FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:09

Dat is denk ik ook het grootste probleem: de onervaren ruiters die naar bv anky kijken en denken dat het zo moet. Vervolgens thuis hun paard de kin op de borst trekken zonder enige ervaring ,kennis of begeleiding.....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:26

Als de FEI een standpunt inneemt over dit soort zaken, dan heeft dat juist betrekking op de meest ervaren ruiters, of beter de ruiters die in de wedstrijdsport op het hoogste niveau meedraaien. Dat zijn dus de mensen die model staan, voor de garde in de breedtesport. Dat betekent dus dat de methoden van de top-sporters worden afgekeurd. Aan de andere kant kan je hiermee het hoogste scoren.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 24-04-08 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:27

CaroleKlomp schreef:
@Equi: In mijn ogen kan je met LDR onmogelijk een paard rechtrichten.

Waarom vind jij dat?

LDR is ook een manier van rijden dat voortkomt uit het Skala der Ausbildung waarvan rechtrichten onderdeel is. Een paard dat niet rechtgericht is, zal nooit compleet nageeflijk de hand willen volgen met aan beide zijden evenveel (eh.. even weinig) druk en vlot voorwaarts vooruit willen op been. Want een paard LDR rijden (dus over de schoft en niet vanuit de nek) kan alleen als het paard de hand goed wil volgen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:48

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:08

CaroleKlomp schreef:
@Vvalar: Je hebt het over eerlijk trainen. Klopt mijn interpretatie dat jij het LDR rijden een eerlijke manier van rijden vindt?

Ja inderdaad Lachen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:14

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:20

Nimmy schreef:
....daarbij kan ik mn paard ook weer hoger instellen als ik dat wil, hem uitschuiven met neusje naar voor, dus alle kanten op met zn neus (en hals)

Hoe doe je dat dan? Volgens mij is het namelijk onmogelijk om als ruiter een juiste instelling te vinden voor een paard zonder de balans te verstoren. Je zegt dus eigenlijk dat jij de functie van het evenwichtsmechanisme van het paard overneemt.

Mijn vraag is hoe kan je als ruiter het evenwicht van het paard zo aanvoelen dat je precies kan bepalen hoe je de hoofd/ halshouding moet instellen bij lek moment?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:28

ik denk niet dat ze dit bedoelt, maar ermee aan wil geven dat het een voorwaarts-neerwaartse beweging blijft waar je in kan blijven oprichten (verzamelen) en ook weer kan uitleggen wanneer je wil. Neusje eruit, en wanneer nodig weer wat ronder

(misschien is ze wel heel goed op de evenwichtsbalk? Knipoog )

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:13

Rana schreef:
ik denk niet dat ze dit bedoelt, maar ermee aan wil geven dat het een voorwaarts-neerwaartse beweging blijft waar je in kan blijven oprichten (verzamelen) en ook weer kan uitleggen wanneer je wil. Neusje eruit, en wanneer nodig weer wat ronder

(misschien is ze wel heel goed op de evenwichtsbalk? Knipoog )

precies rana dit is helemaal wat ik bedoel,

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:15

Vraag ik het nog een keer...

Kitty schreef:
CaroleKlomp schreef:

Waarom vind jij dat?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:39

@caroleklomp, ook ik ben benieuwt naar een foto/ filmpje van jouw

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:05

*oe, bij die vraag krijg ik een enorm deja-vu gevoel Haha! *

Ik kan trouwens niets op de FEI site vinden over dit statement. Kijk ik er zo overheen?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:09

Kitty schreef:
CaroleKlomp schreef:

Waarom vind jij dat?

LDR is ook een manier van rijden dat voortkomt uit het Skala der Ausbildung waarvan rechtrichten onderdeel is. Een paard dat niet rechtgericht is, zal nooit compleet nageeflijk de hand willen volgen met aan beide zijden evenveel (eh.. even weinig) druk en vlot voorwaarts vooruit willen op been. Want een paard LDR rijden (dus over de schoft en niet vanuit de nek) kan alleen als het paard de hand goed wil volgen.

Klopt, en om de hand te kunnen volgens dient hij eerst vanuit de achterhand verbinding te pakken.
Vandaar dat het LDR ook uitgaat van veel tempowisselingen, zodat de achterhand geactiveerd kan worden en er niet veel druk nodig is om het paard rond,laag en diep te kunnen rijden. Het paard heeft dan immers een correct verbinding van achteren naar voren.

Mits goed gebruikt vind ik LDR een prima methode.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:12

Hele maal mee eens, ik vind het ook een fabeltje... de basis blijft overal hetzelfde, voorwaarts neerwaarts, rechtrichten etc etc.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:15

Lielle schreef:
*oe, bij die vraag krijg ik een enorm deja-vu gevoel Haha! *

Ik kan trouwens niets op de FEI site vinden over dit statement. Kijk ik er zo overheen?

net ook even gezocht, er staat wel iets als je zoekt op rolkurr dat er iets over te vinden is, maar de links werken niet en ik kan t ook niet vinden

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:18

Veel mensen gebruiken het verkeerd vind ik! als het paard niet doet wat hun willen gaan de teugels wat korter en gaan we weer... zag pas bij Laurens van Lieren op zoek naar talent met de wereldbekerfinale stond hij in de inrijhal te praten en toen zag ik anky op de achtergrond met salinero.. met zn neus op zn borst.. dat vind ik echt ondiervriendelijk!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:20

welke aflevering was dat dat heb ik dan even gemist heb ze allemaal gezien!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:20

frisiangirl schreef:
Dat is denk ik ook het grootste probleem: de onervaren ruiters die naar bv anky kijken en denken dat het zo moet. Vervolgens thuis hun paard de kin op de borst trekken zonder enige ervaring ,kennis of begeleiding.....

