wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:22

Citaat:
Hengsten raken niet gefrustreerd van "alleen" (dit is relatief, ook op stal zien, ruiken en horen ze ander paarden) leven of geen sex hebben.

Citaat:
Misschien heeft de hengst wel helemaal niet zoveel behoefte aan gezelschap? En wat hij niet heeft "mist" hij ook niet. het zijn geen mensne die nadenken over wat ze zouden kunnen hebben.

Ik heb de indruk dat hengsten geen paarden zijn volgens jou.

ELK normaal paard voelt zich het gelukkigst in een groep. Het is niet omdat ze hengst zijn dat hun natuurlijke behoeften ineens wegvallen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:25

Portugal is Nederland niet.

En hoe jij er bij komt dat hengsten geen behoefte hebben aan gezelschap. Dat heeft élk paard, het zijn immers kuddedieren. En ook hengsten hebben gezelschap van andere paarden nodig. Er zijn hengsten die zich van frustratie helemaal kapot bijten tot bloedens aan toe. Maar dat doet er voor jou blijkbaar niet toe. Wedstrijden rijden zijn belangrijjker...

Elk paard dat je gezond wil houden, behoort op z'n minst op de wei te staan, zichzelf te kunnen zijn. Even ravotten, liefst met soortgenoten. Het is ongezond (lichamelijk én geestelijk) voor elk paard (en andere dieren) om in een ruimte van 3 bij 3 te vertoeven om er 1x per 24u uitgetrokken te worden om wedstrijden te rijden. Hier in Nederland loopt een hengst 2x zoveel meer kans om zo'n leven te leiden dan een merrie of ruin.

Als er iemand hengsten eigenschappen toedichten die het dier niet heeft ben jij het wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:26

Pion schreef:
Lusitana schreef:
Mensen die wedstrijden rijden serieus nemen, zijn over het algemeen meer bezig met de opleiding en training van zo´n dier dan het nadenken of hij wel in de wei kan met maatjes.
Gewoonlijk komen ze in pension op wedstrijdgerichtte stallen waar hengsten niet persee meteen als een probleem worden gezien.
Zo´n ruiter/amazone met wedstrijdervaring weet ook wel hoe dingen aan te pakken op wedstrijdterreinen etc.

Sorry maar hier snap ik dus helemaal niets van. Mensen die wedstrijden serieus nemen maken zich niet druk over weidegang met maatjes?
Ik neem wedstrijden zeer serieus, ben veel bezig met training en opleiding maar voor mij komt op de eerste plaats dat mijn paarden élke dag buiten komen.
Als ik de pensionstallen hier langs ga met de vraag of ik mijn hengst daar mag stallen wijzen ze me zo weer de deur en als het wel kan zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Wedstrijdervaring zegt niets over de rijvaardigheid met het oog op het in de hand houden van zo'n brok hormonen en spieren op het wedstrijdterrein.
Op wedstrijd gaan met een ruin/merrie, nog zo wild is heel anders als op wedstrijd gaan met een hengst.

In de eerste plaats, als staleigenaren hengstfobisch zijn is dat ook niet de schuld van een paard of ruiter.
Ik zeg nergens dat een wedstrijdruiter zich niet drukt maakt over naar buiten komen, alleen dat het niet de prioriteit heeft bij de keuze van een paard. Praktische problemen kunnen met elk paard naar boven komen.
Wedstrijdervaring zegt niets over rijervaring, maar daar had ik het niet over, het sloeg op een eerdere post over problemen die je tegenkomt op een wedtsrijdterrein.
Ik heb al eerder genoemd dat men gewoon paarden moet proberen en kiezen op wat geschikt is en past, en van welk geslacht zo´n dier is, is ondergeschikt.
Niet alle hengsten zijn een bonk gierende hormonen. Een gillende schoppende merrie of een steigerende ruin is OOK lastig op een wedtsrijdterrein. Kuren zijn echt niet alleen voor hengsten weggelegd en niet alle hengsten hebben kuren. Ik vindt het volkomen oneerlijk om hengsten alleen om hun geslacht te discrimineren!!! Ik vind dat je naar het paard ZELF moet kijken.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:26

En begrijp me niet verkeerd: dit topic hieft niet af te glijden in de eeuwige stal/wei discussie.

