Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:50

jasmijn78 schreef:
In de regel gaan ze op africhtingsstallen ook niet eerst 3 maanden 'grondwerken'. Dat is ook helemaal niet nodig. Grondwerk of niet; je hebt er niks aan de eerste paar keer dat je er op gaat zitten. Het veranderd niks aan de reactie van het paard op ruitergewicht. Wat ik van dergelijke deskundigen begrijp is dat zij het liefst paarden hebben waar nog niet mee 'gerommeld' is, juist omdat veel particulieren denken dat ze heel goed bezig zijn met hun paard, maar het in feite helemaal niet goed opvoeden.

Bloos! dit meen je toch niet serieus?
Gelukkig zijn er ook plekken buiten de "normale" africhtingstallen waar wel aandacht besteed wordt aan de voorbereiding.
Niet helemaal mijn methode maar zeker leuk om te zien (veel beeldmateriaal) op paardenbegrijpen.nl bij zadelmak maken.
Duidelijk is te zien dat het paard door het grondwerk aan de hand precies weet wat er van hem verwacht wordt, zodat alleen de ruiter erop een bijkomend ding is. De rest is allemaal al bekend bij het paard.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:53

Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een Prof. Tussen zadelmak maken en de eerste stappen zetten in een sportcarriere zit heel veel verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:56

wat verstaat men onder grondwerk?
daar is vaak nogal verwarring over.
Ik doe geen grondwerk in de vorm van NH
Toch heb ik nooit geen overdonderde paarden gehad.
Wel paarden die de hoge ruiter spannend vinden, maar dat veranderd niet vanuit de grond.Hij moet gewoon ervaren dat het niet eng is maar leuk

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:58

Bovendien hoef je, als het goed is, echt de verhoudingen niet meer aan te passen bij een jong paard. Als je het gewoon in de hand hebt een tijdje, is dat al 'grondwerk' genoeg toch? Dan hoef je echt geen maanden meer te investeren, dat heb je al eerder in de opvoeding gedaan. Als je dat nog moet gaan doen voordat je er op gaat klimmen?
De ruiter op de rug daar moeten ze toch ff aan wennen, dat heb je met grondwerk ook niet opgelost.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:01

Jaimyliefje schreef:
Ik vind dat je jezelf al flink bewezen moet hebben wil je een paard inrijden.
Vaak zeggen mensen "ik heb een verzorgshet ingereden dus nu kan ik ieder paard aan, bij die shet ging het tenslotte ook goed" onzin natuurlijk.
Mijn zus heeft inmiddels onze eerste pony gereden, dan een bijrijdpaard gehad die behoorlijk moeilijk was, dan onze 2e pony bereden, en nu onze 3e. En zelfs zij (17 jaar) heeft genoeg verstand om geen paarden in te gaan rijden. tenminste, ik denk dat je bedoeld zadelmak maken?

Iedereen zegt altijd "ja maar het ging toch goed?" terwijl je helemaal niet weet hoe het paard was geweest als jij hem niet hebt ingereden.

Dus, paarden inrijden? Laat dat maar aan de profesionals over.

Enne, de mensen waarvan ik altijd zou denken dat ze genoeg ervaring en verstand hebben om een paard in te rijden, die zeggen dat ze er nog niet aan toe zijn, en raden een ander aan.
de meisjes van mijn leeftijd die paarden in gaan rijden, die hebben vaak niet het verstand en bluffen maar wat. En die zijn er heilig van overtuigd dat het allemaal wel goed gaat..
Bullsh*t!

Ik ben het er wel mee eens. Ik heb al 14 jaar een eigen paard en behoorlijk wat rijervaring vanaf mijn 8ste, maar als ik ooit een onbeleerd paard zou kopen zou ik niet zelf gaan klooien, simpelweg omdat ik niet genoeg ervaring daarmee heb en het paard niet zou willen verpesten. Ik denk dat men zelf heel goed kan bepalen of men daar genoeg ervaring voor hebt Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:16

erleyne schreef:
Bovendien hoef je, als het goed is, echt de verhoudingen niet meer aan te passen bij een jong paard. Als je het gewoon in de hand hebt een tijdje, is dat al 'grondwerk' genoeg toch? Dan hoef je echt geen maanden meer te investeren, dat heb je al eerder in de opvoeding gedaan. Als je dat nog moet gaan doen voordat je er op gaat klimmen?
De ruiter op de rug daar moeten ze toch ff aan wennen, dat heb je met grondwerk ook niet opgelost.

