Adil18 schreef:Alicia2u schreef:Mijn paard wil ook nog wel eens schrikken, wegspringen of verstijven in de bak zowel als buiten. De eerste twee keren mag hij even kijken. Dan blijven we net zolang staan tot ik hem voel ontspannen. Daarna rijden we gewoon verder en is er normaal niets aan de hand.
Soms, als we iets moeilijks of nieuws aan het doen zijn, wil hij nog wel eens proberen, omdat dat makkelijker is dan de oefening die ik vraag. Ik begrens hem wat meer (hij loopt doorgaans op de binnenschouder weg, dus dan doe ik mn binnenhand wat hoger) en dan is het klaar. Ik laat sowiesow na iets moeilijks altijd even de spanning afvloeien.
Ik geloof niet dat hij expres schrikt, maar gewoon wat meer adrenaline heeft als we met moeilijkere dingen bezig zijn. Ik ben allang blij dat hij niet meer wegrent maar verstijft en snorkt :p
En dat laatste heb je aan jezelf te danken, omdat je hem de kans geeft het object te bestuderen en daarmee eigenlijk de boodschap overbrengt "Kijk maar, dat is niet eng, het doet je niks". Je hebt hem blijkbaar al zoveel vertrouwen gegeven dat hij bij jou blijft. Het vergt een stukje geduld en oefening, maar dan heb je ook wat
Dankje
Ik heb er wel vertrouwen in dat ooit op een dag hij helemaal niet meer schrikken gaat op de bekende stukken. Het is ook al niet meer zo dat hij met een ruk stilstaat, maar al langzaam afremd voor iets 'engs' en vaak kan ik hem er in één keer langs rijden zonder te stoppen (heb het over buitenritten) en zonder dat hij daarna wegsprint.
)