randie schreef:met het bericht hierboven ben ik het helemaal mee eens, op het laatste stuk na..!Citaat:Voor wat betreft de tik tussen de oren, de enige situatie waarin ik dat zou gebruiken, is idd bij het steigeren. Dit associeert een paard dan met het stoten van het hoofd, waardoor ze de volgende keer wel twee keer zullen nadenken voor ze omhoog komen. Zeker uit het oogpunt van veiligheid zou ik dit eerder hanteren dan een commando aanleren en het op die manier proberen af te leren. Met zoiets gevaarlijks als steigeren moet het snel en effectief opgelost worden, voor de meeste paarden doet een tik tussen de oren dat.
Een tik tussen de oren vind ik een gevaarlijke oplossing, tussen de oren van een paard zit zijn evenwichts orgaan. Ooit wel een gezien wat er gebeurd als je te hard slaat of verkeert? Paard gaat dan hartstikke tegen de vlakte met jou erop..! Ik heb het 2 keer zien gebeuren een keer bij een steiger situatie en andere keer bij een gifkikker die boos was op zijn paard, en hem flink tussen zijn oren mepte. Beest zakte in elkaar als een plumpudding, en heeft daarna nog wel even een paar min goed wiebelig gelopen.
.
ja maar dan sla je ook wel heel hard!
en een tik is genoeg mijn pony heeft het gedaan en heeft toen een tik tussen de oren gehad en heeft het nooit meer gedaan.
het was geen mep maar een gecorrigeerde tik!
. Maar ik denk niet dat je in zon situatie erop let hoe hard je slaat. Aangezien je ook aan je eigen leven moet denken