Val van een paard teugels loslaten of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: Val van een paard teugels loslaten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:40

ik laat altijd (onbewust) los, ik heb niet eens de tijd om er over na
te denken maar ik ben er allen nog maar in de bak afgevallen
en gelukkig nog nooit buiten Bloos

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:19

ben ik dan echt de enige die denkt: fiets daar ga ik! haha en toen buiten zelfs nog : dat gaat pijn doen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:26

trustHim schreef:
ben ik dan echt de enige die denkt: fiets daar ga ik! haha en toen buiten zelfs nog : dat gaat pijn doen

hahahaha.. nee hoor Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:29

hehe Haha!

ik laat ze gewoon los uit reflex

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:47

trustHim schreef:

Soms denk ik dat ja, maar dan ga ik uiteindelijk toch niet Vork Huilen van het lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:07

als ik het denk dan ga ik ook, haha voordeel is dat ik dan wel beter val omdat ik dan bewust ontspan, of dat in ieder geval probeer

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:07

Ik hou altijd vast, heel dom Tong uitsteken Ben er ook wel eens voorgestraft, mijn paard gaf me nog een trap na.. Niet echt prettig Knipoog Maar ik heb er niks van geleerd. Op de 1 of andere manier houd ik onbewust mijn teugels vast Clown

marije1011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:42

haha ik heb het een kaar gehad in de binnenbak toen hield k de teugels vast....
maar pony liep los door de bak en ik lag op de grond met hoofdstel:D...
mooi stom...hoofdstel in stukken op de grond...whoeps Bloos

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:45

In het bos etc proberen vast te houden, mits he niet gevaarlijk word voor jezelf. In de bak laat ik meestal gewoon los, het paard kan dan toch nergens heen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:41

Waratje schreef:
Urielle schreef:
Nee, die automobilist heeft er wat aan als:
- ik het paard eerst bovenop me trek, dan loslaat
- ik voor de poezelige voetjes van mijn paard val, het paard over me heen klettert
- ik eraf val, paard vasthou, paard rukt zich los en trapt na

en vervolgens dat het paard alsnog bij hem op de motorkap springt Clown

Die automobilist heeft er wat aan als jij door vast te houden het paard dusdanig vertraagt dat het ofwel bij zinnen komt en stopt ofwel dat omstanders tijd krijgen om in te grijpen. Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat JOUW paard niet een ander verwond. Als dat betekent dat jij daar schade door oploopt is dat heel vervelend voor jou, maar het is toch nog steeds JOUW verantwoordelijkheid. Als je dat (of je paard) niet aankunt, moet je misschien een ander paard zoeken dat niet zulke stunts uithaalt!!

poes schreef:
Als ik hier zo lees... waren de letsels bij vasthouden veel erger dan bij loslaten... Een paard moet al heel erg bang zijn om op een auto (zeker een stilstaande) te knallen. Meestal blijft het bij een paar metertjes rennen... Met vasthouden kun je best veel paniek veroorzaken...

Ach, ik ben tientallen keren van verschillende paarden afgevallen, zowel op buitenritten als in de bak en ik heb er nooit meer dan een blauwe plek aan overgehouden. En ik had vrij snel geleerd dat ik de teugels vast moest houden, dus de meeste keren had ik gewoon de teugels vast bij het vallen. Dus nee, je hoeft er helemaal geen letsel aan over te houden en mijn ervaring is dat vrijwel alle paarden direct tot stilstand kwamen en daarbij ook nog hun best deden om niet op je te gaan staan. Nou waren dat wel allemaal min of meer manegepaarden en niet van die te heet gefokte en dan ook nog overvoerde paarden die kennelijk nu zo populair zijn.

Uit de praktijk blijkt toch wel dat het heel erg gevaarlijk kan zijn om een paard na een val vast te houden.
Bovendien paard in echte paniek hou jij liggend op de grond echt niet vast en een paard dat niet echt in paniek is, zal ook niet zomaar bovenop een moterkap springen en gaat gewoon verderop staan grazen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:29

Bovendien... in mijn omgeving heb ik zéér veel loslaters gezien... nooit wat ernstigs gebeurd, zelfs op de weg niet na een aanrijding... Paarden komen zonder vasthouden meestal ook erg snel tot stilstand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 01:18

Mijn paardje maakt op zo'n moment altijd even mooi van de gelegenheid gebruik om nog even als een gek bokkend rond te gaan rennen... Ben ik even blij dat je er niet zomaar vanaf valt en dat 'ie in principe niet bokt als je er op zit.

Overigens ben ik sowieso nog nooit van het paard gevallen tijdens een buitenrit. En dat hoop ik nog lang zo te houden...