Ik bedoel gewoon dat een hengst altijd, zomer en winter het regime van een topsporter moet ondergaan. Terwijl heel veel paarden van middenmoters in de sport wel een vrij natuurlijk leven kunnen leiden. Als mensen vinden dat ze moeten pochen met hun mooie hengst waar ze dan L of M mee starten staat dat dier daar dan 24/7 voor op stal, terwijl het als ruin wel naar buiten had gekund. Dat is onnodig leed owv de ijdelheid van de baas. nergens voor nodig.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:29

Citaat:
Niet alle hengsten zijn een bonk gierende hormonen. Een gillende schoppende merrie of een steigerende ruin is OOK lastig op een wedtsrijdterrein. Kuren zijn echt niet alleen voor hengsten weggelegd en niet alle hengsten hebben kuren. Ik vindt het volkomen oneerlijk om hengsten alleen om hun geslacht te discrimineren!!! Ik vind dat je naar het paard ZELF moet kijken.

Een lastige merrie of ruin zal misschien schoppen in het passeren, maar loopt niet naar het paard van een ander toe om er op te springen. Dat iemand disciplineproblemen hebt met zijn eigen dier is hun zaak. Maar dat degene die naast ze staat hun paard in zijn nek krijgt, daar heb ik iets tegen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:35

Klara16 schreef:
Citaat:

Een lastige merrie of ruin zal misschien schoppen in het passeren, maar loopt niet naar het paard van een ander toe om er op te springen. Dat iemand disciplineproblemen hebt met zijn eigen dier is hun zaak. Maar dat degene die naast ze staat hun paard in zijn nek krijgt, daar heb ik iets tegen.

Bedankt voor dit stukje, hoef ik het niet meer te typen. Lachen
Ik discrimineer een hengst om zijn geslacht helemaal niet, hengsten zijn vaak super werkwillig en inderdaad ze hebben net iets extra's. Ik zeg alleen dat ik het sneu vindt dat mensen een hengst om een hengst hebben en hem ook hengst houden ondanks dat hij niet ggk is. (wat heeft die hengst er dan aan, hij heeft zoveel meer beperkingen dan een ruin/merrie).
Bij aankoop kijk ik inderdaad naar het paard ZELF en kom ik een geweldige hengst tegen dan koop ik die ook alleen dan is het daarna wel hakkie tjakkie zodat hij heerlijk met maatjes de weide op kan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:42

Sammie schreef:
Portugal is Nederland niet.

En hoe jij er bij komt dat hengsten geen behoefte hebben aan gezelschap. Dat heeft élk paard, het zijn immers kuddedieren. En ook hengsten hebben gezelschap van andere paarden nodig. Er zijn hengsten die zich van frustratie helemaal kapot bijten tot bloedens aan toe. Maar dat doet er voor jou blijkbaar niet toe. Wedstrijden rijden zijn belangrijjker...

Elk paard dat je gezond wil houden, behoort op z'n minst op de wei te staan, zichzelf te kunnen zijn. Even ravotten, liefst met soortgenoten. Het is ongezond (lichamelijk én geestelijk) voor elk paard (en andere dieren) om in een ruimte van 3 bij 3 te vertoeven om er 1x per 24u uitgetrokken te worden om wedstrijden te rijden. Hier in Nederland loopt een hengst 2x zoveel meer kans om zo'n leven te leiden dan een merrie of ruin.

Als er iemand hengsten eigenschappen toedichten die het dier niet heeft ben jij het wel.

In de eerste plaats leven hengsten in het wild helemaal geen prettig leven. Ze worden als jaarling uit de kudde geschopt en vervolgens worden de maatjes van het vrijgezellegroepje concurenten zodra er merries in beeld komen. De merries moeten veroverd, met gevechten, dit lukt niet altijd en ook niet alle hengsten. Het is dus helemaal niet vanzelfsprekend dat een hengst een kudde heeft. Vervolgens kan hij alleen dekken als de hengsten wilig zijn, en dat is, daar ze gewoonlijk meteen drachtig raken, maar 1 maal per jaar....
Hij moet continue zijn merries bewaken van roof.

Dan heeft het gemiddelde rijpaardhengst toch wel een veiliger, rustiger leventje. Ik weet niet wat ze zelf zouden kiezen. Ik weet wel ZEKER dat ze gaan voor regelmatig eten en goede behandeling boven harde "vrijheid".
Er is hier een dame die haar paarden gewoon los op een berg hield (ik ook, maar ik had merries). Met etenstijd waren ze wel thuis en de hengsten liepen, los van elkaar, naar beter graasgebied en NIET naar ander paarden of elkaar... dus hoe langrijk dat gezelschap is, is echt wel betwistbaar. En ook of ze wel of niet met anderen kúnnen, want deze liepen ook wel gewoon bij elkaar in en groepje van merries en hengsten door elkaar als ze ergens een stuk had afgehuurd en omheind....

