te groot belangrijker als te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: te groot belangrijker als te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:40

SimOne, wat een ongelofelijk leuke en mooie ijslander heb je. Maar als jij 70 kilo weegt dan hoef ik niet eens zo heel veel af te vallen, en ik ben maar 1.65 dus dan zal niemand daar over vallen denk ik.

Trouwens, wat ik vergat, toen ik mijn "fjord" kocht zeiden ze dat het een kruising fjord x ijslander was. Maar ik zag dat er niet in dus ik noem hem fjord omdat hij het meest lijkt op een donkere fjord.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:14

Perrokai schreef:
SimOne, wat een ongelofelijk leuke en mooie ijslander heb je. Maar als jij 70 kilo weegt dan hoef ik niet eens zo heel veel af te vallen, en ik ben maar 1.65 dus dan zal niemand daar over vallen denk ik.

Trouwens, wat ik vergat, toen ik mijn "fjord" kocht zeiden ze dat het een kruising fjord x ijslander was. Maar ik zag dat er niet in dus ik noem hem fjord omdat hij het meest lijkt op een donkere fjord.

vind jou "fjord" eerlijk gezegt wel iets weg hebben van een ijslander:P zou het best kunnen geloven:) leuk beesje trouwens:)

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:58

Zolang je je paardje niet hindert vind ik dat je er gewoon op kan rijden, het plaatje ziet er niet super uit, maar ik zie dat liever dan een té zwaar iemand erop.
Ik ben zelf ook aan de grote kant voor mn pony. Maar als k hem ga hinderen tijdens het rijden, dan stop ik er meteen mee.

X Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:55

ja dan stop ik ook met rijden, maar ik kan haar gewoon echt niet meer missen, dus dan blijf ik haar gewoon lekker poetsen knuffelen, longeren enz.

maar tot nu toe kan ik nog gewoon lekker door rijden, als ik niet te dik wordt Bloos Tong uitsteken

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:11

Of gaan mennen dat dacht ik toen, als ik echt te zwaar word, groeien doe ik nml. niet meer tenzij het in de breedte is, dan ga ik toch mennen ? Nou viel het mee, van paardrijden of er achter aan rennen en uitmesten en noem maar op val je dus af als je dat voorheen niet deed.......dus we redden het voorlopig nog. En als de belg groot is, die kan ook wel wat hebben, grote mensen en zware mensen. Nu belde er ooit 1 of later haar man van 170 kilo er op zou kunnen rijden. Nou sorry hoor dat doe je toch niet, die man kan toch amper lopen laat staan op een paard klimmen......ik zei dus nee.
Dan dus liever iemand van 2.50 er op bwvs.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:16

Perrokai schreef:
Of gaan mennen dat dacht ik toen, als ik echt te zwaar word, groeien doe ik nml. niet meer tenzij het in de breedte is, dan ga ik toch mennen ? Nou viel het mee, van paardrijden of er achter aan rennen en uitmesten en noem maar op val je dus af als je dat voorheen niet deed.......dus we redden het voorlopig nog. En als de belg groot is, die kan ook wel wat hebben, grote mensen en zware mensen. Nu belde er ooit 1 of later haar man van 170 kilo er op zou kunnen rijden. Nou sorry hoor dat doe je toch niet, die man kan toch amper lopen laat staan op een paard klimmen......ik zei dus nee.
Dan dus liever iemand van 2.50 er op bwvs.

ja vind dat je helemaal gelijk hebt Knipoog
170 kilo gaat wel erg ver..
natuurlijk tis een belsh die zijn sterk maar dan nog..
vind dat je juist hebt gehandeld Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:33

Denk dat iemand van 2.50 ook maar zo 170 kilo zou kunnen wegen, Perrokai Knipoog
Lengte en gewicht hebben erg de neiging hand in hand te gaan nl. Lachen

Je hebt groot gelijk dat je "nee" hebt gezegd... de brutaliteit van het vragen alleen al...
(al zijn die mensen nog wel zo wijs geweest om geen Arabiertje te vragen, die heb je nl. ook).

