Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Re: Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:38

Ik probeer mijn paard haar hals horizontaal te rijden, het komt dan best wel eens voor dat ze daardoor net iets te diep gaat.. Ze wil ook weleens achter de loodlijn lopen, dit vind ik niet erg zolang er maar altijd een voorwaartse drang is zodra ik mijn been eraan leg om te versnellen..

Mijn paard vind het horizontaal rijden net als ik, al moeilijk genoeg, zou ik dan proberen haar ook nog opgericht te gaan rijden, dan breekt ze helemaal af, en raakt helemaal gestresst..

Dan kies ik toch echt liever voor af en toe wat te diep.. Waar ik prima mee kan leven zolang er maar reactie blijft ontstaan!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:44

Eén van onze paarden heeft de neiging om zich op te krullen als ze moe wordt, of als ze het moeilijk vindt. Op die manier onttrekt ze zich er aan.
Tijdens de training werk ik er hard aan.
Maar soms duikt ze in de proef er ook achter en loopt ze ook te diep. Hoe ik dan ook er achter aan probeer te rijden...het lukt niet altijd om dat in de korte tijd dat je proef duurt te corrigeren. Ik gebruik in mijn training schijnovergangen om haar weer actief aan het been te krijgen...maar ja...dat lukt je in een proefje niet....
Ik heb er met name bij dit paard last van als er bijv. te veel tijd tussen je eerste en tweede proef zit. Dat is ze het zat en wil ze zich niet echt meer inspannen...dus zoekt ze haar eigen comfortzone op. Of als het ineens uitloopt en mijn losrijtijd ineens langer duurt. Ik moet het losrijden bij dit paard heel goed uitkienen. En ook bij een zwaardere bodem heb ik het probleem bij dit paard.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:28

beantsje schreef:
LiSSy schreef:
kijk voor de gein even naar de foto's in mijn profiel... vasthouden doe ik absoluut niet. paarden die ik rij zijn allemaal op 2 pinken te rijden

Kijk, daar zit hem nou net de crux...mag ik vragen hoe jouw paard het halsstrekken doet?

het betreffende paard had altijd 8en op het halsstrekken Knipoog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:32

Urielle schreef:
driebergen schreef:
Ik pak even jouw foto erbij, Urielle.
Ik kies liever voor een houding, ongeveer als op deze foto, maar dan met de neus iets voor de loodlijn. het is daarbij niet erg als het paard zijn hals wat lager gaat houden. (dus nog geen oprichting.)
ik voel dan dat mijn paard zijn rug meer gaat gebruiken dan wanneer hij met zijn neus achter de loodlijn gaat.
waarom kies je er dan toch voor om m erachter te laten lopen?

Prima hoor, daarvoor plaats ik hem ook. Lachen
Zoals ik geschreven heb washet achter de ll instellen geen keuze, maar iets wat door mijn eigen spanning veroorzaakt werd.
Ik postte de foto omdat ik nog in de veronderstelling was dat het ging over een paard lager instellen dan het ideale proefplaatje.

Een foto van binnen datzelfde kwartier:
Afbeelding
Paard is weer voor de loodlijn. Knipoog
Foto is neerwaarts genomen en paard heeft last van balansverlies want er zaten horrorvogels daar in de bosjes te ritselen Haha!
(afgezien van wederom mijn vreselijke zit daar) daarom plaats ik deze niet zo vaak.

Ah, ja, met spanning wordt het vaak anders dan dat de bedoeling is.
ik heb achteraf meer foto's van je gezien en daar vond ik je paard ook niet echt achter de loodlijn lopen, maar dacht dat hiervoor bewust gekozen was. Knipoog

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:10

Sonja_B schreef:
modie schreef:
Te diep bevordert nooit het ruggebruik, net zomin als het de achterhand bevordert. Neusje eruit bevordert de tact en de balans.

Precies en dan kan ik lief en met fluweel omkleed gaan reageren, maar te diep rijden heeft geen enkel zin.
Ja, waanzin!!
Ennuh ons Ank doet het ook.

Guttegut, Maar met die waanzin is ons Ank wel 2x met 2 verschillende paarden Olympisch kampioen geworden! Dus het heeft geen enkele zin om te doen???

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:42

Reputatie boven prestatie.

Kop uit de hoefslag. Ook een zin die van alles zegt en uitgelegd kan worden zo men wil.

Kraak de prestatie van Anky niet af, hoor. Maar zij heeft iedere dag begeleiding en de gewone doorsnee ruiter niet.
Niet iedereen voelt exact aan wat er gebeurt, of tact en balans nog kloppen enz.

