(Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: (Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:02

Mijn instructrice zei vorige week nog tegen mij dat paardrijden de enige sport is waarbij je fouten mag maken. En eigenlijk vond ik dat wel een heel leuke uitspraak.

Ik rij B met mijn paard, maar vind het gewoon leuk om onder begeleiding en zelfstandig een beetje te knutselen. Gewoon om af en toe te kijken wat er gebeurd. Soms komt er iets uit wat er op lijkt, soms lijkt het werkelijk helemaal nergens op. En eigenlijk maakt dat niets uit, hoeft het ook niet uit te maken. Ik val mijn paard niet af op het moment dat hij het niet goed doet. Ik ben wel streng met oefeningen die er inmiddels in horen te zitten. Een volte moet gewoon een volte zijn, een rechte lijn een rechte lijn en met wijken mag hij van mijn instructrice ook niet meer doen alsof hij 3 is. Maar een schouderbinnenwaarts of travers, ach, ik ben tevreden met alles wat in de buurt komt. Over een aantal jaar word ik daar vanzelf strenger op.

kim_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:34

Ik rijd recreatief! maar ik heb wel les en leer haar ook van alles. Maar ik dacht als je geen wedstrijden rijd recreatief? erg vaag. maarja ik rijd lliever voor me plezier dan voor de prijzen

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:07

wat nouw recreatie ruiters kunnen alleen maar galoperen en drave
er zijn genoeg recreatieve ruiter die ook gewoon goede les hebben en van alles kunnen alleen die doen het gewoon echt omdat ze het leuk vinden om een paard te houden

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:37

Waarom niet! Ik vind dat een recreatieruiter net zo behandeld moet worden als een echte dressuur ruiter. Een R.ruiter kan wel degelijk hoge dressuur rijden.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:14

Is niets mis meer als (recreatie) ruiters hogere dressuuroefeningen rijden. Wel zorgen dat je goede instructie krijgt, zodat de basis er wel in zit. reacreatie ruiters zijn niets minder dan wedstrijdruiters!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:17

Natuurlijk kan een r. ruiter hoog rijden, waarom niet.
Gewoon gaan lessen net als een ander Lachen

Maar geen stappen overslaan
Want wat je vaak ook hier op bokt ziet dan komt er een vraag met, hoe rij ik een appuyement...en dan zijn ze B nivo...

En dat kan natuurlijk niet Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:24

runningkawa schreef:
Natuurlijk kan een r. ruiter hoog rijden, waarom niet.
Gewoon gaan lessen net als een ander Lachen

Maar geen stappen overslaan
Want wat je vaak ook hier op bokt ziet dan komt er een vraag met, hoe rij ik een appuyement...en dan zijn ze B nivo...

En dat kan natuurlijk niet Lachen

Ik hoop dat je dan wel verschil maakt tussen B-niveau en B-niveau.

Als je met B-niveau bedoelt dat de ruiter nog nooit wedstrijden heeft gereden/startgerechtigd is in een hogere klasse, dan zegt dat nog helemaal niets over het daadwerkelijke rijniveau.
Als je letterlijk het rijniveau van de combinatie bedoelt, dan heb je gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:28

Ik bedoeld daarmee het rij nivo idd. Ja

Ik weet niet hoe ik anders uit moet drukken welk nivo iemand heeft. Lachen

Wp's in een klasse zeggen mij namelijk ook niet alles...ken wel Z +WP ruiters die ik liever niet op mijn paard zou zien zitten Lachen
En ruiters zonder wedstrijd ervaring vandaag zouden mogen komen Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:32

kim_horsez schreef:
Maar ik dacht als je geen wedstrijden rijd recreatief? erg vaag. maarja ik rijd lliever voor me plezier dan voor de prijzen

Wie zegt dat wedstrijdruiters alleen maar voor de prijzen rijden? Bovendien kun je ook heel goed prijzen rijden voor je plezier!!!

Ik rij regelmatig wedstrijden, dat doe ik voor mijn plezier. Ik win ook regelmatig een prijs, en daar beleef ik ook veel plezier aan... Dus wat is nu je punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:46

Snap je dat niet, Jasmijn?

Alle ruiters die wedstrijden rijden, zijn per definintie gemene, arrogante en kille mensen die hun paard de schuld geven als het niet goed is.
Bovendien trekken ze hun paarden in de krul, slaan hem veel, en zetten hem 23/7 op stal. De paarden mogen ook nooit buiten, want stel je voor dat ze zich blesseren... Nagelbijten / Gniffelen
Uiteraard maken ze wel veel gebruik van stapmolens, en longeren ze hun paarden met de kin op de borst.

Nee, dán de recreatieruiter... die paarden krijgen zoveel vrijheid als ze willen, een schuilstal in een weilandje, gezellig met andere paarden...
Ze trekken hun paarden nooit in de krul, en rijden bij voorkeur bitloos, omdat het héél gemeen is om een stuk ijzer in de mond van je paard te doen...
Dekens, krachtvoer, enz. zijn nergens voor nodig...

Zo zat het toch? Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:31

Kunnen we even gewoon bij het onderwerp blijven?

