Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:27

Mijn paard heb ik op een Manege/pensionstal staan.
genoeg kijkers dus, en dus ook een deel pennymeisjes en dergelijke.
als die van mij zich expres misdraagt, en ik een flinke tik uitdeel aan haar, staan er soms best af-en-toe wat meisjes te kijken hoe ik die pony ,mishandel'.
Of eigenlijk; zo staan hun te kijken.. Alsof er een pony word afgeslacht.

Zie je die meisjes zelf in hun lesje rijden, en de pony doet duidelijk iets expres (bijv. lekker stilstaan bij de uitgang), staan hun zielig met hun benen in hun buik te schoppen.
Nee, ze vinden het zielig om een flinke tik te geven, maar niet zielig om met hun laarzen in de buik van een pony te porren ?

Denk dat het fijner en duidelijker aankomt bij een paard om eens duidelijk een flinke tik te geven, dan eindeloos in die buik staan te schoppen Lips are sealed
Uiteindelijk zullen veel pony's bij dat laatste nog geen stap verzetten.....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:42

Miss_Malfoy schreef:
z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
Dus, als het paard zich duidelijk en expres misdraagt, geef je dan nog een tik?
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt omdat die zoiets niet kunnen vinden? Of dat je van stal gestuurd word omdat je een dierenbeul bent? En dat als je het op bokt zet, je meteen commentaar krijgt dat je paard een dominantie probleem heeft, dat je het helemaal verkeerd doet en je direct aan vrijheidsdressuur moet gaan doen om jou positie als leider te bevestigen? Ik kan soms zo moe worden van al dat gedoe. Een paard in de kudde krijgt ook regelmatig klappen, dus van 1 corrigerende tik (uiteraard NOOIT op het hoofd) van ons zullen ze heus niet dood gaan.
Dus... Wie durft?

P.s. Ik ben absoluut niet tegen vd of naturals, en penny's mogen er ook wezen. Maar mensen slaan soms een beetje door in iets.

jee hoe ben je zelf opgevoed ? Slaan en een paard ouderwets en pak rammel geven is voor mij een teken van onmacht van degene die schijnbaar niets anders meer kan.
Jammer in deze tijd met zoveel ontwikkeling op allerlei gebied, het kan wel anders namelijk, misschien is het een uitdaging voor je ? Ik denk dat je namelijk vooral jezelf tekort doet.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:47

garny95 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt omdat die zoiets niet kunnen vinden? Of dat je van stal gestuurd word omdat je een dierenbeul bent? En dat als je het op bokt zet, je meteen commentaar krijgt dat je paard een dominantie probleem heeft, dat je het helemaal verkeerd doet en je direct aan vrijheidsdressuur moet gaan doen om jou positie als leider te bevestigen? Ik kan soms zo moe worden van al dat gedoe. Een paard in de kudde krijgt ook regelmatig klappen, dus van 1 corrigerende tik (uiteraard NOOIT op het hoofd) van ons zullen ze heus niet dood gaan.
Dus... Wie durft?

P.s. Ik ben absoluut niet tegen vd of naturals, en penny's mogen er ook wezen. Maar mensen slaan soms een beetje door in iets.

jee hoe ben je zelf opgevoed ? Slaan en een paard ouderwets en pak rammel geven is voor mij een teken van onmacht van degene die schijnbaar niets anders meer kan.
Jammer in deze tijd met zoveel ontwikkeling op allerlei gebied, het kan wel anders namelijk, misschien is het een uitdaging voor je ? Ik denk dat je namelijk vooral jezelf tekort doet.

