Overtuig mij; Nut van alle 'hulpmiddelen'.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marindaa

Re: Overtuig mij; Nut van alle 'hulpmiddelen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:18

Citaat:
waar ik me druk over maak; dat er hier sommige mensen zijn die geen balle verstand van het fatsoenlijk trainen van paarden hebben en maar commentaar geven wat je allemaal niet mag gebruiken en wat dierenmishandeling is en weet ik t. Je bereikt er nog niet een 10% van alle ruiters van Nederland mee....
Je mag je mening hebben natuurlijk maar ga nou niet mensen die hun paard fatsoenlijk willen trainen even vertellen hoe het moet. en ik heb t niet alleen over jou hoor, zijn er hier nog veeeeeel meer en ook nog een beetje erger Tong uitsteken

*edit: mijn mening over alle hulpteugels , sporen en zwepen. mits je ze goedgebruikt en bij je trainingswijze passen vind ik het absoluut geen probleem!

Hélemáál mee eens!!!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:48

Marindaa schreef:
Citaat:
waar ik me druk over maak; dat er hier sommige mensen zijn die geen balle verstand van het fatsoenlijk trainen van paarden hebben en maar commentaar geven wat je allemaal niet mag gebruiken en wat dierenmishandeling is en weet ik t. Je bereikt er nog niet een 10% van alle ruiters van Nederland mee....
Je mag je mening hebben natuurlijk maar ga nou niet mensen die hun paard fatsoenlijk willen trainen even vertellen hoe het moet. en ik heb t niet alleen over jou hoor, zijn er hier nog veeeeeel meer en ook nog een beetje erger Tong uitsteken

*edit: mijn mening over alle hulpteugels , sporen en zwepen. mits je ze goedgebruikt en bij je trainingswijze passen vind ik het absoluut geen probleem!

Hélemáál mee eens!!!

hehe tenminste 1 met gezond verstand Haha!

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:17

Het nut van alle hulpmiddelen is de onwetende onervaren ruiter via dwang een zogezegd ontspannen,correct bewegend paard te leveren. Ik gebruik niets, af en toe longeerzweep. Maar alles wat niet hard gebruikt wordt, blijft zacht dus.... het hangt van de persoon af wat die ermee doet. Knipoog

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:21

Janine_L schreef:
Kijk, er zijn hulpmiddelen en hulpmiddelen.......
Een zadel is ook een hulpmiddel om te rijden.
Het helpt je makkelijker op te stappen en helpt je om gemakkelijker licht te rijden en je kan vast nog dingen verzinnen die door het zadel gemakkelijker worden.
Een hoofdstel is ook een hulpmiddel, het helpt de ruiter om het paard te sturen.
Een bit een hulpmiddel? Sommige doen het zonder.
Waar trek je de grens?
Sommige mensen kunnen zonder hoofdstel rijden, die doen het met een halsring, halster of zonder ook maar iets.
Mag een hoofdstel en zadel wel als hulpmiddel?Ik denk persoonlijk dat wij, mensen, sommige dingen als een "normaal" hulpmiddel beschouwen omdat die al eeuwen gebruikt worden.
Daarom vinden we het een algemeen geaccepteerde optoming terwijl het naar mijn mening goed is om over elk hulpmiddel na te denken.....
Heb je het echt nodig, of doe je het omdat iedereen het gebruikt?
edit: type foutjes

Deze 2 vragen vind ik heel goed en ik sluit me bij dit verhaal aan. Lachen
Ik zie sporen als verfijning van de hulp, omdat ze dan beter doorkomen. Nutteloze hulpteugels of bandages voor de sier vind ik maar zo-zo.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:22

Ik ben tegen die dingen dat ze moeten.
Ik rijd soms met zweep, dat geef ik toe, want er hebben er dan ook kinderen op gereden met drijvende benen, en dat ze daar dus minder op reageerd.
Maar sporen? Doei, doei
Slof? Doei, doei

Soms moeten ze om een medische reden gebruikt worden (hulpteugels).
Dit vind ik dus niet erg, zolang er maar goed mee word om gegaan.

