Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
poes schreef:Tact is bij draf: de benen bewegen paarsgewijs: dus LV en RA samen en RV en LA samen. Op de foto's zie je heel goed dat ze niet helemaal samen van de grond komen of landen.
malloesje schreef:De vraag van TS lijkt me een hele goede om eens op te sturen naar de 'geleerden'.
In de getoonde afbeeldingen kan ik me vinden, maar imo gaat het dan wel om 1 moment van de draf. Het lijkt mij dat je pas goed kunt beoordelen als je een hele reeks foto's achter elkaar plaatst van 1 of 2 drafpassen, dus sec. voor sec.
daffodil schreef:In jouw geval is het één achterbeen en verder ziet de beenzetting er wel taktmatig uit. Die "fout" is zeker minder erg. Het verschil is ook nog eens vrij minimaal, dus met het blote oog (of met wat dieper bakzandedit: moest nog stukje tekst bij en als ik dan dus naar mijn "bewegingswonder" kijk die noooooit een op- of aanmerking krijgt over zuiverheid, tact etc zie ik dus doodleuk één been op de grond!!!!!
viefdepief schreef:Volgens mij heb je ook alleen in deze situatie een echt zweefmoment in de de draf toch?![]()
Heb nog wel een interessant stukje in een boek gevonden. "In stilstand draagt het paard 3/5 deel van zijn gewicht op de voorhand. De natuurlijk heeft hier een speciale bedoeling mee. Door de bouw van het paard kan het voorbeen in een verticale stand bij uitstek veel gewicht dragen... [ En dan gaat het nog verder over capriolen en leeuwen, maar dat lijkt me een beetje te ver gaan voor dit topic] ... In beweging moet het paard deze verhouding terug brengen naar 50/50 verdeeld over 4 benen. Dat wil zeggen voorhand en achterhand worden evenwichtig belast waarbij het achterbeen in de beweging van zowel de galop als de draf voor het dragende diagonale voorbeen moet landen. Zo kan een vloeiende bewegingsafloop met de minste slijtage worden gegarandeerd. 't Achterbeen moet hierbij tenminste midden onder de massa landen...."
QQQQ schreef:Bij "onze" toppers is het helaas maar al te vaak wel ook met het blote oog te zien. Niet alleen in uitgestrekte draf trouwens, ook erg vaak in de verzamelde galop.
daffodil schreef:als ik dan dus naar mijn "bewegingswonder" kijk die noooooit een op- of aanmerking krijgt over zuiverheid, tact etc zie ik dus doodleuk één been op de grond!!!!!