Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:58

Ik doe het bijna nooit omdat ik een heel nuchter dier heb over het algemeen. Echter heb ik gisteren het wel gedaan, er was een nieuwfietspad aangelegd aan een oud deel. Dit gaf reliëf verschil en kleur verschil. Hij vond dit echt erg eng, trillen op zn benen, achteruit gaan. Wel zelf er op af lopen maar het gewoon ECHT niet durven. Toen ben ik afgestapt, heb hem gerust gesteld aan de hand meegenomen. Hij liep toen er gewoon over heen, het was nog wel heeel spannend maar ja baasje loopt erover dus zal wel goed zijn. Toen ben ik er weer opgeklommen, aan het einde van het fietspad, hetzelfde verhaal qua kleur en hoogte verschil en hij liep zonder blikken of blozen erover. Wat hij waarschijnlijk niet had gedaan als ik hem gepushed had.

Ik moet nog wel erbij zeggen, dat ik vroeger het echt nooit deed. Maar ik ben een tijdje terug bijna 2 keer achterover met hem gegaan,door die val zaten mn rugwervels niet meer goed. Als ik dan in zn situatie kom als hierboven neem ik op het asfalt toch liever geen risico...Ook al is het steiger probleem opgelost Bloos

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:00

Bij mijn paard ben ik wel afgestapt.. De eerste keer buitenrijden moesten we over een erg smal bruggetje.. Ik ben toen afgestapt en methaar eroverheen gelopen, en toen zei zag dat het niet eng was, liep ze ewr de volgende keer meteen overheen!
Ik zou niet om het minste of geringste afstappen, maar bij mijn pony helpt het iig wel als ik er de eerste keer even met haar langsloop!
Zo heeft zij ook dr water-angst overwonnen:)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:59

Het ligt ook aan de situatie, als de situatie echt gevaarlijk is dan stap ik af, anders blijf ik liever zitten.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:20

ik blijf zitten. Alleen afgelopen zondag wilde ik mijn paard laten wennen een een fietstunneltje. Alleen is mijn paard 1.73 en ik erop nog hoger dus dat paste niet dus ik ben afgestapt en zo eronder door gelopen. Deed ze bijna zonder problemen. Terug erdoor ging ze wat draven en dribbelen. toen kwam er nog een brommer ook dus had ik erop gezeten was het niet goed gegaan.
maar anders blijf ik altijd zitten.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:31

Ik weet dat mijn merrie zich een stuk zekerder voelt als ze achter mij kan lopen. Wanneer iets dus echt eng is dan stap ik gewoon af en dan blijft ze achter mij ''schuilen''.

Dit is uiteraard niet 5 keer per buitenrit, alleen een enkele keer wanneer er zo'n raar ding langkomt met grote maaiers en doeken ed.
Daarbij is mijn merrie vooral bang voor onnozele dingen zoals stukken zand in een grasveld en streepjes op de weg. Dus ik blijf gewoon rustig zitten totdat ze er met grote stappen overheen stapt.

Laatst had ik een lang stuk buitengereden en op de terugweg, vlak voordat we bij de manege waren moest ze een bruggetje over. Paard wist al dat we naar huis gingen maar durfde toch echt het bruggetje niet over. 10 minuten staan wachten maar ze durfde echt niet, ben toen afgestapt eroverheen gelopen en weer terug gelopen, toen weer opgestapt en toen liep ze vanzelf weer over de brug. Lachen

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:07

Mocht mijn paard echt ergens niet langs willen dan stap ik af, maak er ook absoluut geen probleem van. Aan de hand loopt ze dan altijd gewoon (schuilend en snurkend achter mij) mee. De volgende keer loopt ze zonder problemen langs het spannende ding.

Mn paard is zelden bang. Dus als ze al iets spannend vindt, vindt ze dat ook echt en ga ik geen strijd voeren. Werkt prima voor haar en mij.

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:11

Ik stap eigenlijk niet af.of het moet zoiets engs zijn.Dat je het paard laat zien dat er niets aan de hand is.Ben ook eigenlijk nooit alleen buiten.

Origami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:54

Ik stap eigenlijk nooit af. Eén keertje doen ik op mijn verzorgpony voor de eerste keer door het park ging uitstappen. (en hij si best een stresskip) lag er een draad over het pad en toen ben ik wel even afgestapt,omdat hij in de bak niet over een balk gaat en het dan niet erg is alstie gaat rennen,maar in het park wel. Daarna nog wel erop eroverheen gegaan.

KJR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:54

Nou, mijn pony gaat meestal wel overal langs, maar als hij het echt niet doet en ik ga door raakt hij helemaal opgewonden en gaatie huppelen etc. Dus dan meestal wel ff afstappen Bloos

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:56

Ik ben er 1x vanaf gegaan op een buitenrit en toen kon ik die hele buitenrit lang lopen (als ik erop ging zitten, was ze zogenaamd weeer ergens bang voor). Dus voortaan blijf ik lekker bovenop mijn paard zitten.

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:51

dat verschilt per situatie,denk dat afstappen vaak ook een goede oplossing kan zijn ,maar niet als het druk verkeer is

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:06

Ik blijf ook altijd zitten, anders heb je misschien veel kans dat je paard er een spelletje van gaat maken.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:45

Meestal blijf ik zitten, op m'n paard voel ik me toch veiliger laat ik maar zeggen. Ik heb het gevoel dat ik dan meer controle heb. Maar als ik me zelf begin druk te maken, stap ik af, anders werkt het toch niet meer.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:21

Nou eigenlijk stap ik nooit af, als mijn paard ervandoor gaat heb ik dr heel gauw weer terug en lang gaat ze er niet vandoor.
Bij honden stap ik ook niet af. Ik rijd altijd in een bos waar honden aangelijnd moeten ivm de paarden. Bijna alle honden lopen er los, oke ik zou het zelf ook gedaan hebben. Maar als het dan een trap van een paard krijgt, is het niet míjn schuld maar van de eigenaar van de hond. Je moet je hond aangelijnd hebben, doe je het niet, is het je eigen schuld vind ik. Hoe zielig ik het ook voor het beestje vind, ik ga niet helemaal afstappen, die hond daagt het zelf uit. Daar leert die maar van.
Met enge dingen stap ik eigenlijk ook nooit af, alleen wel bij verkeer. Dat vind ik toch wel zo veilig.