Maar in de basis van het opleiden en gymnastiseren van een paard is het toch heel belangrijk het voorwaarts, neerwaarts gereden zijn van een paard. In deze houding wordt heel de bovenlijn optimaal aangespannen.
Met het achter de teugel gaan, ontstaat er toch een blokkade in de aanspanning. Gebeurt dit regelmatig heb je dus niet de optimale gymnastisering van een paard.

xxbeauxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:37

Ik doe altijd eerst met paard lang en laag en dan oprichten en dan eindigen met lang en laag ! het gaat er om of je paard aan je hand is dan kan je gaan oprichten!

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:54

kom net binnen in dit topic en wil ook ff mijn mening geven. Als het paard zijn kin op de borst heeft vind ik het abslouut geen goede zaak, maar als een paard iets achter de loodlijn zit zoals bij de foto van Urielle vind ik het prima, ik neem aan dat wanneer je vraagt of het paard de achterbenen verder wil ondertreden dat de voorkant opgericht word en dat het neusje precies op de loodlijn terecht komt. Het neusje net voor de loodlijn vind ik al helemaal niet zo erg, maar dan zou je je paard wel zo getraind moeten hebben dat wanneer jij wat meer ronding in de hals vraagt het paard dat ook doet.
Ik ben niet van mening dat iedereen zijn paard te diep heeft lopen, ik streef er altijd naar dat de plek net achter de oren van het paard het hoogste punt blijven zo kan je paard nooit te diep lopen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:20

Ik hou eigenlijk altijd als regel aan dat een paard gerust diep mag lopen, maar dat halsstrekken altijd mogelijk moet zijn. Op het moment dat ik mijn paard ervan verdenk achter de loodlijn te gaan lopen en zich op te gaan krullen, dan check ik dit even met halsstrekken. Blijft hij in dezelfde houding doorlopen, dan loopt hij TE diep en is dit niet goed. Volgt hij mijn hand door zijn neus en hals te laten zakken, dan loopt hij misschien wel diep, maar niet TE diep.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:25

Omdat mensen dit makkelijker vinden Knipoog Je hebt een mooie boog in de hals, en mensen denken daar hun paard dus aan de teugel te rijden. Het plaatje ziet er leuk uit, maar voor het techische gedeelte Ik zal het uitleggen.

Je paard is aan de teugel als hij oprichting kan gaan vertonen. Voor deze oprichting wordt de bovenlijn aangespannen, wat ervoor zorgt dat de schoft en hals omhoog gaan, en de neus wordt voor de loodlijn 'getrokken' door deze bovenlijn-spieren.

Op het moment dat het paard met zijn neus achter de loodlijn loopt, is zijn bovenlijn dus niet voldoende aangespannen, en/of de ruiter rijdt zijn paard bewust achter de loodlijn.

Door je paard achter de loodlijn te rijden, komt er een leuke boog in de hals, maar biomechanisch gezien stelt het dus helemaal niets voor Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:07

Citaat:
Voor deze oprichting wordt de bovenlijn aangespannen, wat ervoor zorgt dat de schoft en hals omhoog gaan, en de neus wordt voor de loodlijn 'getrokken' door deze bovenlijn-spieren.

Als dat de manier van rijden en het spiergebruik van het paard is, dan is er geen sprake van oprichting door het paard. Het paard werkt op die manier zichzelf in de beweging meer tegen dan mee.

Oprichting komt vanuit de achterhand. Het steunende achterbeen werkt via het bekken. Het paardenlijf voor de achterhand moet omhoog gebracht worden. Dat wordt gedaan door het aanspannen van spiergroepen, die vanuit de achterhand en het bekken naar de lendestreek lopen en vandaaruit langs de wervelkolom naar de basis van de hals. Dat is het harde gedeelte van de wervelkolom waar de basis van de hals gedragen en omhoog gebracht wordt door het aanspannen vanuit de achterhand. De hals van het paard is lang en de wervels hebben een speciale vorm die het mogelijk maakt om een S-curve met de halswervels te kunnen ontwikkelen. Dit is een natuurkundige en mechanische reactie van constructies die op deze manier belast worden. Hieraan ontleent het paard in de bovenlijn van de hals de karakteristieke gebogen lijn. De bovenlijn komt door deze belasting onder spanning te staan. Het oprichten gebeurt niet aktief vanuit de bovenlijn. De voorwaarde voor oprichting is dat de achtervoet van het paard voor het SI gewricht (bekken-aan-lendestreek) wordt geplaatst. Alleen op die manier kan het paard het lijf via hefboomwerking via de achterhand naar voren toe iets omhoogbrengen. Doordat de wervelkolom vanuit de achterhand omhoog gebracht wordt door aanspannen van spieren, komt bij de boeg de halsbasis omhoog en komt de bovenlijn meer omhoog en meer boven de schouders te liggen. Door die verplaatsing ontstaat de spanning in de bovenlijn. Die spanning in bovenlijn ontstaat als gevolg van de oprichting, en is er niet om de oprichting mogelijk te maken! Omdat de schouderbladen niet met gewrichten verbonden zijn met de wervelkolom, kan de voorhand dus omhoog komen, waardoor de lichtheid op de voorhand ontstaat met daarbij grotere manouvreerbaarheid met het paard.