Mijn hengstveulen steigerde expres naar iedereen en probeerde daarbij met zijn voorbenen iedereen te slaan( keer op keer), waardoor hij niet meer op zijn stal kon blijven staan, niemand durfde er nog mee te lopen.
Nouja, wie niet luisteren wil moet maar voelen, zo gaat het ook in een kudde.
Na een paar , 'corrigeerende tikken' is hij ermee gestopt. paarden die opzettelijk vals doen krijgen van mij een ouderwets pak rammel!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:53

hoe komen ze opzettelijk vals dan, zo worden ze niet geboren en dan ook nog even een ouderwets pak rammel, knap om het zo op te lossen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:56

ja hoor, dat durf ik best toe te geven
al is het nu amper nodig
in het begin toen ik haar net had was het erger, gewoon gericht naar me trappen enzo steigeren dat soort geintjes
heb haar wel eens een flinke trap terug verkocht, onze karakters leken flink opelkaar dus moesten even uitvechten wie er de baas was)

het is nu de braafste pony die ik kan bedenken, ook met andere mensen en kleine kinderen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:08

Ja hoor, bij mij krijgen ze ook gewoon een tik als ze zich misdragen.
Is wel sterk afhankelijk welk paard het is en watvoor situatie.

Ik heb bv ook een heel drukke en gevoelige merrie, zij misdraagt zich ook wel eens maar als ik haar een tik ga geven weet ik dat ze dan over de rooie gaat en dat is waarschijnlijk nog gevaarlijker dan de situatie waarin ze zich misdroeg.

Ik heb wel een nu 9 jarige merrie die bijna 5 was toen ik d'r kocht, daar heb ik het fatsoen wel in moeten slaan, en dat bedoel ik idd letterlijk.
Zij was vreselijk ongemanierd en dacht dat ze overal mee weg kon komen en dat leverde geregeld gevaarlijke situatie's op.
Zo wilde ze bv niet op de trailer, ze liep erin en kwam dan snoeihard weer achteruit, levensgevaarlijk. Ze heeft 1x flink op d'r flikker gehad toen ze achteruit stormde en toen was het over. Voetjes geven hetzelfde, de achterbenen mocht je niet aanzitten, dan mepte ze en ook echt om je te raken. Daar heeft ze ook 2 á 3x een paar flinke tikken voor gehad en het was over.
Maar dit was dan wel een paard wat alles kende en zich bewust misdroeg om ons uit te proberen, sindsdien is het het braafste paard wat ik ken.
Ze gaat altijd in 1x op de trailer en zelfs zonder dat er iemand mee hoeft te lopen en tegenwoordig mag je d'r voeten urenlang vasthouden zoder dat ze 't erg vind.

garny95 schreef:
hoe komen ze opzettelijk vals dan, zo worden ze niet geboren en dan ook nog even een ouderwets pak rammel, knap om het zo op te lossen

Zo wordt een paard wel geboren, niet vals natuurlijk, maar wel zó dat ie de baas wil zijn. En dat geldt zeker voor hengsten, die willen gewoon altijd alles uitproberen en over de baas over zijn. Dan kun je nog zo je best doen met allerlei lieve oplossingen maar als jouw paard echt baas over je wil zijn en jou dat laar merken door je de stal uit te schoppen, dan zul je daar niet verder mee komen.
Er zijn echt paarden die gewoon een paar tikken nodig hebben, zo doen ze het in de kudde ook, als een van de veulens te brutaal wordt blijft moeder ook niet steeds vragen of ie nu eens op wil houden maar krijgt hij gewoon een dreun tegen zijn achterste.

Tuurlijk los ik het ook liever op een andere manier op maar ik heb inmiddels wel genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat er paarden zijn waarbij vrijheidsdressuur/freestyle ed gewoon niet werkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:12

miisshOrse schreef:
Mijn hengstveulen steigerde expres naar iedereen en probeerde daarbij met zijn voorbenen iedereen te slaan( keer op keer), waardoor hij niet meer op zijn stal kon blijven staan, niemand durfde er nog mee te lopen.
Nouja, wie niet luisteren wil moet maar voelen, zo gaat het ook in een kudde.
Na een paar , 'corrigeerende tikken' is hij ermee gestopt. paarden die opzettelijk vals doen krijgen van mij een ouderwets pak rammel!

