Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:25

LDRD schreef:
Ik kom ze helaas niet meer tegen die gewoon eerst eens rustig een tijdje willen kijken wat ik zoal doe.

Dat jij zegt dat je ze niet ziet, dat zegt mij echt te weinig. Al kom ik ook geen mensen tegen die rustig willen kijken wat jij zoal doet... Knipoog Maar hoe komt dat dan? Is dat omdat ze er niet zijn? Omdat ze wat jij doet niet interessant genoeg vinden? Omdat anderen beter zijn dan jou, en dus interessanter? Of omdat zij zelf beter zijn dan jou? Sta jij er echt voor open? WIL je anderen echt helpen? (dat straal je dan ook uit) Of iriteer jij je alleen aan hun onkunde? (en dat straal je dan ook uit)

LDRD schreef:
Wereld verbeteren begint bij jezelf lijkt mij, dat hoef ik niet te doen.

De wereld verbeteren inderdaad begint bij jezelf, dat geldt dan toch ook voor jou? Denk jij dat jij de wereld verbeterd door weinig concrete, negatief geladen berichten te posten over hoe slecht het gesteld is in de paardensport (zonder enige onderbouwing)? Jij kunt ook bij jezelf beginnen door niet direct te gaan generaliseren, door een open mind te houden. Dan zie je ook de mensen die wel goed bezig zijn! En als jij er echt voor open staat om iemand echt te helpen, komen ze vanzelf naar je toe.

LDRD schreef:
Maar je voelt je nogal persoonlijk aangevallen kennelijk en dat was geenszins mijn bedoeling.

Het is voor mij niet duidelijk over wie je het nu hebt. Daarom vroeg ik je ook:

jasmijn78 schreef:
Wat of wie is dan het grote gros? Wie vallen daaronder? Klasses/regio's?

Je hebt het over 'ze' en 'het gros'. Maar wie bedoel je daar nu mee???

LDRD schreef:
Ik ken jou niet om ook maar enig oordeel over jou persoonlijk te vellen .

Hoeveel mensen ken jij echt zo goed dat je er een gefundeerd oordeel over kunt vellen? Vallen die onder de 'ze' en 'het gros'?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:34

Jasmijn, sorry, maar ik kan niet iedereen persoonlijk gaan bespreken wat ik ervan vind. Daarom generaliseer ik ook en zeg wat ik over het algemeen zie.

En mijn kwaliteiten? Het gaat wat te ver om die hier te bespreken. Een ieder die ervan serieus wil leren is van harte uitgenodigd, degenen die dat niet willen? Even goede vrienden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:56

LDRD schreef:
Jasmijn, sorry, maar ik kan niet iedereen persoonlijk gaan bespreken wat ik ervan vind. Daarom generaliseer ik ook en zeg wat ik over het algemeen zie.

Ik vraag je niet iedereen persoonlijk te bespreken. Het gaat mij erom dat jij het over 'ze' en 'het gros' hebt. Het is dus voor mij niet duidelijk wie/welke groep/welke regio wat dan ook je bedoelt. Ik kan er alleen uit afleiden dat je met 'ze' en 'het gros' een uitspraak doet over paardrijdend nederland in het algemeen. Daarom vraag ik jou: hoeveel mensen ken jij nu zo goed dat je er een gefundeerd oordeel over kunt geven? En is die groep dan groot genoeg om daarmee een conclusie uit te trekken over heel paardrijdend Nederland?

Uitgaande van 300.000 paardensporters in Nederland zou je dan minimaal 50% (150.000) paardensporters persoonlijk heel goed moeten kennen (hoe ze leren, van wie ze les nemen, voor hoeveel geld, wat ze presteren, hoe ze in de Z zijn gekomen, met wat voor paard etc.) om een representatief onderbouwd oordeel te kunnen geven over paardensport in Nederland. Maar ik weet niet... Misschien heb je wel heul veul vrienden en kennissen ???? Clown

LDRD schreef:
En mijn kwaliteiten? Het gaat wat te ver om die hier te bespreken.

Misschien moet je mijn post nog even lezen. Ik wil jou kwaliteiten helemaal niet ter discussie stellen. Ik vroeg jou alleen hoe het kan dan jij geen mensen tegenkomt die rustig willen kijken wat jij zoal doet???

