Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:08

Ik vind dat het niet altijd gaat om wie er gewonnen heeft. Zo ga ik in ieder geval niet met mijn paard om. Je werkt samen toch het gaat er imo niet om wie wint?

Als het echt niet gaat bij mij ga ik gewoon even lekker stappen en daarin nog wat oefeningen doen en dan stop ik ermee. Ik heb bij mijn paard nooit het idee dat zij expres haar best niet doet. Dan heeft het toch niks te maken met of ze wint of niet? En al zou dat wel zo zijn, liever dat dan dat je uit frustratie je paard klappen geeft oid..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:14

Ik stap pas af als ik tevreden ben.......... en ik ben pas tevreden als ik een paar keer heb kunnen zeggen....... Jaaaa DAARRRRR Lachen en dat is bij de ene na twee rondjes en bij de andere pas na meerdere......

Ook kan het aan de mate van "stout" zijn liggen en waarin het paard "stout" is .... Soms moet je ergens gewoon doorheen.

Ik kan bij wijze bij een "stout" M paard al stoppen als het gewoon normaal op de volte gaat.... en ik kan bij een jonkie pas stoppen als deze bijna in een passage heeft gezeten (bij wijze van spreken dan he)

ligt er allemaal maar net aan, maar afstappen ........ nee not in my world

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:18

Ik zou zeggen, als ie er zo gek van wordt dat ie niet meer normaal aan kan galloperen oid, eindig dan met iets goeds. Al is het maar een keer een stukje braaf draven, even stilstaan of wat dan ook. Maar ik zou nooit met 'oorlog' van het paard stappen, straks gaat ie nog denken dat ie het goed heeft gedaan.

Maar slaan? Echt niet, daar leert ie niks van, maak je m alleen maar bang mee

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:40

ChantalD, mooi gesproken!

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:17

Ik had het laatst met losrijden voor een wedstrijd en toen zei ik tegen me moeder; mam houd hem ajb even vast, k moet even naar de wc.. Ben ik ook wel gegaan maar meer om af te koelen dan naar de wc te gaan Knipoog. dan dr weer op en even op nieuw beginnen ..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:28

Wanneer het paard stout is,zou ik doorgaan.
Echter wanneer het aan de ruiter ligt, is afstappen de beste oplossing.
(ik denk daarbij aan te weinig ervaring en dus bijv druk op de verkeerde teugel waardoor een gevecht niet zal helpen. )
Imo wordt er te vaak gevochten met een paard, terwijl de ruiter zelf de fout maakt.
Te vroeg (tijdens een gevecht) of te laat afstappen kan beide het probleem vergroten, doordat 1 het paard merkt dat de leider stopt, 2 omdat hij het vertrouwen in de leider kwijt raakt, doordat de leider fouten maakt.
imo kun je beter te vroeg stoppen of iets vermijden en later met hulp aan de slag gaan.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:40

Gaat alles met grondwerk wel goed?
Zoniet; ik zou daar eerst mee aan t werk gaan.

Zoja; Ik denk dat afstappen aan de ene kant wel werkt. Als je door blijft vechten, word het er neit beter op.
Je raakt gefrustreerd en gaat gespannen zitten, dit gata over op je paard en je paard word alleen maar nog drukker.

Aan de andere kant; je geeft al het ware op. Áls je dan toch afstapt, blijf concequent. Laat zien dat jij de baas bent, maar wel met respect voor het dier.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:53

Als het niet goed gaat stap dan af. Loop even zelf 2 rondjes door de bak bekijk de positieve kanten en stap weer op. Knipoog Zo heb je weer energie voor het rijden en kun je het misschien positief bekijken en wat niet lukt zal de volgende keer alleen maar beter gaan. Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:05

Als mijn paard of pony echt dwars doet, dan zit er iets niet goed.. Of het heeft pijn, of hij snapt mij niet, of hij vind het moeilijk.
Bij mezelf ga ik na, waar kan het paard pijn hebben --> Lichaam nalopen
Hij snapt mij niet --> Hulpen verduidelijken
Hij vindt het moeilijk --> Terug naar de basis en zorgen dat dat goed zit.. De oefening zal te hoog gegrepen zijn.

Wanneer mijn paard of pony jolig is dan stap ik niet zomaar af. Het doel wat ik die dag voor ogen had wordt bijgesteld naar een oefening die wat simpeler is. Op dat moment kan ik hooguit 20 minuten rijden. Vaak gaat het dan super, dat is dan voor mij een reden om af te stappen. Te belonen voor het laatste gedeelte wat goed ging.

