Hoevaak rijden jullie je 3jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumparound

Re: Hoevaak rijden jullie je 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:15

oh valt mee,, hij toont veel groter..

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:17

Lacrymosa schreef:
en als je hem eerst longeerd?

gedaan allen doet hij niks aan de longeer lijn, hij loopt braaf zen rondjes! maar dan denken we van nu is die wel braaf en dan stap je op is er eerst ook niks aan de hand maar zomaar op eens word hij jolig, en toen gaf hij een bokje, ging naar de kant draaide zich om en daar ging ik en toen kwam alle energie eruit. sinds dien rijden we hem 5 dagen en het gaat super!!

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:19

muispluis schreef:
oh valt mee,, hij toont veel groter..

klopt ik hoor het veel komt denk ik door zijn bouw hij is vrij breed !

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:21

Ja als hij met 5 dagen per week wel goed rijdt moet je zo blijven doorgaan natuurlijk Lachen

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:25

Ik zal nu ook wel een berg commentaar krijgen, maar ik heb nu een ruin die juni 4 wordt, en die rijdt ik ook meestal 4 of 5 keer in de week. Meestal een half uur, en 1x in de week een uurtje (spring) les. Ook probeer ik 1x in de week kwartiertje te longeren met elastiekje erin.

Zal wel helemaal afgekeurd worden hier, maar het longeren is niet eens werk voor hem. Hij loopt vanzelf al helemaal ontspannen over de rug, met neusje lekker over de grond!

Daarbij gooi ik hem in ieder geval elke dag los in de bak. Nu het beter weer is kan hij 's avonds ook even het kleine weitje op als daar tijd voor is, en in het weekend langer.

Ik heb mijn eerste dressuurwedstrijd, gelijk in het L1, geplanned eind mei.
Eerste springwedstrijd 5 juli. Woensdag ga ik voor het eerst een oefenparcoursje doen op 60cm.

Ook bij mij is het probleem dat hij veel te jolig is als hij lang stil staat! Ook al komt hij elke dag buiten, én ik heb hem al op basisbrok gezet.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:25

Haha! wij hobbelen mooi verder

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:27

Het zou mijn manier iig niet zijn

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:29

Nee mijne ook niet.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:30

Mijne wordt over 4 weken 4 jaar en is nog niet onder het zadel... Ze is nog te slungelig in haar lijf en begint nu pas wat volwassenheid te krijgen. Maar goed ik heb geduld Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:32

voor een 3 jarige vind ik 3 tot 4 keer max een half uur echt genoeg!
mijn mening is altijd dat je met een jong ding beter voorzichtig en rustig aan kan doen, want van overbelasten worden ze echt niet beter Ach gut

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:55

Ik denk dat regelmatig beweging in de vorm van rijden of longeren beter is dan 2x in de week effe.
En dan niet overdrijven door er een uur op te trixen maar een kleine 20 minuten over de rug wat in lange lijnen lekker voorwaarts.
Ik denk dat met name regelmaat (om de dag) beter is ivm spieropbouw en spierpijn dan 2x in de week zodat je spierpijn blijft houden.
Ik heb trouwens helemaal geen moeite met een touwtje zodra ze makkelijk aan de longeerlijn rond gaan.
Lang en laag zodat de rug lekker los kan komen.
Zo n sterrekijker drukt zijn rug en hals weg met alle gevolgen van dien.
En een 4 jarige kan best 5x in de week gereden worden een half uurtje.
Hoe lang blijf je zeggen dat je met een piepjong paard te maken hebt!!
Weidegang vind ik een must!!!Of ze nou 2 ,3, of 25 zijn dat maakt niet uit.
Een drie jarige lekker mee naar buiten nemen over kleine heuveltjes is super om zijn broekspier en zijn rug te versterken.
Maar alles met beleid en doordacht!!!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:22

eilander schreef:
Ik denk dat met name regelmaat (om de dag) beter is ivm spieropbouw en spierpijn dan 2x in de week zodat je spierpijn blijft houden.

