Wat doen jullie oude paardjes nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: Wat doen jullie oude paardjes nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:39

Welk zadel hebben jullie eigenlijk op die doorgezakte ruggetje liggen?

Echt een drama bij mij... Boos!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:37

ik heb een saint lourdes, een wat 'goedkoper' zadel.. Knipoog heb hiervoor een kieffer munchen gehad, zijn rugje werd ouder en het lag voor geen meter meer. Diverse zadelmakers laten komen en er bestaan gewoon geen zadels voor doorgezakte ruggen. Dan zou je mega keilkussens moeten hebben. Het zadel dat ik nu heb doet hij het super mee, ligt hem nergens in de weg alleen het probleem : hij komt net een paar cm los van zijn rug als ik ga lichtrijden, bontje er onder gedaan en zadel weer na laten kijken. Hij lag nog steeds goed Lachen en vind het voor zijn oude ruggetje ook een lekkerder idee. Dat 'wippen' heb ik al erg veel mensen over gehoord met een oude pony/paard.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:46

Als ik jullie paarden allemaal zie dan is die van mij nog een jonkie met haar (bijna) 18 jaar. We rijden nog eens in de 14 dagen (ongeveer) dressuurwedstrijden. Het gaat als een speer, binnen anderhalf jaar gaan we binnenkort de overstap naar het L2 maken. Deze foto is van gisteren, tijdens onze laatse L1 wedstrijd. Verder springen we nog 1x in de week tijdens springles en gaan we elke week minimaal 1 keer het bos in.
Ik hoop dat ik nog net zo lang van haar mag genieten als jullie van jullie paardjes!

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:41

mariekie schreef:

Een KN allegro... het enige zadel dat op Warina paste, tevens ook na wat aanpassingen Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:54

De mijne heeft geen doorgezakte rug. Lachen

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:43

mariekie schreef:

Sinds een maand of 3 heb ik een Kieffer Europe (Dressuur) op Banjer liggen.
Hij heeft geen doorgezakte rug, maar wel een hoge schoft, korte rug en relatief brede schouders. Zijn oude JC'tje lag niet zo lekker meer en de Kieffer pastte als enige zadel goed zonder kunstgrepen Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:10

Mijn oudje is jonger dan de meeste hier ze wordt eind maart 20 jaar en is met pensioen. Sonja een haflingermerrie, is altijd recreatief gereden en gement. Echter door artrose (inclusief bijbehorende ontstekingen) is dit niet meer te doen voor haar, een dag wandelen 15 minuten in stap aan de hand zorgt al voor ontstekingen in rug en voorbenen, erop zitten doe ik dus al helemaal niet meer. Wel merk ik dat ze best een beetje baalt dat ze niet meer werken mag. Wel staat ze dag en nacht op de wei met 2 shetten en die houden haar in beweging, rust roest, maar als werken niet meer kan dan moet het toch helaas. Ik mis de ritten met haar door de hei behoorlijk, ik men nu met mijn shetten maar dat is toch anders.
Sonja vorig jaar een maand voor haar pensioen
Afbeelding

Sonja een maand of 2 geleden
Afbeelding

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:36

Ik heb een KN Symphonie op Bea liggen. Ze heeft een enorm hoge schoft, maar dit zadel past haar goed.

Afbeelding

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:03

knuffel, gras eten, af en toe een ritje

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:13

Diablo schreef:
Toch zit er wel verschil in, denk ik: een pony van 25 of een paard van 25. Volgens mij zijn er niet veel paarden die de zelfde leeftijden behalen als menig pony doet, toch?

Inderdaad, paarden worden minder oud, misschien omdat ze steeds groter en luxer worden en daardoor de inhoud niet meer even goed is als vroeger..?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:16

pony's zijn robuster, staan net iets dichter bij de natuur. Paarden zijn meer richting mens gefokt, die kun je eigenlijk niet meer 24/u 12m.p.j. buiten hebben op enkel gras.
Ook presteren paarden in hun leven, ik denk dat er veel paarden uiteindelijk ingeslapen worden voor atrose, spat en dergelijke kwalen dan dat ze echt van ouderdom overlijden.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:17

mijne is 33 Haha! en word bereden op (als het kan) :
maandag
dinsdag (soms)
donderdag
vrijdag (dressuur-les)
zaterdag
zondag

(we doen daar bij geen zware oefeningen, en vaak 1 keer in de 2 week een buitenrit Knipoog en we springen NOOIT meer )
+ nog even een foto:
Afbeelding
en:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door suus_toes op 04-03-08 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:20

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:44

Ik verzorg een oudje, in mei wordt ze 25 jaar.
Wat wij er allemaal mee doen in 1 week:
Maandag: rustdag
Dinsdag: dressuur en een buitenritje er achteraan
Woensdag: Les, dressuur/springen of balkjes
Donderdag: rijdt de eigenaresse
Vrijdag: dressuur, soms rust
Zaterdag: buitenrit en speelt ze lespaard
Zondag: 2 lesklantjes en daarna een flinke buitenrit

En we aan ook vaak genoeg zonder zadel hobbelen Haha!

