Takt in draf: bestaat dat wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Takt in draf: bestaat dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:51

Er wordt imo gepunt naar spectacel/show

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:44

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn twee foto's die mij kwa beeld meer aanspreken. (los van de niet zo fraaie houding vd eerste ruiter)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 01:42

poes schreef:
Tact is bij draf: de benen bewegen paarsgewijs: dus LV en RA samen en RV en LA samen. Op de foto's zie je heel goed dat ze niet helemaal samen van de grond komen of landen.

Je hebt een veel te simpele voorstelling van het begrip tact.
Als een paard met tact gaat, dan bewegen de diagonale benenparen synchroon.
Het omgekeerde hoeft niet waar te zijn: een paard waarbij de diagonale benenparen synchroon gaan, hoeft niet met tact te gaan.

Het ritme waarin de hoeven op de grond komen, is dan niet per definitie regelmatig. Als dat zo is, gaat het paard niet in tact.

Tact is dus voldoen aan 2 voorwaarden: de beweging in tijd en ruimte moet gelijk zijn.

Alleen in ruimte synchroon gaan, is dus geen garantie van met tact gaan. Je moet ahw ook het ritme wat je zou horen constant hebben, dus synchroon en gelijk in opeenvolgende tijdsmomenten. Op een foto hoor je dat niet, maar dat kan het wel uit een foto opmaken als je weet en begrijpt hoe de bewegingsafwikkeling van een paardenbeen in gang hoort te zijn.....

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:52

De vraag van TS lijkt me een hele goede om eens op te sturen naar de 'geleerden'.
In de getoonde afbeeldingen kan ik me vinden, maar imo gaat het dan wel om 1 moment van de draf. Het lijkt mij dat je pas goed kunt beoordelen als je een hele reeks foto's achter elkaar plaatst van 1 of 2 drafpassen, dus sec. voor sec.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:05

mijn paard heeft op de keuring een hoog cijfer gescoord voor takt in draf. Net wat Goofy zegt de diagonale paren komen tegelijk naar voren. Je kunt in hetzelfde tempo blijven tellen. Ik zal er eens op letten of zij ook op 1 been blijft staan

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:26

malloesje schreef:
De vraag van TS lijkt me een hele goede om eens op te sturen naar de 'geleerden'.
In de getoonde afbeeldingen kan ik me vinden, maar imo gaat het dan wel om 1 moment van de draf. Het lijkt mij dat je pas goed kunt beoordelen als je een hele reeks foto's achter elkaar plaatst van 1 of 2 drafpassen, dus sec. voor sec.

Bekijk met deze ogen eens wat filmpjes (bijv. van een recente GP), dan zul je hetzelfde terug kunnen zien Ja .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:27

Nu hen ik op een vorige pagina niet sec voor seconde geplaatst, maar wel 2 passen in gedeeltes.
Gaf voor mij zeker verduidelijking Ja

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:04

Het is toch wel heel frappant om te zien dat er erg veel foto's tevoorschijn komen van paarden die "zogezegd" spectaculair lopen maar waar je dus ziet dat er slechts één been op de grond is??? Kan best zijn dat het ook net een fractie van een seconde is, en dat het in het echt absoluut niet goed te zien is.

Tactfouten kom ik erg veel tegen als ik aan het jureren ben en soms is vooral een draf ook gewoon ronduit slecht. Het is best lastig om zo nu en dan "door" zo'n spectaculair ding heen te kijken om toch te controleren of deze wel echt zo spectaculair is. Alhoewel ik moet zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van zo'n enorm opgetild achterbeen terwijl het voorbeen ergens twee meter vóór de boeg zwerft.

