en soms nog een extra dagje in de week.
Ik denk wel dat ze dit verdienen wij mensen willen immers ook een weekendje zonder gezeur aan het hoofd
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

beantsje schreef:D_Desteny schreef:Ik ben van mening dat een paard wel een rustdag nodig heeft.
Tenminste als je rustdag niet inhoud dat je paard op stal blijft staan.
Zo ziet mijn week eruit:
Maandag: In de ochtend 20 minuten stapmolen in de avond of middag rijden.
Dinsdag: In de ochtend 20 minuten los in de avond of middag rijden.
Woensdag: In de ochtend 20 minuten stapmolen in de avond of middag rijden soms longeren.
Donderdag: In de ochtend 20 minuten los in de avond of middag rijden.
Vrijdag: In de ochtend 20 minuten stapmolen in de avond of middag rijden.
Zaterdag: In de ochtend of middag rijden.
Zondag: vaak lekker los dus vrij en soms een buitenritje.
Vind ik echt zielig; paard komt dus maar 1 x per week wat langere tijd los...2 x per week een schamele 20 minuutjes en maar liefst 4 x per week helemaal niet!
Ik ben ervan overtuigd dat een paard elke dag meerdere uren per dag naar buiten moet met soortgenoten. Om te ontspannen en voor het broodnodige sociale contact.

yvetjes schreef:Zou het beter zijn haar op stal te laten (ze gaat 'maar' 1 dagdeel naar buiten momenteel)?

. Een paard dat constant op stal staat met af en toe is in de stapmolen of eens een uurtje of twee op de wei of paddock mag, vind ik echt vreselijk! Een paard hoort met soortgenoten in een wei, niet alleen rondjes te stappen. Zo onnatuurlijk...
. En in dat licht denk ik dat mijn pony het nog niet zo slecht heeft. Ze komt er 2 keer per dag uit en dat is al een 100% verbetering tov haar vorige stal.
Ook geestelijk kan je paard overtraind raken als je te vaak teveel van hetzelfde doet. Bovendien heb je door opeenstapeling van kleine beschadigingetjes meer kans op blessures. Bijv. peesblessures zijn 9 van de 10 keer het gevolg van een lange periode van overbelasting, een rare sprong ofzo is dan slechts de spreekwoordelijke druppel.
Een stal met weidegang zou voor mij een allereerste prioriteit zijn, maar als je dat niet hebt zou ik zeker je paard iedere dag meerdere uren beweging en afleiding geven, al is het maar in een paddock met andere paarden, of bijv. wandelen/grazen aan de hand.