[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: [Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:37

Ik vind dat je best kunt trainen in de warmte. Als je paard aangeeft er last van te hebben, kun je extra stappen, dat verschilt per paard. De een staat bij 20 graden al te zweten in de schaduw, terwijl mijn paard met 25 graden ook nog voorwaarts zat is.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:44

Zat vandaag al om 9 uur op mijn paard vond het toen al wel warm ,ik mag met mijn paard niet veel doen mag 10 min draven maar merkte al dat ze echt geen fut had dus ben maar gestopt.
Ik vind het in het land ook behoorlijk heet sommige staan dan ook helemaal te zweten en dan doen ze niks Bloos

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:46

ik was vandaag om 3 uur op de weide en ik ben toch ook maar gaan wandelen, als ik zag hoe hard ik al zweete in mijn rijbroek en botten, kreeg ik spontaan medelijden met mijn paardje.

Zelf van een dik half uur wandelen (stap) moest hij al zweten....

Ik vind het nu niet echt mishandeling, maar fijn lijkt het mij allerminst. Morgen ga ik dus rond 8 of 9 uur, als je kan vermijden in die hitte te rijden (echt trainen), moet je dat ook doen vind ik.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:54

Sientje schreef:
zap schreef:
En wat is er nou zielig dan? Dat het dier vooruit geschopt wordt of dat het toevallig op het heetst van de dag gebeurdt?

En wie zegt dat het dier met een temperatuur van -5 niet ook vooruit geschop wordt?

En wie zegt dat het mij om het vooruit schoppen gaat?
En wie zegt dat ik het zielig vind?

Sjezus

Ik rijd liever in -5 dan 30 graden warmte. Kou kan die beter tegen dan die gore warmte.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:56

Lara_Silver schreef:
Het "ik heb volgende week een wedstrijd dus Jij gaat maar lekker hard werken met dit warme weer"-fenomeen.

Nou nou nou... dat vind een beetje kort door de bocht gezegd. Lachen
Ik doe dat ook, omdat ik rekening houd met mijn paard, ik weet van hem dat hij er niet tegen kan als ik hem zo maar ineens op het warmst van de dag 2 poeven laat lopen, laat ik hem er een week aan wennen kan hij er tegen.
Ík vind het namelijk oneerlijk tegen over mijn paard om hem zo maar ineens op het warmst van de dag 2 proeven te laten lopen terwijl hij die hitte niet is gewend met de trainingen Lachen

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:59

nee, rijd niet midden op de dag met dit weer.. Laat haar lekker op het land staan Knipoog mijn paard kan er echt niet goed tegen in de hitte rijden... Ik ga meestal s'avonds rond een uur of half 8 met Laris rijden.. en dan nog is het warm Vork . Daarna altijd lekker langs de weg uitstappen Clown

Edit: zin aangepast

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:06

casperrr schreef:
Lara_Silver schreef:
Het "ik heb volgende week een wedstrijd dus Jij gaat maar lekker hard werken met dit warme weer"-fenomeen.

Nou nou nou... dat vind een beetje kort door de bocht gezegd. Lachen
Ik doe dat ook, omdat ik rekening houd met mijn paard, ik weet van hem dat hij er niet tegen kan als ik hem zo maar ineens op het warmst van de dag 2 poeven laat lopen, laat ik hem er een week aan wennen kan hij er tegen.
Ík vind het namelijk oneerlijk tegen over mijn paard om hem zo maar ineens op het warmst van de dag 2 proeven te laten lopen terwijl hij die hitte niet is gewend met de trainingen Lachen

Nou nee, dat noem ik niet kort door de bocht maar realistisch! Als je rekening houdt (veel stappen etc) met je paard is het veel beter. Maar het beste vind ik nog altijd gewoon lekker met rust laten 's middags.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:13

Ik vond jouw zinnetje anders behoorlijk kort door de bocht.... Voornamelijk omdat ik rekening houd met het paard, en ik aan hem merk dat dit het prettigst voor hem is.
Ik rijd hem echt niet iedere dag op het warmst van de dag, als ik geen wedstrijd etc heb rijd ik 's ochtends/'s avonds vroeg.
Maar voor een wedstrijd moet ik hem er gewoon op voorbereiden, en dit is het beste voor hem, vandaar dat ik het nogal kort door de bocht vind. Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:15

Nee, dat zinnetje is bedoeld voor de mensen die met dit weer gewoon door rijden met het paard zonder ook maar iets aan te passen, en dus gewoon niet aan hun paard denken. Jij doet dit wel dus hoef je je niet aangesproken te voelen. Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:17

Lara_Silver schreef:
Nee, dat zinnetje is bedoeld voor de mensen die met dit weer gewoon door rijden met het paard zonder ook maar iets aan te passen, en dus gewoon niet aan hun paard denken. Jij doet dit wel dus hoef je je niet aangesproken te voelen. Lachen

Zo stel je het anders niet in je begin post. Je zegt dat je dan je paard maar moet sparen en het op de koop toe moet nemen als je hem de volgende dag (of later) heet uit stal haalt...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:20

Lara_Silver schreef:
Mij leek het een interessante discussie, rijden op het heetst van de dag? Wie doet het en wie niet en waarom?

