6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:30

Yvonnelind schreef:
Wat mij opvalt is dat er veel mensen zijn die het acceptabel vinden dat een paard van 15 jaar overlijdt; een mooi leeftijd noede iemand het zelfs... Sorry hoor, een paard van 15 is in de bloei van zijn leven (althans, dat hoort zo te zijn...) Ik vind het ook niet realistisch om te zeggen dat een shetlander of een ander soort pony 30-40 jaar oud kan worden omdat ze sterker zijn. Onzin, die pony's hoeven niet op jonge leeftijd te presteren, dat komt dichter bij de waarheid.

Dit is gewoon kul. Er zijn meerdere factoren van invloed op de gezondheid en leeftijd van een paard dan training alleen hoor. Kom op zeg! Waar hebben we het nu eigenlijk over? Velen kennen zich rijtechnisch gezien meer invloed op het paard toe, dan in werkelijkheid het geval is. Zelfs als een paard intensief wordt gereden is dat in de regel nooit langer dan 1 uur per dag 7 dagen per week. Dan houdt dat paard 23 uur per dag, 7 dagen per week over. Van groot belang is dan ook wat er in die tijd met het paard gebeurd. En aanleg, bouw, voeding erfelijke zaken spelen ook een grote rol.

Yvonnelind schreef:
Ik zie heel veel mensen in het Z rijden met veel geruk en gepluk en ze redden het dan alleen omdat ze in de ring een leuk toneelstukje op kunnen voeren voor de jury en het paard kwalitatief erg goed is. Daar zal niemand zichzelf in (willen) herkennen natuurlijk, maar zo zie ik het wel.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.....

runningkawa schreef:
Ik ken paarden die wekelijks een L proef moeten lopen, 6x in de week een uur aan de bak moeten met veel getrek en gepluk.

Hier zal niemand zichzelf ook in (willen) herkennen en toch zijn deze er ook!

Sommige paarden gaat het gewoon makkelijk af. Ik begrijp wel dat dit moeilijk voor te stellen is voor mensen voor wie een L proef al een hele opgave is. Maar de moeilijkheid/zwaarte zit meer bij de ruiter tussen de oren als bij het paard hoor! B tm Z2 is feitelijk slechts nog maar de basis hoor. ZZ-licht tm GP is pas gevorderd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:52

Liever een zesjarige in het Z, dan een zesjarige waar al drie jaar mee in het B gebutst wordt...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:29

Liever een 6 jarige die de tijd heeft gekregen en pas gestart is dan een 6 jarige die al 3 jaar heeft moeten presteren òf een 6 jarige die al drie jaar in de B ombutst...

Jasmijn 78: Dit is wat ik zie en wat ik vind. Natuurlijk zijn er meer zaken van invloed op het te jong overlijden van paarden, maar feit is dat overbelasting ook een grote oorzaak is van het tevoorschijn komen van erfelijke gebreken, ernstige peesblesure's of 'onhandelbaar'zijn. Dat zijn al redenen om een paard af te laten maken.

Ik kan echt niet jaloers worden op die talenten die met hun 6 jarigen in het Z starten en hun oude,15 jarige paarden naar de slager brengen vanwege bijvoorbeeld 'erfelijke' arthrose e.d. en dan nog durven te zeggen dat het een mooie leeftijd is voor een paard...

Mijn oudste paard is 20, 100% gezond, dragend en vooral: levend...Knipoog Daar ben ik trots op! (na het lezen van dit topic, ik dacht dat het normaal was Lachen )

Maar wees het gerust niet met mij eens. Knipoog

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:41

Urielle schreef:
Liever een zesjarige in het Z, dan een zesjarige waar al drie jaar mee in het B gebutst wordt...

Liever geen van beiden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:46

Ik vind t erg jong om al zoveel van een paard te vragen. Maar dat is mijn persoonlijke mening en ik ben ook geen ambitieuse wedstrijd ruiter. MIjn paardje loopt wel wedstrijden met bijrijdster maar dat is gewoon oprecraetie niveau zeg maar. Min paard is bijna 6 jaar en mag bijna L1 starten. Dat vind ik mooi zat voor mijn lompe kleuter. Hij start ook maar 1 wedstrijd per maand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:50

Wanted2003 schreef:
Liever geen van beiden.

