Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:17

mijn pony heeft iedere zondag vrij Lachen
en soms nog een extra dagje in de week.

Ik denk wel dat ze dit verdienen wij mensen willen immers ook een weekendje zonder gezeur aan het hoofd Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:20

ik "werk" met een paard maximaal 4 dagen in de week, dus 3 dagen rust Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:29

Toen ik mijn vorige paard 6x per week reed, was ze best wel onbespierd en zat er geen grammetje vet op.
Ik heb het vanwege wisseling van stal teruggebracht naar 4x. Ze begon er beter uit te zien en liep ook beter. Voor haar was het gewoon te veel.

Nu heb ik een jong paard. (moet nog 4 worden). Ik vind eigenlijk 4x per week voldoende voor hem. Als blijkt dat hij daar niet braaf genoeg voor is, dan stap ik er nog wel een 5e keer per week op. Paard loopt per dag ca. 8 uur buiten, 7 dagen per week. Dus verder beweging genoeg.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 02:55

beantsje schreef:
D_Desteny schreef:
Ik ben van mening dat een paard wel een rustdag nodig heeft.
Tenminste als je rustdag niet inhoud dat je paard op stal blijft staan.
Zo ziet mijn week eruit:

Maandag: In de ochtend 20 minuten stapmolen in de avond of middag rijden.
Dinsdag: In de ochtend 20 minuten los in de avond of middag rijden.
Woensdag: In de ochtend 20 minuten stapmolen in de avond of middag rijden soms longeren.
Donderdag: In de ochtend 20 minuten los in de avond of middag rijden.
Vrijdag: In de ochtend 20 minuten stapmolen in de avond of middag rijden.
Zaterdag: In de ochtend of middag rijden.
Zondag: vaak lekker los dus vrij en soms een buitenritje.

Vind ik echt zielig; paard komt dus maar 1 x per week wat langere tijd los...2 x per week een schamele 20 minuutjes en maar liefst 4 x per week helemaal niet!
Ik ben ervan overtuigd dat een paard elke dag meerdere uren per dag naar buiten moet met soortgenoten. Om te ontspannen en voor het broodnodige sociale contact.

Pardon!
Mijn paard is echt niet zielig hoor!
Hij komt bijna elke dag nog los met vriendjes maar dat doe ik niet zelf dat doet dan de eigenaar van dat andere paard.
Die zet hem daar dan bij. Dat stond er niet bij omdat dat niet vast is! Wat ik op heb geschreven komt die er sowieso uit!
Als ik er in de avond ben gaat hij vaak nog los naar het rijden. Dat betekend dat hij zo een 3 keer op een dag los staat.
Is dat niet genoeg dan?
Mijn paard kan niet meerdere uren naar buiten aangezien hij niet op het land kan ivm eiwit allergie.
En de bak is ook geen optie om hem heel veel langer er in te laten staan aangezien er ook andere mensen leven op mijn stal die ook
paarden hebben die los moeten.
Over social contact ik wil niet veel zeggen maar in zijn stal kan mijn paard zelfs nog sociaal contact hebben met andere paarden.
Als er een paard niet zielig is dan is het de mijne wel!
Jij vind een paard met een peesblessure dus ook zielig omdat ze alleen maar stappen niet los kunnen en geen sociaal contact hebben met andere paarden.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:33

ik rij mijn paard meestal 5 keer in de week en die andere dagen gooi ik hem meestal even lekker los in de rijbak of in het land, dan hoeft hij dus ook niets te doen. ik voel ook gewoon dat het rijden dan ook beter gaat als hij een dag lekker vrij is geweest, daarom rij ik dus ook nooit een dag voor een wedstrijd want dan gaat het gewoon beter.

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:14

Ik denk dat paarden wel een dagje rust verdienen, alleen moet je de dag erna niet meteen weer heel hard met hem gaan werken.
maargewoon weer een beetje opbouwen. een dagje in de wei zou ze ook wel goed doen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:18

Mijn pony wordt gemiddeld 1 dag in de week niet bereden, soms 2 of 3.

Keihard werken hoeft ze ook niet, kan ook niet.
We gaan met lekker weer veel naar buiten, en als ik er zin in heb doen we dressuur.
Of we gaan grondwerk, VD doen in de paddock.

Ze staat 24/7 buiten.

SoftIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:00

Wij trainen 2 dagen in de week rustig dat wil zeggen de basis gangen met hun onderdelen ervan zoals gestrekte draf, middendraf, arbeidsgalop en ook schouder binnen en voor en veel overgangen en figuren.

2 dagen in de week is er een zware training met alle gevorderde passen zoals piaffe, zig-zag appuyement, galopwissels, pirouette en zo voort.