Het is wel een belangrijk gegeven wat RK aangeeft, van dat geen stappen overslaan. Daar gaat het gewoon om. Je doet alles in een oplopende lijn, maar dat staat gewoon los van wedstrijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:55

Lusitana schreef:
Kunnen we even gewoon bij het onderwerp blijven?

Doen we toch?

De vraag is of je wedstrijden rijden niet voor je plezier zou kunnen doen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:14

Voor mij is iedere ruiter die niet zijn brood verdient met het rijden (of aan het trainen is om dit ooit te gaan doen) een recreatieruiter.
Als iemand voor zijn lol heel veel wedstrijden rijdt, dan wordt het daar niet zomaar minder recreatief van.

Het gaat hier volgens mij ook eigenlijk niet om de tegenstelling recreatieruiter <> beroepsruiter, maar om de tegenstelling (dressuur)wedstrijdruiter <> niet-(dressuur)wedstrijdruiter.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:31

oomens schreef:
Het gaat hier volgens mij ook eigenlijk niet om de tegenstelling recreatieruiter <> beroepsruiter, maar om de tegenstelling (dressuur)wedstrijdruiter <> niet-(dressuur)wedstrijdruiter.

Ik denk anders niet dat de meeste deelnemers aan dit topic dat zo zien... Bovendien zijn veel beroepsruiters vanuit hun passie (dus plezier) beroepsruiter geworen. Als het alleen maar om het geld zou gaan, zijn er namelijk vele andere mogelijkheden waarmee met minder moeite meer geld te verdienen valt... Dus als zou het om beroepsruiters gaan, dan ben ik nog van mening dat deze vanuit hun passie en liefde voor paarden beroeps zijn geworden. Als ik de kans krijg met wedstrijden rijden mijn geld te verdienen zou ik die namelijk met beide handen aangrijpen. Wat is nou mooier dan met het gene wat je het liefste doet je brood verdienen?

kim_horsez schreef:
Maar ik dacht als je geen wedstrijden rijd recreatief? erg vaag. maarja ik rijd lliever voor me plezier dan voor de prijzen

Deze opmerking en opmerkingen in de trant van deze opmerking komen regelmatig voorbij in dit topic. Kennelijk denken veel bokkers dat je wedstrijden niet voor je plezier doet?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:25

jasmijn78 schreef:
oomens schreef:

Deze opmerking en opmerkingen in de trant van deze opmerking komen regelmatig voorbij in dit topic. Kennelijk denken veel bokkers dat je wedstrijden niet voor je plezier doet?

Nou... kijk maar eens rond op een willekeurig voorterrein. Knipoog Koe

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik zie het ook niet zo. Ik heb vele jaren van mijn leven níet wedstrijdgereden, en enkele wel. En in die tijd reed ik op precies dezelfde manier en had ik precies evenveel lol met mijn paard/pony.
En nu rijd ik geen wedstrijden maar ik train mijn paard niet anders dan wanneer dat wel zo zou zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:11

randalinpony schreef:
Nou... kijk maar eens rond op een willekeurig voorterrein.

Waarschijnlijk verwar jij concentratie met geen plezier hebben? Als ik gefocusd ben op mijn paard en lekker aan het losrijden, dan staat mijn gezicht ook niet op 'big smile' (thuis trouwens ook niet als ik geconcentreerd bezig ben) En toch heb ik er wel degelijk plezier in.

Bovendien vind ik het rijden van wedstrijden (en het houden van paarden) financieel gezien te kostbaar om er mee door te gaan als ik er geen plezier in zou hebben... En ik denk dat dat voor vele geldt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:58

nou, ik denk dat ze meer bedoeld boze en gefrustreerde ruiters die lopen te trekken of te schoppen of te mopperen op hun paard omdat het niet zo fijn gaat als ze zouden willen en ze onder druk staan om straks in die baan toch een voor het oog net proefje te laten zien...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:24

Rianneke schreef:
magda_90 schreef:
Soms vraag ik mij af wat het nut van wedstrijden is. Ja, je bewijst je zelf maar tegenover wie?

dit is voor mij de enigste reden;
Lusitana schreef:
wat uiteindelijk waren wedstrijden om te kijken waar je was in je opleidingsniveau....

En zo kijk ik er ook tegenaan...
Als we er voor mijn gevoel nog niet klaar voor zijn, hoef ik dus nog niet op wedstrijd.
Pas als ik denk: Nu gaat het lekker! Wil ik dat toetsen in een proef voor een jury om te kijken of die het ook met mij eens is...
Voorlopig blijf ik dus lekker nog even thuis Knipoog

Wel wordt er doorgetraind, en ook als het fijn gaat oefeningen meegenomen van hogere niveau's. Dat helpt alleen maar om vooruit te werken.
Maar het gaat bij het trainen niet om de kunstjes. Het verbeteren (sterker en losser en leniger maken van het paard) staat voorop, en als het paard fijn loopt, dat probeer je weer wat oefeningen mee te nemen. Overigens rijden wij in de training ook combinaties van oefeningen om het paard te verbeteren. zoals bijv. schouderbinnenwaarts of travers-achtige oefeningen.