dat is ook een hardnekkig misverstand, dat mensen maanden grondwerk moeten doen Knipoog Als jijzelf echt goed grondwerk kan, heb je bij een gemiddeld paard aan twee weken genoeg. Het ligt eraan hoe ver je wilt gaan. Bij een eigen paard zou ik ver gaan. Paard dus eerst helemaal aan de hand opleiden (niet alleen mentaal en emotioneel, maar ook lichamelijk). Je kan zoveel al aanleren zonder er op te gaan zitten, waarom zou je dat niet doen? Hoe makkelijker je het maakt voor het paard, hoe fijner Ja
Je kan heel veel simuleren zonder er op te gaan zitten. Als je paard al perfect aan de hulpen is op de grond, buiging, vwnw etc begrijpt, beweging van boven gewend is, dan is het gewicht van de ruiter nog maar een klein stapje.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:26

Ik denk : Het is niet voor niets een beroep: zadelmak maken. Je gaat toch ook niet naar de buurman als je een gaatje in je tand hebt. Want daar zijn immers tandartsen voor enzovoorts.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:39

runningkawa schreef:
Wel paarden die de hoge ruiter spannend vinden, maar dat veranderd niet vanuit de grond.Hij moet gewoon ervaren dat het niet eng is maar leuk

Dat bedoel ik ja. Grondwerk (NH of gewoon normaal) maakt echt geen verschil hoe het paard gaat reageren op een ruiter op zijn rug.

sanne83 schreef:
dit meen je toch niet serieus?

Jawel Haha!
Ik vind (mijn persoonlijke mening) NH grondwerk allemaal maar geteut. Mijn paarden/paarden bij ons op stal worden in de dagelijkse omgang gewoon op huis/tuin/en keukenwijze opgevoed. Geen eeuwig gemiep met een carrotstick, games etc. Gewoon netjes stilstaan, meelopen, vaststaan, voetjes geven. Gaat als vanzelf, gewoon door te doen zoals je dat bij andere paarden doet en er niks speciaals van te maken. Mijn ene paard kwam vers uit het land/opfok als 3-jarige. Dus weinig in handen. Niet gewend vast te staan, voetjes te geven oid. Longeren was er ook nog nooitmee gedaan. Toch snapte hij binnen 2 minuten dat hij in de rondte moest aan de lijn. De tweede dag dat ik hem op stal had heb ik hem een zadel op gedaan en ben er op gaan zitten. Dat ging prima. Na 3 dagen kon ik alleen opstappen (zonder dat iemand hem vasthield) en binnen een week reed ik alleen, savonds in het donker in een niet omheinde bak. Na 6 weken ben ik eenmalig gelanceerd, maar verder heeft hij geen stap verkeerd gedaan. Haha! En in de dagelijkse omgang is ook alles goedgekomen Knipoog

De ander heb ik zelf gefokt. Is dus vanaf veulen in handen geweest. Hoog in het bloed staand paard. Ik heb er als jong paard niet eindeloos mee geteut. Gewoon dagelijkse omgang. Binnen-buiten zetten, hoefsmid, af en toe longeren. Gewoon duidelijk/concequent zijn in wat je van hem wil. Heb er op een dag ook gewoon een zadel op gelegd en ben er op gaan zitten. Niks aan de hand. Ook hiermee kon ik het na 3 keer zelfstandig af. Deze heeft nooit 1 stap verkeerd gedaan.

Dagelijkse omgang/opvoeding vind ik niet meer dan normaal. Voor mij hoeft een paard bijvoorbeeld niet eerst netjes een voetje te kunnen geven voordat ik er op stap. Zadelmakmaken en opvoeding tijdens de dagelijkse omgang kunnen prima tegelijk. Ik doe niet aan 'wijken voor druk'. Ik verwacht dat mijn paard om gaat op het commando 'om'. Zoniet dan help ik hem even door hem een duwtje te geven. Ik ga hem daarbij niet eeuwig over zijn bol wrijven of hij alsjeblieft een stapje om wil gaan. Bij geen reactie op een licht duwtje, geef ik gewoon een wat hardere por. Na een paar keer begrijpen ze dat prima. Daar hoeven we dus geen ingewikkelde game van te maken.

