Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:00

Ach.. wat een humor toch eigenlijk...
Ben in het bezit van een redelijk opgeleid paard
(zelf gedaan... en redelijk gelukt vind ik zelf Haha! ..)
maar tja, meetellen, doen we niet!!!
En meetellen gaan we niet!!!

Zit iedereen hier over een schoolmeester
paard te babbellen..
De meeste mensen kunnen van mijn paard
best nog wat leren!
(vooral dat je een paard niet aan de teugel
trekt Knipoog , want dat pikt ze niet! gooit ze des
te meer haar neus en speknek in de strijdt! Tong uitsteken )

Nou komt het leukste! En er wil ook niemand
(van de volwassenen dan..) op rijden, want
het is geen groot zwart mega van de grond
komend met voeten langs het oor zwaaiend
paard....

Het is een braaf klein bol simpel (jedoch correct) gaand
beige diertje met een zwarte streep erover heen...

Ben je fatsoenlijk opgeleid tel je nog niet mee..
Uiterlijk vertoon is alles! Men kiest liever
iets moois en flitsents, ongeacht of het uberhaupt
stuur en rembaar is.. Nog even buiten beschouwing
gelaten of het niet levensgevaarlijk is...

Zijn zelfs ouders bij ons op de manege geweest die
weigerden hun kind op 1 van de 2 fjorden die daar
gestald (stonden/staan) te laten rijden..
Hebben daar tot aan het bestuur aan toe stampij
over staan maken!!!
Klein detail is dus dat die ene die er stond toen al
Z2 met winst was.. en de mijne toen nog M...
pfffttttt, ouders...

(paardjes liepen in de les, vanwege verplichting op
onze vereniging! mijne is sinds 1/2 wege vorig jaar
de lessen uit... althans.. loopt nog heel af en toe mee..)

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:06

Ik vind altijd het ergste dat er kinderen en volwassenen zijn die altijd boven in meerijdenrijden met een hoger opgeleide pony of paard maar die pony\paard gewoon te duur is voor iemand die meer talent heeft maar het gewoon niet kunnen betalen. Zo krijg je dat er volwassenen of kinderen met een super goed paard of pony altijd winnen maar niet zoveel talent hebben als diegene die het met een iets simpeler paard moeten doen.
Dat vind ik eigenlijk wel jammer.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:15

heb het topic niet doorgelezen, maar vraag me wel af.

Als die kids het dan allemaal zelf zo goed doen dat rijden en ze als voorbeeld in de Z rijden omdat ze zelf zo goed kunnen rijden.

Waarom hebben ze dan een hoger opgeleid paard gekregen en geen groener paard? (scheelt toch aardig in de centjes).

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:26

Omdat die ouders meestal niet op de centjes hoeven letten.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:34

mijn eerste paard wat we nu hebben gekocht had m1 gelopen..
maar dat is ook nog niet zo makkelijk.
de knopjes zijn bij hem vrij lastig te ontdekken dat word stukje voor stukje beter en ik vind dat ik daar weer heel veel van leer.
of hebben jullie het nou echt over de Z2 paarden enz die de wissels om de 2 ook al kennen?

_tulpje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:44

Ik heb eerst een pony gehad, ik kreeg hem als recreatie pony toen hij tien was, na een half jaar zagen we toch wel wat in hem en ben ik wedstrijden gaan rijden,, in 3,5 jaar heb ik hem zelf naar het M1 gereden.. eigenlijk vrij weinig gewonnen maar daar ging het ook helemaal niet om.. het was gewoon voor de ervaring! ik moest wel altijd tegen een meisje dat inderdaad met 4 pony's kwam maar als ik dan zag hoe die werd gepushed door haar ouders en hoe zwaar ze het had om die pony te controleren bij het inrijden!! dan was ik altijd blij dat ik mijn makkelijke pony had! nu heb ik wel een eigen paard van 3 jaar,, sinds augustus en ben in januarie gestard in de B, ik merk dat ik nu veel meer ervaring heb dankzij die pony.. en mijn paard heeft wel veel meer talent dan hem.. maar om nu even te zeggen waar ik het over wilde hebben.. dat je van mijn pony op veel meer vlakken ervaring hebt,, met buitenritjes, met wedstrijden met aanleren van schouderbinnenwaarts en travers!! dus ik ben het er niet mee eens dat je per sé een Z pony moet hebben gehad om ervaren te worden op wedstrijdgebied! Pling Cool

