Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:34

randie schreef:
met het bericht hierboven ben ik het helemaal mee eens, op het laatste stuk na..!

Citaat:
Voor wat betreft de tik tussen de oren, de enige situatie waarin ik dat zou gebruiken, is idd bij het steigeren. Dit associeert een paard dan met het stoten van het hoofd, waardoor ze de volgende keer wel twee keer zullen nadenken voor ze omhoog komen. Zeker uit het oogpunt van veiligheid zou ik dit eerder hanteren dan een commando aanleren en het op die manier proberen af te leren. Met zoiets gevaarlijks als steigeren moet het snel en effectief opgelost worden, voor de meeste paarden doet een tik tussen de oren dat.

Een tik tussen de oren vind ik een gevaarlijke oplossing, tussen de oren van een paard zit zijn evenwichts orgaan. Ooit wel een gezien wat er gebeurd als je te hard slaat of verkeert? Paard gaat dan hartstikke tegen de vlakte met jou erop..! Ik heb het 2 keer zien gebeuren een keer bij een steiger situatie en andere keer bij een gifkikker die boos was op zijn paard, en hem flink tussen zijn oren mepte. Beest zakte in elkaar als een plumpudding, en heeft daarna nog wel even een paar min goed wiebelig gelopen.

.

ja maar dan sla je ook wel heel hard!
en een tik is genoeg mijn pony heeft het gedaan en heeft toen een tik tussen de oren gehad en heeft het nooit meer gedaan.
het was geen mep maar een gecorrigeerde tik!
Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:35

hard of net op een verkeerd plekje Knipoog. Maar ik denk niet dat je in zon situatie erop let hoe hard je slaat. Aangezien je ook aan je eigen leven moet denken Haha!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:40

Heb een mooie filmpje hier over!!!

Vind ook dat je een paard zeker niet tussen de oren mag slaan, als je hem op de fout raakt, kan hij uit evenwicht raken zoals randie al zegt. Maar ook de slaap zit tussen de oren.. En je weet wat er gebeurd als je zelf op je slaapt word geraakt.

Oke hier het filmje. (echt een goed filmje)
http://www.youtube.com/watch?v=VKkl8jbe0Ks

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:48

heel goed filmpje inderdaad! Misschien dat er nog een filmpje te vinden is wat er gebeurd als je fout mept. even zoeken Clown

edit: nee niet te vinden
Laatst bijgewerkt door vencedor op 20-02-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:57

Wel een goed filmpje moet ik zeggen... Ja

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:01

Wel een goed filmpje, maar volgens mij niet weggelegd voor elke situatie/elk paard. Je hoeft maar net zo'n slimmerik te treffen die omhoog komt als hij aan het werk moet. Juist door hem dan z'n gang te laten gaan en het hele programma uit te laten draaien, krijgt hij z'n zin. Bovendien vind ik het niet bijzonder veilig om 'm eerst uit te laten steigeren, iedere keer dat ie omhoog komt, kan ie achterover vallen, met jou als ruiter eronder. Maar dat is mijn mening.

Ik wil trouwens ook niet beweren dat je 'm helemaal lens moet slaan, een simpele tik met de vlakke hand is meer dan voldoende. Geen karatepraktijken dus Clown

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:31

sjiek filmpje, alleen weet je niet wat er gebeurd als de camera uit is :p

maar zoals hierboven niet weggelegd voor ieder paard, zoals je ziet in het filmpje gaat het paard echt flink omhoog wat niet iedere ruiter kan uitzitten en als de ruiter zelf niet de snelle reactie heeft de arm om de hals de leggen of mee naar voren te gaan trekt deze het paard met zn gewicht of hand achterover of ligt zelf al op de grond.
dus 1ste moment aanpakken lijkt mij nog het beste

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:53

Oftewel: Het beste blijft gewoon om ze de kans niet eens te geven.