Natuurlijk zijn er paarden die niet gelukkig zijn, maar dat is niet geslachtsafhankelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:52

Klara16 schreef:
Citaat:

Niet alle hengsten lopen naar een ander paard om er op te springen! Als ruiter heb je heus wel WAT in te brengen, een hengst valt op te voeden.

Maar ja, als je zo bent van "het is een hengst dus ik kan er niks aan doen" krijg je idd problemen. Dat soort ruiters moeten geen hengst rijden.

Ik heb foto´s van een hengst die met een stijve leuter bij de prijsuitreiking staat, maar gewoon braaf zijn rondjes deed met een twaalfjarig kind erop en in zijn eentje, los dus, van en op de trailer gaat, ook al staan er honderd paarden om. Zo´n paard gaat heus niet op zoek van "wie zal ik nu eens bespringen?".... Clown

Als een paard zo springerig is, moet je het gewoon niet kopen. We hebben het over iemand die een paard kan kiezen. Ze kan dus heus kiezen voor een braaf, netjes opgevoed dier, al of niet met ballen.

Nogmaals, iedereen die bezwaren heeft, blijf alsjeblieft VER van hengsten, maar veroordeel niet meteen iedereen die er geen problemen mee hebben en veroordeel niet alle hengsten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:56

Tuurlijk kunnen hengsten ook geweldig lief zijn, soms zelfs nog beter handelbaar dan een merrie/ruin.
Het punt is dat je, je als koper goed moet afvragen 'waarom wil ik een hengst' en 'wat kan ik de hengst bieden' en daarbij afwegen of het misschien niet prettiger is voor het paard om hem te ruinen.

Heb je een goed opgevoede hengst, kun je hem weidegang bieden, is er een maatje voor hem oid (een manier om sociaal contact te hebben).
Dan heb ik er geen problemen mee, dan kun je veel plezier aan een hengst beleven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:02

Deze koper zoekt een opvolger en heeft dus al een goed idee hoe het wordt voor zo´n paard (en welke begeleiding ze zelf heeft). Dat is wat anders als iemand die een eerste paard koopt en og een plek zoekt etc.
ik vind dat we daar niet aan voorbij moeten gaan. We hebben het niet over een Pennykind dat droom van een sprookjeshengst ofzo en geen idee heeft hoe de werkelijkheid eruit ziet.
Het feit dat ze twijfelt spreekt ook wel voor enig intelect. Ze gaat niet blind voor een hengst, maar overweegt en en ander en wil (neem ik aan) ervaringen (en voors en tegens) horen. Ik vind dat een goede houding.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:05

'Hij moet wel heel braaf zijn'.

Goed brave hengsten zijn er in grote getalen maar het net wat extra wat zo'n paardje heeft gaat ook in het 'uitproberen' zitten.
De TS moet gewoon heel goed gaan nadenken, waarom wil ze eigenlijk een hengst?
Ze zou moeten overleggen met het instructeur en andere begleidende mensen die kunnen het, het beste beoordelen.
Maar in de beginpost komt het op mij over van 'ach kan wel een hengst'.

Of wij denken dat het slim is om een hengst te kopen?
Wij maken haar in ieder geval duidelijk dat een hengst niet niets is. (en nee niet discriminerend op geslacht maar hengsten zijn toch vaak iets heftiger is alles).

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:15

Had iemand het al door dat we hier hoogstwaarschijnlijk met een dikke penny te maken hebben? Laten we even graven in haar
Reactie: Ik heb een welsh & een nrps.

Topic: Hoe groot is jouw fjord?
Reactie: ik heb er een van 1.59 maar toen ie gemeten werd, had ze wel ijzers.

Hmmm... okee, misschien heeft ze nu een welsh, nrps én een fjord... Maar waarom staat er dan 1 paardje in haar
onderschrift?

Topc: Welsh Taxatietopic:
Reactie: Naam: Black Beauty
Kleur: Zwart
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 7
Papier: Ja
Ras: Welsh E
Stokmaat; 155
Stalgebreken: Nee
Apartheden: Beauty heeft 4 Witte sokken hoog oplopend.
& heeft een doorlopende Witte bles op 'zn hoofd.
& een dikke staart.
ze loopt nu Z2.
Ik schat haar rond de 12,000.
Omdat ze nog jong is.
En er valt veel me te bereiken.

En dan nu dit topic:
Ik rijd op het moment Z1 met mijn merrie van 7 jaar het is een e pony.
Afbeelding

Waaaaaar zijn de 4 hoog oplopende sokken? Ik zie maar 2 kleine sokjes xD. Okee, allemaal heeeel erg toevallig...