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:47

een groen paard ben ik ook nog niet zo aan toe.
ik ben heel snel onzeker,en als ik dan een paard heb die alles op wedstrijd nog eng vind en wegspringt daar word ik absoluut niet blij van.
ik wil gewoon eerst met dit paardje lekker veel wedstrijdervaring op doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:29

Ik heb mijn paard zelf ingereden en ik wil ook graag wedstrijden met haar gaan rijden als ze ouder is. Als je dan hoog komt, voel je je dan toch veel trotser dan als je hoogopgeleid paard hebt en daarmee hoog komt..

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:46

Ik heb zoiets meegemaakt,
Heb op mijn 10 de verjaardag van mijn ouders een pony gekregen : Kantjes Pretty Lady.
Me ouders hadden hem door mijn oude instructriese laten uitzoeken. Ze hadden er zelf namelijk geen verstand van.
Het is helaas misgelopen. Pretty liep bij zijn vorige eigenaressen z2 , ik kwam net van de manege af.
Pony ging zich enorm vervelen , iedere week er wel 2x afgevallen. Dus toen na 2 jaar moeten verkopen. Daarna heb ik een andere New Forest gehad kon nog weinig maar super braaf!
En daara gaat het super mee , heb hem al 2 jaar en begint al steeds serieser te worden!
Binnekort startkaart aanvragen. Haha!

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:57

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn haflingerpony, die hebben we ook moeten verkopen omdat ze zich verveelde, ze moest en zou werken, en dat konden wij gewoon nog niet.

_tulpje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:41

Dat is de grote valkuil voor veel onervaren paardenkopers! gewoon makkelijk beginnen met een super brave pony/paard,, daar krijg je gewoon ontzettend veel zelfvertrouwen van en je doet veel ervaring op! k heb dit gelukkig zelf nooit mee hoeven maken maar ik ben ook in een 'paardenfamillie' opgegroeid! Cool

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:17

Als eerste pony een leerpony vind ik ook geen goed idee, hier heb ik ook problemen mee gehad. Uiteindelijk kreeg ik een dartmoor pony die nog helemaal niets kon, samen met mijn instructrice heb ik haar alles geleerd, ze kon zelfs vliegende wissels! Ik werd steeds serieuzer qua wedstrijd rijden en mijn ouders wilde me de kans geven om een Z2 pony te gaan rijden. Ik ben ook met die pony altijd serieus wedstrijden blijven rijden en ook in tegenslagen heb ik door gezet. Nu heb ik van mijn ouders de kans gekregen om te genieten van een Internationaal Lichte tour paard!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:26

Ik ken het maar al te goed..

Ik heb 2 tuigpaarden geërft ruim 2 jaar geleden, deze heb ik beide zelf ingereden. (Terwijl ik zelf alleen maar 10 jaar manege-ervaring had).
Een paar maanden geleden heb ik mee gedaan met m'n ene tuiger aan zo'n selectiedag van Laurens van Lieren, gewoon om te zien hoe ze het zou doen daar tussen andere paarden en in een vreemde omgeving.
Iedereen stond me minachtend aan te kijken, dat ik met een 'lompe tuiger' kwam aanzetten. Ik heb wel geteld ander 1 paard gezien dat geen dure dressuurknol met dunne lange benen was.
Maar ondanks dat was ik toch erg blij en trots op m'n paard, want ze heeft het super gedaan. En tuurlijk wonnen we niet, vind je het gek als je B niveau gaat rijden en daar alleen maar Z paarden rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:10

Thagirl..

Ach joh, ik heb met mijn bolle pluis Haha! ook meegedaan bij L van L..
Misschien dat meneer L van L het niets vond, en ik inderdaad de
nodige verbaasde en uitgestreken gezichten tegenkwam...
Maar in de kantine vonden ze bolle pluis enig!!! (bolle liep niet
eens in het B tegen Z knollies, maar in het Z tegen Z knollies,
met d'r korte pootjes en d'r korte speknekkie en bolle lijfje!!!)

