Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Perrokai schreef:SimOne, wat een ongelofelijk leuke en mooie ijslander heb je. Maar als jij 70 kilo weegt dan hoef ik niet eens zo heel veel af te vallen, en ik ben maar 1.65 dus dan zal niemand daar over vallen denk ik.
Trouwens, wat ik vergat, toen ik mijn "fjord" kocht zeiden ze dat het een kruising fjord x ijslander was. Maar ik zag dat er niet in dus ik noem hem fjord omdat hij het meest lijkt op een donkere fjord.
Perrokai schreef:Of gaan mennen dat dacht ik toen, als ik echt te zwaar word, groeien doe ik nml. niet meer tenzij het in de breedte is, dan ga ik toch mennen ? Nou viel het mee, van paardrijden of er achter aan rennen en uitmesten en noem maar op val je dus af als je dat voorheen niet deed.......dus we redden het voorlopig nog. En als de belg groot is, die kan ook wel wat hebben, grote mensen en zware mensen. Nu belde er ooit 1 of later haar man van 170 kilo er op zou kunnen rijden. Nou sorry hoor dat doe je toch niet, die man kan toch amper lopen laat staan op een paard klimmen......ik zei dus nee.
Dan dus liever iemand van 2.50 er op bwvs.

winnitou schreef:33Bonita33 schreef:snap niet hoe jou been tege het paard zijn been aan kan komen tenzij of je echt te groot was of dat je je benen niet stil houd in galop..
Zoals ik al schreef, lange benen (o.a.lengte onderbeen 57 cm/ totaal lengte 183 waarvan in verhouding benen erg lang zijn). Na dat ik op een grotere paard zat nergens last meer van.
33Bonita33 schreef:snap niet hoe jou been tege het paard zijn been aan kan komen tenzij of je echt te groot was of dat je je benen niet stil houd in galop..
beantsje schreef:De tabel die eerder genoemd is, vind ik nogal onzinnig.
Een ijslander van 1.35 (vroeger echt standaard maat) zou maar 70 kg mogen dragen. Trek daar eens zadel laarzen en kleding af, dan houd je iets van 60 kg over. Dan zouden er helemaal geen volwassen mannen en maar weinig volwassen vrouwen op kunnen rijden. De praktijk bewijst het tegendeel!
Nog zo'n vergelijking: een grote warmbloed zou niet meer dan 80 kg mogen dragen. Dat betekent ongeveer dat de ruiter schoon aan de haak niet meer dan zo'n 70 kg mag wegen. Er is bijna geen volwassen man die hier onder blijft. Dus heren...niet meer rijden!
maar goed, even weer on topic.
Wat een onzinnigge vraag. want wat vergelijken we nu?
kilo's en centimeters? wat moeten we dan vergelijken, elke kilo met een centimeter? Of elke kilo teveel met 5 cm te lang?
Daar kan je dus nooit antwoord op geven.
33Bonita33 schreef:Het lijkt er steeds meer op dat mensen te groot voor je paard/pony belangrijker vinden dan te zwaar?
Ik vind dit maar raar..
Nou zou ik graag jullie mening willen horen..
Wat kan nou meer kwaad een pony van? ik noem maar iets 1.45 die wordt bereden door een mollig maar klein iemand van ongv 80 kilo dus iemand die nog niet met zijn/haar voeten onder de buik uit komt maar wel zwaar is.
Of een pony van? 1.45 die wordt bereden door een tenger iemand die 60 kilo weegt maar wel met haar benen onder de buik uit komt.
want vaak hoor je mensen zeggen, ja je bent te groot voor je pony maar dan denk ik zolang ze er toch geen last van heeft dan kan het toch wel? het ziet er dan misschien niet mooi uit maar het gaat toch om het paardenwelzijn en niet om het plaatje ?
ik zou graag jullie mening horen..
Gr. Denise
Yamcha schreef:Da's in ieder geval niet slecht voor het paard, te groot of te zwaar wel.
Kan je beter te klein of te licht zijn imo
33Bonita33 schreef:maar hoezo is te groot dan slecht?
en dan heb ik het niet over dat je mee kunt lopen met je paard, maar dat je met je voet net onder het paard uit komt, wat volgens veel mensen al te groot is..?
want waarom zou een grotere ruiter het paard eerder uit balans brengen dan een kleine ruiter die slechter kan rijden?
als je gewoon een goede zit hebt en goed evenwicht, wat is dan het probleem?
Yamcha schreef:33Bonita33 schreef:maar hoezo is te groot dan slecht?
en dan heb ik het niet over dat je mee kunt lopen met je paard, maar dat je met je voet net onder het paard uit komt, wat volgens veel mensen al te groot is..?
want waarom zou een grotere ruiter het paard eerder uit balans brengen dan een kleine ruiter die slechter kan rijden?
als je gewoon een goede zit hebt en goed evenwicht, wat is dan het probleem?
Heb je weleens een ladder verticaal geprobeerd te dragen? (rechtop)
Kost een hele hoop meer kracht als horizontaal.
Dat is de reden.
En wat jij noemt over het evenwicht: veel ruiters dénken dat ze in evenwicht zitten en een goede balans hebben, maar ze vergeten dat het paard onwijs veel compenseert, en hoe langer de ruiter is, hoe belastender voor het paard.
Snappez-vous?