Moet er wel bij zeggen dat ook een Belg "maar" 100 kilo mag dragen... da's nl 10% van zijn eigen gewicht. De draagkracht van veel paarden wordt enorm overschat, echt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:02

De tabel die eerder genoemd is, vind ik nogal onzinnig.
Een ijslander van 1.35 (vroeger echt standaard maat) zou maar 70 kg mogen dragen. Trek daar eens zadel laarzen en kleding af, dan houd je iets van 60 kg over. Dan zouden er helemaal geen volwassen mannen en maar weinig volwassen vrouwen op kunnen rijden. De praktijk bewijst het tegendeel!
Nog zo'n vergelijking: een grote warmbloed zou niet meer dan 80 kg mogen dragen. Dat betekent ongeveer dat de ruiter schoon aan de haak niet meer dan zo'n 70 kg mag wegen. Er is bijna geen volwassen man die hier onder blijft. Dus heren...niet meer rijden!

maar goed, even weer on topic.
Wat een onzinnigge vraag. want wat vergelijken we nu?
kilo's en centimeters? wat moeten we dan vergelijken, elke kilo met een centimeter? Of elke kilo teveel met 5 cm te lang?
Daar kan je dus nooit antwoord op geven.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:11

winnitou schreef:
33Bonita33 schreef:
snap niet hoe jou been tege het paard zijn been aan kan komen tenzij of je echt te groot was of dat je je benen niet stil houd in galop..

Zoals ik al schreef, lange benen (o.a.lengte onderbeen 57 cm/ totaal lengte 183 waarvan in verhouding benen erg lang zijn). Na dat ik op een grotere paard zat nergens last meer van.

ik vind het belangrijker datr je niet te zwaar voor je paard bent i.p.v te groot
ik ben 168 duzz en heb een pony van 1.46 en ik weeg ergens tusen de 60-65 kg
( ja veel ik weet ) ma dat is belangrijker dan da ik te zwaar ervoor zou zijn

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:30

33Bonita33 schreef:
snap niet hoe jou been tege het paard zijn been aan kan komen tenzij of je echt te groot was of dat je je benen niet stil houd in galop..

Zoals ik al schreef, lange benen (o.a.lengte onderbeen 57 cm/ totaal lengte 183 waarvan in verhouding benen erg lang zijn). Na dat ik op een grotere paard zat nergens last meer van.[/quote]

ik vind het belangrijker datr je niet te zwaar voor je paard bent i.p.v te groot
ik ben 168 duzz en heb een pony van 1.46 en ik weeg ergens tusen de 60-65 kg
( ja veel ik weet ) ma dat is belangrijker dan da ik te zwaar ervoor zou zijn[/quote]

uhm je verhaal klopt niet helemaal Bloos
in je laatste zin zeg je ma dat is belangrijker dan da je te zwaar ervoor zou zijn, en in de eerste zin zeg je ik vind het belangrijker dat je niet te zwaar voor je paard bent in plaats van te groot.

GabrielleXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:01

Je kunt beter te groot en "slanker" zijn, dan te zwaar. Is ook niet echt goed voor je paard/pony.

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:57

Te zwaar voor je pony zijn is over het algemeen veel vervelender voor de pony dan te lang, maar niet in alle gevallen is dit zo. ik zag namelijk een tijdje geleden iemand rijden, die heel lang was maar wel slank, op een kleine pony. zij kwam de hele tijd met haar voeten tegen de benen van die pony aan, waardoor dit beestje dus elke keer een soort schop tegen zn benen kreeg. hij liep hier echt niet goed door, en in zo'n geval vind ik het absoluut niet verantwoord om een kleine pony te rijden als je zelf lang bent. let je hier echter goed op, dan is het geen probleem denk ik.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 16:23