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:17

Als ik val , dan val ik.
Als het zachtjes is dat ik val, of eraf glijdt op de & of andere manier probeer ik de teugels vast te houden.
Raar maar waar, als ik eraf val probeer ik zo snel mogelijk mijn stijgbeugels uit te schoppen. Liever zo dan dat ik er nog aan hang.
Teugels vasthouden kan ik niet als ik door een bok of rare actie eraf val. Heb de reflex niet Haha! wel de beugels

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:56

Ik laat ze altijd automatisch los. Aan de ene kant vind ik het gevaarlijk voor het paard die kan in galop over de teugels struikelen. Voor mezelf vind ik los laten veiliger, want je kan per ongeluk ook een schop krijgen. Ik denk dat een paard ook meer in paniek raakt, wanneer je de teugels vast houd.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:16

Ik houd buiten altijd vast. paard stond altijd gelijk stil als ik er naast lag gelukkig. Hij staat sowieso echt wel stil als ie merkt dat er iemand aan de teugels hangt, dan komt hij of moeilijk vooruit, of het zal heus wat pijn doen, maar dat heb ik liever dan dat ie er in volle vaart vandoor schiet dan kunnen er veel ergere dingen gebeuren.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:18

Ik probeer vast te houden maar heb al 2x een paard gehad dat daardoor begon te panikeren (zelf ook geschrokken e.d.) dus dan laat ik los, daarna waren ze snel terug kalm.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:18

ik hou altijd vast. de meeste blijven erna toch staan, maar ik denk er niet aan om los te laten Clown

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:19

Ik houdt ook altijd vast, weet niet waarom, automatisch denk ik Knipoog
Maar heb idd al wel een kee me hand ermee opengehaald, buiten lijkt het me wel handig vast te houden Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:24

Ik sta er van te kijken hoeveel mensen hier beweren vast te houden. In de dagelijkse praktijk zie ik toch best vaak mensen vallen, die niet eens de kans krijgen om een paard vast te houden bij een val Clown . En vaak maar goed ook. Je wilt toch geen trap krijgen of tussen de benen terecht komen bijvoorbeeld? Mij niet gezien.

Ik ben 2x van die van mij gevallen en hij stopt gewoon meteen zodra ik ernaast lig. Hij is behoorlijk op mij gericht en is gewend dat ik veel naast en bij hem sta (grondwerk), dus hij vindt het veel veiliger bij mij in principe. Ik iets minder bij hem als ik val, hahaha...... Ik zou het risico niet willen nemen dat ik onder hem terecht kom of per ongeluk een trap krijg, omdat hij bokt bijvoorbeeld. Ieder haar manier, hoor, maar ik hou hem echt niet vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:26

Nadya: simpel: je hebt je teugels vast op het moment dat je valt (als het goed is), en ik laat die echt niet zomaar los terwijl ik val... Stom, vervelend, fout of niet, maar op het moment dat ik val zegt mijn instinct gewoon "houd je vast".

Kan het natuurlijk wel voorkomen dat ik alsnog los laat zodra ik eenmaal goed en wel geland ben... wat ook meestal wel gebeurt dan Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:27

Nouks, moet jij zelf weten, hoor. Knipoog
Maar wat heeft het voor zin, als je dan alsnog los laat? Haha!
Mijn instinct zegt: 'los laten en zo ver mogelijk van mijn paard vandaan vallen!!!', zodat hij niet over mij heen kan denderen of dat een van zijn benen mij per ongeluk raakt. Daarbij weet ik dat hij snel stil staat. Hij staat altijd te kijken van 'wat doe jij nou op de grond?' Haha!

En bij andere paarden (die eventueel niet stil blijven staan) denk ik eerst aan mijn eigen leven en dan pas aan dat van het paard. Vork
Maar tegenwoordig rij ik voornamelijk op mijn eigen beestje. Knipoog

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:28

Ik rij buiten en hou ze altijd vast als het kan

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:35

ik hou ze onbewust (bijna) altijd vast.
En doe ik dat niet, maakt dat eigenlijk ook niet uit, paard staat dan altijd meteen stil bij mij en gaat dan op zo'n manier naar me van wat doe jij daar?waarom zit je niet meer op me rug? Nagelbijten / Gniffelen

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:02

Ik laat ze eigenlijk altijd los. (Nouja, altijd, ik ben er pas 1 keer afgevallen sinds ik weer ben gaan rijden) Maar toen heb ik ze in 1 keer losgelaten en dat was maar goed ook anders was ik de hele bak door gesleept. (Lees: paard ging als een gek rennen toen ik eraf lag) Maar dat was in de bak, als ik buiten zou rijden dan zou ik het niet weten, als je ze los laat en je paard gaat rennen dan ben je hem kwijt, maar als je hem vast houdt en je paard gaat rennen dan ben jij de klos. Hmm, ik weet het niet maar ik hoef het ook niet uit te proberen. Schijnheilig

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:21

Ik houd ze eigenlijk altijd vast Nagelbijten / Gniffelen Misschien niet echt slim maar dat doe ik volgens mij gewoon onbewust ofzo Lips are sealed