Als mijn paard echt op andere dingen let, om zich heen kijkt, niet luisterd naar mijn hulpen, overal voor wegspringt dan wordt ik strenger. Mijn paard/ pony moet op mij letten en niet op de paarden die nog in de wei staan of die fietser die voorbij komt.
Ik sta hierbij absoluut niet af. Wat ik wil is dat ze op mij conentreert en daar werk ik aan d.m.v. verschillende oefeningen die ik normaal ookd oe.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:08

Als eerste moet ik zeggen dat ik niet vaak een gevecht aan hoef te gaan met mijn paard maar als hij tegendraads is stap ik zeker niet af. Ik rijdt door totdat ik vind dat we weer zijn waar we moeten zijn en dat is als eerste de ontspanning (back to basic) en als we een oefening aan het rijden waren wil ik dat ook bevestigd zien voordat ik afstap.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:26

als ie b.v iets eng vind of niet veder wil dan stap ik af loop er een paar x lang ofzo, en als ik echt gefrusteerd word dan stap ik af, ben ik bang dat ik het echt heel verpest dan stop ik gewoon, het heeft namelijk geen zin om heel boos te worden, of stap ff af loop een paar rondjes en ga dr weer rustig op

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:43

als mijn paard niet doet wat ik wil ga ik eerst iets anders doen en dan weer proberen, ik stap in ieder geval niet af want dan doet het paard de volgende keer het weer. ik begin ook weleens weer opnieuw dat wil zeggen eerst weer een beetje losrijden, maar ligt het niet aan jezelf? bv spaningen of je niet lekker voelen want daar reageert mijn paard namelijk wel heel erg op.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:21

1 keer iets doen wat die dag nog redelijk gaat en dan afstappen, anders verlies ik mijn geduld en is mijn paard daar de dupe van.

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 07:30

ja en nee, je kan afstappen als het egt fout gaat mijn pony gaat namelijk achteruit lopen en steigeren waarbij hij een keer de sloot in viel als het egt te ver gaat stap ik af altans als ik de pony stil krijg meestal loopt hij gewoon door ik rij normaal zonder zweep omdat mijn pony al erg druk is en dan nóg drukker word soms als ik naar paden langs slootjes ga neem ik een zweep mee daar gaat hij juist vervelend doen want hij wil juist dat ik eraf ga en met een paard tikjes gaat het wel weer

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 07:51

mijn bijrijdpaard doet gelukkig bijna nooit vervelend (op wat voor manier dan ook), maar als ze het wel goed, niet op het been letten, opeens hoeken gaan afsnijden waarbij ik al gecontroleert heb of ik zelf alles wel goed doe... tja, dan pak ik d;r eerst ff goed aan, dan MOET ze het een keer goed doen (of in iedergeval beter...) en dan ga ik stappen, ff lekker niksen, en dan ga ik aan het werk met iets anders wat ze leuker of makkelijker vind, maar waarvoor ze wel echt flink moet werken nog.
Als ze iets gewoon eng vind, blijf ik rustig proberen, daar neem ik dan ook wel echt alle tijd voor. En dan is het een beetje afhankelijk van hoe wat en waar, of ik doorzet en haar er echt langs of over laat lopen, of dat ik het er bij laat. (gisteren hadden we een zeil in de bak liggen, en mevrouw wou er níét overheen.... nouja, dan laat ik het er bij, maar als ik op buitenrit ben en er is iets, zal ze er in de meeste gevallen toch echt langs moeten.)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:03

Ik stap in principe nooit af, om geen enkele reden.

Gaat het met rijden niet zoals ik wil, dan probeer ik het op een andere manier van trainen. Dus als ik ergens op aan het trainen ben en ze heeft haar dag niet, ga ik effe voorwaarts neerwaarts rijden, of ik gooi er een lekker galopje tussendoor, effe haar gedachten ervanaf halen, en dan probeer ik het weer.

Als ik zelf sjacherijnig ben (wat gelukkig bijna nonoit voorkomt Haha! ) dan ga ik ook niet hard trainen, want dat breng ik op het paard over en heb ik zelf geen geduld en daar kan het paard weer niks aan doen.

Ik wil wel altijd met een goed gevoel van het paard afgaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:14

Ik kijk naar het paard en dat karakter..

Bij sommige paarden kan je het gevecht aan gaan om iets te bereiken.. deze paarden moet je er doorheen rijden.. en dan gaan ze pas echt fijn lopen.

Maar er zijn ook paarden waar je absoluut het gevecht niet mee aan moet gaan, en als je merkt dat je zelf gefustreert raakt (omdat je weet dat hij het wel kan, maar niet wilt), kan je beter afstappen.. een gevecht hier aangaan kan averechts werken..

Wat ik ook heel erg belangrijk vind is je eigen gemoedstoestand!!
Soms kan je alles hebben en blijf je de rust zelve, ondanks dat je paard zo moeilijk is..
En soms kan je zo snel kwaad worden op iets onbenulligs..
Je bent dan niet eerlijk naar het paard toe, en ook hier is afstappen een goeie optie..

Het is een samenwerking, ken jezelf en je paard...

