Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:40

Bij mijn verzorgpony's werden de pony's met twee gedenkt én voor de wagen beleerd. Dan hadden ze met drie een veulen én konden ze gelijk naar de keuring.

Vond ik toen al te vroeg, en toen wist ik nog niets over groeischijven. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:41

das inderdaad wel heftig zeg voor die dieren Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:41

Mijn paard is niet met 3 naar de keuring geweest, nergens voor nodig, Hij gaat dit jaar. Hij wordt bijna 4 Ja

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:44

Karoliefje_ schreef:
Friezen worden vaak vroeg beleerd bij stallen, helaas, misschien is ze ook nog wel eerder beleerd. Ik heb er nog geen nadelen aan onder vonden.

Misschien een 'voordeel' dat Friezen niet zo oud worden, dan zie je de nadelen van jong inrijden ook niet. Knipoog Knipoog

B.t.w. 20 jaar is al oud voor een Fries, heb ik me laten vertellen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:46

20 jaar is niet oud voor een Fries.. Dat is echt onzin hoor, ze worden inderdaad minder oud. Maar ik kan haast niet voorstellen dat mijn super actieve Fries binnen 4 jaar ineens neervalt, tuurlijk kan het wel gebeuren, maar heb eerder het gevoel dat ze in de bloei van haar leven zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:50

Waar de gemiddelde leeftijd van een WPN'er op 8 !! ligt wordt een Fries met 20 dus aardig oud Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:51

een kwpn'er wordt gemiddeld 8 jaar? Dat is wel absurd hoor..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:51

hier op bokt niet, ik heb een tijd terug een poll aangemaakt met de gemiddelde leeftijd van de bokt paarden en die lag op iets van 14 (en die was specifiek gericht op KWPNners Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:53

8 geloof ik niks van, maar ik denk wel dat kwpn'ers gevoeliger zijn voor blesures. Wij hebben op een paard na nog nooit een Fries gehad die kreupel was, alleen een keer door de hoefsmid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:54

@Kiwiko: dat is een leuke stelling dan;
Gaat de gemiddelde Bokker beter met zijn WPN'er om (gezien de leeftijd) als de gemiddelde Nederlander ?? Haha!

@Karoliefje_: ik heb het echt niet zelf verzonnen hoor, maar eens gelezen in een paardentijdschrift. Overigens zijn hier ook alle veulens bij gerekend die op jonge leeftijd gestorven zijn en daardoor de leeftijd deden dalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:56

er lopen ook een stuk meer KWPNners rond dan friezen Lachen

nee hoor, maar in de fameuze leeftijd 8 (wetenschappelijke leeftijd 8) zitten ook de geboortesterftes Lachen en dan haal je een gemiddelde natuurlijk goed naar beneden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:58

Het gaat om de verhoudingen, en kwpn'ers worden zowiezo meer voor de serieuse sport gebruikt. Veel Friezen hoeven niet zo regelmatig te lopen als een kwpn'er, ze worden vaak voor de recreatie gebruikt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:58

Tja, een leeftijd. Ik heb een jaarling die over 2 weken 2 wordt, nooit iets mee gedaan. Mist de complete basis, als ik nu met haar "bezig" ben krijg ik zo af en toe scheve gezichten waarom ik zo vaak kom terwijl ze in de opfok staat.

Het liefst zet ik haar op een pensionstal waar van ze vanaf 1 mei in een gemengde kudde 24/7 het land op kan, en dan vanaf 2,5 's nachts in een gewone box op stal.

Maar ook daar hangen leeftijden aan, en het maakt het er allemaal niet makkelijker op, terwijl je eigenlijk met het meeste moet doen wat je gevoel je ingeeft....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:53

DubbelDun schreef:
Waar de gemiddelde leeftijd van een WPN'er op 8 !! ligt wordt een Fries met 20 dus aardig oud Haha!

Dat verhaal doet inderdaad de ronde. Maar er staat me iets van bij dat deze gemidddelde leeftijd door paardenverzekeringen was vastgesteld. Verward Aangezien een paard op zijn 17e (ongeveer) de verzekering wordt uitgekicked en veel jonge (sport)paarden afgekeurd worden, kan ik me voorstellen dat er dan een gemiddelde van 8 jaar uit zo'n onderzoek komt. Haha!

Ik geloof wel dat de gemiddelde leeftijd van Nederlandse paarden ver onder de max. levensverwachting ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:51

DubbelDun schreef:
HippoLogic schreef:
Ander onderwerp maar nog steeds on topic:
Op welke leeftijd vinden jullie dat een merrie gedekt kan worden?
Ik vind minimaal 4 anders zijn het zelf nog baby's.