Onder het zadel leer ik ze op been reageren door been/licht tikje achter de kuit. Binnen no-time snappen ze dan dat ze voorwaarts moeten op been. Ik zie de toegevoegde waarde tijdens het rijden/beleren van 'wijken voor druk NH style' vanaf de grond dus niet echt.
Wijken en zijgangen hebben verder ook nooit echt problemen opgeleverd bij het aanleren.

sanne83 schreef:
Niet helemaal mijn methode maar zeker leuk om te zien (veel beeldmateriaal) op paardenbegrijpen.nl bij zadelmak maken.
Duidelijk is te zien dat het paard door het grondwerk aan de hand precies weet wat er van hem verwacht wordt, zodat alleen de ruiter erop een bijkomend ding is. De rest is allemaal al bekend bij het paard.

Ik heb er niet zoveel mee eerlijk gezegd. Over het algemeen zijn jonge paarden niet bang van mensen (uitzondering daargelaten) Of er moet in het verleden al flink iets mis zijn gegaan. Als men gewoon normaal zonder poespas met het paard is omgegaan is het al vertrouwd met mensen. Daar hoef je echt geen maanden voor de grondwerken. Je moet alleen zorgen dat je het vertrouwen niet beschadigd. Het grootste risico voor het beschadigen van het vertrouwen is als tijdens het op/afstijgen wat misgaat. En al is het paard nog zoveel in handen geweest; het kan altijd verschieten tijdens het op/afstijgen. Of wanneer de ruiter er afvalt. Sommige paarden kunnen daar ook erg van verschieten. Daarop kun je een paard met grondwerk niet op voorbereiden.

Daarom moet je ook een lenig, handig snel iemand hebben die er voor het eerst op gaat. Die snel/licht kan opstijgen (dus niet eerst een eeuw hangen) en die er snel en licht weer af weet te komen op het juiste moment zonder het paard daarvan te laten schrikken. En die goed in balans zit en gemakkelijk een paar bokken uit kan zitten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:37

jasmijn78 schreef:
Ik heb er niet zoveel mee eerlijk gezegd. Over het algemeen zijn jonge paarden niet bang van mensen (uitzondering daargelaten)

Daarom moet je ook een lenig, handig snel iemand hebben die er voor het eerst op gaat. Die snel/licht kan opstijgen (dus niet eerst een eeuw hangen) en die er snel en licht weer af weet te komen op het juiste moment zonder het paard daarvan te laten schrikken. En die goed in balans zit en gemakkelijk een paar bokken uit kan zitten.

Echte angst voor mensen misschien niet, maar onzekerheid en spanning worden toch vaak als normaal gezien. Ik wil dat liever voorkomen door voorbereiding. Zie het als testen. Ik test het paard op alles, ik leer alle hulpen op de grond. Bij sommige paarden kan je inderdaad zo opstappen en wegrijden, maar bij sommige niet. Dat kan je filteren door het op de grond uit te proberen waar je paard wel en niet op reageerd.
Zoals in je voorbeeld: ik leer liever een paard niet te schrikken van het opstappen, dan een licht en handig persoon te nemen om te voorkomen dat ze schrikken.
Ook opstijgen kan je gewoon oefenen, heb je ook geen maanden of weken voor nodig Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:53

sanne83 schreef:
jasmijn78 schreef:
In de regel gaan ze op africhtingsstallen ook niet eerst 3 maanden 'grondwerken'. Dat is ook helemaal niet nodig. Grondwerk of niet; je hebt er niks aan de eerste paar keer dat je er op gaat zitten. Het veranderd niks aan de reactie van het paard op ruitergewicht. Wat ik van dergelijke deskundigen begrijp is dat zij het liefst paarden hebben waar nog niet mee 'gerommeld' is, juist omdat veel particulieren denken dat ze heel goed bezig zijn met hun paard, maar het in feite helemaal niet goed opvoeden.

Bloos! dit meen je toch niet serieus?
Gelukkig zijn er ook plekken buiten de "normale" africhtingstallen waar wel aandacht besteed wordt aan de voorbereiding.

Idd, wijken voor druk, basis schriktraining, lange lijnenwerk, longeren, stemcommando's, behoren allemaal tot grondwerk. En als de verhouding vanaf de grond goed is, en de voorbereidingen vanaf de grond goed worden gedaan, is de eerste keer ruitergewicht bij lange na niet zo'n probleem ipv er ineens opkruipen en dan maar zien hoe het paard reageert en hopen dat je bokken en rengedrag uit kunt zitten. Het is voor de veiligheid van de "crash test dummy" (pun intended) die er voor het eerst opstapt dat je het voorbereidende werk goed hebt gedaan. Voorbereidend grondwerk is echt zo belangrijk! En dat is met een week, eventueel 2 weken bekeken hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:57

blacklight schreef:
Ik denk : Het is niet voor niets een beroep: zadelmak maken. Je gaat toch ook niet naar de buurman als je een gaatje in je tand hebt. Want daar zijn immers tandartsen voor enzovoorts.