Bo is op een aantal dagen ook een keer lespaard aan ukkies van gemiddeld 7 jaar. Nja zoals jullie zien heeft Bo een uitermate drukke week en ze vindt het geweldig. Buitenritten en springen vindt ze nog het allerleukste. Haha!

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:11

Ik meld me ook !
Ik rijd momenteeel een paardje bij en is 22 jaar oud.
Ze heeft vroeger Z dressuur gelopen en is dus dressuur matig zeer goed, ik pak het weer op omdat ze vorig jaar hoefbevangen is geweest en we willen dat dit niet weer gebeurt..
En deze topper is heel lief, dus erg geschikt voor de beginnende ruiter, ik hoop dat dit lieve oudje nog net zo lang mee mag gaan als een vorig oudje op stal , want die is ongeveer 35 geworden ! Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:20

Dan meld ik me ook even: mijn paard is 32. Heeft helaas artrose en kan daardoor niet meer gereden worden. Ze loopt met de fokmerries samen en voedt de veulens op! Ze geniet volop van haar pensioen en zolang ze nog galloppeert en bokt en geen ondragelijke pijn heeft, blijft ze lekker lopen. (mijn dierenarts had namelijk voorgesteld haar in te laten slapen ...heb nu een andere genomen *LOL* )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:14

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:56

Bij ons stond een oude pony. Zij was zo'n 26 jaar (is nu ingeslapen)
Zij werd 3/4 x in de week gereden meestal 20 minuten, en heel rustig aan.
Vaak in de bak/wei gezet, en wandelen enzo.
xx

jerome18jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:57

hoi allemaal,

mijn jerommeke (fjord) wordt dit jaar negentien. mijn dochters lessen gewoon met hem en hij wordt gelongeerd of we gaan heerlijk met hem buiten wandelen. iemand die onze pommie voor het eerst ziet denken allemaal dat hij een jaar of 12 is. eerlijk gezegt ben ik dol op oudere paarden ben zelf een onzekere ruiter en pommie (jerome) heeft mij het vertrouwen na een paardrijongeluk weer terug gegeven.

groetjes nathalie

Renee_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:39

Mijn oude verzorgpony is inmiddels 25.
helaas is hij van de manege en wordt er verder niks meer mee gedaan.
ik verzorg hem 3 x per week en mag niet op hem rijden Huilen
hij kan dit wel nog als de beste!

heb helaas het geld niet om hem te kopen Huilen
als ik terug denk aan de tijd dat ik hem reed toen hij eigenpaard was,
echt zo geweldig
de succesen die we hadden zonder te oefenen.
het is een western paard! maarik wou dressuur wedstrijd met hem doen dus ik dressuur zadel erop dubbel gebroken bit en dressuur hoofdstel! en rijden maar.
we hadden 1.5 niet samen gereden en ik wordt zonder te oefenen eerste Haha!

geweldig toch

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:37

Renee_1990, wil de manege hem wel kwijt dan? Volgens mij kan een paard van die leeftijd nooit veel meer kosten hoor.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:36

Ik vermoed trouwens dat er een reden is dat er niet op gereden mag worden. manegepaarden worden niet zomaar stil gezet.

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:41

En trouwens bij mij op de manege stond een pony Katinka van 43 jaar oud *LOL*
Maar helaas is ze ingeslapen .. Verdrietig

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:06

Naast m'n eigen pony van 12 verzorg ik ook een pard van 24 (bijna 25) Deze "Opa" wordt nog 4-5 per week bereden en geniet hier echt van!
Als we gaan dressuren heeft ie wel altijd wat aanmoediging nodig in het begin, (moet ie ff op gang komen) maar daarna gaat ie helemaal los. Maar zodra ie een hindernis ziet....dan kost het enorm veel moeite om hem erlangs te krijgen Haha!
Als ik dan ook met hem spring (niet meer dan 1x per week en niet te hoog - hij heeft in z'n jonge jaren Z gesprongen) is ie bijna niet te houden! Dit zou echt een paard zijn als ie alleen maar rust zou krijgen het niet lang meer maakt. Maar juist door nog regelmatig beweging "jong" blijft

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:21

Mijn pony is 23 jaar oud. Hij heeft altijd zwaar werk gehad in zijn leven (Eerst SGW gereden en daarna 11 jaar lang elke dag ongeveer 4 uur in manegelessen gelopen) Ik heb hem sinds zijn 18e. De eerste paar jaar maakte ik zelfs af en toe nog buitenritten van 8! uur. Dit hebben we nu beperkt tot ritten van 4 uur Haha! Hij rijdt 2x in de week 30-75 min. in de baan en de rest van de week wordt hij gelongeerd of gaat hij op buitenrit. We hebben hem dus nog lekker veel aan het lopen, geven hem ook nooit een rustdag dat hij helemaal niks doet. Op een rustdag staat hij de hele dag op de wei (zoals elke dag) en wandelen we altijd wel even met hem...