Als ik je tuiger had zien lopen, had ik hem waarschijnlijk leuk gevonden!!! Cool
(ik ben uiteraard afwijkend publiek, gezien mijn eigen keus van paard Vork )

Er zullen vast ook mensen zijn geweest in de kantine,
die jouw "lompe" Knipoog tuiger leuk vonden!
Ik heb op mijn L van L dag ook een leuke tinker gezien, en een te vette haf,
en een soort van shire achtig x iets paard.. Is toch leuk die variatie Knipoog ???
anders wordt het zo saai

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:21

Mijn dochter kreeg van ons op haar 7e een B pony van 17 jaar, met veel spring ervaring. Wij dachten we kopen een lekker ouder rustig diertje voor haar. ( dus niet) Haha!

toen ze 9 was werd ze wat groot en kochten we, in april 2007, een pony die ooit z gelopen had voor haar, maar...........wat gebeurde er, de pony had de ene blessure na de andere en nog erger het klikt niet tussen die twee, echt helemaal niet...........dit voorjaar gaan we deze pony verkopen.

eind oktober 2007, kochten we een 3 jarige pony voor haar en het klikt toch goed en ze passen super bij elkaar, en met deze pony gaat ze ver komen denken wij!

Maar dan is er wel 1 ding wat vermeld moet worden, dit meisje van nu 10 jaar, heeft 3 a 4 privelessen per week,van een Deurne instructrice en daarbij nog 2 groepslessen en verder heeft ze zeker 4 uur per week les van mij, op beide pony's. Het kind is jong maar wil ontzettend graag verder komen. En wij haar ouders hebben daar idd. heeeel erg veel voor over, plus het feit dat we het kúnnen betalen. In die zin hebben jullie allemaal gelijk, het is makkelijker als je geld hebt. Maar je zult het altijd zelf moeten doen!!!

Nog iets, ze moet zelf uitmesten en iedere dag om 17.00 u 4 pony's/paarden voeren!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:34

Fidele

Mag van mij best allemaal hoor!!
Ik wou dat mijn paps en mams vroeger het geld hadden gehad..
Helaas.. ben pas gaan rijden toen ik geld verdiende!!

Mocht ik kinderen hebben, en die willen rijden..
Dan ga ik uiteraard ook proberen het beste voor ze te doen..
Maar voorop gaat dan veilig.. de rest ach.... niet zo
belangrijk!!! (wel meegenomen als er nog extra's opzitten!!)

Gezien de leeftijd van mijn paard..ben ik nog steeds bang..
dat mijn eventuele kids daarop moeten gaan leren rijden....
(ach, ze hadden het slechter kunnen treffen!!!)
Mams koopt dan denk ik voor haarzelf een leuke erbij... hi hi...
(die ze uiteraard ook dan weer mogen gaan rijden... )

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:25

Ik kan wel begrijpen dat ouders voor hun kind een Z pony kopen om op te leren. Is in principe ook alleen maar goed voor hun houding/ zit en het leren van de juiste hulpen.
Ik vindt het veel schadelijker als iemand een jong dier koopt en niet weet waar hij mee bezig is! Heb zo al verschillende dieren behoorlijk verpest zien worden...

Zelf rij ik het liefst op jonge onervaren beestjes. Vindt het heerlijk om samen met mijn paard te leren, misschien gaat het minder snel, maar ik ben zelf ook niet zon hele fanatieke wedstrijdruiter. Als ik maar lol heb met mijn paard.

Echter, niet iedereen kan en wil met jonge dieren werken! Het is nog altijd een keuze die je zelf maakt. Ik heb respect voor iedereen die gewoon leuk rijdt en plezier heeft met zijn paard, ongeacht het niveau.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:28

westerdijk schreef:
Ik vind altijd het ergste dat er kinderen en volwassenen zijn die altijd boven in meerijdenrijden met een hoger opgeleide pony of paard maar die pony\paard gewoon te duur is voor iemand die meer talent heeft maar het gewoon niet kunnen betalen. Zo krijg je dat er volwassenen of kinderen met een super goed paard of pony altijd winnen maar niet zoveel talent hebben als diegene die het met een iets simpeler paard moeten doen.
Dat vind ik eigenlijk wel jammer.