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:06

femmefatale1 schreef:
Er zijn paarden waar je absoluut het gevecht niet mee aan moet gaan, en als je merkt dat je zelf gefustreert raakt (omdat je weet dat hij het wel kan, maar niet wilt), kan je beter afstappen.. een gevecht hier aangaan kan averechts werken..

Dat heeft mijn paard ook. Op een dag dat het gewoon simpelgezegt k.ut gaat dan kan ik het gevecht gewoon niet aangaan, want mijn paard en ik zijn heel erg het zelfde. Als ik het gevecht aan ga dan zijn we allebij zo vastberaden te winnen dat het eindigt in een gefrustreerd paard en een gefrustreerd mens. Dan verlies ik op een gegeven moment mijn geduld wat weer resulteerd in meppen en schoppen wat weer resulteerd in een paard dat totaal over de rooie is en geen flauw idee heeft van wat de bedoeling is. De dag erop gaat het dan weer slecht en dan moet ik weer 3 a 4 weken aan het vertrouwen tussen ons werken zodat hij me weer als leider aanvaardt. Als ik op zo'n slechte dag hem 20 minuten zijn rondjes laat stappen, draven en galloperen en dan afstap bespaard dat mij en mijn paard een hoop ergernis en frustratie en kunnen we de dag erop weer lekker verder waar we 2 dagen geleden waren gebleven. Paard relaxed ik relaxed geen weken werk om elkaar weer te accepteren.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:10

als mijn pony nogal vervelend bezig is heb ik gewoon geen zin om met hem in oorlog te gaan, meestal ga ik even terug naar stap en pak het daarna weer op.. en als hij zo ver gaat dat ik mijn geduld ga verliezen dan stap ik gewoon af en denk ik bij mezelf ik zie morgen wel weer wat hij in huis heeft. een ding vind ik dat je absoluut niet moet doen.. achteraf longeren en hem keihard laten werken.. ik vind dit oneerlijk tegenover je paard/pony. ookal weet ik dat het soms frustrerend is als je paard gewoon niet luisterd! ik weet niet hoe andere mensen hier over denken misschien vinden die dit wel belachelijk wat ik vind maar dit is mijn oplossing;)

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:15

ik zou gewoon rustig doorgaan..niet afstappen..want de volgende keer fliktie het weer..

heb het zelf ook regelmatig meegemaakt, maar als je afstapt, moet je dat de volgende keer weer doen, en dus steeds vaker gaan doen..

als je zelf ff tot rust komt en dan weer rustig verder gaat en wat neit lukt even te laten voor wat het is en vergaan met andere dingen gaat het de volgende dag miss wel beter...zoniet..gewoon doorgaan met iets anders en een andere keer weer proberen..

dat is mijn ervaring..ik hoop dat je er iets aan hebt Haha!

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:46

Ik zou gewoon doorgaan en zeker niet afstappen. Als je paard doorkrijgt dat hij ietwat vervelend is en jij afstapt zal er een tijd komen dat hij er misbruik van gaat maken.

Laat los waar je mee bezig bent en probeer zijn aandacht ergens anders op te vestigen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:00

ik zou als het kan niet afstappen, er doorheen proberen te komen en het daarna met rust weer afwerken.
Ik weet natuurlijk niet wat het paard doet maar ik zou niet afstappen, daarmee laat je eigenlijk dat probleem wat het is en als je hem dan in een longeercircel gaat afstraffen begin je weer een nieuw probleem, en de dag erna als je er weer opkruipt ga je waarschijnlijk weer tegen het zelfde punt aankomen omdat het niet is opgelost

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:05

Ik ben net nieuw hier, wie kan mij helpen.. hoe krijg ik een foto op mijn profiel ???????

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:09

x_Lana_x schreef:
Ik ben net nieuw hier, wie kan mij helpen.. hoe krijg ik een foto op mijn profiel ???????

hey mede limbolander. bij gebruikerspaneel (rechtsboven) -> wijzig avatar Pling

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:26

Ik zou ook niet afstappen.. misschien als ze echt link worden maar dan moeten ze wel erg ver gaan..
Wat ik me vanmiddag afvroeg hoe weet je of je paard bang is of dwars? Bijvoorbeeld er staan bij ons stoeltjes langs de bakrand en met geen mogelijkheid dat ze er langs gaat, dan gaat ze gigantisch in de staak (stijgeren, weg rennen e.d.) als ik er rustig langs wil stappen ook. Als ik haar er dan toch persé langs wil hebben gebeurt dit op 2 benen ipv op 4.. daarom begin ik hier ook maar niet meer aan maar zet ik haar bij de A op een volte en probeer ik zo steeds een stukje meer van de bak mee te nemen net zo lang tot ik er voorbij de stoeltjes ben. maar ga ik over de lange zijde dan stopt ze in de hoek al omdat achter de E de stoeltjes staan. De ene dag is dit erger dan de andere dag hoor trouwens..... maar afstappen.. nee nooit.. op zoek naar een andere oplossing...