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:00

piecon schreef:
Als een paard steigert dan slaan ze hem meestal tussen zijn oren om na te bootsen dat hij zijn hoofd stoot als hij dat doet. Veel paarden hebben hier een hekel aan (hoofd stoten) Ook staan ze wel eens met een zakje water op zijn hoofd als hij steigert om te simuleren dat hij dan bloedt. het is de enige manier om steigeren af te leren. Het is verder heel moeilijk, zij het niet onmogelijk om een paard wat zich steigeren met berijder heeft aangeleerd af te leren. Dan heb ik het niet over levensgevaarlijk. Liever proberen zo af te leren dan naar de slacht of in het verkoopcircuit komen omdat hij niet te berijden is.
Tussen de oren slaan omdat hij niet luistert vind ik te ver gaan. Daar zijn andere manieren voor.

Als een paard steigert kan je tijdens het steigeren ook een ei tussen zijn oren kapot drukken, daar schrikken ze ook erg van Tong uitsteken

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:03

Zorro_hvj schreef:
piecon schreef:
Als een paard steigert dan slaan ze hem meestal tussen zijn oren om na te bootsen dat hij zijn hoofd stoot als hij dat doet. Veel paarden hebben hier een hekel aan (hoofd stoten) Ook staan ze wel eens met een zakje water op zijn hoofd als hij steigert om te simuleren dat hij dan bloedt. het is de enige manier om steigeren af te leren. Het is verder heel moeilijk, zij het niet onmogelijk om een paard wat zich steigeren met berijder heeft aangeleerd af te leren. Dan heb ik het niet over levensgevaarlijk. Liever proberen zo af te leren dan naar de slacht of in het verkoopcircuit komen omdat hij niet te berijden is.
Tussen de oren slaan omdat hij niet luistert vind ik te ver gaan. Daar zijn andere manieren voor.

Als een paard steigert kan je tijdens het steigeren ook een ei tussen zijn oren kapot drukken, daar schrikken ze ook erg van Tong uitsteken

haha he bah die prut er weer uit halen wordt een hele vieze klus Knipoog
laat ik wel aan mijn bijrijdster over Duivel

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:04

haha jah dat is wel zo Tong uitsteken

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:10

mijn paard was ook een steigeraar toen ik hem kocht, met goede reden. Ik heb hem altijd gewoon gelaten en het is gewoon over gegaan ook.

Ik vind slaan tussen de oren een onmachts uitdrukking van de ruiter.

SandraCara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:15

Mijn paard is ook echt een steigerkoningin,
dus dat is wellis geprobeert, werkte wel een beetje, maar niet voledig!
Dus, zou het niet doen, zijn betere manieren Knipoog

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:16

Ik vind steigeren te gevaarlijk om zomaar te laten gaan, (bij paarden die het expres doen). Daarom vind ik het juist goed als je een stijgerent paard een tik tussen zijn oren geeft als hij al omhoog komt, want dan gaat hij al snel naar beneden. Maar al zou je het niet doen komen ze soms zo hoog dat ze bijna rechtop staan, dan heb je dus heel veel kans dat ze ook welis achterover vallen (op jou) nee, ik laat steigeren niet ongestraft.

(hier heb ik het ove rpaarden die het expres doen, steigeren voor angst is een ander verhaal)

SandraCara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:45

Mijne doet dat dus, maar bij die klap tussen de oren, reageert ze alleen maar heftiger en laat zich(daardoor) dus omklappen, dus tsjaa..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:48

SandraCara schreef:
Mijne doet dat dus, maar bij die klap tussen de oren, reageert ze alleen maar heftiger en laat zich(daardoor) dus omklappen, dus tsjaa..

dan issi toch wel ietjes verder heen, begint meestal met omhoog gaan en kunnen ze er toch nog net onderuit komen laten ze zich omklappen

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:00

ik heb het niet op slaan. Ik vind dat de basis vertrouwen en goede wil moet uitstralen, en dat je je dáárop moet richten. Gelukkig gaat het mij en mijn fjord goed, hij wíl echt voor me werken. Dat heeft niet elke paard zo sterk, en ik snap het als je je paard een tik geeft als die gaat stijgeren. Ik zou echter naar de oorzaak zoeken, en proberen zo min mogelijk te slaan. Dan wordt het zo'n machtsspelletje; ik sta boven jou.
Maarja, dat is mijn visie Bloos

Joyce_hc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:16

100% mee een met slotty. Mijn paard zouw egt niet voor me wille werken als ik er zo sloeg.
En steigeren heeft bijna altijd een oorzaak.(die ook vaak bij de ruiter licht)