In het weekend hebben wij meestal 1 à 2 dagen zware wedstrijden.

Maandag is onze rustdag, dan maken we een ontspannend buitenritje naar het bos of naar het strand of gewoon een dagje lekker op de wei.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:02

Best wel lastig dus om te bepalen wat nu goed is. Vraag het mijzelf ook wel af. Mijn paard komt elke dag in een kudde buiten (nu minimaal een uur of 4 in een kaal land/paddock, straks weer hele dagen in het land). Mijn paard wordt 1x per week gelongeerd, 1x een springlesje (meer leuk dan moeilijk) en 1x een buitenritje. De andere dagen rijd ik meestal dressuur. Dat werk varieert (vaak 2x een zwaardere training). Soms sla ik een dag over maar ook vaak (zeker swinters) komt ze toch wel elke dag (middag of avond) ook nog uit de stal voor "werk".

Zou het beter zijn haar op stal te laten (ze gaat 'maar' 1 dagdeel naar buiten momenteel)?

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:05

Ik reed eerst elke dag! Maar hij werd daar zowat overspannen van!
Me instructriecen zegt dat het beter is als ik maximaal 4 maar per week rijd, waarvan 1 keer buiten of springen moet zijn. Dit werkt echt veel beter! hij kan zich nu ook veel beter concentreren met rijden.
Dus vaker is niet altijd beter. Vork

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:16

Ik heb laatst gelezen dat het goed voor de spieropbouw is om een paard ook afentoe een dagje rust te geven. Ik geef mijn paarden meestal 2 dagen in de week rust, waarvan ik 1 dag longeer en ze de andere dag helemaal vrij zijn en in de wei lopen(andere dagen lopen ze ook minimaal 5 uur buiten), ik rijd ook soms buiten voor de afwisseling. Ik rijd ongeveer 4 dagen dressuur op M nivo.
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 17-02-08 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:17

yvetjes schreef:
Zou het beter zijn haar op stal te laten (ze gaat 'maar' 1 dagdeel naar buiten momenteel)?

Beter 1 dagdeel dan helemaal niet!!!

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:52

Ik denk dat het eraan ligt wat voor paard je hebt, als je een paard hebt wat graag wilt werken en zich snel verveelt zal ik wel elke dag iets gaan doen anders wordt ie vervelend.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:37

ik vind dat een paard ook wel eens in de week een rustdag mogen hebben, mensen hebben op zondag toch ook vaak een rustdag?

septer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:03

een paard verdient het wel een paar keer om eff lekker verwent te worden. En even bij te komen! In dat geval is een paard net zoals een mens. Hij kan veel stress hebben of vermoeid zijn! Dus ik denk dat een dagje vrij alleen maar beter is voor je paard!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:23

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:34

bij mij is de dag na concours rustdag dus lekker als het weer dit toelaat hele dag in de wei. tenzij een paard op concours heel lastig is geweest wil ik deze de dag daarna nog wel eens rijden.

En nu bv voor een 6 jr die heb ik nu 1 heb half jaar en is altijd mee op concours geweest die heeft nu 2 a 3 weken vrij omdat ze echt de volle rust even verdient heeft, over een week pak ik haar weer op omdat we in mrt naar NK in ermelo moeten, daarna probeer ik nog 1 of 2 weken rust te geven voordat we aan het zomer seizoen beginnen maar dat bekijk ik dan nog even.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:35

Ik vind dat een paard minimaal 2 dagen per week vrij moet hebben, en zoveel mogelijk lekker in de padock of in de wei.

Bij ons staan ze van januari tot mei in de padock en daarna dag en nacht op het land.

pollewops
maar als king wordt gelongeerd of gereden dan gaat hij niet nog eens aan de molen zoals jij doet dat vind ik wel een beetje veel, king gaat alleen aan de molen 40min als ik weinig tijd heb. En king wordt één a twee keer per week gelongeerd en de rest gereden, naar buiten of in de bak. En als hij vrij is dan staat hij gewoon lekker in de wei en op dit moment is dat de padock. Pling

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:49

Ik rij 1 à 2 maal in de week met mijn paard; Op zaterdag les en dan nog eens een buitenritje of beetje dressuren. Voor de rest staat ze met haar 3 vriendjes op de wei met mogelijkheid om in de stal te gaan als ze wil. Dus ze heeft eigenlijk 5 à 6 dagen vrij, een zwaar leven heeft ze dus niet Knipoog . Een paard dat constant op stal staat met af en toe is in de stapmolen of eens een uurtje of twee op de wei of paddock mag, vind ik echt vreselijk! Een paard hoort met soortgenoten in een wei, niet alleen rondjes te stappen. Zo onnatuurlijk...