Waarschijnlijk heeft jouw hengstveulen last van zijn hormonen. Kun je het dier niet kwalijk nemen, hoe vervelend ook.
Die van mij was ook zo als hengstveulen. Wil niet zeggen dat je dat niet mag corrigeren, maar dit gedrag 'valsheid' noemen is in mijn ogen niet ok. Bovendien vind ik dat een veulen niet op stal hoort, maar goed.
Zet zo'n dier toch lekker in een hengstenkudde buiten. Kunnen ze elkaar opvoeden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:16

Ik vind het zo apart om in dit topic te lezen dat mensen denken dat als je natural bent of tenminste denkt vanuit het paard (en niet vanuit de mens) dat deze mensen hun paarden niet corrigeren. Goh, ik sla mijn paard nooit, maar ik ben hem vaak zijn dominante gedrag al voor en ben ik te laat, dan zijn er zoveel andere manieren dan slaan om het dier op zijn plek te zetten. Maar ja, dat leer je niet op een manege. Daar leer je alleen maar meppen en schreeuwen. Gaaaap
Bij freestyle en NH wordt er wel degelijk duidelijk gecorrigeerd, maar het kan idd op diverse andere manieren dan meppen. Ja
Dus laat die fabeltjes nou eens varen!!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:18

anneliesdj schreef:
Tuurlijk los ik het ook liever op een andere manier op maar ik heb inmiddels wel genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat er paarden zijn waarbij vrijheidsdressuur/freestyle ed gewoon niet werkt.

dan heb je je er niet in verdiept en weet je niet waar je het over hebt, jammer

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:20

Nadya schreef:
Ik vind het zo apart om in dit topic te lezen dat mensen denken dat als je natural bent of tenminste denkt vanuit het paard (en niet vanuit de mens) dat deze mensen hun paarden niet corrigeren. Goh, ik sla mijn paard nooit, maar ik ben hem vaak zijn dominante gedrag al voor en ben ik te laat, dan zijn er zoveel andere manieren dan slaan om het dier op zijn plek te zetten. Maar ja, dat leer je niet op een manege. Daar leer je alleen maar meppen en schreeuwen. Gaaaap
Bij freestyle en NH wordt er wel degelijk duidelijk gecorrigeerd, maar het kan idd op diverse andere manieren dan meppen. Ja
Dus laat die fabeltjes nou eens varen!!!

ik wil er nog aan toevoegen dat de freestyle of nh manier nog veel effectiever is dan een ouderwets pak rammel

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:22

ik zie niet helemaal wat vrijheidsdressuur hiermee van doen heeft, maar het zal wel...

Ik stond van de week de hoeven van mijn haf uit te krabben toen ze me ineens in mn kont beet (en dan precies een velletje, au!) Die kreeg dus ook gewoon maatje 40 onder dr bast. Gevolg was dat ze gelijk ging hangen, maarja, das haar probleem, er wordt gewoon niet gebeten, onder geen enkele omstandigheid!
[edit]
Maar ik had natuurlijk ook mijn paard rustig los kunnen knopen, naar de round penn begleiden en daar even een heftige join up erop los laten.... Slapen [/edit]
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 18-01-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:23

hier kan ik me ook wel in vinden hoor, heb je zeker een lekker kontje ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:23

komt ze laat achter dan Knipoog, ik heb dr al 5 jaar en dit heeft ze nog nooit gedaan

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:25

Ik durf ook nog, zeker.
Als mijn merrie mij opzettelijk probeerd pijn te doen krijgt ze absoluut een tik, maar absoluut niet op het hoofd. Eerder tegen haar kont.
Alsof ze in een kudde elkaar niet hard slaan als iemand wat doet dat niet mag.
Maar ik vind wel dat je niet zomaar mag slaan, wel eerst zoeken naar een oplossing zonder geweld. Als dat niet lukt, tja een corrigerende tik?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:26

_Henrieke schreef:
Maar ik vind wel dat je niet zomaar mag slaan, wel eerst zoeken naar een oplossing zonder geweld. Als dat niet lukt, tja een corrigerende tik?

dan ben je dus al veel te laat met je "corrigerende tik"

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:26

als ik een paard een mep met de zweep geef..doe ik het hard..
beter 1 harde tik en hele uur goed voorwaarts.. dan 100 zachtere tikken en na 2 passen weer traag.
mocht het paard op welke manier aan het kloten zijn en hij luisterd niet naar de hulpen die ik geef, dan zet ik hem op zijn plek