Ben ik het mee eens!
En je bouwt dan tenminste ook conditie op, zo wordt het werk alleen maar makkelijker voor een paard.

eilander schreef:
Ik heb trouwens helemaal geen moeite met een touwtje zodra ze makkelijk aan de longeerlijn rond gaan. Lang en laag zodat de rug lekker los kan komen.
Zo n sterrekijker drukt zijn rug en hals weg met alle gevolgen van dien.
En een 4 jarige kan best 5x in de week gereden worden een half uurtje.
Hoe lang blijf je zeggen dat je met een piepjong paard te maken hebt!!

Het gevaar is dan inderdaad dat je té voorzichtig bent, kun je een paard ook alleen maar mee verzieken. Ik wil mijn paard ook altijd lekker voorwaarts over rug hebben lopen inderdaad.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:37

Ik heb een Tinker x Fries ruin, rij ik drie keer in de week 20-30 minuten (hangt gewoon van hem zelf af). Kan ook gebeuren, dat ik na een half uur training (staat-e al in het zweet, trouwens), nog een even met hem naar buiten ga rijden, in plaats van "uitstappen". Soms, soms niet, hangt er van af. Meer dan dat, lijkt me te veel worden. Hangt ook volgens mij echt wel van paard en type af. Mijn paard is natuurlijk bepaald niet het type KWPN of dressurtype, toch train ik hem basis-dressuur. Dat is voor mij gewoon: gehoorzaamheidstraining.
Maar zou ik hem bijv. een uur willen trainen, dat trekt hij gewoon niet. Nog niet, mar je moet de dingen gewoon opbouwen. Misschien kun je iets meer doen dan ik, maar dan een sessie van 20 minuten longeren, dan heeft het paard in elk geval geen rugbelasting. Voor elk jong paard is het moeilijk, onder rugbelasting in een cirkeltje te lopen. Inderdaad: mijn paard moet ook, zodra ik opstap, weten: we gaan nu lekker aan het werk. Dus: voorwaarts. Een beetje rondgesukkel op het tempo dat het paard bepaalt, lijkt me geen enkele zin hebben, in geen enkel geval. JIJ bepaalt. En het moeilijke dan is weer: het ene paard is gewoon anders qua temperament dan het andere. Toch geldt voor allen: je komt in die rijbaan, en dan is het: hallo, zijn we wakker? Dat kan geen twijfel lijden: ook als je een heel jong paard hebt, dat nog niet zo veel aan kan: aan het werk, laat het dan 20 min. zijn, wat maakt dat uit, als je paard maar wel aan je been hebt. VOOR je been is wat anders, moeten ze doorgans iets ouder voor zijn. Hebben jullie er nog plezier in, samen? Dat is toch ook wel heel belangrijk. Mijn paard bijv. was niet vooruit te branden, galop, nee, niks.... Die is pas heel jong... NU? Van stap in galop op een beendrukje, en ik HEB hem gereden met sporen en zweep. Probeer in contact te komen met je knollie, dat hij of zij er gein in gaat krijgen. Sommige jonge paarden worden ook overbelast (ja, geestelijk, dat bestaat). Maar dat zou je zelf moeten beoordelen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:49

Ik rijd mijn haflinger van bijna 4 ongeveer 2 a 3x per week. Afgelopen 1,5 maand 1x per week een half uur priveles gereden en dan was hij echt wel af...
Zelf rijd ik altijd een half uur tot 45min, incl. in en uitstappen.
Verder afgelopen winter iedere dag eruit gehaald met vriendjes toen hij noodgedwongen op stal moest door het slechte weer.
1keer per week longeren, 2keer rijden en verder alleen maar lekker los met vriendjes!!
Ze staan nu sinds een week weer lekker op het land; snachts in de paddocks van 10x20 en overdag zo'n 4 uur in de wei met z'n allen. Iedere dag wel even in handen maar mijn schema blijft nog ongeveer hetzelfde. Wil nu 3keer per week gaan rijden, evenlang en evt. 1x longeren daarnaast. Longeren doe ik max. 20min dat vind ik echt lang zat op een volte!
Ga nu voornamelijk weer lekker buiten rijden met hem; rechte stukken rijden en tempowisselingen.