Mijn mening is heel simpel en hard: ik vind het zielig, gemeen en egoïstisch. Simpel omdat ik vind dat een paard net als een mens het recht heeft het rustig aan te doen als het het heetst is.'s Morgens en 's avonds rijden vind ik zelfs nog fijner, want als ruiter is het ook geen pretje om te functioneren in de verzengende hitte, laatst staan het paard zijnde.

Heb je als ruiter op geen andere tijd van de dag gelegenheid om te rijden? Dan vind ik dat je paard moet sparen en het rijden maar moet uitstellen, dan maar eerst longeren als ze heet uit de stal komen de volgende keer.
Nu heb ik het over gewoon rijden ;plezier of training; en niet over wedstrijden.
Want bij wedstrijden kan het niet anders, daar kun je niet 's avonds mee beginnen vanwege tijdgebrek aangaande de organisatie.
Ik zou zeggen brand maar los!

nou, je kunt jezelf niet meer tegenspreken zou ik willen zeggen... een wedstrijd is niet verplicht hoor. het paard wordt er niet beter van, alleen de mens, en dat ten koste van het paard. wat is nou egoistisch???

ik vind dat je met warm weer best kunt rijden, maar geen prestaties moet willen maken. een stapritje kan best, tenzij je ziet dat je paard het niet aan kan.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:23

Ik probeer altijd 's ochtends te rijden, maar dat lukt niet altijd. En als ik verder niet kan rijden, dan rijd ik wel gewoon in de middag. Komt niet vaak voor, en ga dan ook niet zo lang, maar ik ga hem niet laten staan
Als ik een wedstrijd heb moet ik soms ook op het heetst van de dag... Ik moet ook wel een warm jasje aan Clown

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:25

Zelf kijk ik wanneer ik tijd heb, probeer wel altijd 's morgens of 's avonds te rijden maar dat lukt niet altijd.
Voor de jonge die ik rijd is het ideaal om in de hitte te rijden, dan houd ze zich wat rustiger Tong uitsteken
Als je de training erop aanpast vind ik het goed kunnen. Wij werken toch ook in de volle zon(ook naast het paardrijden), of zie ik dat verkeerd?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:26

Je kan pas echt discussïeren als je ook dingen aanneemt van anderen, ik heb mijn mening gaandeweg dus ook aangepast. Lachen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:30

Ja ik vind het ook zielig dat je gaat rijden op het heetst van de dag. Ik rijd meestal 's avonds is voor mezelf fijner en voor mijn paard ,want ik kan wel rustiger aan gaan doen met training maar het rijden gaat dan niet lekker. Dus rijd ik zelf het liefst 's morgens of 's avonds indd. Lachen

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:37

tja de een vind het zielig en egoistisch en de ander gaat lekker rijden.
Dit verschilt per persoon en per paard, er zijn idd paarden die slecht over hitte kunnen maar zo zijn er ook zat mensen.

Ik zelf rijd mijn paarden ook gewoon overdag, zowel mijn paarden als ik hebben hier weinig problemen mee.
Als het boven de 25 graden dan train ik mijn paarden altijd in de wei. En na het rijden worden ze helemaal afgespoeld met water.
Ik had vandaag om 12uur een wedstrijd en heb daar afgelopen week rekening mee gehouden.
Ik ben mijn paard dus ook in de warmte in de wei gaan rijden, dit heb ik gedaan om hem te laten wennen aan de warmte.
Want wat ik het meest oneerlijk vind is dat paarden zo ineens 2 proeven moeten lopen in de hitte terwijl ze dit niet gewend zijn.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:38

ik train ook gewoon in de middag,
natuurlijk doe je het wel rustiger aan dan normaal, maar ik vind hier niets zieligs aan! iedereen weet van zijn eigen paard wel tot hoever je door kan gaan, en weet je dat niet dan zou ik idd ook niet gaan rijden. maar als je gewoon veel stap oefeningen tussen door doet is r niets aan de hand. ik heb ook niets aan me pony gemerkt, na het rijden lekker in het park uitstappen, slokkie water geven, lekker afspoelen en los. weet zeker dat ze er goed tegen kan!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:44

