bij het opstijgen van je paard / op een hek staan ja / nee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee__

Re: bij het opstijgen van je paard / op een hek staan ja / nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:01

Op dit moment (en komende tijd) rijd ik alleen maar D/E pony's dus dat is niet zo moeilijk om op te stappen. Als het jonge pony's zijn (net ingereden) krijg ik een voetje, anders stap ik gewoon op. Afwisselend op de AC lijn of bij het hek neerzetten en opstappen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:28

Ik wissel het een beetje af, met de bravere dieren op mn werk waar ik in de gang opstap gebruik ik een opstapje, maar ik ben te lui om dat ding mee te slepen de bak in. M'n eigen stap ik nog wel eens op via het bankje voor de stal Tong uitsteken
Het is echt wel beter voor de rug van je paard (ook ivm scheeftrekken van je zadel, en opstappen is natuurlijk hele eenzeidige belasting)
Ik heb in amerika gewerkt en daar gebruikt echt iedereen een opstapje... Maar daar komen ze er zonder dus echt ook niet op- dát vind ik gewoon slecht. Je moet wel op kunnen stappen zonder.

Diabloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:35

ik stap gewoon via de grond op, we mogen niet op de hekken staan of gebruiken als opstapje, wan die zijn niet zo stevig Tong uitsteken Maar ik zou het wel fijn vinden zo'n opstapje, vooral als je een strakke broek aan hebt Scheve mond Haha!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:40

Ik klim er ook altijd zo op Haha! Kas merkt er weinig van.. die loopt meestal al half weg Bloos denk dan van jaaaaa joh je denkt toch niet dat ik zoo snel op kan stappen Clown Haha!
Gebruik alleen een krukje of hek als ik zonder zadel wil rijden.. 1.80m is dan wel erg hoog om te jumpen (heb het wel eens toen ik wat leniger was voor elkaar gekregen met een vriendinnetje Haha! )

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:56

Vraagje he, als er dan niemand in de buurt is, vinden jullie het dan niet irritant dat dat krukje midden in de bak staat?

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:33

Ik stap gewoon op zonder krukje.

Niet iets waar je paard rugproblemen van krijgt hoor Verward
Tenzij je met je volle gewicht in het zadel ploft!

Vind zelf een krukje een beetje onzin Bloos behalve als je last hebt van rugproblemen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:38

SanneKyla schreef:

Vind zelf een krukje een beetje onzin Bloos behalve als je last hebt van rugproblemen etc.

Oh nee? Fijn hoor voor je paard, 70 kilo aan de linker kant van je hebben hangen en een zadel op je rug dat instinctief dus ook naar die kant wil draaien maar wat wordt tegen gehouden door de schoft...

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:43

Nouks schreef:
SanneKyla schreef:

Oh nee? Fijn hoor voor je paard, 70 kilo aan de linker kant van je hebben hangen en een zadel op je rug dat instinctief dus ook naar die kant wil draaien maar wat wordt tegen gehouden door de schoft...

Even voor de duidelijkheid, ik snap niet hoe je bij 70 kilo komt Verward
Daar heb je je behoorlijk op verkeken.

Bovendien heb ik dan een raar zadel, schoftvrijheid en blijft mooi liggen op de plek.
Als het glijden wil doet hij het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:46

70 kilo leek me een aardig gemiddeld gewicht voor een volwassen vrouw dat rijdt op een warmbloedpaard Knipoog

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:48

Ik ben niet volwassen Nors opkijken Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:50

Ik rijd een E-pony en ben zelf 1.77 (en geen 70 kg Vork ). Ik stap gewoon in een keer zonder krukje op.
Heb het er met mijn osteopaat/fysiotherapeut over gehad en zij ziet ook geen problemen

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:52

Ik denk dat het in dit geval gaat over wat het beste is voor je paard.

Ik weet niet of jou fysiotherapeut iets van paarden af weet maar goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:53

Met mijn fysiotherapeut/osteopaat bedoel ik de fysio/osteo die mijn pony behandelt *LOL* !

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:54

Haha okee, mijn fout Clown

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:58

Zonder opstapje kom ik er echt nieteens op! Bij ons staat er ook altijd een bankje net naast de bakrand die gewoon blijft staan, staat dus ook nooit in de weg. Dat is ook een van de eerste dingen die ik dit paard geleerd heb... netjes parkeren bij een bankje en wachten tot er iemand op je rug ploft voor je wegloopt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:07

SanneKyla schreef:
Ik ben niet volwassen Nors opkijken Huilen van het lachen

Jij zegt: "niet iets waar je paard rugproblemen van krijgt".

Ik heb het helemaal niet over jouw specifieke situatie. Ik zeg bovendien niet dat iedereen met krukje op moet stijgen, want ik snap ook wel dat dat onhandig is wanneer je gewoon op kunt stijgen zonder je paard daarbij echt te hinderen.