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:17

Naja, heb ook wel eens met een steigerend paard te maken, of die het wil gaan doen. Enigste is wat ik doe naar voren rijden. En dan bedoel ik zonder stok. Daar train ik nooit mee.. Ohja en de teugels niet te strak.. Dan willen ze ook wel eens omhoog gaan..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:19

ja kijk als het een ruiter fout is vind ik het een ander verhaal, je ziet vaak ruiter plugge en trekken in de mond van het paard. vasthouden en drijven en beetje klote. ja dan is het verhaal van omhoog gaan anders.
Maar ik keek meer vanuit de richting in opleiding en onder het werk uit komen en smerigheid.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:11

Mooi filmpje, maar ik zie geen dominantieprobleem of een paard wat total out of control is; in die situaties vind ik dit gedrag middels een mep niet verkeerd. Maar dit paard steigert hoog en toch gecontroleerd, oogt verder ontspannen. Oogt me iets teveel in scene gezet eerljik gezegd. Bij de renpaarden lieten we ze ook wat los aan de voorkant want die accepteerden weinig druk. Je kunt het imo ook opzoeken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:16

Slaan is al helemaal niet goed. En waarom slaan tussen de oren?
Wat ik wel heb geleerd is dat als een paard regelmatig omhoog komt aan de voorkant, dat je je zweepje met het handvat vlak boven zijn oren kan houden, komt het paard omhoog dan voelt hij een kleine tik wat vervelend is.
Maar goed ook hierbij vind ik dat je als ruiter eerst bij jezelf na moet gaan of je het zelf wel juist doet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:18

Marchador schreef:
Slaan is al helemaal niet goed. En waarom slaan tussen de oren?
Wat ik wel heb geleerd is dat als een paard regelmatig omhoog komt aan de voorkant, dat je je zweepje met het handvat vlak boven zijn oren kan houden, komt het paard omhoog dan voelt hij een kleine tik wat vervelend is.
Maar goed ook hierbij vind ik dat je als ruiter eerst bij jezelf na moet gaan of je het zelf wel juist doet.

Een paard in de stress heeft weinig aan een heel zacht tikje, adrenaline maakt ze blind, vrees ik. Zal us van de oorzaak afhangen of het werkt. Je kunt pas achteraf nagaan wat er fout is gegaan. Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:23

Als hij echt stress heeft misschien niet, maar is het dan eerlijk tegenover het paard om hem een tik tussen zijn orden te verkopen?
In dit geval zal ik eerst mijn paard gerust stellen.
Ik heb nooit een paard gehad dat van de stress omhoog komt, dus heel eerlijk zou ik het niet weten Knipoog
Maar wel dat als ik aan het rijden ben dat mijn paaard omhoog komt en dan ga ik eerst na of het aan mij ligt. En tot nu toe is dat altijd zo geweest en dan moet ik daar aan werken en zal ik het paard niet een tik tussen zijn oren geven Lachen (of ergens anders dan zijn oren).

Wat ik nog wel wilde toevoegen aan mijn vorige post.
Bij slaan zie ik het beeld voor me om bijvoorbeeld je zweep te heffen en met kracht neer te knallen tussen de oren.
Een tik zou geen zeer moeten doen, maar wel 'gevoeld' moeten worden. Met nadruk op absoluut zonder pijn. Lachen
Laatst bijgewerkt door Marchador op 21-02-08 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:27

Als je in een gevaarlijke situatie komt en het paard echt vol adrenaline zit is het belangrijk dat je zsm veiligheid kiest voor jezelf en kan kijken of je je paard eventueel nog kunt helpen om te voorkomen dat jullie een ongleuk oplopen. Tijdens stress leert een mens of dier nl niet. Dan gaathet het dier om overleven en houdt het echt geen rekening met jou.
Daarbij vind ik het toch weer bijzonder knap dat mensen op een steigerend paard alle tijd vande wereld hebben om eens rustig na te denken wat nu moreel acceptabel is en hoe ze hun viervoeter zo goed mogeljik behandelen kunnen.

Ter nuancering: Bij wat omhoog komen omdat het dier ergens niet langs wil vind ik het een andere situatie dan wanneer een paard door het lint gaat en de omgeving speelt ook een rol.