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:04

weet je wat mij stoort?
het vooroordeel van manegeruiters die alleen kunnen rukken en plukken....
ik heb vandaag op een eigen paard gereden en die kon ik met hele lichte teugeldruk en heel af en toe een mini tikje hartstikke fijn rijden..
maar ik ben het er wel mee eens. ik zie soms eigen paarden lessen waarvan ik ze allemaal zie trekken.. 1x een gezien die was gewoon aan het rijden, zo ontspannen langer teugeltje, paard liep héérlijk ontspannen. '
in de manegeles lukt het mij ook maar weinig, maar als ik perse moet schoppen en trekken om ze nagevelijk te krijgen dan maar niet. die paarden willen het vaak gewoon niet, en dat kan ik nog begrijpen ook als er zoveel aan je gerukt en geplukt word.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:09

Ik zie met grote regelmaat van alles op alle niveau's en heb inderdaad veel vrienden Haha! .

En waarom ik die mensen niet tegenkom? Omdat ze er nog nauwelijks zijn, daar begon ook mee Knipoog .

Overigens hoef ik mijn kennis ook helemaal niet uit te dragen hoor , ik vermaak me ook prima zonder *LOL* .
Dat neemt niet weg dat de echte serieuze paardenmens bij mij altijd van harte welkom is Ja , daar sta ik voor open, zoals anderen voor mij ooit open gestaan hebben OK dan! .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:33

LDRD schreef:
Ik zie met grote regelmaat van alles op alle niveau's en heb inderdaad veel vrienden .

Je gaan nu een beetje om de hete brei heen draaien. Je begrijpt best wat ik bedoel Knipoog
Jij doet een uitspraak, ik vraag je om die te onderbouwen en dat kun je niet.

Ongeacht of je nu gelijk hebt of niet (dat kunnen wij beiden niet weten, tenzij we een onderzoek gaan starten Haha! ) vind ik dat jammer dat jij op die manier uitspraken doen.
Ik vind het heel negatief. Je draagt zo bij aan een (misschien heel onnodig) negatiever beeld van de sport. Jammer.

En je zult uiteraard medestanders vinden die jou uitspraken beamen. De vraag is of zij dat echt vinden en zien, of dat zij op die manier de aandacht af willen leiden van hun eigen onkunde. Voor degene die alleen maar negatief wil zeuren is dat prima. Maar eerlijk gezegd schat ik jou hoger in...

Als we nu eens de goede voorbeelden naar voren halen en daarover discussieren? Dat is toch veel leuker? Daar kan je wat van leren. Bovendien geef je dan naar andere (negatieve) bokkers een goed voorbeeld. Namelijk door te kijken naar wat wel goed is, ipv te zeuren over wat niet goed is. Een goed voorbeeld doet volgen. Goed om bij jezelf te beginnen en de wereld te verbeteren toch?

What you give is what you get. Als jij anderen (niet alleen persoonlijk, ook in het algemeen Knipoog ) positief benaderd, zal de drempel voor anderen om jou te benaderen (en te vragen of ze wat van je mogen leren) ook lager worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:40

Jasmijn78 schreef:
Nou, ja; ik ben ook niet vies van een stevige discussie (dat moge duidelijk zijn Bloos ). En op zich is er ook niks mis met discussieren zolang je vanuit je eigen ervaringen spreekt. Bijvoorbeeld in discussies over LDR.

Ik weet dat jij van discussieren houdt ja Haha!
Ik ook.
Toch is discussieren over LDR lastig, als je het moet doen vanuit de eigen ervaringen.
Dan kan ik daar mijn mond alvast wel over houden, want ik heb heus wel eens een paard met het hoofd tussen de knieën gehad, ja, maar dat was geen LDR. Dat was ff stretchen.
En dat doe je dan zo even een paar seconden, kun je geen LDR noemen Haha!