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:29

garny95 schreef:
anneliesdj schreef:

dan heb je je er niet in verdiept en weet je niet waar je het over hebt, jammer

Dat lijkt me duidelijk dat zij (en velen anderen in dit topic) het niet weten. Maar ondertussen wel met allerlei kortzichtige veroordelingen komen, jaja. Verward
Overigens voorkom je zelfs al een hoop problemen als je NH/freestyle op de juiste manier doet. Ja
Mijn paard leert bijvoorbeeld om mijn persoonlijke ruimte te respecteren, tenzij ik hem vraag daarin te komen. Bijten of trappen heeft hij nog nooit bij me gedaan.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 18-01-08 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:31

Ik Haha!
Zoals jullie al wel weten help ik mee op een handelsstal dus je moet echt wel streng zijn.
Laura

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:31

stef schreef:
_Henrieke schreef:

dan ben je dus al veel te laat met je "corrigerende tik"

Nee hoor.
Als mijn paard mij bijt geef ik haar een tik. Zou ik dat voordat ze bijt moeten doen dan?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:32

garny95 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Dus... Wie durft?

Dat is toch haar eigen mening?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:34

jij zegt éérst naar een oplossing zonder geweld te gaan zoeken.. Dus je wordt gebeten, dan ga je dus kijken van ok, hoe los ik dit zonder te slaan op, en als dat niet lukt ga je een tik geven....
Zo staat het er echt....

BTW Pintogirl: Als ik vroeger iets deed wat niet mocht kreeg ik ook gewoon een draai om mijn oren, en daar ben ik echt niet slechter van geworden. We worden op teveel vlakken veel te soft met zijn allen

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:37

stef schreef:
jij zegt éérst naar een oplossing zonder geweld te gaan zoeken.. Dus je wordt gebeten, dan ga je dus kijken van ok, hoe los ik dit zonder te slaan op, en als dat niet lukt ga je een tik geven....
Zo staat het er echt....

Ik weet het.
Maar ik zie geen andere oplossing op dat moment.
Ik bedoelde eigenlijk dat je niet zomaar moet gaan slaan, bijvoorbeeld als je paard niet perfect aan de teugel loopt.
Gister waren er tijdens het rijden momenten dat ik boos werd, maar heb het wel geweldloos opgelost.

En trouwens. Ik vind het jammer dat er altijd ruzie is tussen Naturals en mensen die niet Natural rijden.
Iedereen doet het op zijn eigen manier, als ruiter en paard gelukkig zijn is alles toch goed?

Ik ga me niet mengen in deze discussie, ik ben moe van dit soort discussies.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:38

Ik sla mijn kind nooit, omdat ik daar niet in geloof (er zijn ook bij kinderen andere manieren om te corrigeren Knipoog , als je maar consequent bent, maar dit is de discussie niet). Wat mij altijd opvalt is dat het op bokt altijd dezelfden zijn met een paard met bepaald lastig gedrag (bijten, trappen, drammen, erover heen walsen).

Hoe zou dat komen, vraag ik mij dan af??? Haha!
Als je kijkt naar de spiegelingstheorie..... Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:40

Citaat:
We worden op teveel vlakken veel te soft met zijn allen

En daar ben ik het helemaal mee eens...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:42

_Henrieke schreef:
En trouwens. Ik vind het jammer dat er altijd ruzie is tussen Naturals en mensen die niet Natural rijden.
Iedereen doet het op zijn eigen manier, als ruiter en paard gelukkig zijn is alles toch goed?

Ik ga me niet mengen in deze discussie, ik ben moe van dit soort discussies.

Ben ik helemaal met je eens, Henrieke. Al die beterweters die dan maar weer roepen dat naturals soft doen, blablabla.
Verdiep je eerst eens in NH, voordat je weer allerlei domme uitlatingen doet. Maar goed, ik geef mijn paard wel weer een suikerklontje, toedeloe.
Het is zo'n klier van een beest door mijn NH-opvoeding, whaha. Doei!
Net als mijn dochter, ook zo'n klier van een kind, omdat ik haar nooit sla, hihi... ROFL
Dream on en veroordeel maar lekker. Over softies gesproken....