Ik vraag me af of dit echt een probleem is. Het zal vast wel eens gebeuren hoor, maar ik kom op heel veel basiswedstrijden en heb daar nog nooit iemand zijn paard met de kin op de borst zien trekken bij het losrijden. In onze regio gebeurd het niet, niet bij de paarden en niet bij de pony's.

Bij de ZZGP zie je het wel, maar dan spreek je in het algemeen niet meer over onervaren ruiters.

Als ik een turner op TV zie heb ik ook absoluut niet de neiging om die te gaan nadoen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:03

anneve schreef:
Als ik een turner op TV zie heb ik ook absoluut niet de neiging om die te gaan nadoen.

Heerlijke nuchterheid!
Hier kan ik me wel in vinden. Een paard is een atleet, dat wij trainen en velen hebben GEEN idee hoe het dier anatomisch in elkaar zit, hoe het beweegt en waar de basis der dressuur vandaan komt.

Als we heel even kijken naar kids: bijv. kleine jochies bij de F-jes voetbal, van hen verwachten we toch ook neit dat ze z.s.m. in Manchester of Barcelona ofzo voetballen?
Nee, WANT daar is JAAAREN aan training voor nodig.

Maar: als we het dan hebben over een nog complexere atleet dan wijzelf, het paard, dan is het ineens compleet normaal om alles z.s.m. te willen bereiken en dat ook te doen, ongeacht of dit wel verantwoord is voor het lichaam en de psyche van onze atleet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:57

Goofy44 schreef:
Als de FEI een standpunt inneemt over dit soort zaken, dan heeft dat juist betrekking op de meest ervaren ruiters, of beter de ruiters die in de wedstrijdsport op het hoogste niveau meedraaien. Dat zijn dus de mensen die model staan, voor de garde in de breedtesport. Dat betekent dus dat de methoden van de top-sporters worden afgekeurd. Aan de andere kant kan je hiermee het hoogste scoren.

Als de FEI er zo'n probleem mee heeft, hoe komt het dan dat het FEI jurycorps, en niemand anders, de bevestiging geeft aan LDR ruiters dat ze goed bezig zijn??
Want, zij als jury, en zij alleen, laten Anky eerste worden, dus haar kijk op de training van haar paarden levert ,met dank aan het internationale jurycorps, wel schitterende overwinningen op.
Niet de ruiters geven de richting aan in de dressuursport, maar het jurycorps!
De jury bepaalt wat het beeld van het winnende paard is. En velen zullen volgen, want die willen ook winnen.
Niet de ruiters maar de Jury moet bijgestuurd worden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:05

vossie schreef:
CaroleKlomp schreef:
IK heb veel ervaring en weet heel goed wat ik zeg. Ik ben er dus gewoon van overtuigd dat het voor alle paarden slecht is en zeker onaangenaam.

Ik ben wel eens benieuwd (en dan echt serieus) naar foto/film materiaal van jou en jouw paarden... wil wel eens zien hoe los en door het lijf en in balans die dieren lopen.

Hier nog iemand die wel heel nieuwsgierig is naar de talenten van deze schijnbaar topamazone, die nog niet ontdekt is blijkbaar. Als je alles doet zoals je schrijft ben je een wereldtopper, die helaas niet op wedstrijd gaat om zich eens door anderen te laten beoordelen. Dat vind ik dan jammer, laat je zien, zodat de wereld getuige kan zijn van je kwaliteiten en Anky, Sjef, Isabelle, Imke, enz enz, met schaamrood op de kaken rondlopen. Dan overtuig je wereld tenminste van het betere rijden, diervriendelijk, altijd lief, en MET olympische medailles, dat wel graag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:09

*steeds groter deja vu Haha! *

Weet iemand waar Horses dit artikel vandaan heeft? Vind het heel vreemd dat ik op de FEI site niets kan vinden, terwijl er wel een verslag in staat van het Medical Committee op 10 april.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:13

op de site heb ik iets gevonden (afkomstig van een paar jaar terug), heb alleen nog niet de tijd gehad om t door te lezen.

maar het blijft verdacht stil, heb ook even op haar site gekeken en behalve dat het een nieuwe methode is waarmee ze traind nog niks kunnen vinden.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:20

Rana schreef:
welke aflevering was dat dat heb ik dan even gemist heb ze allemaal gezien!

zo uit mn hoofd gezet 9.. van de wereldbekerfinale... volgens mij is dat stukje na afloop van de kur

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:25

/edit
verkeerd gelezen
Laatst bijgewerkt door Lielle op 24-04-08 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt