omdat bij ons bijna allemaal recreatief is.
Ik rij ook in de piste maar minder, af en toe een klein sprongetje (30cm). Op het vlak van springen zou ik wel les kunnen gebruiken aangezien mijn merrie niet echt weet wat springen is (zelfs al is ze 11jaar oud).
Maar het is toch niet omdat je geen les neemt dat je je paard verklo.ot? Of wel soms

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:24

Plotie ik vind niet dat je je paard verkloot als je geen les hebt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:25

Het kan erg goed zijn dat je je paard wel verkloot.... doordat je balans niet goed blijkt te zijn, je paard scheef is, etc... Je moet daar af en toe aandacht aan besteden voordat het probleem dermate ernstig is dat er heftiger maatregelen getroffen moeten worden....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:26

Tja, ik rijd zelf momenteel nog wedstrijden (dressuur en springen) maar als ik buiten aan het rijden ben, met welk paard dan ook (dus wedstrijdpaard, of de boscrosspony) ik ben buiten gewoon niet bezig met rechtrichten etc.
Dus ik zal wel een slechte ruiter zijn dan. Met de boscrossbuitenpony les ik echt nooit, daar doe ik het dier ook echt geen plezier mee, hij heeft een pokkehekel aan in de bak zijn rondjes lopen. Alleen als er evt. een hindernis(je) staat, vindt hij het een beetje leuk.
Ik ga hem dus ook niet pesten met lessen.

Momenteel les ik dus nog wel (max 2x per maand) fanatiek op het paard waar ik wedstrijden mee rijd, maar als dat stopt en ik geen ander paard kan vinden om fanatiek dressuurmatig mee te gaan trainen, dan ga ik ook stoppen met lessen, tot ik wel weer een geschikt paard gevonden heb om op die manier te rijden.

Ik vind het nl zonde van mijn geld om met de oude boscrosspony dressuurmatig te gaan lessen, ik ga liever met hem buitenrijden.

@ lielle: er zijn combinaties waarbij je dat inderdaad kunt denken ja. Maar ik zei ook niet dat geen enkele recreatieruiter geen les nodig heeft. Maar ik ken er genoeg in mijn omgeving, die hun paard echt niet hinderen, en gewoon lekker buitenrijden met hun paard. In sommige gevallen wordt het paard nog (dressuurmatig en wel met les) gereden door een bijrijdster, maar in sommige gevallen ook niet. En ik vind niet dat dat perse mindere ruiters zijn dan andere ruiters die wel gaan lessen met hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:27

Hmmmm iets genuanceerder... Iemand KAN best z'n paard verkloten als diegene geen les heeft, maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn Knipoog

Maar ik neem aan dat een ruiter zo verstandig zou moeten kunnen zijn om aan de bel te trekken bij een instructeur wanneer hij of zij merkt dat het paard minder wordt, en buiten dat is af en toe een deskundig toeziend oog natuurlijk niet verkeerd om ingeslopen foutjes op te merken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:31

maar als je niet weet hoe correct, correct is...... dan weet je ook niet dat fout, fout is....... en hoe ga je dat dan voelen

een mooi voorbeeld is het topic wat nu bij haw loopt over een jonkie die NH ingereden wordt......... dat dier loopt uit elkaar op de voorhand....... houd TS dit een aantal jaren goed vol, dan mag ze hem over 4 jaar wegbrengen