Jij hebt ook een paard wat traag ontwikkelt. De mijne loopt met zes ook nog geen Z, omdat hij gewoon in groei alles in aan het halen is. Maar Ubid'or bijvoorbeeld werd op zijn gemakske door een GP amazone naar het Z gereden. Daar zie ik geen kwaad in hoor.
Eigenlijk vind ik het allemaal een beetje gemauw. Voorheen liepen de vijfjarigen Z, waarvan sommigen op hun sloffen. Dat is aangepast en nu is zes weer niet goed? Binnenkort moet je paard zestien zijn voor je de ZZGP in mag zeker Rolleyes

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:05

Yvonnelind schreef:
Liever een 6 jarige die de tijd heeft gekregen

Hoeveel tijd een paard nodig heeft verschilt per paard, maar vooral ook per combinatie. Vaak zijn het de ruiters die zoveel tijd nodig hebben. En als DAT het geval is, dan ligt inderdaad het gevaal van overbelasting op de loer. Want wees nou eerlijk: zeker de proeven tot M1 vragen zeer weinig fysieke inspanning van een paard??? Deze proeven vragen enkel wat overgangen en wat figuurtjes in stap, draf en galop. Het is niet meer en niet minder. Van contragalop is amper sprake (die flauwe lijntjes noem ik geen contra) en die paar passen SB stellen ook weinig voor.

Daarom zeg ik; het is vooral de ruiter die het verschil maakt, niet het gevraagde wat in een proefje van hooguit 5 minuten getoond moet worden. Een paard wat met beleid en verstand getraind wordt heeft ook geen uur nodig los te lopen voor een proef.

Yvonnelind schreef:
maar feit is dat overbelasting ook een grote oorzaak is van het tevoorschijn komen van erfelijke gebreken, ernstige peesblesure's of 'onhandelbaar'zijn.

Is dat zo? Ik ken anders zat paarden die richting slachthuis verdwenen die nog nooit een ring van de binnenkant hebben gezien. Ik ken ook zat paarden die met de grootste ruiterklunzen klokgaaf stokoud zijn geworden. Een recreant kan zijn paard ook stukrijden. Dat eeuwige longeren 'omdat we het zo rustig aan doen' is ook niet altijd bevorderlijk. Het is gewoon maar wat je WIL zien. Jij brengt je mening als een feit, maar feitelijk kun je niet meer dan insinueren. Pas als jaren achtereen onderzoek is gedaan en statistieken zijn bijgehouden zou misschien een harde uitspraak gedaan kunnen worden over leeftijd en klasseringen. Maar dat onderzoek zal niet eenvoudig zijn omdat alle factoren dan gelijk moeten zijn. Dus ruiterkwaliteit, voeding, verzorging, training, bouw, gezondheid, erfelijke aanleg etc etc. Lijkt me geen eenvoudig onderzoek om uit te voeren.

Dus tot die tijd moeten we gewoon uitgaan van ons eigen boeren verstand. En zolang mijn paarden fris, vrolijk en gezond zijn, fijn lopen, goed presteren en fijn in de omgang zijn zie ik geen reden niet te promoveren naar hogere klasses binnen de leeftijdsgrenzen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:09

Urielle schreef:
Wanted2003 schreef:
Liever geen van beiden.

Jij hebt ook een paard wat traag ontwikkelt. De mijne loopt met zes ook nog geen Z, omdat hij gewoon in groei alles in aan het halen is. Maar Ubid'or bijvoorbeeld werd op zijn gemakske door een GP amazone naar het Z gereden. Daar zie ik geen kwaad in hoor.
Eigenlijk vind ik het allemaal een beetje gemauw. Voorheen liepen de vijfjarigen Z, waarvan sommigen op hun sloffen. Dat is aangepast en nu is zes weer niet goed? Binnenkort moet je paard zestien zijn voor je de ZZGP in mag zeker Rolleyes

Die van mij ontwikkeld zich juist heel snel. Hij groeit snel en zijn spieren ontwikkelen goed. Als ik train bied hij oefeningen als travers, schouderbinnewaarts en appuyeren al een beetje aan. Ik wil alleen mijn paard ervoor behouden dat het te snel gaat, door maar 1/2 wedstrijdjes per maand te doen. Daarom rijd ik de klasses ook helemaal vol. Daarnaast wil ik alles GOED voor mekaar hebben en niet half. Tuurlijk zie ik mijn paard graag in het Z, maar liever wanneer hij de 8 jaar bereikt. Ubi'dor is idd een voorbeeld van een paard dat snel ging, maar wanneer ik op de OO7-site keek ging die ook bijna ieder weekend weg.
Laatst bijgewerkt door Wanted2003 op 01-02-08 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:09

sandr0 schreef:
Maar dat is mijn persoonlijke mening en ik ben ook geen ambitieuse wedstrijd ruiter. MIjn paardje loopt wel wedstrijden met bijrijdster maar dat is gewoon oprecraetie niveau zeg maar. Min paard is bijna 6 jaar en mag bijna L1 starten. Dat vind ik mooi zat voor mijn lompe kleuter. Hij start ook maar 1 wedstrijd per maand.