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 17:40

Ha, ha, was het topic al helemaal uit het oog verloren. Wat een hoop reacties. Zo te lezen vindt iedereen dat 1 dagje vrij per week minimaal nodig is. Dus daar ga ik me dan ook aan houden. En voor alle duidelijkheid op die dag zet de stal eigenaar haar los, maar dat betekent dat ik ook s'avonds nog even langs ga om een beetje met haar te tutten, nog eens los te laten of te wandelen.

Jammer alleen dat de meesten er hier vanuit gaat dat er ook altijd maar land beschikbaar is. Helaas is dat op mijn stal niet het geval. Zelfs geen paddock. Soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt Bloos . En in dat licht denk ik dat mijn pony het nog niet zo slecht heeft. Ze komt er 2 keer per dag uit en dat is al een 100% verbetering tov haar vorige stal.

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:19

Mijn pony rijd ik als 't weer een beetje meezit zo'n 4 tot 6 keer in de week. In de vakantie meestal 6 maar ik hou wel van variatie: Meestal rijd ik maar soms rijd ik dan 45 min. meestal een uur en soms zelf 1,5 uur. We longeren soms voor het rijden dat helpt bij ons voor een rustige galop en meestal doe ik het 1 x in de 2 weken. Ik ben vóór de rustdag! Bij mij is deze altijd op zondag en een extra dagje valt er meestal zomaar tussen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:49

Ik rij bewust maar 3-4 keer in de week. Ik probeer na een dag training een dag rust te geven. Na een zware training, wedstrijd, of meerdere dagen training achter elkaar geef ik ook meerdere rustdagen.

Training is rust, zonder rust geen trainingseffect. M.a.w. je kunt wel inspanning vragen, maar het is tijdens de daaropvolgende rustperiode dat het herstel plaatsvindt en je paard sterker/beter/... wordt dan daarvoor. Geef je het paardenlichaam die tijd niet, dan heeft je training gewoon veel minder effect. Lachen Ook geestelijk kan je paard overtraind raken als je te vaak teveel van hetzelfde doet. Bovendien heb je door opeenstapeling van kleine beschadigingetjes meer kans op blessures. Bijv. peesblessures zijn 9 van de 10 keer het gevolg van een lange periode van overbelasting, een rare sprong ofzo is dan slechts de spreekwoordelijke druppel.

Moet ik er wel bijzeggen dat onze paarden 24/7 buiten staan met z'n vieren, dus ze amuseren zich zonder hun baasjes ook wel. Haha! Een stal met weidegang zou voor mij een allereerste prioriteit zijn, maar als je dat niet hebt zou ik zeker je paard iedere dag meerdere uren beweging en afleiding geven, al is het maar in een paddock met andere paarden, of bijv. wandelen/grazen aan de hand.

poeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:16

ik vind dat een paard best even een dag rust mag..om even 'bij te komen' en om alles ook wat te laten bezinken
Maar wel elke dag weidegang...

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:38

Mmm, volgens mij heeft mijn pony dan een leven lang vakantie Haha!

Ze staat iedere dag de hele dag buiten zowel 's zomers als 's winters en vermaakt zich daar prima.
Ik ga er vijf keer in de week heen, maar we rijden niet zoveel.
Wel veel afwisseling (freestyle, alleen tutten, dubbele lijnen, wandelen, bosritje en af en toe dressuren)

Ze wordt nl erg vervelend als ze veel moet dressuren, dus als ik veel afwissel vind ze alles leuk om te doen..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:44

mijn paard word over 1,5 maand 5 en pak ik nu uiterlijk 5 dagen in de week onder het zadel, soms kan het ook wel eens minder zijn natuurlijk, maar max 5x per week.
Dat varieerd van 20 min rijden tot een uur, ligt er maar net aan hoe ze die dag is, en daar stem ik dan mijn training op af, soms rijd ik alleen wat ontspannen los en laag, buig links en rechts wat om haar soepeltjes te krijgen, maar soms is de training ook wat zwaarder, pak ik haar wat op en vraag ik wat oefeningen van haar.

meestal rijd ik zo'n 2/3 dagen achter elkaar en geef hem dan een dagje rust,
Verder komt ze natuurlijk elke dag lekker buiten.
ik vind het wel belangrijk dat ze een dagje rust hebben, gewoon lekker buiten kunnen staan en lekker paard zijn.

ookal lopen ze op een bepaald niveau, dan nog vind ik dat ze toch nog een beetje paard moeten kunnen zijn, en blijven Ja