beantsje schreef:
De tabel die eerder genoemd is, vind ik nogal onzinnig.
Een ijslander van 1.35 (vroeger echt standaard maat) zou maar 70 kg mogen dragen. Trek daar eens zadel laarzen en kleding af, dan houd je iets van 60 kg over. Dan zouden er helemaal geen volwassen mannen en maar weinig volwassen vrouwen op kunnen rijden. De praktijk bewijst het tegendeel!
Nog zo'n vergelijking: een grote warmbloed zou niet meer dan 80 kg mogen dragen. Dat betekent ongeveer dat de ruiter schoon aan de haak niet meer dan zo'n 70 kg mag wegen. Er is bijna geen volwassen man die hier onder blijft. Dus heren...niet meer rijden!

maar goed, even weer on topic.
Wat een onzinnigge vraag. want wat vergelijken we nu?
kilo's en centimeters? wat moeten we dan vergelijken, elke kilo met een centimeter? Of elke kilo teveel met 5 cm te lang?
Daar kan je dus nooit antwoord op geven.

we vergelijken eigenlijk niks, ik vraag gewoon jullie mening wat jullie er nou van vinden als iemand te groot is, of je dat belangrijker vind als te zwaar.
want ga maar eens dressuur rijden met je pony waar je iets te groot voor bent ( net met je voet onderuit steekt) dan zul je wat opmerkingen horen over, goh je bent er wel uitgegroeid zeg, of het plaatje is niet meer mooi. ja so what? zolang mijn pony er niet onder lijd wat geef je dan om het plaatje? maarja blijkbaar denkt niet iedereen zo en daarom vroeg ik wat jullie mening hierover is. Knipoog

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:56

Te zwaar vind ik erger dan te groot, paardenruggen zijn niet gemaakt om ons mensen te dragen dus we moeten ze dan niet gaan overbelasten vind ik. Als je te groot bent breng je je paard uit balans als je niet goed kan rijden. Je voeten mogen best een stukje onder het oaard uitkomen maar nog wel zo dat je goed kan aansporen.

Super__Lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:54

33Bonita33 schreef:
Het lijkt er steeds meer op dat mensen te groot voor je paard/pony belangrijker vinden dan te zwaar?
Ik vind dit maar raar..
Nou zou ik graag jullie mening willen horen..
Wat kan nou meer kwaad een pony van? ik noem maar iets 1.45 die wordt bereden door een mollig maar klein iemand van ongv 80 kilo dus iemand die nog niet met zijn/haar voeten onder de buik uit komt maar wel zwaar is.
Of een pony van? 1.45 die wordt bereden door een tenger iemand die 60 kilo weegt maar wel met haar benen onder de buik uit komt.
want vaak hoor je mensen zeggen, ja je bent te groot voor je pony maar dan denk ik zolang ze er toch geen last van heeft dan kan het toch wel? het ziet er dan misschien niet mooi uit maar het gaat toch om het paardenwelzijn en niet om het plaatje ?
ik zou graag jullie mening horen..
Gr. Denise

je kunt niet rap te zwaar zijn, zezijn zo sterk !! mijn pony kan echt zware mensen aan, ze heeft dan ook de zelfde groote poten van een draver van 1m60,en mijn pony is maar 1m30!! ik ben dan wel 1m70 en weeg 50 kg, ik lijk waarschijnlijk ook te groot,maar daar trek ik mij niks van aan. als ik mij zie zitten op foto vind ik dat het nog mee valt zelfs hoegroot ik lijk ^^ dusja ^^

mensen die te zwaar zijn moeten gewoon een goed paardje zoeken die een beetje kloek is

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:50

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:51

Het is beide niet goed

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:04

Ik denk ook dat het ligt aan de bouw van je paard/pony.
Het oude model haflinger kan veel meer hebben qua gewicht dan een welsh. maar ik denk dat je beter te lang of zwaar kan zijn dan te klein en te licht. Als je soms van die kleine kindjes ziet waarvan de voetjes bijna niet onder het zadel vandaan komen is dat toch ook geen rijden. Die worden zo uit gelanceerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:48