Maar hoe bepaal je dan wie er veel talent heeft? Het klinkt allemaal weer zo makkelijk en zo zeurderig.
Het is nu eenmaal zo dat een getalenteerd paard meer kans heeft een goede proef te lopen, mits correct gereden. En daar is natuurlijk wel wat talent voor nodig.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:26

ik heb nooit (hoog)opgeleide paarden gekregen, altijd zadelmak en soms al wat aangereden. Heb altijd alles zelf moeten doen en dan soms zie ik mensen komen met een paard dat bv m of z heeft gelopen lekker in de B beginnen en dan denk ik hmmz voor mij zou het ook wel eens handig zijn een paard en de knopjes erop, maar daarbij zie ik ook veel klare paarden waarbij het misgaat in het parcours.
Als ik nu terug kijk heb ik het zelf niet slecht gedaan ik weet dat er in het rijden niks mis is gegaan met de paarden , ze zijn netjes en consequent beleerd. en nu 2 weekenden terug werd in L spr kampioen met mijn merrie die 6 wordt, zelf verder opgeleid. en hoeveel winnen niet met een paard dat al de hele route heeft gehad....
dus ja voor me zelf heb ik er geen problemen mee, draai vaak genoeg vooraan mee. ik heb veel geleerd in het opleiden van paarden dus tja....

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:22

Sjolvir schreef:
Fidele

Mag van mij best allemaal hoor!!
Ik wou dat mijn paps en mams vroeger het geld hadden gehad..
Helaas.. ben pas gaan rijden toen ik geld verdiend

Ik zelf ook hoor Knipoog , niet helemaal waar maar ik kocht mijn eerste paard toen ik zelf geld verdiende!! We kochten dit huis 11 jaar geleden omdat we de paarden bij huis wilden, er zaten 9 boxen bij. Dan is het toch een stuk makkelijker om een pony meer of minder te kopen.

Maar idd. voor mijn dochter is alles heeeeeel gewoon! En daar heb ik zelf aan meegeholpen! Bloos

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:20

Als je je paard vanaf stap 1 hebt gereden en veel met hem bereikt kun je er zeker trots op zijn want dat heb jij hem allemaal geleerd. Als je een paard krijgt wat dat niveau al heeft gelopen is leuk maar toch anders...

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:50

Daar heb je wel gelijk in. Maar toch is het wel altijd goed om een 'leermeester' te hebben. Bij een paard dat al Z heeft gelopen moet je het ook allemaal nog zelf eruit rijden!

Af en toe wou ik ook wel dat ik dat eerst had gehad, dan had ik het nu misschien ietsjes makkelijker gehad. Maar ik vindt dit veel leuker Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:00

Sjolvir schreef:
Thagirl..

Ach joh, ik heb met mijn bolle pluis Haha! ook meegedaan bij L van L..
Misschien dat meneer L van L het niets vond, en ik inderdaad de
nodige verbaasde en uitgestreken gezichten tegenkwam...
Maar in de kantine vonden ze bolle pluis enig!!! (bolle liep niet
eens in het B tegen Z knollies, maar in het Z tegen Z knollies,
met d'r korte pootjes en d'r korte speknekkie en bolle lijfje!!!)

Als ik je tuiger had zien lopen, had ik hem waarschijnlijk leuk gevonden!!! Cool
(ik ben uiteraard afwijkend publiek, gezien mijn eigen keus van paard Vork )

Er zullen vast ook mensen zijn geweest in de kantine,
die jouw "lompe" Knipoog tuiger leuk vonden!
Ik heb op mijn L van L dag ook een leuke tinker gezien, en een te vette haf,
en een soort van shire achtig x iets paard.. Is toch leuk die variatie Knipoog ???
anders wordt het zo saai

hahaha Het maakt me ook absoluut niet uit wat andere er van vinden hoor. Overigens van Laurens niet eens negatief (wat me ook absoluut niet uit had gemaakt als hij dat wel was). Het was voor mij een prima kans om zonder startkaart eens met de trailer in een vreemde binnenbak te rijden. Haha!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:07

Een hoog opgeleid paard is ook begonnen als B paard....

_tulpje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:33

ja maar wel onder een goed getrainde en ervaren ruiter!!!