Maar als jij de ambities, de ruiterkwaliteiten en je paard het talent niet heeft, vergelijk je eigen situatie dan niet met de situatie van anderen die misschien wel de kwaliteiten en ambities hebben.

Omdat het voor jou en je paard te hoog gegrepen is, wil toch niet zeggen dat het voor andere combinaties dan ook het geval is??? Even die oogkleppen af hoor! Vork

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:16

Wanted2003 schreef:
Als ik train bied hij oefeningen als travers, schouderbinnewaarts en appuyeren al een beetje aan.

Ik heb nog nooit paarden gehad die dergelijke oefeningen uit zichzelf aanboden? Wel paarden die uit zichzelf aan alle kanten scheef gaan om van het achterbeen af te kunnen komen. Dat is dan voor mij een teken dat ze daar nog wat moeite mee hebben... Mijn 5 jarige sprong onbedoelt wel eens wissels (en dan meteen correct) dus die probeer ik er dan wel een beetje in te houden...

Wanted2003 schreef:
Ik wil alleen mijn paard ervoor behouden dat het te snel gaat, door maar 1/2 wedstrijdjes per maand te doen.

2 keer per maand is ook om de twee weken... Maar als je paard fijn loopt en je geen uren nodig hebt voor het losrijden en zelf relaxt bent op wedstrijden hoeft dat niet teveel te zijn naar mijn mening...

Wanted2003 schreef:
Daarom rijd ik de klasses ook helemaal vol. Daarnaast wil ik alles GOED voor mekaar hebben en niet half.

Dat is natuurlijk het beste uitgangspunt! Maar je hebt ook het spreekwoord: wat goed is komt vaak snel. En dat geld voor paarden ook. Als je je paard goed voor elkaar hebt zijn zeker de b tm m1 proeven appeltje eitje.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:21

Ik bedoel niet letterlijk aanbieden. Maar wanneer ik de hulpen geef loopt die de oefeningen wel, misschien wel met moeite maar dat is normaal voor een jong paard. Dat wil nog niet zeggen dat het niet juist is.

Op wedstrijden rijd ik een halfuurtje los. Daarnaast heb ik een heel koel en nuchter paard dus erg veel stress levert het niet op.

Het gaat ook erg snel met mijn paard, daarom rijd ik de punten vol. Als ik wil had nu de punten voor het M1 al wel bij mekaar.

Maar ik geef mijn paard liever tijd, doordat hij zo koel, nuchter en gemakkelijk is, ben je ook snel geneigd door te gaan op dat soort oefeningen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:34

jasmijn78 schreef:
Yvonnelind schreef:
Liever een 6 jarige die de tijd heeft gekregen

Hoeveel tijd een paard nodig heeft verschilt per paard, maar vooral ook per combinatie. Vaak zijn het de ruiters die zoveel tijd nodig hebben. En als DAT het geval is, dan ligt inderdaad het gevaal van overbelasting op de loer. Want wees nou eerlijk: zeker de proeven tot M1 vragen zeer weinig fysieke inspanning van een paard??? Deze proeven vragen enkel wat overgangen en wat figuurtjes in stap, draf en galop. Het is niet meer en niet minder. Van contragalop is amper sprake (die flauwe lijntjes noem ik geen contra) en die paar passen SB stellen ook weinig voor.

Daarom zeg ik; het is vooral de ruiter die het verschil maakt, niet het gevraagde wat in een proefje van hooguit 5 minuten getoond moet worden. Een paard wat met beleid en verstand getraind wordt heeft ook geen uur nodig los te lopen voor een proef.

Volgens mij hebben we het hier niet over M1, maar over Z2 als ik me niet vergis...
Ik geloof ook niet dat je wanneer je Z2 rijdt, dat je ook alleen basis en oefeningen uit het Z2 rijdt, veel mensen zijn dan toch ook al bezig met eventueel promoveren naar de ZZ licht... De Z2 proeven zijn niet het probleem (meestal), maar wel de training die sommige mensen een jong paard menen te moeten geven.