Toch heb ik me wel ingelezen in de methode. Zo kwam ik er achter dat het anatomisch niet mogelijk is om een goed achterhandgebruik te hebbben wanneer er LDR gereden wordt, het paard zet namelijk het SI (geloof dat ie zo heet, hoor) gewricht vast. Maar ik tast ook een beetje in het duister over het doel van LDR... ik geloof dat de mening is dat paarden door "hyperflexen" leniger worden. Maar ik weet niet of dat zo is.
Jasmijn78 schreef:
Degene die het meest anti zijn hebben het zelf nog nooit geprobeerd (onder deskundige begeleiding!) OF rijden nog niet op een niveau dat LDR een meerwaarde kan opleveren... Dan worden er weer plaatjes bijgehaald die al 1000x voorbij zijn gekomen, en theorie wordt compleet uit zijn verband gerukt en er een eigen invulling aan gegeven.... Dan krijg je van die opmerkingen als 'LDR is dierenkwelling!' zonder verder onderbouwing etc. Dan vindt ik dan altijd heel irritant in discussies.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen geloof ik. Ik erger mij ook als een 14-jarige gaat vertellen dat die grote western wielsporen dierenmishandeling zijn... terwijl ze het ding nog nooit over haar arm (het gevoelige deel) heeft laten rollen.

Ik hoorde ooit van een instructeur die zijn leerling eens had laten voelen, hoe "vriendelijk" die kleine knopspoortjes zijn... ik kan je vertellen dat die leerling daarna véél voorzichtiger was met spoorgebruik.
Maar dat weet je niet als je het niet ervaren hebt Lachen
Jasmijn78 schreef:
Ik heb dan zoiets van: als je ergens zelf geen ervaring mee hebt, hou je vooroordeel dan nog even voor je tot je er wel ervaring mee hebt. Pas als je er zelf ervaring mee hebt kun je je mening gefundeerd onderbouwen. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar het is wel zo beleefd om tegenover elkaar je mening goed te onderbouwen. Dan krijg je leuke discussies. Want dan ben je beide ervaringen aan het uitwisselen ipv theorie en wat in de media is geweest tegenover elkaar aan het nakakelen.

Laten we dan een combi maken tussen ervaringen en kennis. Iemand die al 30 jaar met paarden omgaat, kan het 30 jaar fout gedaan hebben; maar roept wel dat zijn methode al 30 jaar werkt.
Dat ziet hij zo, omdat hij geen alternatieven kent. En omdat hij wel íets voor elkaar krijgt, concludeert hij dat het wel móet werken wat hij doet.

Het meisje van 14 denkt ook dat ze veel ervaring heeft omdat ze al 2 jaar op de manege rijdt, en op jonge pony's heeft gereden. Maar heeft ze die ervaring ook? In mijn ogen niet. Maar ze zal dat pas beseffen als ze zo oud is, dat ze beseft, dat er nog heel veel is dat ze níet weet... maar dan zijn we wel 10 jaar verder... en heeft ze 10 jaar meer ervaring.
Ervaring is dus niet alles; gevoel is niet alles... kennis, ja, dát is een heleboel. En kennis kun je uitwisselen. Iedere werkwijze berust in de basis op kennis... en als dat kennis is, opgedaan in de loop der jaren, door een hoop kijken en luisteren en proberen, kan die heel waardevol zijn Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-08 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:44

En waarom denk jij dat ik de zaken niet positief benader? Als ik negatief was dan had ik nooit geadviseerd om eens wat verder te kijken dan de nu veel bewandelde wegen.

Dat wat ik constateer (mijn waarneming) niet vrolijk stemt is niet persé míjn negatieve kijk , maar gewoon een constatering.

Daarom mijn devies: kijk eens om je heen en ga bij oudere ervaren paardenmensen vragen of je eens rustig mag kijken wat zij zoal doen en laten. Ga er uur in uur uit op het hek/de bakrand zitten en doe je ogen open. Dit zijn niet de mensen die met hun kennis te koop lopen, maar die moet je zoeken. Ze zijn er hoor. Veel bereikbaarder, minder kostbaar en vaak ook veel meer kennis dan de zg goeroe's.
En dit is een positief advies Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:45

Die mensen, dáár kan je nou een hoop van leren Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:52

Yamcha schreef:
Laten we dan een combi maken tussen ervaringen en kennis. Iemand die al 30 jaar met paarden omgaat, kan het 30 jaar fout gedaan hebben; maar roept wel dat zijn methode al 30 jaar werkt.
Dat ziet hij zo, omdat hij geen alternatieven kent. En omdat hij wel íets voor elkaar krijgt, concludeert hij dat het wel móet werken wat hij doet.