Als de hals van het paard voor de schoft zo diep mogelijk komt te hangen, is de uitwerking om rekken van spieren minimaal. Als je de hals meer omhoog brengt onder de horizontale lijn door de schoft dan komt het hoofd meer naar voren. Het gewicht van hoofd en hals komt dan verder naar voren te liggen en daarmee wordt het moment rondom de schoft aanzienlijk groter. Dat betekent dat door het uitstrekken op deze manier de bovenlijn wordt opgerekt en strakker komt te staan. Dat effect wordt groter naarmate de hals meer gestrekt is voor de schoft uit. De spieren in de bovenlijn kan je tot in de lendenstreek op die manier adresseren.

Een andere effectieve hefboom om het paard te gymnastiseren is de achterhand. Als je de hoeven van de achterhand voor het SI gewricht (lenden-bekken-overgang) weet te krijgen dan ontstaat in dat gebied een maximaal moment, dat groter is dan met het hoofd en de hals aan de voorkant kan worden bereikt.

Als je beide zaken combineert, heb je de ideale gymnastiek in beweging van een paard. Rekken en strekken, in het patroon van een harmonische beweging. Dat patroon vind je in het spiergebruik van het paard terug.

Een paard met de hals vlak voor het lijf en het hoofd dus laag (neus onder de knie), is bezig met stofzuigen en kan ontspannen. Er is geen sprake van een gymnastische werking met diep rijden.

Het dieprijden wat je op de foto's ziet, is gezien vanuit de beweging van het paard een crime. Een paard hoort los, soepel, lenig en krachtig te zijn. Dit moet in onderling het juiste verband gebeuren, dat heet harmonisch. Vanuit een harmonische inspanning ontstaat een harmonische beweging.

In de meeste moderne trainingsmethoden vind je dat nauwelijks terug. Het lijkt meer op krachttraining, waarbij je het paard zwaarder belast dan in een proefje. Het paard kan het proefje dan gemakkelijker aan. Het is alleen geen harmonische beweging, wat duidelijk te herkennen is aan tal van zaken. Vertraagt afdraaien van videobeelden toont dit aan.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:42

Wat ik een mooi voorbeeld vind van een goed lopend paard dat los door zijn lijf beweegt is die van Rainer Klimke (op YouTube) Dit paard loopt helemaal los door zijn lijf en toch voor/op de loodlijn.

Enige tijd geleden stond er ook een artikel in de bit over ldr: Hierbij was onderzocht wat nou beter is voor het paard.

Bij ldr gaat de rug van het paard zo makkelijk bewegen dat iedereen die erop zit denkt dat het paard fantastisch loopt.
Dat is eigenlijk wel jammer, want een goed lopend paard heeft een lekker deinende rug én een actief achterbeen.
Anky rijdt op haar manier omdat haar paarden van zichzelf vaak al een redelijk goed achterbeen hebben.

Paarden die geen goed achterbeengebruik hebben zijn niet gebaat bij ldr, ze krijgen het met ldr moeilijker om het achterbeen onder te brengen. ldr is dus eigenlijk alleen goed in de training voor een soepele rug en meer niet.
Paarden die op de loodlijn getraind worden hebben het makkelijker om het achterbeen te gebruiken maar hebben dan weer sneller de gelegenheid om de rug eruit te drukken.

Gelukkig kijken de meeste mensen wel naar wat het paard voor training nodig heeft, een flegmatiek paard moet gewoon voorwaarts neerwaarts worden getraind omdat die de achterbenen actief moet houden, soms is zo'n paard al heel soepel in de rug. Een actief paard wordt vaker ldr getraind omdat die dan beter zijn rug gebruikt (de achterbenen zijn immers al actief).