Da's in ieder geval niet slecht voor het paard, te groot of te zwaar wel.
Kan je beter te klein of te licht zijn imo Lachen

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:29

Yamcha schreef:
Da's in ieder geval niet slecht voor het paard, te groot of te zwaar wel.
Kan je beter te klein of te licht zijn imo Lachen

maar hoezo is te groot dan slecht?
en dan heb ik het niet over dat je mee kunt lopen met je paard, maar dat je met je voet net onder het paard uit komt, wat volgens veel mensen al te groot is..?
want waarom zou een grotere ruiter het paard eerder uit balans brengen dan een kleine ruiter die slechter kan rijden?
als je gewoon een goede zit hebt en goed evenwicht, wat is dan het probleem?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:38

Ik ben ook lang op mijn pony, maar ik heb dan ook in verhouding erg lange benen. Kwa benen ben ik dus te lang maar kwa bovenlichaam past het nog prima.

Ik vind het vooral belangrijk dat je je pony/paard niet in de weg zit. Als je gewoon een stabiele beenlegging hebt en je zit recht en stabiel in je zadel vind ik het beter dan wanneer je elke keer op het zadel bonkt en met je benen zwabbert.

Zoals ik hierboven al lees, ik zie liever een groter iemand dat zijn paard niet hindert dan een kleiner iemand die wél hindert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:57

33Bonita33 schreef:
en dan heb ik het niet over dat je mee kunt lopen met je paard, maar dat je met je voet net onder het paard uit komt, wat volgens veel mensen al te groot is..?
want waarom zou een grotere ruiter het paard eerder uit balans brengen dan een kleine ruiter die slechter kan rijden?

Heb je weleens een ladder verticaal geprobeerd te dragen? (rechtop)
Kost een hele hoop meer kracht als horizontaal.
Dat is de reden.

En wat jij noemt over het evenwicht: veel ruiters dénken dat ze in evenwicht zitten en een goede balans hebben, maar ze vergeten dat het paard onwijs veel compenseert, en hoe langer de ruiter is, hoe belastender voor het paard.
Snappez-vous? Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:10

Yamcha schreef:
33Bonita33 schreef:

Heb je weleens een ladder verticaal geprobeerd te dragen? (rechtop)
Kost een hele hoop meer kracht als horizontaal.
Dat is de reden.

En wat jij noemt over het evenwicht: veel ruiters dénken dat ze in evenwicht zitten en een goede balans hebben, maar ze vergeten dat het paard onwijs veel compenseert, en hoe langer de ruiter is, hoe belastender voor het paard.
Snappez-vous? Knipoog

een ladder is wel een heel groot verschil tussen een mens en een paard, mens komt nooit zo ver boven het paard uit als de ladder maar snap je voorbeeld wel Knipoog
ik zou dan eerder een voorbeeld nemen als, dat wij ook op 4 benen gaan staan dus op onze handen en knieen, wij wegen nouja ik weeg 57 kilo laten we daar even 60 kilo van maken 20% van 60 kilo is 12 als ik het goed heb? stel ik neem een lat van 12 kilo op m'n rug van ongv 1 meter en ga daar mee rond lopen. of ik neem een lat van 20 kilo en van een halve meter en ga daar mee rond lopen ( kruipen) dan weet ik toch wel heel erg zeker dat ik liever die lange lat van 12 kilo op m'n rug wil dan die van 20 kilo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:34

Maar dat is appels met peren vergelijken.
Je kunt het wel vergelijken als je 2 latten hebt van verschillende lengte, met een gelijk gewicht.
En dan denk ik dat je voor de kortste kiest.

Super_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:38

Ik ben 16 jaar en rij met een b-pony, ok ik ben er groot op maar niet te groot. Dat merk ik zelf ook wel, ben er vandaag nog van verschoten : mijn pony is 1.27 meter en heeft vandaag met mij erop 1.10m gesprongen dus...