Dat kan natuurlijk. Maar op het moment dat je echt oprecht met elkaar ervaringen aan het uitwisselen bent (ipv elkaar aan het imponeren met wan men weet en kan) kan hij misschien wel wat oppikken van jouw ervaringen.

Yamcha schreef:
Het meisje van 14 denkt ook dat ze veel ervaring heeft omdat ze al 2 jaar op de manege rijdt, en op jonge pony's heeft gereden. Maar heeft ze die ervaring ook? In mijn ogen niet. Maar ze zal dat pas beseffen als ze zo oud is, dat ze beseft, dat er nog heel veel is dat ze níet weet... maar dan zijn we wel 10 jaar verder... en heeft ze 10 jaar meer ervaring.

Klopt. Dat idee heb ik daar ook over. Ik vraag in duscussies dan vaak heel concreet naar ervaringen. Ik vraag ook vaak op wat voor niveau iemand rijdt (wat not-done lijkt op bokt, want het lijkt wel of iedereen even goed kan rijden en dus overal evenveel of nog meer van af weet, of men nu B of GP rijdt)

Maar dan krijg je meestal weer van die doodoeners als: 'ik zie mensen in de B beter rijden dan in de Z' Met dergelijke opmerkingen kan ik niks....

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet... Ra ra hoe komt dat???

Yamcha schreef:
Ervaring is dus niet alles; gevoel is niet alles... kennis, ja, dát is een heleboel.

Kennis is m.i. het resultaat van een combinatie van gevoel, praktijkervaring en theorie.

Theorie kun je nooit goed interpreteren als je het niet in de praktijk probeert te brengen, als je er geen gevoel voor hebt (of gewoon te dom bent om het te begrijpen, want ja; hele domme mensen heb je ook Bloos )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:58

jasmijn78 schreef:
Klopt. Dat idee heb ik daar ook over. Ik vraag in duscussies dan vaak heel concreet naar ervaringen. Ik vraag ook vaak op wat voor niveau iemand rijdt (wat not-done lijkt op bokt, want het lijkt wel of iedereen even goed kan rijden en dus overal evenveel of nog meer van af weet, of men nu B of GP rijdt)

Ik rijd niet of nauwelijks meer, mag dat ook? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:01

Dan heb je nog wel een hoop ervaring en een hoop kennis, is toch nuttig Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:02

LDRD schreef:
Dat wat ik constateer (mijn waarneming) niet vrolijk stemt is niet persé míjn negatieve kijk , maar gewoon een constatering.

Als 10 mensen een gebeurtenis aanschouwen, krijg je 10 verschillende verhalen. Ooit gehoord van het 'filter'? Door je verleden en je ervaringen bouw je een filter op waardoor je dingen bekijkt. Dat maakt dat mensen dingen niet altijd objectief kunnen bekijken... En 1 negatieve ervaring maakt 10x zoveel indruk als een positieve.

Dus iemand ziet 1 iemand aan zijn paard sjorren. De volgende dag ziet hij er nog 1. Kans is groot dat hij gaat denken 'sjee, het is slecht gesteld met de paardensport'. Grote kans dat de andere 9 die wel fijn aan het sturen zijn hem niet meer opvallen.

LDRD schreef:
Daarom mijn devies: kijk eens om je heen en ga bij oudere ervaren paardenmensen vragen of je eens rustig mag kijken wat zij zoal doen en laten. Ga er uur in uur uit op het hek/de bakrand zitten en doe je ogen open. Dit zijn niet de mensen die met hun kennis te koop lopen, maar die moet je zoeken. Ze zijn er hoor. Veel bereikbaarder, minder kostbaar en vaak ook veel meer kennis dan de zg goeroe's.
En dit is een positief advies

Prima advies!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:07

Poeh, Jasmijn, nu ga je wel erg ver in het trekken van je conclusies over mijn waarnemingen Knipoog .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:17

LDRD schreef:
Poeh, Jasmijn, nu ga je wel erg ver in het trekken van je conclusies over mijn waarnemingen

Ik zit op zeuren Clown

Maar goed; ik wil niet zeggen dat dat in jou geval zo is. Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt. Maar door vervelende dingen die je soms ziet gebeuren (en ik zie ze ook), is het soms wel moeilijk positief te blijven en de goede dingen en mensen er uit te pikken. Maar toch vind ik dat ik dat wel moet blijven proberen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:46

Iedereen doet op zijn manier ook zijn stinkende best natuurlijk, zoveel is wel duidelijk hoor Ja .