Waar het om gaat is denk ik dat je niet je paard overvraagt en/of gaat prutsen om er kunstjes uit/in te krijgen die niet rijtechnisch, en qua trainingsopbouw, verantwoord zijn.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:22

Dat heb ik nou precies hetzelfde!

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:43

als je tegenwoordig op wedstrijdterreinen zowel bij de paarden als pony's rondloopt en je ogen goed de kost geeft dan denk ik dat de 75% in de krul getrokken dieren 1000 keer beter af zijn bij een recreatieve ruiter dan bij al die ruiters die de rolkur imiteren en dit gaat zelfs bij toppers mis [zie filmpjes van ulrike thiel uit 2004 op you tube,bvb laurens en anky]zie het struikelen en onregelmatig lopen van achteren en open monden,pure kwelling.elke zaterdag ga ik met iemand mee op wedstrijd die godzijdank haar paard rustig van achter naar voor rijd en het paard de ruimte geeft,met uitstekende wedstrijdresultaten tot gevolg,okee anky's paarden worden oud maar als je het filmpje van laurens ziet dan moet hij nu niet verbaasd reageren dat zijn paard geblesseerd is,ik hoop dat hij eerst bij zijn manier van rijden te rade gaat dus misschien levert het nog wat goeds op.dus fanatieke recreatieve dressuurruiters prima ,ook al zitten ze op grand-prix niveau,zolang het maar plezierig voor de paarden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 06:34

En wat voor niveau rijd jij eigenlijk?

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:32

25 jaar in duitsland gewerkt en gereden,hele leven in de paarden gezeten,nu dus een grijze ,oude dressuurmuts,die met lede ogen aanziet hoe het,de goeden nagelaten,er tegenwoordig aan toe gaat in paardenland. zeer veel jongens en meisjes nemen over wat de toppers doen en dat is bij veel dingen niet in het belang van de pony of het paard.slecht gereden in de proef,volg ze maar is naar het inrijterrein en kijk wat daar dan soms gebeurd.vroeger was paardrijden een edele sport met een edel dier waar je in harmonie mee samenwerkte. natuurlijk moet je duidelijk zijn en zijn het geen troeteldieren maar mijn laatste paard deed op z'n 18e met een lichte aanleuning bijna alle grand-prix oefeningen nog fluitend en dat is voor mij een bewijs dat de skala der ausbildung z'n werk doet ,alleen dat kost tijd en dat is er tegenwoordig vaak niet meer bij helaas!! zolang sommige trainingsmethoden toegestaan blijven zullen er heel wat dieren een ellendige wedstrijdperiode hebben waarna ze op jonge leeftijd de kroket in gaan want ze zijn versleten op cruciale plekken,dat gebeurt en is bewezen terwijl het niet nodig is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:53

Citaat:
maar als je het filmpje van laurens ziet dan moet hij nu niet verbaasd reageren dat zijn paard geblesseerd is,ik hoop dat hij eerst bij zijn manier van rijden te rade gaat dus misschien levert het nog wat goeds op

Zonder meer een onterechte opmerking. Ieder paard, ongeacht niveau of soort training, kan zichzelf aantikken of verstappen in een proef.
Of was je erbij?

Joyce legt uit wat ik bedoelde:
Citaat:
nou, ik denk dat ze meer bedoeld boze en gefrustreerde ruiters die lopen te trekken of te schoppen of te mopperen op hun paard omdat het niet zo fijn gaat als ze zouden willen en ze onder druk staan om straks in die baan toch een voor het oog net proefje te laten zien...

Ze bestaan. Net als de mensen die proberen een ongeoorloofd bit aan de aandacht van de jury te ontrekken, of die het beest op de trailer nog even aftuigen, of.... Gelukkig zijn de meeste (wedstrijd)ruiters gewoon mensen die fijn met hun dier een leuke tijd willen beleven.

Wat nou beter is, thuis plezier of op het wedstrijdterrein plezier.... dat is ieder voor zich he.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:40

Het slecht rijden of slecht behandelen van paarden komt overal voor. Laten we even uit gaan van het normaal en eerlijk rijden van paarden.
Waarom zou iemand, wie dan ook, niet gewoon een paard hoog op kunnen leiden? Alles ligt immers gewoon bij de kunde en het geduld van de ruiter en heeft niks met wedstrijden of het soort paard of wat dan ook te maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:53

kate__ schreef:
zolang sommige trainingsmethoden toegestaan blijven zullen er heel wat dieren een ellendige wedstrijdperiode hebben waarna ze op jonge leeftijd de kroket in gaan want ze zijn versleten op cruciale plekken,dat gebeurt en is bewezen terwijl het niet nodig is.

Welke trainingsmethoden bedoel je? Kun je er een paar opnoemen?

Lusitana schreef:
Waarom zou iemand, wie dan ook, niet gewoon een paard hoog op kunnen leiden?

Niet iedereen kan dat omdat niet iedereen daar dus de kennis, kunde, aanleg en het gevoel voor heeft. Sommige mensen leren nooit paardrijden, al rijden ze al 30 jaar. Dus niet ieder willekeurig iemand kan zomaar een paard hoog opleiden.