Jong paard; iets voorover zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jong paard; iets voorover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:28

Ik denk ook aan knoop in de teugels, handen op de rug en springen, hele rijen in-uitjes
Allemaal om te leren dat je handen de laatste hulp zijn. En je evenwicht te houden zonder steun in de hals.
En dat leerde ik al lang geleden, dus geen hype van nu of zo Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:28

erleyne schreef:
Je bent gewoon een natuurtalent Asjemenou Knipoog Haha!

ROFL Zou wel willen dat ik net iets meer talent meegekregen had, maar helaas.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:29

runningkawa schreef:
Ik denk ook aan knoop in de teugels, handen op de rug en springen, hele rijen in-uitjes
Allemaal om te leren dat je handen de laatste hulp zijn. En je evenwicht te houden zonder steun in de hals.
En dat leerde ik al lang geleden, dus geen hype van nu of zo Lachen

Nooit aan gedaan, eigenlijk wel jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:30

Kun je nog altijd gaan doen Lachen

Maar dat waren dus de soorten les die ik kreeg. En bend aar heel blij mee Ja
En hulpteugels enzo...nope.
Je durfde er niet eens naar te vragen dan zou je hoogstens te horen krijgen dat je maar meer moest oefenen Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-08 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:31

Ik heb geen denderende lessen gehad vroeger, maar ik heb wel gevoel voor paarden gekregen Lachen . Ik heb nog nooit op maneges gelest als kind. Pas toen ik ergens in de 20 was, geloof ik, maar het was niets voor mij (ik wil een band met het paard hebben, voordat ik er op ga). Heb heel, heel veel zonder zadel gereden, ik kon van alles en ik denk dat ik daardoor mijn onafhankelijke zit heb gekregen. Niet door goede lessen, helaas, maar wel vanuit mezelf.... Misschien komt het omdat je als kind vaak al in een 'natuurlijke' houding gaat zitten. Ik weet het niet, ik was me er toen niet bewust van.

Ik heb jarenlang niet gereden door omstandigheden. Nu gelukkig weer wel en omdat ik mijn eigen paard bitloos in- en berij, vind ik het superbelangrijk dat hij echt goed gehoorzaamt op lichaamstaal. Ik ken maar weinig ruiters die zo rijden. Hier op bokt, zegt iedereen zo te rijden, maar daar geloof ik niets van....

RK, jij wel, hoor, dat heb ik al in dat filmpje destijds gezien. Maar het gros van de ruiters rijdt niet zo. Helaas. Ik denk dat ik daar heel realistisch in ben. Scheve mond

De verandering met centered riding is niet zo groot als hoe ik vroegah reed, maar wat wel een verandering is, is dat ik me veel bewuster ben geworden van mijn lichaamstaal. Komt waarschijnlijk omdat ik nu volwassen ben. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:32

lijkt me stug dat ik de enige was die er wat van onthouden heeft en er nog steeds wat mee doet Lachen
Dus of het gros dat niet doet...denk dat ze gewoon minder opvallen dan de trekkers die over het veld schelden Haha!

Dat je volwassener bent en er meer over denkt, bij mij iig wel Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:35

Ik moest vroeger ook dijen heffen, armen zwaaien, zonder beugels draven, noem maar op, trouwens... Wat dat betreft heb ik prima les gehad (vanaf mijn 6de), maar niet van een superinstructrice ofzo. Waren gewoon twee meiden van een jaar of 15 die les gaven... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:36

en denk dat je daar gewoon niet van kunt leren...wat hebben die nu voor ervaring? Lachen
je kunt bijvoorbeeld wel zonder beugels draven, maar als je niet aangesproken wordt op wat je dan fout doet heeft het imo weinig zin.
Als dat je die dag gewoon gezellig hebt gereden Lachen
En lol met de knol is ook belangrijk Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:38

lijkt mij eerder dat je gewoon voorzichtig moet zijn, ik zit eigenlijk gewoon op een jong paard.
ik ben wel extra voorzichtig met lichtrijden, dan lijkt mij dat je de rug genoeg ontlast. gewoon alles met extra beleid..
lijkt mij niet fijn zit je voorover krijg je een bok voor je kiezen..... nee doe maar gewoon.
lijkt mij beter om een paard dan gewoon nog een jaar langer de wei op te gooien, zijn ze verder gegroeid. of inrijden en dan gewoon een jaar de wei op en dan weer oppakken...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:39

runningkawa schreef:
en denk dat je daar gewoon niet van kunt leren...wat hebben die nu voor ervaring? Lachen
je kunt bijvoorbeeld wel zonder beugels draven, maar als je niet aangesproken wordt op wat je dan fout doet heeft het imo weinig zin.