Maar stellen dat je paard daar heus geen rugproblemen van krijgt, kun je mijns inziens niet. Want het is logisch dat paard en zadel scheef worden van éénzijdige belasting.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:10

Het ligt er ook maar net aan hoe de ruiter opstijgt.
Ik bedoel, ik doe er geen half uur over om in het zadel te komen.

Ik zet m'n voet in de beugel, druk me omhoog, zwaai mijn andere been over het zadel en ga rustig zitten.

En dit in een normaal tempo. Zadel blijft op zijn plaats en paard heeft nergens last van.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:15

wij hebben naast de bak een heel handig picknickbankje staan Haha! En daar maak ik dankbaar gebruik van. Door een slechte rug, die mijn benen minder kracht geeft heb ik dat ook gewoon nodig. Beau blijft netjes staan tot ik zit (niet dat ik met bankje nog moeite heb Nagelbijten / Gniffelen ). Kortom, voor allebei makkelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:17

Sanne: Maar ondanks dat jij schijnbaar goed op kunt stijgen en dat jouw paard er geen last van heeft (lijkt te hebben?)....

Dan nog kun je niet stellen dat opstijgen "niet iets is waar je paard rugklachten van krijgt", want niet iedereen is A) van die lengte dat hij/zij gemakkelijk kan opstijgen, B) zo lenig dat dit lekker soepel en gemakkelijk gaat, en C) van dat gewicht dat het opstijgen gemakkelijk en zonder hinderen zal verlopen.

En hoe dan ook, als jij steeds vanaf links vanaf de grond opstijgt, is dat wel steeds jouw gewicht aan de linkerkant van jouw paard en jouw zadel. Ongeacht of je paard daar last van heeft, ongeacht of dat (op de lange termijn en wellicht niet gemakkelijk aan te tonen) schade aanricht of niet.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:19

bij mijn verzorgpony (een D pony) stap ik gewoon vanaf de grond op, behalve als ik zonder zadel ga rijden.
Maar bij het manege paard dan stap ik altijd op via een krukje of een beentje van mijn instructrice. Vanaf de grond kan ik wel maar dat is echt niet fijn voor het paard. Niet dat ik heel zwaar ben, maar ik ben heel klein en het paard heel groot Tong uitsteken

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:28

Ik stap ook op via een krukje, aangezien mijn paard 1.78m is, is dat wel beter voor hem.
Ik kan ook vrij gemakkelijk via de grond opstappen, dit is wel handig, als je op wedstrijd gaat, of een buitenrit gaat maken en geen krukje bij je hebt.
Ook vind ik het prettiger voor mezelf om via een krukje op te stappen, aangezien ik behoorlijke last van versleten schouders heb.
Ook mijn paard vindt het fijner, dit merk ik ook duidelijk aan hem.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:06

SanneKyla schreef:

Bovenstaande opmerkingen en meer opmerkingen in het topic suggereren een beetje dat je maar leniger moet worden als je niet zonder krukje kunt opstijgen. Maar dat hoeft natuurlijk lang niet altijd het geval te zijn.

Op mijn eigen pony (1,50) stap ik zonder krukje op, op het manegepaard waar ik regelmatig een privelesje op rijd stijg ik ook zonder krukje op maar dan doe ik wel de beugel wat langer anders kan ik er niet bij maar dit paard is tussen de 1,65 en 1,70 denk ik.

Maar nu rijd ik een paard wat een schofthoogte heeft van ruim 1,80. Nou tel daar maar bij op dat ik zelf 1,59m. ben en je begrijpt dat ik daar niet bij kan. Ik kan met borstelen net zijn kont borstelen en dan moet ik al moeite doen. Laat staan dat ik daar zonder krukje op kan stijgen. Ja het zou wel kunnen als ik de beugel echt 10 gaten te lang doe en dan echt ga klimmen. Niet fijn voor het paard dus Tong uitsteken

Het enige nadeel van opstijgen met een krukje vind ik dat je altijd iemand moet hebben die het krukje even kan weghalen.
Maar verder vind ik het alleen maar een verstandige keuze eigenlijk.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:08

Voor mijn bijrijdpaard van 1,70 pak ik graag een krukje. Ik kan er zeker zo opkomen, maar wel met wat moeite. Met een net gewassen rijbroek lukt het dus niet...
Is het krukje niet in de buurt, pak ik een biels die langs de bakrand ligt. dat is hoogstend 20 cm, maar het maakt het wel makkelijker. Zelf ben ik maar 1,63 helaas.

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:38

Ja waarom niet, mijn wedstrijd broek is het kunst leer heel stug van. dan stap ik ook graag met een krukje op Ja

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:53

Als je met een krukje/hekje makkelijker kunt opstijgen en je paard/pony vindt dit niet eng, dan zie ik geen probleem Lachen