Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:45

Natuurlijk is het simpeler om met een begrenzing aan de voorkant (hoofd) een paard meer opwaards te laten lopen. De hals gaat dan automatisch meer opgericht gedragen worden en daarmee zou je kunnen impliceren dat je de hals gaat trainen.

Dit kan ook zonder enig hulpmiddel, echter wel voor de wat meer gedrevene ruiters onder ons.
Als de theorie is dat door begrenzing het paard meer opgericht wordt in lijf, hals en beweging is dat ook niet zo moeilijk te verklaren. Immers juist met je zit kun je een paard begrenzen en toch voorwaards voor je been houden. Hoe meer je in je zit begrenst, hoe meer been je geeft hoe groter de mate van oprichting zal zijn. De ruiter zal dus goed in balans moeten zijn.

Niet onmogelijk maar wel moeilijk.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:14

Citaat:
runningkawa
daarop trek jij conclusies dat ik zeg dat het daar alleen maar mooi moet gaan...dat zeg ik dus niet.
Is ook niet negatief, het valt gewoon op.
Voor mij is het dan duidelijk wat je ook doet, met bit zonder bit, met hoofdstel of niet, dat het allemaal niet zo vrij is als men soms wil laten lijken

Ik snap helaas niet helemaal wat je met het bovenstaande bedoelt :S

Citaat:
PensionnetjeNatuurlijk is het simpeler om met een begrenzing aan de voorkant (hoofd) een paard meer opwaards te laten lopen. De hals gaat dan automatisch meer opgericht gedragen worden en daarmee zou je kunnen impliceren dat je de hals gaat trainen.

Het is wel simpeler, maar daarmee dan ook geen natuurlijke verzameling meer Cool

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:05

Basje98 schreef:
Citaat:
runningkawa
daarop trek jij conclusies dat ik zeg dat het daar alleen maar mooi moet gaan...dat zeg ik dus niet.
Is ook niet negatief, het valt gewoon op.
Voor mij is het dan duidelijk wat je ook doet, met bit zonder bit, met hoofdstel of niet, dat het allemaal niet zo vrij is als men soms wil laten lijken

Ik snap helaas niet helemaal wat je met het bovenstaande bedoelt :S

Citaat:
PensionnetjeNatuurlijk is het simpeler om met een begrenzing aan de voorkant (hoofd) een paard meer opwaards te laten lopen. De hals gaat dan automatisch meer opgericht gedragen worden en daarmee zou je kunnen impliceren dat je de hals gaat trainen.

Het is wel simpeler, maar daarmee dan ook geen natuurlijke verzameling meer Cool

Tja, een natuurlijke verzameling heb je zowieso niet als iemand op de rug van het paard zit.
Dan moet je ze in de wei zetten en naar kijken, hopen en lang wachten dat ze uit zichzelf verzameld gaan lopen.... Tip: neem een leesboekje mee! Knipoog

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 00:16

Citaat:
Tja, een natuurlijke verzameling heb je zowieso niet als iemand op de rug van het paard zit.
Dan moet je ze in de wei zetten en naar kijken, hopen en lang wachten dat ze uit zichzelf verzameld gaan lopen.... Tip: neem een leesboekje mee! Knipoog

Goed idee... maar dat doe ik al...werkt trouwens heel erg goed
kan ik iedereen aanbevelen Ja *LOL*

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:44

Leuke discussie zo. Wel een paar leuke plaatjes in deze context misschien:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

Ik heb het geluk gehad les te krijgen van Karen Rohlf en daar ging het toch wel degelijk over het begrenzen van de energie van het paard zodat er verzameld werd (en daarmee kwam dan ook de zo gewilde halshouding). Zoals je op de plaatjes kunt zien kun je op verschillende manieren begrenzen, met bit, halster of gewoon los in de wei puur met je lichaamshouding. Dus ja, je kunt de halsspieren van je paard prima trainen zonder een bit te gebruiken, je hoeft er niet eens voor op het paard te klimmen zelfs Haha!
Laatst bijgewerkt door Apple op 01-06-08 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link even wat korter gemaakt :-)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:47

Weet je wat nog véél simpeler is en veel met hengsten wordt toegepast?

De voerbak net ff te hoog hangen Haha! Hooi in een hooinet doen en goed strak aanstampen.
Deze ook op de juiste hoogte hangen. Het paard moet dan moeite doen het hooi eruit te trekken in een opgerichtte houding. Daar krijg je ook mooie hengstennekken van Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:48

Pensionnetje, dat vind ik eigenlijks niet kunnen Dat is niet natuurlijk en er kan veel stof in de ogen etc komen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:51

Nee met stang en trens in de krul getrokken worden wel?
Wordt door tienduizenden toegepast.

Wel eens een paard op zn achterbenen zien staan om dat laatste blaadje van de boom te plukken?

Stof in zn ogen? Kijk eens bij een paar dagen droog weer wat een zand ze te verstauwen krijgen.
Dat hooi hangt niet op 5 meter hoogte...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:17

In de krul trekken vind ik ook niet kunnen nee. Ik heb paarden wel de laatste blaadjes zien pakken, maar dat is wat anders dan hooi zo hoog op te hangen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:25

Een paard mag van mij gelukkig nog in natuurlijke houding eten: met zijn neus tegen de grond.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:26

Sorry pensionnetje, dit zijn allebei dingen die niet kunnen.
Er is ondertussen ook wel genoeg kennis over het paard, dat het eten in zon houding slecht is. Het trainen is ook 100% verkeerd, maargoed, daar is erg weinig kennis over hoe slecht het wel niet is, en vooral, mensen willen het gewoon niet weten.... Denk eens na, weet je hoeveel geld er om gaat in de paardensport... Als ze dit zouden toegeven... verliezen er wel heel veel mensen hun baan.
Toch hoop ik nog op die dag;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:54

Mijn paard heeft vroeger wel eens uit een hoog hooirek moeten eten, dat duurde een paar maanden, toen begon hij te hoesten. Dierenarts laten komen.. en die zei dat ik direct weer vanaf de grond moest voeren, en het hooi 2 uur lang in het water moest laten weken. Droog hooi eten vanaf een hoge plek is echt héél erg slecht voor de longen. Ze ademen veel te veel stof in.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:37

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:44

Bedankt voor de foto´s.

Het eten in zo´n (slechte) houding is wel wat anders dan af en toe een blaadje plukken. Bovendien trekt het daarbij de rug hol, terwijl we juist willen dat de rug gestrekt wordt...

Bovendien is het enige dat je dan "traint", is de onderhals en die willen we juist ook niet...

Het is totaal omgekeerd trainen van het wenselijke.