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:25

Ik blijf altijd op mijn paard zitten en drijf hem erlangs, ondertussen geef ik hem ook met mijn mond door te praten rust. Net zo lang tot het lukt! En als hij het goed doet, dan beloon ik hem erg (met een klopje,woordjes) Als hij het heeft gedaan doe ik het vaak nog een keertje zodat hij er beter langs gaat en de volgende keer ook niet meer bang is. Als hij er dan nog steeds moeilijk over doet dan doe ik het nog een keer. Net zo lang tot hij er redelijk normaal langaf gaat.

Ik ga er juist niet vanaf, dan geef ik me over en laat ik zien dat het eng is. Ook heb ik het idee dat ik meer macht over hem heb, als ik erop zit dan ernaast.
Hij kan zich namelijk erg sterk maken, en dan zit ik er toch echt liever op dan dat ik ernaast loop, sta.

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:35

ik krijg zelf heel snel schrik .. en sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor... en krijgen die schrik dan erger.. ik heb altijd schrik dat mijn paard zal verschieten ofzo.. dus alsk kga rijden wil ik da alle dingen waar mijn paard bang van kan zijn weg zijn xD .. ik weet dat ik die schrik moet overwinnen maar ik vind dat gewoon heel moeilijk !

x

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:18

ik vind afstappen gevaarlijker dan erop blijven, ook bevestig je hem erin dat het echt eng is wat hij ziet.
ook kan je meegesleurd worden, eventueel eronder komen nou das fijn....

dan blijf ik er liever op.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:51

Ligt eraan waar het paard bang van is!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:05

Hangt er vanaf welk paard en hoe de band is tussen mij en het paard. Ik train ontzettend veel aan de hand en minder op het paard waardoor afstappen de kortste klap kan zijn.
'Enge dingen' in de berm bijvoorbeeld kom ik zelden tegen, ik leg regelmatig een 'trailparcours' aan in de bak met landbouwplastic, vlaggen en wat ik ook maar kan bedenken (blauwe bloemetjes zijn ontzettend eng, let daar maar eens op Clown ), waardoor paarden in zekere zin een behoorlijk zelfvertrouwen opbouwen.
Een tip voor vele ruiters: vraag een paar pubers om met hun brommertje in de bak te komen 'spelen', rustig opbouwen, ik heb dan ook de beschikking over een invalideautootje (leuk als je de uitlaat losmaakt) en een tractor. Dan kun je trainen in de vertrouwde omgeving van je paard.
Het feit blijft: De meeste 'enge dingen' zijn angsten bevestigd door de ruiter.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:19

Ik ben nog nooit afgestapt, maar als het nodig is dan zou ik het wel doen. Veiligheid boven alles en als je ook op de grond een goede leider kan zijn, dan is het soms misschien wel beter om af te stappen. De leiding te nemen en er daarna weer op te stappen. Beter is denk ik om te voorkomen dat zo'n situatie ontstaat en het paard aan zoveel mogelijk vreemde dingen laten wennen. met behulp van bijvoorbeeld schriktraining.

Bregje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:47

ik blijf het liefst zitten, dus als hij alleen bang is zit ik in het zadel..
mocht het zo zijn dat hij in paniek raakt spring ik er wel af, puur omdat hij dat ziet dat er niets is..
Maar aangezien hij nogal aan de grote kant is zit ik er liever op dan dat ik ernaast staa..

Thalita2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:28

ik stap er niet af
ga in de berm rijden. en als
er plek genoeg is laat ik haar stil staan
en naar het boertuig kijken.
het enige wat mijn verzorgpaard
doet is op zij springen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:20

Hangt ervan af
Als ik zie dat het commedie is en voor haar een spel wordt ,
Dan weiger ik af te stappen ,
maar als ik zie dat ze echt bang heeft stap ik wel af ,
Dat geeft haar gewoon nog meer vertrouwen ..

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:29

ik blijf er altijd op zitten. als ze iets eng vind laat ik haar rustig kijken en praat ik tegen haar en aai haar op haar hals. (al zullen er vast mensen zijn die dat niet doen omdat ze dat belonen vinden? ) als ik haar dan weer wat aandrijf dan loopt ze er gewoon langs. (ik had het over buiten / langs de weg of bos oid.)
Als ik gewoon in de bak aan het rijden ben en ze vind iets eng dan probeer ik er gewoon langs te rijden en stap absoluut niet af dan.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:43

stap dr dan ook niet af.
ik laat haar niet kijken, omdat je dan haar laat weten dat daar ook echt iets is.
als ze er echt niet langs wilt lopen loopt er een ander paardje mee die het dus niet eng vind ( mn andere paard Nagelbijten / Gniffelen )
zij vertrouwd hem en kijkt dan wel natuurlijk maar blijven gewoon door lopen ..
als ze er dan alleen langs moet wat passen van de hoefslag maar daar ben ik dan al tevreden mee en blijven doorwerken.
later is ze het alweer vergeten ( die doos Nagelbijten / Gniffelen )