Het gaat in dit topic ook overigens ook niet over B-L of M ruiters; het gaat over 6 jarige paarden die Z2 lopen...
Ik weet dat er mensen zijn die denken dat alleen Z (of hoger) ruiters netjes kunnen paardrijden en die dat dan menen te uiten door ruiters in de lagere klassen af te schilderen al 'prutsers' en 'butsers' die niet weten waar ze over praten, maar dat wijt ik meer aan arrogantie dan aan wat anders. Het komt op mij alleen wel erg onsportief over (en dan houd ik het netjes). Lachen

Ik fok zelf paarden en ik zal mijn fokproducten nooit op hun 6e jaar al Z2 laten lopen. Dat is mijn keuze en als iemand anders het anders wil doen dan moeten ze dat zelf maar weten, maar kom dan niet aan met een verhaaltje dat 15 jaar een respectabele leeftijd is voor een paard, want dàt vind ìk bull oliebol. (sh*t dus haha) Knipoog Haha!

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:38

Als het ruiter en paard allemaal gemakkelijk afgaat en de combinatie zonder veel moeite zo in het Z zit, waarom niet ? Dit hoeft niet per definitie slecht te zijn, dit kan beteken dat het juist een erg talentvolle combinatie is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:54

Yvonnelind schreef:
Volgens mij hebben we het hier niet over M1, maar over Z2 als ik me niet vergis...

Ik zei ook ZEKER tot de M1...

Yvonnelind schreef:
Ik geloof ook niet dat je wanneer je Z2 rijdt, dat je ook alleen basis en oefeningen uit het Z2 rijdt

Alles tm Z2 IS basis.

Yvonnelind schreef:
De Z2 proeven zijn niet het probleem (meestal), maar wel de training die sommige mensen een jong paard menen te moeten geven.

Dus dan ligt de verantwoordelijkheid toch bij de ruiter, en niet zozeer in de leeftijd/niveau?

Yvonnelind schreef:
Ik weet dat er mensen zijn die denken dat alleen Z (of hoger) ruiters netjes kunnen paardrijden en die dat dan menen te uiten door ruiters in de lagere klassen af te schilderen al 'prutsers' en 'butsers' die niet weten waar ze over praten, maar dat wijt ik meer aan arrogantie dan aan wat anders.

Net zoals ik het aan onwetendheid en arrogantie wijt dat er ruiters zijn die zelf nooit de L uit zijn gekomen, maar wel weten hoe een jong en/of Z paard getraind moet worden en welke belasting daarmee gepaard gaat.

Yvonnelind schreef:
Het komt op mij alleen wel erg onsportief over (en dan houd ik het netjes).

Op mij ook Knipoog

Yvonnelind schreef:
maar kom dan niet aan met een verhaaltje dat 15 jaar een respectabele leeftijd is voor een paard,

Ik weet niet wie zijn woorden dat zijn, maar dat zijn niet de mijne....

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:27

Ik zal nooit een paard van 6 al in de Z hebben lopen denk ik.
Simpel weg omdat ik een paard liever niet rond zijn 3e al inrijd. Liever rond de 4e licht zadelmal maken en dan met zijn 5e er op of nog later. Ik denk dat de meeste mensen wel aardig weten wat zijn of haar paard aankan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:31

pluklief schreef:
Ik zal nooit een paard van 6 al in de Z hebben lopen denk ik.
Simpel weg omdat ik een paard liever niet rond zijn 3e al inrijd. Liever rond de 4e licht zadelmal maken en dan met zijn 5e er op of nog later. Ik denk dat de meeste mensen wel aardig weten wat zijn of haar paard aankan.

Iemand met de ervaring in zijn vingers hoeft geen 3 jaar proefjes te rijden om Z te worden. Die kunnen prima een paard op 4,5 tot 5 jaar inrijden en met 6 in de Z starten mits het paard daar aanleg voor heeft.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:33

Dat is zeker waar. maar laat ik zeggen dat ik nou niet bepaald een super ster ben en ik spreek ook van wat ik zou doen in mijn situatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:46

