Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

Re: Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:52

Volgens mij gaan die haflingers veel sneller de hoogte in, zat even op mp te kijken ontzetend veel haflingers van 1.50 en hoger.
Heb die van 1.62 ook gezien, door die hoogte lijkt het gewoon een paard met een haflinger kleur.
Ik vind het persoonlijk niet mooi, ze staan te hoog op de benen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:04

Ik ben meer een fan van het oudere type.
heb ook altijd moeite gedaan om veulens via die norm te fokken..ben er zelfs voor naar Zuid-Limburg gereden( woon aan de kust van zeeland), omdat ik de hengst die hier gestationeerd was niet vond passen..
Heb veulens van Orsta, myrstein,en astrix gefokt..
De veulens waren nagenoeg allemaal wat grover, niet zo groot en robuust..
Van die veulens lopen er nu twee Z dressuur, een bij de pony's en een bij de paarden en nummer drie gaat ook uitkomen, heeft ook echt anleg.
Mijn merrie van inmiddels 23 is super fit, wordt gestart in de B, heb er zelf L2(vroeger) mee gereden en B gesprongen..
Dus ik kan vol trots zeggen dat ook de wat ouderwetse fjorden beesten aardig mee kunnen komen..

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:48

De modernere fjord vind ik superleuk, zolang ze er geen paarden van 160cm van maken is het goed want dan is het geen fjord meer...

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:23

Ik zie liever de ouder types fjorden, lekker stevig en mooi breed. Echte werkpony's. Max. stokhoogte 1.50, het moeten wel pony's blijven.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:36

Ik wil liever geen sportpaarden/pony's zien bij de Fjord. Ze moeten wel het Fjordenuiterlijk behouden.
Dat ze tegenwoordig wat hoger worden vind ik niet erg. Zo is het ras toegankelijker voor meerdere mensen.

Ik heb een Fjord waarvan de vader Ohlsen Jr. is (rijdtypisch) en de moeder is Onja (wat ouder type), Ylon zelf oogt vrij rijdtypisch. Maar heeft een goed breed ruggetje, maatje 36 hebben we ondertussen Clown

Nosje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:38

Ja klopt.

Op de manege waar ik rijd hebben ze gewoon ouderwetse haffjes en luxe.
Maar die zijn niet groot. Maar smal!
Ik vind ze eerlijkgezegd wel iets lekkerder rijden zegmar..

Maar qua bouw vind ik de ouderwetse haf ook wel mooi.

Zelfde bij fjord.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:21

het topic is mooi ontpopt en als ik ook zo rondlees blijkt een stokmaat van 1.50 max mooi te zijn mits de verhoudingen juist zijn. Ik hoop dat er nog wel nieuwe hengsten van rond de 1.40 bij komen zodat de eigenaren met hoge merries ook naar beneden kunnen fokken.
Komt direct de vraag in me op voor de kenners of dit wel mooi is voor de verhoudingen?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:41

Ik denk dat het verschilt per gebruiksdoel wat voor type je daarbij zoekt. Wil je de dressuur in met je gele fjordenbaal dan zul je vaak op een iets hogere en ranker type uitkomen om mee te kunnen komen. Ik denk dat het stamboek momenteel goed bezig is qua fokprogramma om aan de vraag naar iets grotere fjorden te voldoen. Je ziet toch dat het type goed behouden wordt. Dat is bij andere rassen helaas iets mislukt imo.