Het is anders een heel jong beroep! En een vrij beroep. Er is geen school of opleiding voor.... geen certificaten of diplomas. Feitelijk kan elke piegem voordoen alsof ze ervaring hebben....Vergelijkingen met bv een tandarts gaan dus niet op.
Het "beroep" is langzaam ontstaan, niet opgezet.
Voorheen ging men dus wel gewoon zelf aan de gang of naar een "buurman" zoals jullie dat dan zeggen. Je zocht dan gewon een paardenman/vrouw/tiener, maar die hoeft heus niet daar zijn geld mee te verdienen. Kan nou niet zeggen dat beroepsmatig zadelmak gemaakte paarden persee
accuut in de beginfase accuut een ander niveau zijn ofzo. Het blijven slungels die moeite hebebn met evenwicht onder de man. De hele opleiding komt daarna, dat is niet het werk van de geen die een paard zadelmak maakt.

Het op de rug moeten meeslepen van een bewegend gewicht met een verschuivend zwaartepunt, is moeilijk voor ze, welke voorbereidingen je ook treft. Dit is het belangrijkste aspect in de zadelmakmaak periode. Ik zou niet weten waarom je niet een jongere/buurman/manegekind op de rug van een paard zou kunnen zetten dat je aan hand of longe hebt. Zadelmak maken doe je gewoonlijk niet alleen. Je kunt de rollen dus zo verdelen dat de werkelijke controle op het paard bij de meer ervarene ligt. Maar wat hij (in het begin) op de rug heeft, is eigenlijk om het even, zolang ze still zitten, mee gaan, niet in de mond komen etc, allemaal dingen die je ze toe kunt roepen mochten ze de neiging hebben het verkeerd te doen, toch?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:01

sanne83 schreef:
Echte angst voor mensen misschien niet, maar onzekerheid en spanning worden toch vaak als normaal gezien. Ik wil dat liever voorkomen door voorbereiding. Zie het als testen.

Sommige paarden kunnen wat rillerig zijn. Maar mi neem je dat gewoon weg door te doen. Iemand die zeker en rustig overkomt op paarden (en weet wat hij doet) neemt ook spanning weg. Zie mijn voorbeeld van de 72 jarige paardenman. Ik hoef niet bij een onbeleerde 3-jarige in de box te proberen op te stappen met een tonnetje en dat naar buiten te rijden. Hij doet dat wel, en het gaat nog goed ook. Paarden doen alles voor hem. Sommige mensen hebben die gave gewoon. Die doen dat zonder er over na te denken, hebben dat van nature. Dat zijn de beste.

sanne83 schreef:
Dat kan je filteren door het op de grond uit te proberen waar je paard wel en niet op reageerd.

Dat is wat ik probeer uit te leggen: sommige mensen hebben zoveel ervaring en gevoel dat ze in 1 oogopslag weten wat voor vlees ze in de kuip hebben en wat voor aanpak daarbij werkt Lachen (deze mensen zijn wel zeldzaam hoor!)

sanne83 schreef:
Zoals in je voorbeeld: ik leer liever een paard niet te schrikken van het opstappen, dan een licht en handig persoon te nemen om te voorkomen dat ze schrikken.

Schrikken tijdens het opstappen kun je haast niet voorbereiden. Je kunt dat namelijk niet simuleren. Paarden schrikken vaak van de ruiter die achter hen ineens wat omhoog komt. Daarom houden wij altijd een hand voor het oog aan de kant waar de ruiter opstapt en halen die pas weg als de ruiter zit. (zodat hij niet naar achter kan kijken) Als het paard dan schrikt, zit de ruiter teminste goed, en voorkom je dat er tijdens het opstijgen zelf iets misgaat en is de kans kleiner dat de ruiter er meteen weer afvalt. Heel eenvoudig maar doeltreffend trucje. Meestal ook niet meer nodig na een paar maal op en afstijgen. Geleerd van deze oude paardenman Knipoog