Het doel blijft op/voor de loodlijn omdat het paard hierbij zijn rug kan gebruiken en ook zijn benen kan gebruiken zonder dat het ene het andere in de weg zit.

Ik heb dat nummer van Bit nu even niet bij de hand, maar ik geloof dat het hierop neerkwam...

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:13

Nou na alles even bij gellezen te hebben wil ik toch even reageren...

Ik moet zeggen ten 1e lizzy: hoe jij je paarden rijdt kan ik het wel mee vinden heb ook gelijk even je profiel bekeken en ik vind het er wel goed uitzien!

Dan weer even algemeen:

terug naar de kop: waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Ik rij ook wat dieper en ronder. Let wel; als de mogelijkheid zich voordoet!
De basis is en blijft altijd van achter naar voor, voorwaarts neerwaarts, maar daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik?

Anky heeft inderdaad haar paarden in de training vrij rond, maar als zij een jong paard op stal heeft rijdt ze deze natuurlijk niet met de neus op de borst omdat dit zogenaamd haar methode is. Als jij je paard goed aan je been hebt en je kan hem hoger en lager instellen kan je hem zeker weten wat dieper en ronder instellen, geen probleem. Op deze manier gymnastiseer je bij wijze van spreken de rug van het paard, maar je moet wel weten wat je doet!

Het is heel makkelijk om iedere ruiter 1 bepaalde methode toe te wijzen maar iedereen doet het:
Edward Gal? => traint bij Anky en Sjef
Tineke Bartels? => zelfde
Imke Schellekens Bartels? => ook

En zo zijn er meerdere

Als een paard sterk is en goed aan je hulpen staat kan je deze makkelijk wat ronder zetten als dat in je training nut heeft. Ik ben het er mee eens dat je tegenwoordig te veel ruiters en amazones heb die zoiets hebben van: " ik train volgens de Anky methode" en er vervolgens een slof aan hangen om hem rond, nou ja rijden mag je het niet noemen maar jullie snappen wat ik bedoel.

en " waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?" Is denk ik al verkeerd geformuleerd: alles waar te voor staat is niet ok. Kijk wat voor je paard het beste is, duikt je paard op de voorhand als je m ronder in wilt stellen is het dier niet goed genoeg aan je hulpen en het achterbeen niet voldoende geactiveerd.

Het enige wat ik nog even kwijt wil is dat welke "methode" je ook aanhoudt, we allemaal voor het eind resultaat gaan.

Afstemmen op de behoeftes van je paard.........

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:18

Miriam schreef:
LiSSy schreef:
ik rijd de paarden die ik rijd en heb gereden in de traning eigenlijk ook allemaal iets ronder. en daarmee bedoel ik dus niet de kin op de borst, maar met een middellage hals en de neus net iets achter de LL.
ik merk dat eigenlijk alle paarden hierin de rug beter loslaten en met mee schwung gaan lopen. je moet echter wel opletten dat het achterbeen daarin actief blijft, anders krijg je een duikboot.
ik heb liever een paard wat iets achter de LL loopt en ontspannen en fijn door zijn lijf loopt. dan een paard wat op of net voor de LL loopt en niet loslaat in zijn lijf.

Juist, dat bedoel ik..... Ja

ik ook Ja

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:23

Goofy44 schreef:
Citaat:
Voor deze oprichting wordt de bovenlijn aangespannen, wat ervoor zorgt dat de schoft en hals omhoog gaan, en de neus wordt voor de loodlijn 'getrokken' door deze bovenlijn-spieren.

Als dat de manier van rijden en het spiergebruik van het paard is, dan is er geen sprake van oprichting door het paard. Het paard werkt op die manier zichzelf in de beweging meer tegen dan mee.

