Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Shezzit schreef:Shetlanders zijn idd geen rijpaarden. (even los van het woord "paard", waar ik paard schrijf kun je ook pony lezen).Het woord zegt het ook al: een rijpaard is een paard dat erop gefokt is om erop te rijden.
Een shetlander stamt af van de oerrassen, die zijn niet gefokt maar die waren al zo (ok, ze zijn wel verbeterd en worden nu zuiver gefokt) maar ze hebben zichzelf ontwikkeld en aangepast, toegespitst op hun omgeving en leefwijze.
Een echt rijpaard, is een paard dat speciaal gefokt is om (ja een inkoppertje") : erop te rijden.
Een shetlander is dus gewoon een paard waar je op kunt rijden, maar niet definitie een rijpaard.
hiphorse schreef:Dat is dikke onzin een shet is een prima rijpony, vooral voor kinderen
. Mijn dochter heeft ook al wat keertjes op een Shet gezeten. Prima kleine rijpaardjes, hoor. Kijk, ik verwacht er bij mijn dochter ook geen grote rijkunsten van in het begin. Wel vooral veel plezier, liefst voor haarzelf EN de pony. Het eerste kennis maken met het wezen paard. En ik denk dat Shets veelzijdiger zijn dan sommige mensen denken.
LADPR schreef:SuuZzel, je weet duidelijk niet waar je het over hebt, de trekkracht van een paard is niet te vergelijken met de draagkracht van een paard
)
LADPR schreef:Alle rassen zijn goede grasmaaiers, shetten zelfs eigenlijk niet omdat ze gauw hoefbevangen worden
SuuZzel schreef:Ow, dus jij wilt zeggen dat het een makkie is voor een shetlander om een man van 130 kilo met een marathonwagen formaat paard mee te zeulen?
SuuZzel schreef:Dat is dus mijn hele punt.. Dat is het niet.. De pony is ongeveer 85 centimeter, druipt van top tot teen na 1 dressuurproefje en heeft zijn tong op zijn hielen hangen.. Dat is waar is bezwaar tegen heb..
xElienx schreef:SuuZzel schreef:Ow, dus jij wilt zeggen dat het een makkie is voor een shetlander om een man van 130 kilo met een marathonwagen formaat paard mee te zeulen?
wie heeft het hier over een "marathonwagen formaat paard". dit gaat werkelijk nergens over.
en trekkracht is inderdaad niet te vergelijken met draagkracht.
die 140 kilo is echt geen probleem voor zo'n pony als je er een passend wagentje achter hangt.
SuuZzel schreef:Ik had het over een marathonwagen formaat paard..
Dat is namelijk wat er achter die pony hangt, allerminst passend in deze, mijn paard zou er ook voor kunnen, met daarop een meneer van 130 kilo..
Je kan mij niet vertellen dat dat normaal is..
Als die pony dan ook nog conditietraining krijgt, lijkt het me allerminst waarschijnlijk dat hij het end zo in de bek heeft..
Je hoort mij toch niet zeggen dat iedereen dit doet? Het gaat alleen om het specifieke voorbeeld, doe er toch niet zo moeilijk over..
Jullie doen net of ik aan je geld zit ofzo..