Qua tecjnisch rijden leer je er misschien niks van, maar je leert wel zitten, balans houden, en meezitten. Want anders domder je er meteen vanaf Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:40

De stijl die een ieder volgt moet je ook maar net liggen. Ik heb ook een tijdje les gehad van een centred riding instructrice en dat ging voor geen kant. Paard werd er ook steeds slechter van omdat ik haar heel de tijd lang moest laten en zo relaxed mogelijk. Bij ieder spanningkje moest ik accuut alles ontspannen. Met een heet duikboot paard is dat niet zo'n succes bleek wel, maar ze bleef stug volhouden dat het zo moest. Ik ben toen bij een andere wedstrijd gerichte instructeur gaan lessen (wel klassieke) en daar werd mijn paard tenminste wel op de fatsoenlijke manier ontspannen zonder alleen maar te kunnen duiken. M'n oude instructrice heeft zelfs een keer opelijk toegegeven (had ik niet verwacht) dat het paard inderdaad enorm vooruit was gegaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:53

runningkawa schreef:

Ik moet zeggen dat ik toch best iets geleerd heb van deze twee meiden. Ze namen het rijden wel erg serieus en zijn er later ook aardig ver mee gekomen. Zoals ik al zei, ik geloof dat ik op gevoel nog een aardig eind ben gekomen. Ben geen topruiter, maar echt heel erg slecht ben ik ook niet, volgens mij. Knipoog
Rukken, trekken, plukken en schoppen heb ik in elk geval niet meegekregen. Heb nog een trauma van die ene griet destijds met haar 'TENEN OMHOOG, HAKKEN NAAR BENEDEN!!!!'. Was wel een driltypje. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:55

asjemenou schreef:
runningkawa schreef:

Qua tecjnisch rijden leer je er misschien niks van, maar je leert wel zitten, balans houden, en meezitten. Want anders domder je er meteen vanaf Clown

En dat is nu precies wat ik zo goed geleerd heb destijds. Dat was mijn basis. Hmmm, valt het misschien toch nog mee. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:56

dat kan ook door je knieën te veel te klemmen, dan kukel je er ook niet af.
Toch is dat niet zo handig als je op je zit wilt gaan rijden Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:59

Dat is ook wel weer waar.
Ik heb gewoon drie jaar kang de raarste dingen gedaan met mijn pony, misschien wel niet allemaal correct, maar ik heb wel heel veel lol gehad!
Pony die daarna kwam ben ik pas serieus mee gaan lessen, was al 16 toen, maar is toch nog goedgekomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:01

Zijn de beste ruiters niet juist de mensen die het 'vroeger' allemaal niet gek genoeg kon? Juist de kindertjes die vanaf hun 4e alleen meer leren om serieus te rijden worden van die angstige mutsjes.
Door maf te doen met je paard leer je veel beter bewegingen inschatten lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:02

Dat denk ik ook wel sizzle

Vind ik ook jammer als ik zie dat kinderen geen lol met de knol meer mogen omdat het zo gevaarlijk is...

Maar alleen maar lol met de knol zonder les en dan ineens paard in de krul...dat gaat ook weer niet Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:04

Pas nog ergens een meisje op bokt die achterstevoren op haar bejaarde pony zat en gewoon plezier had. Werd 5 pagina's lang uitgefoeterd dat het gevaarlijk was Slapen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:06

die heb ik gemist Lachen
Maar dat moet idd gewoon kunnen Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:06

Moet zeggen dat ik er nu ook niet meer aan moet denken hoor!
Zou het echt niet meer durven.
Maar vroeger zag ik gewoon het gevaar er allemaal niet van in.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:07

Daarom is het zo fijn als je jong kan beginnen, ik heb vroeger ook dingen gedaan, die ik nu echt niet meer in mijn hoofd haal.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:08

Kawa: volgens mij was jouw instructie van dezelfde school als de mijne Haha!
Ik kan me herinneren dat ik een keer in de spiegel keek (jong meisje, ontdekte net wat echt rijden was) en zei: "O kijk eens, hij loopt aan de teugel!"
Waarop mijn instructeur opmerkte dat hij dad al twee weken deed maar dat hij het niet speciaal gezegd had omdat ik dan te veel aan mijn handen zou gaan denken en het bewust zou willen doen. "Als je goed rijdt, komt hij vanzelf wel." Tja, daar kon ik het mee doen.
Overigens wel, vele jaren later had hij een wond (door paard gebeten) waardoor ik een paar maanden het bit niet in mocht doen omdat de bitring er tegenaan zou komen. Ik heb gewoon de bakstukken eraf gehaald en de teugels aan de verbindingsringen van de neusriem vastgemaakt. We reden nog steeds onze dressuur op M-niveau en ik kon er ook prima een parcoursje mee rijden (nou ja, stiekum een extra stemhulp erbij voor de zekerheid... Knipoog ). Nog steeds een mooie herinnering....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:10

Haha over de onbevangenheid als kind.
Ik had een droom vroeger: Ik wilde met een spierwit paard zonder zadel over het strand galloperen.
Het witte paard het ik.
Het strand hebben we ook al gezien.
Maar wel met zadel Haha!

Lafheid komt met de jaren denk ik.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:11

Ik lees net de post vlak boven mij. Ja leuk: in het weiland er op met alleen touw onderaan het halster en dan uitproberen! Aanspringen vanuit halt, van galop naar stap, kleine voltes en volle vaart naar het hek, jippie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:15

haha...lafheid komt idd met de jaren
helaas durf ik de dingen van toen ook niet meer...maar misschien wel goed ook Lachen