Zorg dat je een plekje hebt waar je paard er iedere dag uitkomt, dat is echt een must met name voor jonge dieren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:15

Aniee, klinkt, zoals ik er over denk, zeer gezond. Allen: waarom moest je Haf op stal in de winter, in de avond/nacht? Dar kan een Haf toch wel tegen, of moest dat, omdat hij niet alleen kon staan?
Mijn paard staat 24/7 buiten. Ik heb ook ergens gestaan, waar uedereen naar binnen ging 's-nachts, en men dan natuurlijk geen overizhct had, wat er dan buiten in de onverlichte weide gebeurt, snap ik ook allemaal wel, maar het was toch niet iets, wat ik voor mijn eigen paard wilde en voor ogen had. Maar nou sttaat hij dag en nacht (alleen) met een paar Shetten langszij, en NEVER SEEN A HAPPIER HORSE! Maar ... dat geldt dan voor mij en mijn paard, heel goed te snappen, dat als je paard misscjien niet alleen buiten kan, of je wil het zelf niet, dat hij dan naar binnen gaat. Ik vind echter: het zijn zo veel uren zonder beweging. Ik vond het zelf niet zo'n fijn idee, dat mijn paard van de avond tot de andere morgen zich nauwelijks kon bewegen, in een toch wel vrij ruime box, maar toch, dat zijn je eigen overwegingen. Ik denk dat dat toch ook doorwerkt, in de hoeveelheid beweging dat je je paard geeft, of moet geven. De wijze van "houden" telt denk ik ook mee, al merk je dat misschien niet gelijk aan je paard.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:25

Terpentijn; het land waar ze staan hebben we pas sinds afgelopen zomer. Het was de bedoeling ze daar 24/7 buiten te houden, wat die 2 van ons ook hun hele leven al gewend zijn (heb ze beide al van veulen af aan Lachen ). Helaas door het extreem natte weer bleek het half december echt niet meer te kunnen, toen stonden ze al erg diep in de modder. Achteraf een goede beslissing ze daar weg te halen en op de manege te plaatsen aangezien het nog veel natter werd deze winter.
Ben dus de hele winter door de weeks twee keer per dag naar de manege geweest om de paarden genoeg aandacht en beweging (los met vriendjes dus) te geven, en in het weekend gewoon 1x daags lang. Nu 2x daags naar de wei om te voeren, in en uit de wei te halen maar dat is op 5min fietsafstand ipv 15min auto dus scheelt mij veel tijd en moeite en de paarden zijn weer happy Haha!

Ze staan nu sinds een week weer op het land en blijven daar vanaf nu ook lekker staan. Nu we weten wat het land doet in de winter kunnen we daar op inspelen; 3 paddocks zijn al klaar, die worden wel modder in de winter maar we hebben er aanvast verhoogde stukken gemaakt van 3,5x4 zodat ze daar droog kunnen staan en gevoerd worden. Verder offeren we 2 stukken land op voor de winter om ze de benen in te laten strekken. We hebben 6000m2 land dus dat komt wel goed.
Ik wil alleen paarden hebben als ik ze minimaal overdag de hele dag buiten kan hebben lopen, minder is imo niet paardwaardig en zodra ik ze dat perminent niet meer kan bieden zoek ik een ander huis voor ze heb ik al afgesproken met mezelf voordat ik aan paarden begon Knipoog

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:06

Het paard dat ik op het moment rij is sinds een week of 3 zadelmak. En is om en nabij 3 jaar (ergens in april wordt ze 3). De eerste weken elke dag er eventjes op, een 15 minuten. Nu sla ik af en toe een dagje over. Binnenkort is het de bedoeling om 3x in de week te rijden, ongeveer 15 á 20 minuten. Ze staat verder de hele dag op de wei.