Ook onbevangenheid is zo belangrijk. Vaak zijn mensen die niet ervaren zijn met zadelmakmaken zelf (onbewust) zenuwachtiger dan het paard. Ik ben in het verleden wel eens op paarden gezet die dus nog nooit een ruiter op hun rug hadden gehad, maar dat wist ik niet. (ook door de man waar mijn paarden bij op stal staan) Dan zei hij dat ze al zadelmak waren en ik geloofde dat. Daardoor was ik onbevangen en ontspannen en ging het altijd goed. (later zei hij het dan wel hoor Haha!, pas nadat ik was afgestapt ). Het is gewoon heel moeilijk onbevangen en ontspannen te blijven als je er ook wel eens afgemieterd wordt (en dat overkomt de beste ook)

Wat is verder jouw ervraing met zadelmakmaken? Hoeveel heb jij er zelfstandig zadelmak gemaakt?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:11

Ben het bijna helemaal met je eens Jasmijn78, maar dat opstappen doen wij dan weer totaal anders.
Wij gaan er juist wel eindeloos ophangen. Gewoon binnen op de poetsplaats. Beetje wiebelen en overal een keer aanraken. Als ze het hangen niet meer spannend vinden, dan kan je er ook gewoon op gaan zitten. Meestal kijken ze juist een keer om van: Wat doe jij daar nou? Dan het op en afstappen een paar keer herhalen.
Daarna naar buiten over de stoep stappen, en weer een paar keer op en af stappen.
Ieder zijn eigen manier, en gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden!
Zo is het bij ons iig nog nooit mis gegaan, en ik heb er dan zelf ook een stuk meer vertrouwen in, dan als ik er buiten meteen in de bak voor het eerst op moet gaan zitten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:21

asjemenou schreef:
Wij gaan er juist wel eindeloos ophangen. Gewoon binnen op de poetsplaats. Beetje wiebelen en overal een keer aanraken. Als ze het hangen niet meer spannend vinden, dan kan je er ook gewoon op gaan zitten. Meestal kijken ze juist een keer om van: Wat doe jij daar nou? Dan het op en afstappen een paar keer herhalen.

Dat is ook niet verkeerd hoor! Alleen mijn ervaring is dat je toch niet geheel kan voorkomen dat ze verschieten als je als ruiter echt rechtop gaat zitten. Zo hadden wij er een op stal die op stal alles best vond. Je kon er op hangen, overal aanraken etc. Toch verschoot deze de eerste paar keer na het opstijgen van de ruiter (na het weghalen van de hand voor het oog Knipoog ) Niet dramatisch, maar hij verschoot er toch van. Omdat de ruiter de kans had eerst goed te gaan zitten (door de hand voor het oog) kon hij de schrikreactie opvangen en was er verder niet zoveel aan de hand.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:23

Citaat:
jasmijn78 schreef:

Schrikken tijdens het opstappen kun je haast niet voorbereiden. Je kunt dat namelijk niet simuleren. Paarden schrikken vaak van de ruiter die achter hen ineens wat omhoog komt. Daarom houden wij altijd een hand voor het oog aan de kant waar de ruiter opstapt en halen die pas weg als de ruiter zit. (zodat hij niet naar achter kan kijken) Als het paard dan schrikt, zit de ruiter teminste goed, en voorkom je dat er tijdens het opstijgen zelf iets misgaat en is de kans kleiner dat de ruiter er meteen weer afvalt. Heel eenvoudig maar doeltreffend trucje. Meestal ook niet meer nodig na een paar maal op en afstijgen. Geleerd van deze oude paardenman Knipoog

dat is dus precies wat ik bedoel. Dat is een trucje, waarmee je niet het opstijgen & erboven zitten zelf aanpakt. Dat zou niet mijn methode zijn. Je kan het namelijk prima simuleren, beetje creativiteit Knipoog
Ik ben zelf niet zo van het zadelmak maken, ik doe meer aan her-beleren Haha! Ik heb veel gekeken naar verschillende methodes van zadelmak maken; van erop gaan zitten en kijken hoe het gaat, tot uitgebreid opleiden aan de hand. Ik kan je zeggen dat er een duidelijk verschil is, niet alleen in de veiligheid voor de ruiter, maar ook een verschil in de beleving voor het paard (wat ook weer van invloed is voor de rest van het beleren).