Oprichting komt vanuit de achterhand. Het steunende achterbeen werkt via het bekken. Het paardenlijf voor de achterhand moet omhoog gebracht worden. Dat wordt gedaan door het aanspannen van spiergroepen, die vanuit de achterhand en het bekken naar de lendestreek lopen en vandaaruit langs de wervelkolom naar de basis van de hals. Dat is het harde gedeelte van de wervelkolom waar de basis van de hals gedragen en omhoog gebracht wordt door het aanspannen vanuit de achterhand. De hals van het paard is lang en de wervels hebben een speciale vorm die het mogelijk maakt om een S-curve met de halswervels te kunnen ontwikkelen. Dit is een natuurkundige en mechanische reactie van constructies die op deze manier belast worden. Hieraan ontleent het paard in de bovenlijn van de hals de karakteristieke gebogen lijn. De bovenlijn komt door deze belasting onder spanning te staan. Het oprichten gebeurt niet aktief vanuit de bovenlijn. De voorwaarde voor oprichting is dat de achtervoet van het paard voor het SI gewricht (bekken-aan-lendestreek) wordt geplaatst. Alleen op die manier kan het paard het lijf via hefboomwerking via de achterhand naar voren toe iets omhoogbrengen. Doordat de wervelkolom vanuit de achterhand omhoog gebracht wordt door aanspannen van spieren, komt bij de boeg de halsbasis omhoog en komt de bovenlijn meer omhoog en meer boven de schouders te liggen. Door die verplaatsing ontstaat de spanning in de bovenlijn. Die spanning in bovenlijn ontstaat als gevolg van de oprichting, en is er niet om de oprichting mogelijk te maken! Omdat de schouderbladen niet met gewrichten verbonden zijn met de wervelkolom, kan de voorhand dus omhoog komen, waardoor de lichtheid op de voorhand ontstaat met daarbij grotere manouvreerbaarheid met het paard.

Als de hals van het paard voor de schoft zo diep mogelijk komt te hangen, is de uitwerking om rekken van spieren minimaal. Als je de hals meer omhoog brengt onder de horizontale lijn door de schoft dan komt het hoofd meer naar voren. Het gewicht van hoofd en hals komt dan verder naar voren te liggen en daarmee wordt het moment rondom de schoft aanzienlijk groter. Dat betekent dat door het uitstrekken op deze manier de bovenlijn wordt opgerekt en strakker komt te staan. Dat effect wordt groter naarmate de hals meer gestrekt is voor de schoft uit. De spieren in de bovenlijn kan je tot in de lendenstreek op die manier adresseren.

Een andere effectieve hefboom om het paard te gymnastiseren is de achterhand. Als je de hoeven van de achterhand voor het SI gewricht (lenden-bekken-overgang) weet te krijgen dan ontstaat in dat gebied een maximaal moment, dat groter is dan met het hoofd en de hals aan de voorkant kan worden bereikt.

Als je beide zaken combineert, heb je de ideale gymnastiek in beweging van een paard. Rekken en strekken, in het patroon van een harmonische beweging. Dat patroon vind je in het spiergebruik van het paard terug.

Een paard met de hals vlak voor het lijf en het hoofd dus laag (neus onder de knie), is bezig met stofzuigen en kan ontspannen. Er is geen sprake van een gymnastische werking met diep rijden.

Het dieprijden wat je op de foto's ziet, is gezien vanuit de beweging van het paard een crime. Een paard hoort los, soepel, lenig en krachtig te zijn. Dit moet in onderling het juiste verband gebeuren, dat heet harmonisch. Vanuit een harmonische inspanning ontstaat een harmonische beweging.

In de meeste moderne trainingsmethoden vind je dat nauwelijks terug. Het lijkt meer op krachttraining, waarbij je het paard zwaarder belast dan in een proefje. Het paard kan het proefje dan gemakkelijker aan. Het is alleen geen harmonische beweging, wat duidelijk te herkennen is aan tal van zaken. Vertraagt afdraaien van videobeelden toont dit aan.

Mooi verhaal Goofy maar ik mis een uitleg richting de praktijk.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:58

Het gaat niet om een goed of mooi verhaal. Als je serieus wilt paardrijden dan zou je conceptueel moeten begrijpen hoe je paard in elkaar zit en hoe dat werkt.

Als je dat niet begrijpt, dan doe je alleen maar wat een lesgeefmens in de bak roept, zonder te begrijpen waarmee je bezig bent.

De praktische uitleg heb ik vaker gegeven, dat is voorwaarts neerwaarts rijden, vanuit de achterhand, ondertredend en met een uitgestrekte hals waarvan de punt van de neus niet onder de voorknie van het paard komt.

Alle andere oefeningen leveren snel resultaat op in de sport, de gangen worden er niet beter op. Voor dressuur zou zuiverheid van de gang een van de basis uitgangspunten moeten blijven. Dat is het in de sport allang niet meer, en bij lessen wordt daar nauwelijks op gelet, erger men is steeds minder in staat om te bepalen of een paard zuiver gaat .... Een paard moet wel erg onzuiver gaan, voordat dat de gemiddelde en meer ervaren ruiter opvalt.....