Ik zeg maar altijd zo: Een paard moet wel plezier hebben (en houden!) in het werk.

Amber_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:51

2 of 3 keer per week rijden en voor de rest lekker naar buiten!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:48

Ik rrij mijn paard 3 keer in de week, en longeer hem max. 2 keer!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:46

Klinkt allemaal, TS, buitengewoon normaal en gezond, je moet het gewoon zoals dat heet "op je eigen paard een beetje bekijken". De andere verhalen op dit topic: de een doet wat meer, de ander wat minder, sommigen denken: okke gisteren en eergisteren lekker "gewerkt", nou dan een of twee dagen rust, jij kent je par mogen we van uitgaan, het beste, dus, tsja, wat kan IK nou nog zeggen, in elk geval DIT: minder is meer. Dus: het is zeker niet erg, als je paard even niks doet, is het zo een type (zoals mijn paatd) dat dan vervelend wordt: nou ja, hal er uiit, ga lekker borstelen, wat onbenullig grondwerk, hoe beig, maar volgens mij oe je het best heel goed. En de anderen die ik gehoord en gelezen heb, tot nu tope, ook: maak er geen halsaak of punt van, het wijst zichzelf.Sorry voor de spelfouten, maar dat heb ik wel vaker. jammer dan. Ik probeer er iets aan te doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:30

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar: ik rijd geen 3jarige.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:32

Ik reed mijn 3 jarige ongeveer 4 keer per week met af en toe een weekje vrij.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:19

ik heb nu een 3 jarige fjord, heb er gister voor het eerst een zadel op gelegd en erop gezeten maar rijden doe ik nog niet.
Over ruim 2 maanden word hij ingereden, in 4 weken word hij beleerd.
Hij word dan 5 dagen in de week kort bereden, en als hij weer thuis is ga ik 3 keer in de week rijden 1 keer in de bak en 2 keer buiten.
Maar eerst zien hoe het gaat, dit is een richtlijn.

Hij staat nu gemiddeld 12 uur buiten met andere paarden in de bak, vanaf 1 mei in de wei. `S avonds komt hij op stal te staan.
Dit is wat ik tot nu toe met hem doe.

Maandag : grondwerk 60 min.
Dinsdag : -
Woensdag : longeren of losgooien (20 tot max 30 min)
Donderdag : -
Vrijdag : buiten lopen, longeren,losgooien of vrijspringen (verschillend)
Zaterdag : buiten lopen (meestal 30 tot 60 min)
Zondag : Longeren (20 tot max 30 min)

Ik vind als je een eigen paard wilt en je kan hem niet dagelijks weidegang/paddock bieden moet je geen paard nemen.
Doe je een paard geen plezier mee, je gaat zelf toch ook niet in een klein hokje zitten/staan de hele dag.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:43

Dit is mijn 3 jarige!
Hier voor de 6e x onder het zadel,gister.
Ze vertrekt morgen naar de trainingsstal waar ze keuringsklaar gemaakt wordt.
Daar wordt er iedere dag met haar getraind behalve op zondag.
Gereden wordt er daar niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er nou niet bepaald overspannen uit vind ik zelf!!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:06

Rianneke schreef:
voor een 3 jarige vind ik 3 tot 4 keer max een half uur echt genoeg!
mijn mening is altijd dat je met een jong ding beter voorzichtig en rustig aan kan doen, want van overbelasten worden ze echt niet beter Ach gut

Ik ook, ik ga ook een jonge pony kopen (net onder het zadel) maar ik ga het heel rustig aan doen.
In het begin vooral veel longeren zodat ie op mijn stem gaat reageren en waarschijnlijk 3 keer in de week 20 minuutjes rijden. En voor de rest staat ie ook gewoon buiten, want dat vind ik ook heel belangrijk.

Maar wat ik mij afvraag. Hoe doen jullie dat 's winters? want bij ons gaan ze dan niet meer het land in, ik zat zelf te denken om te regelen dat ie overdag een paar uurtjes dan in de paddock kan.