Ik train wel op het heetst van de dag als het niet anders kan en zolang het onder de 35 40 graden blijft. Uiteraard wel korter en wat meer stap. Maar ik doe dit zomers ook expres, ik vraag me namelijk af hoe mensen die altijd s avonds of s ochtends vroeg rijden dit dan doen op wedstrijd.
Dat vind ik namelijk oneerlijk tegen over je paard, altijd lekker in de koelte rijden maar als er zondag op het heetst van de dag gestart moet worden dan heeft het beestje maar pech

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:22

In de volle zon op het heetst van de dag in de bak trainer vind ik ook iets teveel van het goeie.
Ik ben gisteren rond half vier gaan wandelen, er was een briesje en enorm veel schaduw in het bos, nadien paard lekker gedoucht, gerold in het zand, en dan de weide weer op.
Het valt gewoon te zien wàt je met je paard doet.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:11

Het viel hier nogal mee, er stond een windje bij de bak.
Gewoon het tempo aanpassen en erna lekker afsponzen.
Geloof me, als die van mij echt geen zin heeft in lopen, gaat de complete trukendoos open om er onderuit te komen en daar heb ik niks van gemerkt.
Nu heeft hij een dun velletje, dat scheelt misschien ook wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:17

de friese pony rij ik wel wnnr het heet is, hoe heter hoe heter zij staat Haha!
die kan er perfect tegen,
de belg rij ik liever sochtends of savonds, maar dit dier heeft dan ook 1000 kilo mee te slepen, en minder conditie dan de fries.
buitenritten doe ik trouwens wel, en dan ook met draf en galop, enige verschil is dat in de buitenritten ik de gang kies maar paardlief het tempo mag bepalen, en ik veel meer stap.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:26

Sientje schreef:
Zag vandaag iemand over het fietspad in de felle zon haar pony vooruit schoppen... arm peerdje, best lang fietspad en zag dr van een afstand al op me af komen. in een flinke draf

Het was gewoon een vraag Knipoog Je hoeft niet gelijk zo fel te reageren ....

Lara_Silver schreef:
Ik vind dat waterspelletjes, rustige buitenritten en staptrainingen prima kunnen in de middag. Maar om een paard écht te trainen vind ik niet kunnen. Dat vind ik respectloos. Het "ik heb volgende week een wedstrijd dus Jij gaat maar lekker hard werken met dit warme weer"-fenomeen.

Sorry, maar ik vind dit ook een beetje erg kort door de bocht Ja. Ik rijd geen wedstrijden, maar ik rijd gerust in de middag hoor. Natuurlijk rijd ik ook als het kan in de avond (of zelfs 2 keer Clown ) of ochtend, maar mijn pony heeft nergens last van hoor.

Ik vind dat je niet kan oordelen over andere in de trant van respectloos. Je kent het paard+ruiter+trainingsopbouw/niveau niet dus dan vind ik dat je snel oordeelt met respectloos en dierenmishandeling Ja.

Maargoed, zo denk ik erover Ja

Hoe denk jij dan over wedstrijden? Kan dat wel of niet?

[edit] overigens vond ik het van de week echt niet te warm hoor. Als het echt boven de dertig graden komt en het stikbenauwd is, dan is het anders. Maar nu kan het prima hoor Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:38

Tis maar net hoe heet het is, op het heetst van de dag.... Haha! Flauw..

Dit weer vind ik nog niet heel warm voor de paarden. Wel, zoals 2 jaar terug dat het toen dagen achtereen bijna 30 graden was en van dat vieze benauwde plakweer, dan rij ik zeker niet na 10.00 uur en voor 20.00 uur. Maar zoals de afgelopen dagen, lekker warm met een briesje. Och... dan moet dat kunnen.

Ik reken een beetje naar mezelf. Als het zo warm is dat ik me liever ook niet buiten begeef, ga ik zeker niet rijden.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:16

Vandaag om 15uur Bloos

Afbeelding

Ging best.... paard is niet zielig... deed wel zijn best en was dus braaf!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 07:42

Ik vind dat je gewoon zoveel mogelijk 's ochtends en 's avonds moet proberen te rijden,
maar het kan natuurlijk een keer gebeuren dat je dan afspraken hebt, moet werken o.i.d.
Dan kan het heus geen kwaad om eens in de middag te rijden, dan doe je het gewoon wat rustiger aan.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk 's avonds en 's ochtends te rijden, en als dat niet lukt ga ik gewoon eventjes zonder zadel naar het watertje dicht bij de stal, kan die daar ff lekker pootjebaden en heeft ie toch wat aandacht en beweging gehad Knipoog