Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:WinBinChes schreef:Kwestie van ervaring van de ruiter. Gevoel kan je wel ontwikkelen als je jezelf daar de tijd voor geeft.
maar je heb ook snelle mensen en minder snelle mensen.....
Je kan het wel ontwikkelen misschien, want ik ben geen expert![]()
Maar wil je jezelf veranderen? of kun je beter een paard nemen die bij je past zoals je bent?
Dat paard is echt en paard wat wil werken en op wedstrijd gaan, terwijl ik er ook heb die alles wel best vind.
Het paard wat graag wil werken vind ik makkelijk in omgang (op de grond) dan het andere paard.
iemand met minder ervaring kan beter met het snelle paard gaan lopen dan met de rustige, terwijl het met rijden anderom is.
Pensionnetje schreef:Héél vroegerHeb ik in mijn opleiding geleerd dat een goed ruiter een ruiter is die ieder paard kan rijden en motiveren tot betere prestaties. Kortom je zult met IEDER paard overweg moeten kunnen kunnen. Dat is vakmanschap!
jolentinus schreef:zit zeker wat in pensionnetje..
wou altijd wedstrijd rijden en ooit de Z halen. ik ben zelf een super zenuwpees op de wedstrijden.. en dan rij je steeds tegen die teleurstelling aan.. das niet fijn.
daar en tegen heeft mijn paard mij de mooiste momenten bezorgt met buitenritten etc. ik ga sowieso meer met hem springenen wil een keer een cross doen.
het grootste verschil tussen mijn paard en mijn pony was altijd. dat mijn pony mijn kon troosten.
mijn pony was echt een merrie en vaak heel stiekem zeg maar.maar was ik heel verdrietig, dan kwam ze bij me staan en was ze het allerliefste paard je van de wereld.
mijn paard is het vrolijkste paard van stal. maar ben ik verdrietig.. dan walst ie zo over me heen..
superwoman schreef:Pensionnetje schreef:Héél vroegerHeb ik in mijn opleiding geleerd dat een goed ruiter een ruiter is die ieder paard kan rijden en motiveren tot betere prestaties. Kortom je zult met IEDER paard overweg moeten kunnen kunnen. Dat is vakmanschap!
idd vakmanschap! niet een hobby.
Voor de 1 ligt de hobby dicht bij vakmanschap en bij de anders is hobby echt hobby.
WinBinChes schreef:Zelfs als we een dip hebben heb ik lol in het rijden en verzorgen van hem. Zo hoort het ook te zijn.
Pensionnetje schreef:Héél vroegerHeb ik in mijn opleiding geleerd dat een goed ruiter een ruiter is die ieder paard kan rijden en motiveren tot betere prestaties. Kortom je zult met IEDER paard overweg moeten kunnen kunnen. Dat is vakmanschap! Als ruiter dien je je dus in te leven in het paard en de juiste "knoppen" weten te vinden hem tot een zo groot mogelijk prestatie te krijgen. Dan kreeg je paarden waarmee je "niets had". Gek genoeg zijn het juist altijd die paarden geweest die me kippevel wisten te bezorgen. Juist omdat de weg er naar toe niet eenvoudig was en het veel denkwerk van mijzelf vergde. Juist van deze paarden heb ik het meeste geleerd omdat de prestaties niet kwamen aanwaaien. Een paard waarmee een klik hebt is lekker veilig en makkelijk maar remt je vaak in je ontwikkeling als ruiter.
Pensionnetje schreef:Héél vroegerHeb ik in mijn opleiding geleerd dat een goed ruiter een ruiter is die ieder paard kan rijden en motiveren tot betere prestaties. Kortom je zult met IEDER paard overweg moeten kunnen kunnen. Dat is vakmanschap! Als ruiter dien je je dus in te leven in het paard en de juiste "knoppen" weten te vinden hem tot een zo groot mogelijk prestatie te krijgen. Dan kreeg je paarden waarmee je "niets had". Gek genoeg zijn het juist altijd die paarden geweest die me kippevel wisten te bezorgen. Juist omdat de weg er naar toe niet eenvoudig was en het veel denkwerk van mijzelf vergde. Juist van deze paarden heb ik het meeste geleerd omdat de prestaties niet kwamen aanwaaien. Een paard waarmee een klik hebt is lekker veilig en makkelijk maar remt je vaak in je ontwikkeling als ruiter.