Ik denk dat in veel gevallen het jonge paard in de Z vaak minder te lijden heeft dan gemiddeld.
Ik zie toch juist ook op professionele stallen dat paarden door tijdgebrek helemaal niet vaak met 3 jaar ingereden worden tenzij het hengsten zijn voor de keuring. Meestal juist met 4 jaar en soms zelfs tegen hun 5e als de tijd toch wel wat begint te dringen. Die paarden worden dan 3-4 keer per week gereden waarbij het uur zelden volgemaakt wordt simpel weg omdat je maar beperkt tijd heb op een dag. De training bestaat vaak uit losmaken en schakelen. Gewoon een nette gymnastische training. Paarden die daar lang voor nodig hebben worden verkocht aangezien die duidelijk niet over een natuurlijk talent bezitten. Paarden van gummy lopen met een dergelijke correcte ruiter binnen het jaar Z en zijn ook nog eens niet ieder weekend vermoeid met belastende uitstapjes aangezien die ruiters niet eerst meer alle klassen door hoeven. Het zijn juist de minder talentvolle paarden die met hangen en wurgen iedere dag dik een uur aan de bak moeten 5 jaar lang om dan uiteindelijk met een 10e of later Z te worden (lof en glorie hier op bokt, want hij is niet meer zo jong) die met 15 versleten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:49

Citaat:
Het zijn juist de minder talentvolle paarden die met hangen en wurgen iedere dag dik een uur aan de bak moeten 5 jaar lang om dan uiteindelijk met een 10e of later Z te worden

Daar ben ik het helemaal mee eens Ja
Paarden die het talent niet hebben, met een ruiter die de kunde mist om het paard met minder talent zo te kunnen trainen dat hij het fijn aankan...en dan begint de ellende...

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:54

Ik rijd nu ook een paard in het Z1 die eind juni pas 6 wordt.
En het is echt geen enkel probleem.

Ik zie het probleem niet zo. Als je gewoon rustig aan doet en je paard met respect behandeld en vooral je paard ook RUST geven moet het kunnen toch.

De 6 jarige die ik nu in het Z rijd die rijd ik maar 1x in de week (heel soms 2x). Voor de rest rijdt zijn eigenaresse er af en toe op (ook nog ongeveer 3 keer per week). Zij rijdt hem op B/L1 niveau en vind het gewoon leuk om lekker ontspannen met haar paard te sturen.
1x in de week pak ik hem wat meer op, en hij loopt alles prima door.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:13

@ Bettine: prachtige paarden in jouw profiel! Maar die ene van 16 jaar die nu met pensioen is en ZZ-licht liep; had die niet allang dood moeten zijn met jouw rijstijl? Clown Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:15

haha

hier loopt ook nog een 16 jarige rond...helaas wel met blessure...verdorie toch teveel gevraagt aan hem...

Anders was hij nooit zo geschoven in de wei in de sneeuw dat het fout ging...dat was dan vast voorkomen geweest...

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:18

Thnx Lachen
Ik kan je vertellen; na wat toiletteerwerk ziet hij er nog uit als een 8 jarige.
Hij loopt ook nog prima, en er komt hier iedere week iemand met veel plezier op rijden.
Rijd hem niet meer omdat ik zélf vond dat hij lichamelijk niet meer aankon dan ZZL.
Dus het valt allemaal nog wel mee Clown

Maar echt, als je goed met je paarden omgaag valt het allemaal zeker mee met al die zielige 6 jarigen in het Z.
Mijn vorige paard (Tom in mijn profiel) liep ook met zijn 6e in het Z, maar thuis deed ik alleen basiswerk en de rest van de dag liep hij héérlijk op de wei.
Dat valt van veel paarden die hun leven lang in het L lopen met een butsende ruiter en binnen in een stalletje moeten verpozen niet te zeggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:19

Kan me er helemaal in vinden Bettine.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:19

Yvonnelind schreef:
Wat mij opvalt is dat er veel mensen zijn die het acceptabel vinden dat een paard van 15 jaar overlijdt; een mooi leeftijd noede iemand het zelfs... Sorry hoor, een paard van 15 is in de bloei van zijn leven (althans, dat hoort zo te zijn...) Ik vind het ook niet realistisch om te zeggen dat een shetlander of een ander soort pony 30-40 jaar oud kan worden omdat ze sterker zijn.

Yvonnelind schreef:
Ik kan echt niet jaloers worden op die talenten die met hun 6 jarigen in het Z starten en hun oude,15 jarige paarden naar de slager brengen vanwege bijvoorbeeld 'erfelijke' arthrose e.d. en dan nog durven te zeggen dat het een mooie leeftijd is voor een paard...

OKe, dit heb ik dus blijkbaar gezegt, maar waar in dit topic staat dat mijn paard overleden is aan het gevolg van artrose in zijn benen? Nergens dus. Je moet niet mijn woorden verdraaien.