Vond ik toen al te vroeg, en toen wist ik nog niets over groeischijven.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Karoliefje_ schreef:Friezen worden vaak vroeg beleerd bij stallen, helaas, misschien is ze ook nog wel eerder beleerd. Ik heb er nog geen nadelen aan onder vonden.

en dan haal je een gemiddelde natuurlijk goed naar beneden. DubbelDun schreef:Waar de gemiddelde leeftijd van een WPN'er op 8 !! ligt wordt een Fries met 20 dus aardig oud
Aangezien een paard op zijn 17e (ongeveer) de verzekering wordt uitgekicked en veel jonge (sport)paarden afgekeurd worden, kan ik me voorstellen dat er dan een gemiddelde van 8 jaar uit zo'n onderzoek komt.
DubbelDun schreef:HippoLogic schreef:Ik vind minimaal 4 anders zijn het zelf nog baby's.Ander onderwerp maar nog steeds on topic:
Op welke leeftijd vinden jullie dat een merrie gedekt kan worden?
Het is nog zo'n jong dier, zowel fysiek als mentaal. Ik vind het heel erg.Judje schreef:Kan iemand mij een goed beargumenteerde mening geven, waarom het goed is om met 3 te beleren? En dan heb ik het niet over 'omdat het altijd zo gebeurd'.
HippoLogic schreef:Een paard dat op jonge leeftijd iets geleerd heeft, vergeet dat niet. Een vier of vijfjarig paard dat eerder al een paar maal iemand op zijn rug gehad heeft (gewoon even) zal dat veel gemakkelijker accepteren dan een ouder paard die dat nog nooit heeft meegemaakt. Alle begin is moeilijk en eng, dat geldt ook voor paarden.
HippoLogic schreef:Algemeen:
Feit is, dat jonge dieren veel sneller leren (maken sneller nieuwe synapsen aan in de hersenen). Dat maakt dat een jong paard 'veerkrachtiger' is dan een ouder paard. De andere kant van een jong paard is dus de lichamelijke kant: minder sterk dan een volgroeid paard (> 7 jaar).
LiekiiY schreef:ik ben het er mee eens dat je ieder paard rond de 3 begint in te rijden. maar wanneer je een paard iets wil aanleren maakt het niet uit hoe oud het paard is. als jij voelt dat je paard het aankan om iets te leren dan moet je het doen. wel is het zo dat het ene paard eerder rijp is om iets te leren dan het andere paard