Vind ik ook. Eigenaar van mijn vzpony's heeft er nu 1 die nog geen drie jaar is en bijna moet bevallen Het is nog zo'n jong dier, zowel fysiek als mentaal. Ik vind het heel erg.
En er staat ook nog een bijna 26-jarige die ook nog een veulen moet krijgen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:47

Judje schreef:
Kan iemand mij een goed beargumenteerde mening geven, waarom het goed is om met 3 te beleren? En dan heb ik het niet over 'omdat het altijd zo gebeurd'.

Deze vraag heb ik ook op pagina 3 gezet, omdat er toch nog voorstanders zijn van het op 3 jarige leeftijd beleren. Nou wil ik graag weten waarom dat goed is.

Zo, de gemiddelde leeftijd is dan echt wel laag jah, als dat werkelijk zo is.
Maarja, als je kijkt hoeveel paarden er dood gaan en als je vaak op bokt komt en dan even het nieuws door leest, lees je er al genoeg...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:59

Sommige mensen beleren met drie omdat een jong paard (lees: veulen van drie) snel leert en gemakkelijker eventuele 'enge' gebeurtenissen (zoals een ruiter op de rug) snel accepteert. Anderen beleren een driejarige omdat hun geduld op is, omdat ze niet beter weten of om 1000 andere redenen.

Jammer is dat de meeste mensen hun driejarige daarna niet wegzetten in het land om rustig uit te groeien en dan weer op te pakken als ze ouder en sterker zijn.

Een paard dat op jonge leeftijd iets geleerd heeft, vergeet dat niet. Een vier of vijfjarig paard dat eerder al een paar maal iemand op zijn rug gehad heeft (gewoon even) zal dat veel gemakkelijker accepteren dan een ouder paard die dat nog nooit heeft meegemaakt. Alle begin is moeilijk en eng, dat geldt ook voor paarden. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:04

HippoLogic schreef:
Een paard dat op jonge leeftijd iets geleerd heeft, vergeet dat niet. Een vier of vijfjarig paard dat eerder al een paar maal iemand op zijn rug gehad heeft (gewoon even) zal dat veel gemakkelijker accepteren dan een ouder paard die dat nog nooit heeft meegemaakt. Alle begin is moeilijk en eng, dat geldt ook voor paarden. Lachen

Natuurlijk is eea per paard en karakter verschillend, maar mijn nu 12 jarige is als 10-jarige voor het eerst onder het zadel gekomen (altijd fokmerrie geweest) en was net zo rustig alsof ze niet anders gewend was.
Mijn nu 22-jarige is als 2 jarige beleerd en is één bonk stress en niet normaal meer te rijden.
Ik denk dus dat oudere paarden veel evenwichtiger zijn en daardoor meer kunnen hebben (zowel lichamelijk als geestelijk) als een jonkie.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:19

@ Dubbeldun: Het ligt er ook maar helemaal aan hoe het paard, jong of oud, eerder behandeld is geweest. Ook het karakter speelt mee. En natuurlijk zijn op alle regels uitzonderingen. En ik sprak in het algemeen, en jij spreek nu over twee paarden. Lachen

Algemeen:
Feit is, dat jonge dieren veel sneller leren (maken sneller nieuwe synapsen aan in de hersenen). Dat maakt dat een jong paard 'veerkrachtiger' is dan een ouder paard. De andere kant van een jong paard is dus de lichamelijke kant: minder sterk dan een volgroeid paard (> 7 jaar).

Ik denk trouwens dat niet alle paarden geschikte rijpaarden zijn.
Maar dat is weer een heel andere discussie. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:21

HippoLogic schreef:
Algemeen:
Feit is, dat jonge dieren veel sneller leren (maken sneller nieuwe synapsen aan in de hersenen). Dat maakt dat een jong paard 'veerkrachtiger' is dan een ouder paard. De andere kant van een jong paard is dus de lichamelijke kant: minder sterk dan een volgroeid paard (> 7 jaar).

Ja, en daarom vind ik het meest ideaal om met een paard tot 4/5 jaar niet te rijden maar wel grondwerk te doen, want vanaf de grond kunnen ze al zo veel leren zonder veel belast te worden.

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:36

ik ben het er mee eens dat je ieder paard rond de 3 begint in te rijden. maar wanneer je een paard iets wil aanleren maakt het niet uit hoe oud het paard is. als jij voelt dat je paard het aankan om iets te leren dan moet je het doen. wel is het zo dat het ene paard eerder rijp is om iets te leren dan het andere paard Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:49

LiekiiY schreef:
ik ben het er mee eens dat je ieder paard rond de 3 begint in te rijden. maar wanneer je een paard iets wil aanleren maakt het niet uit hoe oud het paard is. als jij voelt dat je paard het aankan om iets te leren dan moet je het doen. wel is het zo dat het ene paard eerder rijp is om iets te leren dan het andere paard Knipoog

Op welke feiten basseer je dit?
En ik ben benieuwd of je het hele topic met bijbehorende links hebt gelezen, voordat je je reactie hebt geplaatst.