Soms zie ik dan mensen rijden met een slof, en ze nog in de krul trekken ook, maar dit gaat dus echt over de grens bij mij hoor Verdrietig

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:36

nou ik zal je heus niet over tuigen
ik zeg wat mijn mening is..
ik ben niet voor alle sporen...ik heb zelf wel sporen rijd m-2 niet omdat het erbij hoort ten eerste moet je met sporen
rijden in het M en ten 2de mijn paard reageerde niet op mijn been..(nee, hij gaat wel vooruit (renpaard) maar doet zijn figuren niet
goed en met sporen voelt hij mij beteraan dus vandaar)
martigaal gebruik ik zelf niet mijn vriendin wel...zo kan ze hem beter houden op de hindernis zodat hij goed uitkomt
hiervoor rende hij met haar door de bak heen..
Een slof wil ik niet en ben ik tegen...ken veel mensen wiens paard er goed van naar de ...zijn gegaan (verkeerd gebruik)
Zweep heb ik ook om de achterhand erbij te houden leg ik hem soms op de kont waardoor ik een reactie krijg
ik geef niet eens een tik maar het gaat om het idee.. (sla hem haast nooit)
ook heb ik het niet zo op het stiek..

ik gebruik zelf alleen sporen en zweep (niet altijd)
heb nog nooit andere hulpmiddelen gebruikt
ooh trouwens een pessoa bij het longeren...
mijn paard vind het moeilijk om lang en laag te rijden dus oefen ik soms dat hiermee

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:40

Ik ben van mening dat je er beter een hulpmiddel bij kan nemen als je je paard daarmee fijn, ontspannen, los en vlot aan de hulpen krijgt dan dat je geen hulpmiddelen gebruikt en maar roept: maar ik kan zonder bit, zadel en andere hulpmiddelen rijden terwijl je ondertussen zit de stompen en je paard helemaal vast rijdt.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:10

Ik ben ook niet per definitie tegen het gebruik van hulpmiddelen. Het is daarentegen wel belangrijk dat je jezelf afvraagt met welk doel je rijdt. Als je wedstrijden rijdt ga je niet oefenen met een halsring. Omgekeerd als je alleen recreatief rijdt is het de vraag of een slofteugel nodig is... (soms wel).

Om per definitie te zeggen dat gebruik van hulpmiddelen als sporen en zweep aan de ruiter ligt vind ik zeer fout. Het is ook zeer afhankelijk van het paard dat je op dat moment rijdt en hoe sensibel hij is. Niet alle problemen zijn zonder hulpmiddelen op te lossen. Belangrijk is dat er iemand bij is met verstand van zaken, die kan adviseren en het verschil tussen goed en fout ziet.

Daarnaast kan een hulpteugel een ruiter een gevoel geven in een korte tijd waar hij anders heel lang over zou doen, of zelfs geen gevoel. Hiermee help je ruiter en paard. Uiteraard moet dan weer het streven zijn om daarna zonder hulpmiddelen verder te gaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:15

Zoals gezegd: hulpmiddelen zijn geen probeem in mijn ogen, zolang ze voor de juiste doelen worden ingezet en op de juiste manier gebruikt worden.

Ik ben zelf iemand die er niet snel naar grijpt: Ik ga liever een maand of twee hard aan het werk met een paard die moeilijk rond te rijden is dan dat ik er meteen een slof aan knoop. In mijn ogen is dit forceren, mijn manier is in mijn ogen een compromis: Ik wil wat, maar wacht tot het paard aangeeft er klaar voor te zijn.

Wat mij opvalt is dat het paardrijden aan de maatschappij wordt aangepast: het moet allemaal zo snel mogelijk want geduld hebben we niet meer...En daar ga je met paardrijden de boot in...

Het mooiste vond ik dat ik ooit een meisje vroeg waarom ze met slof reed...Argumentatie: Ik heb dat Jos Lansink ook ooit een keer zien doen Huilen van het lachen Rolleyes

Misschien dat Jos wel weet wat hij doet, is maar een suggestie... Pling

Dus: Niet te gemakzuchtig worden in het grijpen naar hulpmiddelen en vooral: weet waar je me bezig bent! Vraag desnoods iemand met verstand jou te begeleiden Lachen

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:02

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:07

beantsje schreef:
beetje ongenuanceerd.
Een paard snapt vaak niet vanzelf wat de bedoeling is van een beenhulp; verstandig gebruik van een zweepje kan daar goed bij helpen.