De manier waarop is alleen wat ongelukkig soms.

Even een heel klein praktijkvoorbeeldje.

Meisje (2 jaar manege ervaring, heeft de laatste anderhalf jaar niet meer gereden) koopt een anda van 1.5 jaar. Volgt een 3 daagse cursus zadelmak maken ondertussen (ik sta ervan te kijken dat het uberhaupt bestaat). Paard is nu 3 jaar en ze is begonnen met longeren inmiddels. Dat lukt niet want anda komt steeds naar haar toe, maar rondlopen ho maar. Dus heeft anda gewonnen en mag naar haar vriendje terug de wei op.
En dit meisje piekert er niet over om anda weg te brengen om zadelmak te laten maken op mijn advies, maar gaat het zelf doen, ze heeft tenslotte die cursus gedaan en weet waarmee ze bezig is...zwanger en wel.
Moet ik er nog even bijvertellen dat dit dier verder niets kan en zij het nog nooit wat heeft kunnen bijleren. Bekappen, en uberhaupt voetjes geven, moet nog steeds met de praam erop bijvoorbeeld Rolleyes .
En dit is geen grapje maar pure werkelijkheid Ja .

Tsja, vraag me dan altijd af, verder mee bemoeien of maar gewoon zorgen dat je er zo weinig mogelijk van hoeft te zien en mee te maken? Ik kies voor het laatste, want ik heb niet veel zin om heel veel tijd te maken voor zo veel eigenwijzigheid .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:01

Vind je dat niet moeilijk soms? Ik wel hoor, pfff...
Ik herken wel wat jij zegt, al is het op een andere manier. Maar ik moet soms mijn tong bijna afbijten...
Maar misschien doet dat meisje idd wel haar best... maar je best doen is niet genoeg, en alleen je best doen, gecombineerd met stompzinnigheid, een groot ego en eigenwijzigheid is vragen om ongelukken... soms is gezond boerenverstand niet verkeerd hoor...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:02

LDRD schreef:
Iedereen doet op zijn manier ook zijn stinkende best natuurlijk, zoveel is wel duidelijk hoor Ja .

De manier waarop is alleen wat ongelukkig soms.

Even een heel klein praktijkvoorbeeldje.

Meisje (2 jaar manege ervaring, heeft de laatste anderhalf jaar niet meer gereden) koopt een anda van 1.5 jaar. Volgt een 3 daagse cursus zadelmak maken ondertussen (ik sta ervan te kijken dat het uberhaupt bestaat). Paard is nu 3 jaar en ze is begonnen met longeren inmiddels. Dat lukt niet want anda komt steeds naar haar toe, maar rondlopen ho maar. Dus heeft anda gewonnen en mag naar haar vriendje terug de wei op.
En dit meisje piekert er niet over om anda weg te brengen om zadelmak te laten maken op mijn advies, maar gaat het zelf doen, ze heeft tenslotte die cursus gedaan en weet waarmee ze bezig is...zwanger en wel.
Moet ik er nog even bijvertellen dat dit dier verder niets kan en zij het nog nooit wat heeft kunnen bijleren. Bekappen, en uberhaupt voetjes geven, moet nog steeds met de praam erop bijvoorbeeld Rolleyes .
En dit is geen grapje maar pure werkelijkheid Ja .

Tsja, vraag me dan altijd af, verder mee bemoeien of maar gewoon zorgen dat je er zo weinig mogelijk van hoeft te zien en mee te maken? Ik kies voor het laatste, want ik heb niet veel zin om heel veel tijd te maken voor zo veel eigenwijzigheid .