Is wel grappig dit topic want je gaat je eigen foto's dus ook kritisch terugkijken en daar zie ik eigenlijk nog niet eens zoveel verkeerds aan (tenminste qua beenzetting) en dat is grappig want....mijn ene paard is een drama wat tact en regelmaat betreft!!! En dat is dus niet terug te zien op een foto, das eigenlijk best raar!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:17

Daffodil: Wel hier hetzelfde, ik heb veel foto's van mijn paard bekeken, filmpjes bekeken en in de middendraf zijn er tactfouten te zien op video, maar niet op foto eigenlijk.. Ook niet als ik het filmpje dan stop zet ofzo...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:22

Daffodil: Dat ben ik ook zeker met je eens. Tact is meer dan de beenstand op 1 moment.
Maar ik denk dat je bij tact toch ook moet kijken hoe het gewicht over de benen verdeeld is. Dit moet naast het tempo, ritme, etc. in mijn ogen ook gelijk blijven.
Daarom heb ik de foto's erbij gehaald en keur ik de foto's waarbij een paard zijn voorbeen te lang aan de grond houd en achter dus eigenlijk te traag is af.

Onder wat voor fout zou jij dit dan plaatsen? Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:31

Ja je hebt groot gelijk, dat is ook een tactfout alleen ik zat dus foto's terug te kijken en zie mijn "kneus" helemaal mooi op de foto staan, zal m er even bij zetten en ik weet dat ie hondsberoerd kan lopen en gewoon onregelmatig kan zijn, en dan bedenk je je dat een foto dus niet alles zegt.

Afbeelding

Ter vergelijk zet ik mijn afschuwelijk soepel bewegende andere paard erbij, daar heb ik niet zoveel foto's van maar die doet dit dus met twee vingers in zijn neus:

Afbeelding

edit: moest nog stukje tekst bij en als ik dan dus naar mijn "bewegingswonder" kijk die noooooit een op- of aanmerking krijgt over zuiverheid, tact etc zie ik dus doodleuk één been op de grond!!!!!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:45

Ik heb dit topic gelezen en vind het zeer intressant.
Hier een foto van mijn dochtertje met haar pony, die ze toen net een paar weken had Knipoog

Dit is een gewone arbeidsdraf !, maar wel alle 4 de voetjes van de grond.

Afbeelding

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:12

wil even meelezen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 00:19

Goofy: uiteraard is tact meer dan wat ik daar zei, ik wou daar even de versie geven waarmee je het op de foto kunt zien. Ik hecht ook nog steeds meer belang aan het bewegende plaatje en het geluid. Maar op sommige foto's vind ik het zo erg dat er volgens mij van tact toch echt geen sprake meer kan zijn.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:07

Ik heb ooit eens iemand de link horen leggen tussen die mooie hoogbenige en 'opwaarts' gebouwde paarden en het niet tactmatig bewegen. Volgens deze persoon zijn deze paarden zo uit balans gebouwd dat ze bijna tactmatig kunnen bewegen.

Of het zo zou kunnen zijn? Koe I don't know

Dan zouden fjorden en gelderse paarden er bijvoorbeeld minder last van moeten hebben?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:37

Ik heb er een stuk over gelezen en die link wordt inderdaad door sommige mensen gelegd Knipoog
En ik denk zeker dat er een heel stuk waarheid in zit.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:19

daffodil schreef:
edit: moest nog stukje tekst bij en als ik dan dus naar mijn "bewegingswonder" kijk die noooooit een op- of aanmerking krijgt over zuiverheid, tact etc zie ik dus doodleuk één been op de grond!!!!!
In jouw geval is het één achterbeen en verder ziet de beenzetting er wel taktmatig uit. Die "fout" is zeker minder erg. Het verschil is ook nog eens vrij minimaal, dus met het blote oog (of met wat dieper bakzand Knipoog ) denk ik niet echt zichtbaar.

Bij "onze" toppers is het helaas maar al te vaak wel ook met het blote oog te zien. Niet alleen in uitgestrekte draf trouwens, ook erg vaak in de verzamelde galop Ja .

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:04

viefdepief schreef:
Volgens mij heb je ook alleen in deze situatie een echt zweefmoment in de de draf toch? Lachen

Heb nog wel een interessant stukje in een boek gevonden. "In stilstand draagt het paard 3/5 deel van zijn gewicht op de voorhand. De natuurlijk heeft hier een speciale bedoeling mee. Door de bouw van het paard kan het voorbeen in een verticale stand bij uitstek veel gewicht dragen... [ En dan gaat het nog verder over capriolen en leeuwen, maar dat lijkt me een beetje te ver gaan voor dit topic Knipoog ] ... In beweging moet het paard deze verhouding terug brengen naar 50/50 verdeeld over 4 benen. Dat wil zeggen voorhand en achterhand worden evenwichtig belast waarbij het achterbeen in de beweging van zowel de galop als de draf voor het dragende diagonale voorbeen moet landen. Zo kan een vloeiende bewegingsafloop met de minste slijtage worden gegarandeerd. 't Achterbeen moet hierbij tenminste midden onder de massa landen...."