Ik gebruik zelf precies hetzelfde bij paarden met problemen. Ik rijd ze als het ware "opnieuw" in. Ik ga vanaf het begin alles af waardoor het "probleem" zou kunnen ontstaan, waardoor je aan het eigenlijke probleem niet meer hoeft te werken Knipoog Zelfs als er geen probleem wordt aangegeven bij het opstijgen, is dat 9 van de 10 keer wel een probleem en moet daar veel aandacht aan besteed worden om dat weer goed te krijgen. Helaas is het dan ook alweer een gewoonte geworden. Ik zou het dus liever gelijk goed doen Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:41

sanne83 schreef:
dat is dus precies wat ik bedoel. Dat is een trucje, waarmee je niet het opstijgen & erboven zitten zelf aanpakt. Dat zou niet mijn methode zijn. Je kan het namelijk prima simuleren, beetje creativiteit

Ik zie niet wat er mis mee is. Het werkt en het vertrouwen in het paard blijft. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Maar ik ben wel benieuwd hoe jij het zou simuleren. Dat zou wat jou betreft dat alleen theorie zijn want als ik het goed begrijp heb jij dus zelf geen praktische zadelmakmaakervaring?

sanne83 schreef:
Ik ben zelf niet zo van het zadelmak maken, ik doe meer aan her-beleren

Herbeleren geloof ik niet zo in. Een paard is gewend aan ruitergewicht of niet. Het is niet zo dat als ze eens beleerd zijn en het gaat qua rijden vervolgens niet goed, dat ze dan opeens niet meer aan ruitergewicht gewend zijn. Dan moet je dus rijtechnische problemen gaan oplossen. Maar daarvoor hoef je ze niet eerst weer te laten wennen aan ruitergewicht, aan het op/afstijgen etc.

Een paard waarbij het beleren (dus de eerste kennismaking met ruitergewicht) goed fout is gegaan is een ander verhaal. Maar zulke zijn dus al niet beleerd in de eerste plaats (want ze hebben dus nooit ruitergewicht geaccepteerd), dus is van herbeleren geen sprake. Dat soort gevallen moeten zeker aan de prof worden overgelaten Knipoog

sanne83 schreef:
Zelfs als er geen probleem wordt aangegeven bij het opstijgen, is dat 9 van de 10 keer wel een probleem en moet daar veel aandacht aan besteed worden om dat weer goed te krijgen.

Dat gaat er bij mij dus niet in. Als je probleemloos op kunt stijgen is het opstijgen toch een probleem? Dat vind ik niet logisch. Dat is mijn bezwaar bij al dat NH gedoe. Er worden problemen achter dingen gezocht die geen probleem zijn. Waarom zou het opstijgen een probleem zijn als je gewoon kun opstijgen?

Imo is een probleem pas een probleem als het zich voordoet. Als ik niet kan opstijgen is het opstijgen mijn probleem. Als mijn paard niet linksaf wil, is het linksafgaan mijn probleem, en niet het opstijgen. Om maar een gecharcheerd voorbeeld te noemen.

Sorry, maar ik ben daar echt te simpel voor denk ik. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:02

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:

Schrikken tijdens het opstappen kun je haast niet voorbereiden. Je kunt dat namelijk niet simuleren. Paarden schrikken vaak van de ruiter die achter hen ineens wat omhoog komt. Daarom houden wij altijd een hand voor het oog aan de kant waar de ruiter opstapt en halen die pas weg als de ruiter zit.

Je kunt een heel aantal stukjes van het opstappen wel simuleren en per stuk aan het paard introduceren. Het hangen is voor het ruitergewicht te leren kennen, maar voor het omhoog komen van de ruiter kun je op een kistje of krukje gaan staan, zodat ze wennen dat je soms hoog bent.
Wat je doet met het beleren van een jong paard zou ik altijd van het paard af laten hangen, niet ieder paard leert op dezelfde manier. Bij veel paarden werkt het inderdaad goed om gewoon rustig door te doen, bij andere paarden moet je veel meer in kleine stukjes aanleveren omdat ze het anders mentaal niet verwerken. Verder moet je voordat je opstapt weten hoe een paard omgaat met schrik, want dat bepaalt hoe je het op een veilige manier kunt doen. Ik hou ook niet van er maar op klimmen en hopen dat je "het" uit kunt zitten, want dan heb je het paard kennelijk teveel stress gegeven. Met een goede voorbereiding kun je het proces ook prettig houden voor het paard en veilig voor de ruiter.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:17

Als je het voorbeeld al neemt van asjemenou. Door hangen en dan lopen, kan je gewicht simuleren. Door je paard te desensiteren voor heel veel gerommel, geritsel etc boven het paard, boven z'n hoofd, kan je dat simuleren. Zo heb je toch de meeste gevallen eruit gefilterd.