Hahaha, dat noem ik nou 'chronische zelfoverschatting'! En daar lijdt niet alleen dit meisje onder die toevallig met paarden bezig wil zijn. Maar ook hele volksstammen die aan Idols mee doen omdat ze artiest willen worden. Men vergeet dat je hard moet werken, en vele, vele, vele kilometers moet maken voordat je in het diepe springt. En met Idols zet je alleen jezelf voor paal, maar met een levend dier breng je jezelf in gevaar.... en het dier uiteindelijk ook wanneer niemand er meer iets mee kan en het van hand tot hand gaat.... tot de worst. En idd; het 'boerenverstand met een forse dosis zelfkennis' zou veel mensen en dieren voor een hoop ellende behoeden.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 06-05-08 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:05

LDRD: Die London Swing x Havidoff in jouw profiel is trouwens een razend knap paard Kwijl
Vind m véél mooier als de Don Romantic Ja
Maar ik ga offtopic Bloos

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:08

Ninx schreef:
en het dier uiteindelijk ook wanneer niemand er meer iets mee kan en het van hand tot hand gaat.... tot de worst.

Dat is het trieste inderdaad, want het dier is al druk doende om onhandelbaar te worden. Ik heb hem sporadisch wel eens in de hand en ben altijd weer blij als ik mijn eigen 2 jonge bloederige KWPN'ners aan een los touwtje gezellig beppend naast me heb lopen.... Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:10

Ik kan me ook ergeren aan die mensen die vinen dat hun paard in no time z moet lopen... een van mijn verzorgpaarden (haflinger) is eerst aan de lange lijnen toen een keertje zadel erop beugels los en steeds een klein beetje opbouwen.... Nu kan ze al alleen buitenritjes maken.. bitloos enzo en het gaat echt hartstikke goed! Ik heb zoiets van je kan beter rustig aandoen en je paard lekker in balans laten komen dan gelijk erop in de krul en op naar de z2

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:16

ik ken t ook een beetje,
heb sinds 2 maanden een nog geen 4 jarige draver,
werd endurace getraind op de baan, kent dus niks anders als de baan,
de buren hadden aangeboden dat ik gebruik van hun bak mocht maken,
todat meneer niet meer bang voor de snelweg was. (moeten viaduct over om te kunnen lessen)
ging ik daar rijden in de bak, krijg ik commentaar dat zn kop naar benee moet.
beessie vind alles nog spannend en ziet overal wat,
ik laat m gewoon nog lekker kijken, koppie naar benee komt wel.
nu 2 maanden verder kan die zich eindelijk ontspannen in stap.
toen die naar mij kwam ging er een wereld voor m open Tong uitsteken
ik maak nu rustige stap en draf ritjes en meneer komt steeds meer tot rust.
en over 3 weken begin ik met lessen, dat koppie komt wel Lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:17

charily schreef:
ik ken t ook een beetje,
todat meneer niet meer bang voor de snelweg was. (moeten viaduct over om te kunnen lessen)

Dat kan je toch veel beter doen dan gelijk van alles willen! Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:24

charily schreef:
ik ken t ook een beetje,

Ben het helemaal met je eens Charily!!
Misschien is het gewoon een gebrek aan zelfvertrouwen, al die bewijsdrang....
In dat geval heb je zelfvertrouwen genoeg! Way to go!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:24

het is al een paard dat van verandering in de stress schiet..
rij nu lekker buiten aan lang teugeltje, lekker ontspannen.
alleen als hij spannende dingen ziet of we gaan draven pak ik m korter.
met draven kan die nog over entousiast worden.
maar daar is die draver voor Tong uitsteken
in het begin reed ik m net zoals ik m bij proefrijden reed.
was geen beginnen aan, alleen maar protesteren..
de eerste 3 weken waren drama, ben dr afgestuiterd.
hij is er 2 x vandoorgevlogen(gelukkig me vriend dr bij die er aan hing, was anders geen houden aan)
toen hebben we besloten t rad om te gooien,
de onschakeling was voor hem te groot.
veel stappen aan de hand.
stappen onder het zadel met iemand dr naast en zo opbouwen.
hij werd altijd kort gereden, sinds ik m lang laat stappen is t een heel ander paard Lachen
adviezen van kort rijden gooi ik nu lekker voorlopig in de wind.
hij is er nog niet klaar voor Lachen