Hulpteugels zijn ook niet altijd fout.
Voorbeeld: een losse martingaal (mits goed afgesteld) is totaal onschuldig, ook bij een beginner. Sterker nog: het beschermt de paardenmond tegen de beginner die zijn handen te hoog houdt.

Ik stoor mij ook aan veelvuldig en langdurig slofgebruik door matige ruiters. maar er zijn situaties dat een slof een nuttig hulpmiddel kan zijn, mits incidenteel door een zeer ervaren ruiter wordt gebruikt, en vooral zodanig, dat hij steeds tijdig uitgeschakeld wordt.

Met andere woorden; het is niet het hulpmiddel dat de boosdoener is; het is de gebruiker die de hulpmiddelen fout/buiten proportie/zonder kennis van zaken toepast. Op die manier kan ook een simpel standaard trensje veel schade veroorzaken.

hier ben ik het helemaal mee eens!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:10

Juul schreef:
Waarschijnlijk het de volgende keer wel snapt? Heb je dit al eens meegemaakt dat ze het na het een keer het zweepje snapte zonder? Schoppen is altijd fout hè. Schoppen is geen paardrijden..

Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik houd er absolúut niet van om een paard vooruit te moeten schoppen, en gelukkig hoeft dat ook echt bijna nooit. Maar ik zit wel eens op zo'n grapjas, die na de hindernis direct gaat stofzuigen en bokken. Maar dan ook écht goed hoog bokken, geen klein vreugdebokje of iets dergelijks. En op zo'n moment krijgt ie dan wel even een beste opsodemieter, om hem de keer daarna als het goed gaat, natuurlijk uitgebreid te belonen! Lachen Verder vind ik dat je je pony/paardje beter één keer duidelijk kunt maken wat precies de bedoeling is (dmv van een wat harder schopje, of een tik), dan om maar een halfuur been te blijven geven. Daarna natuurlijk wel goed belonen, als de pony reageert!

Edit; maar schoppen moet natuurlijk geen 'normale' manier van rijden zijn of worden Knipoog . Je wilt natuurlijk dat je paard op een lichte beenhulp al reageert en voorwaarts is.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:12

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxlinzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:30

Marindaa schreef:
Citaat:

Hélemáál mee eens!!!

helemaal mee eens!!

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:31

beantsje schreef:
beetje ongenuanceerd.
Een paard snapt vaak niet vanzelf wat de bedoeling is van een beenhulp; verstandig gebruik van een zweepje kan daar goed bij helpen.

Hulpteugels zijn ook niet altijd fout.
Voorbeeld: een losse martingaal (mits goed afgesteld) is totaal onschuldig, ook bij een beginner. Sterker nog: het beschermt de paardenmond tegen de beginner die zijn handen te hoog houdt.

Ik stoor mij ook aan veelvuldig en langdurig slofgebruik door matige ruiters. maar er zijn situaties dat een slof een nuttig hulpmiddel kan zijn, mits incidenteel door een zeer ervaren ruiter wordt gebruikt, en vooral zodanig, dat hij steeds tijdig uitgeschakeld wordt.

Met andere woorden; het is niet het hulpmiddel dat de boosdoener is; het is de gebruiker die de hulpmiddelen fout/buiten proportie/zonder kennis van zaken toepast. Op die manier kan ook een simpel standaard trensje veel schade veroorzaken.

Helemaal mee eens Knipoog

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:06

Ik rijd met zweep én sporen (wat een marteling). Mijn paard kan gemeen uit de hoek komen, dwz bokken/steigeren/enz. Misschien trap ik hiermee mensen op de tenen, maar dan krijgt hij toch echt een flinke tik op z'n kont, want dat mág hij niet. Hoe moet ik hem straffen zonder zweep? Een simpele "UH!" werkt niet bij een imposant, dominant paard van 1.78m.

Mijn sporen zijn inderdaad voor verfijning van de hulpen. Mijn paard is goed aan de hulpen, maar bij wijken wil hij zijn achterhand nog wel eens vergeten. Mijn sporen komen dan heel goed van pas, verder worden ze ook niet gebruikt. Schadelijk?