NH is misschien wat holistisch te noemen. Ik controleer gewoon alles stap voor stap. Hoeveel paarden worden niet al zenuwachtig/gespannen/draaierig als je met een dekje aankomt, het zadel erop legt, de singel aantrekt, ernaast gaat staan om op te stijgen en ook daadwerkelijk opstijgt. Hoeveel paarden kunnen niet eens stilstaan met opstijgen (uit zichzelf, dus met losse teugel). Kan je vertellen dat dat er veel zijn. Het is meestal ook erg makkelijk op te lossen. Vaak zijn zogenaamde rijtechnische problemen ook opgelost als je dit eerst oplost Haha!
(om nog maar niet te spreken van hoe gevaarlijk het kan zijn; ken een paard die altijd iets gespannen was tijdens het opstijgen, altijd probeerde weg te lopen. Als je de teugels aantrok, bleef hij redelijk staan, zodat de berijder er op kon. Helaas op een slechte dag was de spanning net iets te veel en galoppeerde het paard weg, waarbij de berijder tegen het hek werd geknalt. Zo gevaarlijk en zo makkelijk te voorkomen als je er even een paar keer aandacht aan besteed)

Ik denk trouwens dat het moeilijker is door negatieve ervaringen heen te komen en iets opnieuw aan te leren, dan het gelijk de eerste keer goed te doen. Ik gebruik dit dan bij paarden die door ervaringen angstig zijn, maar ik ken genoeg mensen die hetzelfde doen bij zadelmak maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:21

Waratje schreef:
maar voor het omhoog komen van de ruiter kun je op een kistje of krukje gaan staan, zodat ze wennen dat je soms hoog bent.

Ja oke, dat kan. Maar bij ons op stal zijn ze daar al aan gewend door de dagelijkse omgang. Ik toilleteer jonge paarden ook gewoon en ga er dan ook op een kruk naast staan. Dat soort dingen vind ik eigenlijk vanzelfsprekend. Vandaar dat ik dat niet als iets specifieks zie voor het zadelmakmaken. Net als dat ze door het borstelen etc. ook al gewend zijn overal aangeraakt te worden. En dat ze gewoon netjes stil moeten staan als je dat vraagt. Of je ze nu aan het borstelen bent of in een later statium vast gehouden worden zodat iemand er op kan stappen.

Waratje schreef:
k hou ook niet van er maar op klimmen en hopen dat je "het" uit kunt zitten, want dan heb je het paard kennelijk teveel stress gegeven.

Maar dat neemt niet weg dat je nooit kunt weten hoe een paard daadwerkelijk zal reageren op ruitergewicht. Het is mij nog nooit overkomen dat een paard gigantisch begon te bokken na het opstijgen. Maar al zijn ze nog zo mak en goed opgevoed in de omgang, dat zegt niet altijd alles. Het blijven jonge paarden, en dus altijd wat onberekenbaar. Zo had mijn DA een superbraaf jong paard. Zelf gefokt, van jongs af aan in handen. Mak op de trailer, in de omgang, gewend aan alles. Toch ging deze compleet uit zijn naad toen iemand er op ging zitten. En dit bleef zo. Zelfs de profs gaven het op. Uiteindelijk is het paard afgemaakt, want hij accepteerde ruitergewicht gewoon niet. Extreem voorbeeld, maar het kan. (het moge duidelijk zijn dat gezien het paard van een DA was, dat alle lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten Knipoog )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:32

sanne83 schreef:
Hoeveel paarden worden niet al zenuwachtig/gespannen/draaierig als je met een dekje aankomt, het zadel erop legt, de singel aantrekt, ernaast gaat staan om op te stijgen en ook daadwerkelijk opstijgt.

Geen idee? Mijn paarden werden er niet zenuwachig van in ieder geval. Ook de eerste keren niet. Ik zie de paarden bij ons op stal ook niet zenuwachtig worden als men met het zadel aankomt. Ik zie ze zelfs niet zenuwachtig worden als de paardenboer met het krukje aankomt om de eerste keer op te stappen in de box Knipoog

Ik geloof dat de meeste spanning bij paarden echt van de ruiter afkomstig is.

sanne83 schreef:
Hoeveel paarden kunnen niet eens stilstaan met opstijgen (uit zichzelf, dus met losse teugel).

