Yvonnelind schreef:Wat mij opvalt is dat er veel mensen zijn die het acceptabel vinden dat een paard van 15 jaar overlijdt; een mooi leeftijd noede iemand het zelfs... Sorry hoor, een paard van 15 is in de bloei van zijn leven (althans, dat hoort zo te zijn...) Ik vind het ook niet realistisch om te zeggen dat een shetlander of een ander soort pony 30-40 jaar oud kan worden omdat ze sterker zijn. Onzin, die pony's hoeven niet op jonge leeftijd te presteren, dat komt dichter bij de waarheid.
Dit is gewoon kul. Er zijn meerdere factoren van invloed op de gezondheid en leeftijd van een paard dan training alleen hoor. Kom op zeg! Waar hebben we het nu eigenlijk over? Velen kennen zich rijtechnisch gezien meer invloed op het paard toe, dan in werkelijkheid het geval is. Zelfs als een paard intensief wordt gereden is dat in de regel nooit langer dan 1 uur per dag 7 dagen per week. Dan houdt dat paard 23 uur per dag, 7 dagen per week over. Van groot belang is dan ook wat er in die tijd met het paard gebeurd. En aanleg, bouw, voeding erfelijke zaken spelen ook een grote rol.
Yvonnelind schreef:Ik zie heel veel mensen in het Z rijden met veel geruk en gepluk en ze redden het dan alleen omdat ze in de ring een leuk toneelstukje op kunnen voeren voor de jury en het paard kwalitatief erg goed is. Daar zal niemand zichzelf in (willen) herkennen natuurlijk, maar zo zie ik het wel.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.....
runningkawa schreef:Ik ken paarden die wekelijks een L proef moeten lopen, 6x in de week een uur aan de bak moeten met veel getrek en gepluk.
Hier zal niemand zichzelf ook in (willen) herkennen en toch zijn deze er ook!
Sommige paarden gaat het gewoon makkelijk af. Ik begrijp wel dat dit moeilijk voor te stellen is voor mensen voor wie een L proef al een hele opgave is. Maar de moeilijkheid/zwaarte zit meer bij de ruiter tussen de oren als bij het paard hoor! B tm Z2 is feitelijk slechts nog maar de basis hoor. ZZ-licht tm GP is pas gevorderd.
Daar ben ik trots op! (na het lezen van dit topic, ik dacht dat het normaal was
)