De schrijver hiervan heeft het nog niet helemaal begrepen.
50/50 over 4 benen zou totaal 200 zijn, maar wat nog ernstiger is, het rijkunstig streven is om zoveel mogelijk het gewicht op de achterbenen krijgen. Zoveel mogelijk natuurlijk naar gelang de graad van africhting/training van het paard. Bij de meer verzamelde oefeningen komt méér dan 50% van het gewicht op de achterbenen. Tot 100% in de levade.

QQQQ schreef:
Bij "onze" toppers is het helaas maar al te vaak wel ook met het blote oog te zien. Niet alleen in uitgestrekte draf trouwens, ook erg vaak in de verzamelde galop Ja .

In galop is het lastiger te zien. Overigens is discutabel of sterk verzameldegalop nog wel 3 takt zou moeten zijn. Bij sterke verzameling en veel oprichting, zoals je vooral bij barokke paarden kunt zien, komt het achterbeen eerder op de grond dan het voorbeen. (ik bedoel dan het diagonale voorbeen dat bij in 3 takt galop gelijktijdig zou landen) De 4 takt galop werd "vroeger" niet persé als fout gezien.

Dan is er ook nog een twee-takt galop, de terre-a-terre.
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 23-01-08 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:07

daffodil schreef:
als ik dan dus naar mijn "bewegingswonder" kijk die noooooit een op- of aanmerking krijgt over zuiverheid, tact etc zie ik dus doodleuk één been op de grond!!!!!

Het valt minder op omdat het diagonale benenpaar synchroon beweegt, dus een van de belangrijke kenmerken van takt. De verklaring van het voorbeen dat nog net niet draagt, komt waarschijnlijk door de spanning op de teugel van je binnenhand en daarmee de inwerking op de onderkaak. Daardoor ontstaat ook de geringe verstoring in het halsgebruik met als gevolg dat het voorbeen iets later op de grond komt.

Mooi paard trouwens! Pling

Eén foto zegt niet alles, maar wel heel veel.

Als je een beweging in werkelijkheid ziet, is dat moeilijker als vanaf een video. Ook zie je in beide gevallen minder dan wanneer je een video vertraagt afdraait. Je ogen/hersenen registreren een heleboel dingen niet. Die kan je niet zien, en daarom zie je het ook niet.
Bij een foto kan je op basis van "weten hoe een paard hoort te bewegen", een vrij nauwkeurige inschatting maken van hoe een paard beweegt. Dat vraagt veel ervaring.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-01-08 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:12

@ goofy ik heb in mijn profiel een paar fotos staan van de draf ik weet niet hoe ik ze hier moet plaatsen het is mij al uitglegd maar lukt niet kan iemand die voor mij plaatsen hier en kan iemand mij dan vertellen wat er goed is aan de draf en wat niet het gaat om het zwarte en het witte paard

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:20

Wil je Melvira en Casper in beweging hier hebben ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:24

Reinandje vraagt:
Kan iemand mij dan vertellen wat er goed is aan de draf en wat niet ?
Het gaat om het zwarte en het witte paard

De schimmel: (wit)

foto1:
Afbeelding

foto2: verwijderd

foto3:
Afbeelding

foto4:
Afbeelding

Zo dan.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-01-08 20:31, in het totaal 2 keer bewerkt

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:24

ja als het kan sta voor alle kritieken open!!!

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:28

ps op foto 2 is hij wel heel erg mager mar dat is weer helemaal goed gekomen hij was niet helemaal lekker en ze darmen werkte niet erg mee dus vandaar maar voor alle duidelijkheid hij is weer lekker rond!!!!!!!!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:34

Foto2: verwijderd.