Oke, niet stilstaan bij het opstijgen is een probleem. DAN is het opstijgen een probleem. Maar jij stelde dat als het opstijgen geen probleem is, het dan toch een probleem is. En dat snap ik niet?

sanne83 schreef:
Ik denk trouwens dat het moeilijker is door negatieve ervaringen heen te komen en iets opnieuw aan te leren, dan het gelijk de eerste keer goed te doen.

Dat klopt. Daarom moet je de eerste keren ook overlaten aan een ervaren iemand. Ik maak mijn eigen paarden zadelmak, maar zie mijzelf niet als een 'prof'. In neem onder begeleiding gewoon maar het risico dat ik het fout doe. Als het dan fout gaat is het altijd nog enkel mijn eigen probleem. Daarom hoef ik geen paarden van anderen zadelmak te maken. Ik wil namelijk niet het risico nemen dat ik een ander opzadel met problemen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:57

Dat zijn toch dingen die bij verkeerde behandeling heel veel voorkomen. Het wel gewend zijn aan en geen extreme reactie meer geven, maar toch heel veel spanning.
Bij zadelmak maken zijn er andere dingen die beangstigend zijn, maar de techniek is natuurlijk hetzelfde.
Verder zijn we het eens Haha! . De meeste mensen zien niet kunnen stilstaan met een los teugeltje tijdens het opstappen namelijk niet als een probleem. Net als het weglopen bij het opzadelen en aansingelen.
Ik zou trouwens net als jij waarschijnlijk wel m'n eigen paarden inrijden, maar niet van anderen, niet genoeg ervaring. Ik doe wel verprutste paarden van anderen, daar kan je niet veel meer mee fout doen Haha!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:19

Iedereen kan op ieder paard rijden, als je maar luisterd naar de instructie. Je kan een kind van 6 dat goed luisterd nog wel op een fries plaatsen, alleen moet je goede instructie dan is er weinig of niks aan de hand Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:25

Stravero schreef:
Iedereen kan op ieder paard rijden, als je maar luisterd naar de instructie. Je kan een kind van 6 dat goed luisterd nog wel op een fries plaatsen, alleen moet je goede instructie dan is er weinig of niks aan de hand

Ik denk inderdaad dat DAT de oplossing is Koe Alle paarden voortaan zadel mak laten maken door 6 jarige kleuters onder begeleiding van goede instructie Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:45

sanne83 schreef:
Als je het voorbeeld al neemt van asjemenou. Door hangen en dan lopen, kan je gewicht simuleren. Door je paard te desensiteren voor heel veel gerommel, geritsel etc boven het paard, boven z'n hoofd, kan je dat simuleren. Zo heb je toch de meeste gevallen eruit gefilterd.

Idd, de bekende "sacking out" bij de cowboys, dat is niet alleen bij de NH zo. Desensibiliseren voor bewegingen en geluiden rondom de paarden, tot knetterende plastic zakjes boven, onder, achter en langs het paard aan toe. En dat kan voordat je er al ueberhaupt op hebt gezeten. Ook dat valt onder grondwerk.

sanne83 schreef:
Ik denk trouwens dat het moeilijker is door negatieve ervaringen heen te komen en iets opnieuw aan te leren, dan het gelijk de eerste keer goed te doen.

Een manegeruiter of een lichtgewicht ruiter die een eventuele bok of een abrupte draai/schijnbeweging niet uit kan zitten, kan door een valpartij bij het inrijden van het paard nog eens extra angstig maken. En nogmaals, het is makkelijker iets meteen goed aan te leren, met een zo blanco mogelijke lei te beginnen, dan eerst dingen op te moeten lossen die er door anderen verkeerd in zijn gebracht, voordat je aan echt opleiden toekomt. Maar dat is al eerder in dit topic aangegeven.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:49

asjemenou schreef:
Ook de proffesionels hebben ooit hun eerste paard zadelmak moeten maken! Je wordt pas proff door het eerst veel te doen, met iemand ie dus al proff is.
Kan dus wel.

precies vind ik ook Ja

ik heb zelf ook mijn friese hengst ingereden, gaat super, + elke week gewoon prive les.
ik was trouwens gewoon 14 Ja
als je maar zo'n beesje, op zijn tempo laat doen, alles rustig aan doet + goed
zie ik geen probleem Knipoog