Pensionnetje schreef:Je kunt je met levende dieren geen gepruts veroorloven. Heb je een paard dan zul je deze met vakmanschap moeten behandelen. Dat ben je aan het dier verplicht.
Anders kun je beter een raceauto kopen.
superwoman schreef:WinBinChes schreef:Zelfs als we een dip hebben heb ik lol in het rijden en verzorgen van hem. Zo hoort het ook te zijn.
idd vind ik ook. Vind ook dat de dippen nooit te lang mogen duren, maar dat vind jij denk ik ook
Pensionnetje schreef:superwoman schreef:
idd vakmanschap! niet een hobby.
Voor de 1 ligt de hobby dicht bij vakmanschap en bij de anders is hobby echt hobby.
Je kunt je met levende dieren geen gepruts veroorloven. Heb je een paard dan zul je deze met vakmanschap moeten behandelen. Dat ben je aan het dier verplicht.
Anders kun je beter een raceauto kopen.
crossmonster schreef:KiWiKo schreef:Lijkt me logisch dat als het niet klikt dat je het paard verkoopt.......
als het met een vent niet klikt gaat ie ook de deur uit.
mee eens
het klopt wel dat het nu vaker voorkomt, maar schatjes, de paardenwereld is zo enorm gegroeit de laatste jaren, en mensen kopen veel sneller een eigen paard, te snel als je het mij vraagt.
vaak zijn de kwaliteiten van de ruiter gewoon te laag, en de moeilijkheid van het paard te hoog.
mensen denken vaak dat ze heel goed kunnen rijden, kopen een paard, en dan blijkt het erg tegen te vallen
jolentinus schreef:maar wanneer mag je een paard dan wel verkopen? om welke reden?
jolentinus schreef:maar wanneer mag je een paard dan wel verkopen? om welke reden?
superwoman schreef:jolentinus schreef:maar wanneer mag je een paard dan wel verkopen? om welke reden?
imo wanneer
- geen klik op sociaal vlak
- geen klik met rijden
In beide gevallen vind ik dat het paard beter verdient
ikenindi schreef:als t niet klikt zou ik er eerst aan proberen te werken. als t dan nog niet klijkt, ja dan denk ik dat ook ik hem zou verkopen. maar je koopt een paard toch juist omdat je er een band mee op wilt gaan bouwen? of omdat die klik er al gelijk is bij sommigen???
Pensionnetje schreef:Hier komt zowieso al een verkeerde vergelijking om de hoek:
Het paard kost GELD dus MOET ik er mijn plezier van hebben.
Een paard kost geld, zeker wanneer hij ziek, zwak en misselijk is.
Hij niet meer geschikt voor het werk is.
Dát weet je ruim van te voren en is iets dat het dier nooit mag worden aangerekend.
Dan komen we terug op het begin van het topic.
Ik heb een paard gekocht (kost geld) dus heb ik het RECHT er mijn lol aan te beleven.
Heb ik die lol niet meer, dan vliegt hij eruit. Het paard is zoals ie is en het was aan jouw een passend dier te vinden.
Dit is in mijn persoonlijke visie onacceptabel. Maar ieder zijn mening. Ik zie het dier als een aanvulling op mijn leven. Ziek zwak of misselijk, hij mag blijven. Tot zijn dood, anders had ik de verantwoording niet aan moeten gaan. Indien dit om diverse redenen (anders dan geen klik of hem zat zijn) niet meer gaat, dan heb ik de verantwoording een blijvend goed en passend huis voor hem te vinden.
Pensionnetje schreef:Dan komen we terug op het begin van het topic.
Ik heb een paard gekocht (kost geld) dus heb ik het RECHT er mijn lol aan te beleven.
Heb ik die lol niet meer, dan vliegt hij eruit. Het paard is zoals ie is en het was aan jouw een passend dier te vinden.