Een paard is geen fiets of bromfiets waar je op stapt en waarop je alleen maar gasgeeft, stuurt en remt. Daar lijkt dressuur in de breedtesport vaak op, je zou het geen dressuur mogen noemen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:07

Ik heb veel jonge paarden beleerd, jongen paarden lopen vaak te diep dat komt omdat ze dan beter kunnen onstpannen en door de rug heen kunnen komen, naar mate hij ouder wordt en beter zijn rug kan gebruiken en dus ook zijn achterhand beter gaat gebruiken wordt een jong paard dragender dus komt zijn hoofd meer omhoog. en naar mate je hoger in de sport komt ga je naar de oprichting rijden

Een jong paard wat te diep loopt is niet erg als hij maar goed van achteruit gereden wordt en niet hangt op je hand.
dus voorwaarts neerwaarts

vaak wordt een paard met losrijden dat zie je met wedstrijden ook te diep gereden dat komt omdat men zijn paard snel door het lijf wil hebben. Mijn vriendin was laatst op een wedstrijd daar liep een paard bijna met zijn hoofd tussen zijn benen, dus mijn vriendin zegt nou als hij zo blijft rijden dan win jij zeker (Z1) die man ging de ring dat paardje zet me een show neer zegt ze en hij wordt eerste. puur omdat hij dus super los was in zijn lijf.

Het is allen de manier waarop een paard te diep loopt als hij maar goed van achteruit gereden wordt.
Het is een soort gymmen met je paard veel voltes tempo wisselingen, stelling links rechts op de langezijdes.

Western paarden lopen ook diep en rond. ze zijn super wendbaar, lenig en hebben een gespierde billen en lijf waar je u tegen zegt. Het is dus maar de manier waarop een paard te diep of diep wordt gereden. Dus heel goed de achterhand eronder rijden.
heel veel wenden.

ik ben het dan ook met liSSy eens
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 05-03-08 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:16

ik moet mijn paard ook laag rijden met neus richting haar knieen. Dit om haar beter vanuit de schoft te laten lopen, waardoor zij haar rug en achterkant beter leert gebruiken. Op advies van mijn instructuer, dus dit is niet iets wat ik zomaar doe.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:24

Te diep lopen is iets anders dan dieper ingesteld zijn.

Als je paard te diep loopt, dan volgt hij je hand niet goed naar voren en heb je eigenlijk geen (goede) aanleuning.

Zolang je paard tijdens het dieper lopen wel een goede aanleuning aanbiedt, is er nog niets aan de hand. Ik rij mijn paarden ook graag eerst wat lager en dieper om de bovenlijn op te rekken. Daarna pak ik ze meer op, met behoud van lengte in de hals en zo wil ik ze van achteren naar voren rijden. De juiste aanleuning komt ook tot stand zodra het paard goed van achteren naar voren loopt.

Een paard maar angstvallig bovenin houden vind ik eigenlijk vele malen erger. Het hele middenstuk wordt dan weleens vergeten en zo ook de verbinding van achteren naar voren, terwijl dat stuk nou juist het belangrijkst is. Je paard moet door zijn lichaam lopen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:25

Bij een paard dat TE DIEP gaat of stofzuigt, is geen sprake van een gymnastische inwerking. Het paard ontspant en dat is ook goed.

Bij een paard dat TE DIEP wordt gereden, ben je niet in staat om de schouders en de rug tot aan de lendenstreek te gymnastiseren. Als je dat realiseert met oprollen en afrollen van de hals in combinatie met een ondertredende achterhand, dan wordt de zaak heel los en soepel. Echter het onderlinge verband van de spierspanning in het paardenlijf wordt uit verband gehaald en daarmee ook de gangen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:30

Volgens mij bedoelt TS meer dat ze vaak ziet dat veel paarden achter de loodlijn lopen.

Echt te diep gaan waarbij het paard netjes aan de teugel is (en niet achter de loodlijn) in de zin van voorwaarts-neerwaarts, is iets wat je (helaas) relatief weinig ziet.

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:15

Het is een modetrent.
En het is ook een modetrent om daar ellelange discussies over te voeren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:56

aparte modetrend... ik rijd al een jaar of 6 op deze manier en ik merk dat het voor bijna alle paarden werkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:12

LiSSy schreef:
aparte modetrend... ik rijd al een jaar of 6 op deze manier en ik merk dat het voor bijna alle paarden werkt

Ja, dan weet je het ongetwijfeld beter dan alle oude meesters Gaaaap

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:13

zeg ik dat dan? ik zeg alleen dat het geen modetrend is