Okeee het is warm en ik heb eventjes niets beters te doen Vork ...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:18

Bij nader inzien heeft ze al 9 jaar een eigen paard, wat heeft ze hiervoor dan 2 jaar gehad? Rekenfoutje? Tong uitsteken
Die welsh, nrps en fjord?
Maar die staan nergens in dr profiel. Clown
Dan zeg je toch 'ik heb 9 jaar ervaring met eigen paarden'.
Nu denken we, goh 2 jaar voor geboorte reed ze er al op! Das knap! Koe

Zou kunnen Vork

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:22

"Hij moet wel braaf zijn", kán inhouden "ik wil geen paard met hengstekuren" en dat vind ik ook slim. Maar het houd ook in dat ze ziet dat ze niet allemaal hetzelfde zijn.

Ik denk niet dat ze een hengst wil om een byzondere reden, ik denk dat ze een wedstrijdpaard wil en niet hengsten uitsluit. dat is een verschil.
Maar goed, we zitten hier haar post op verschillende manieren uit te leggen, het is handiger als ze zelf nog wat van haar laat horen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:23

OEW!
Ik zie dat in het ene topic de merrie 8 is en hier 7 terwijl de topics op dezelfde datum geplaatst zijn. Clown

Ben op dreef Tong uitsteken

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:24

Pion schreef:
Bij nader inzien heeft ze al 9 jaar een eigen paard, wat heeft ze hiervoor dan 2 jaar gehad? Rekenfoutje? Tong uitsteken

Zou kunnen Vork

Conclusie: Penny Vork ...

Rinde

Go Pion Go Pion Go Pion Go jij! Go jij!

OdiEtAmo

Lusitana schreef:
"Hij moet wel braaf zijn", kán inhouden "ik wil geen paard met hengstekuren" en dat vind ik ook slim. Maar het houd ook in dat ze ziet dat ze niet allemaal hetzelfde zijn.

Ik denk niet dat ze een hengst wil om een byzondere reden, ik denk dat ze een wedstrijdpaard wil en niet hengsten uitsluit. dat is een verschil.
Maar goed, we zitten hier haar post op verschillende manieren uit te leggen, het is handiger als ze zelf nog wat van haar laat horen.

Tsja, moet ze een beetje duidelijker zijn hoor, ik ga niet gissen naar wat ze precies bedoeld, ik lees wat er staat.
Bovendien hebben we nu toch een penny-alarm Vork

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:25

Karanto en pion, dergelijke commentaren horen hier gewoon niet. Het overtreed privacy regels.

In mijn profiel staat ook niet alles. Bovendien is iederen vrij om een discussie op te starten, al zou het over een zuiver hypothetisch geval zijn.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:26

Pion schreef:

Whooo... en dan zijn onze lieve medebokkers toch echt al 5 pagina's heeeel erg serieus aan het discussiëren Koe ...

OdiEtAmo

Maar ontopic:

TS; misschien moet je even kijken of Houston of Jazz te koop staan, zeer geschikt. Ja

OdiEtAmo

Karanto schreef:
Pion schreef:

Whooo... en dan zijn onze lieve medebokkers toch echt al 5 pagina's heeeel erg serieus aan het discussiëren Koe ...

Tis warm, door de hitte is mijn reactievermogen langzamer. Vork

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:27

Karanto schreef:
Pion schreef:

Zou kunnen Vork

Conclusie: Penny Vork ...

ja kan me er ook niets anders bij voorstellen....

sorry dat ik ook even kom binnen vallen, maar ik heb ook eens haar posts gelezen...

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:27

Lusitana schreef:
Karanto en pion, dergelijke commentaren horen hier gewoon niet. Het overtreed privacy regels.

In mijn profiel staat ook niet alles. Bovendien is iederen vrij om een discussie op te starten, al zou het over een zuiver hypothetisch geval zijn.

Het gaat niet over dat er niets in haar profiel staat, dit komt allemaal uit haar berichten.
Vind het nogal een deuk in de privacy van de mevrouw met het zwarte paard op de foto...
Laatst bijgewerkt door Rinde op 08-05-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:28

Lusitana schreef:

Het staat in haar berichtengeschiedenis, alles is na te lezen, wat je op i-net plaatst is bijna niet meer prive, iedereen die het wil lezen, leest het.
Ik wil haar best serieus advies geven maar dan moet ze wel eerlijk zijn, ook tegenover zichzelf.