Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luca_

Re: Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:51

En schrik reactie mag je echt niet afstraffen vind ik, paarden zijn vluchtdieren en als ze een bepaald iets niet vertrouwen schrikken ze ervan.
een kleine schrik reactie zou ik dan ook gewoon negeren en lekker doorrijden.
Echter in geval van een grote schrikreactie of echt angst, geruststellen d.m.v. stem en idd belonen als mn paard er uiteindelijk langs gaat.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:53

Als mijn pony schrikt, dan straf ik dat zeker niet af. Ik rijd hem dan gewoon door naar voren en probeer de ontspanning en nagevelijkheid weer op te zoeken.
Straffen heeft geen enkele zin, dan maak je het alleen maar erger. Geruststellen is het beste.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:56

Als hij echt schrikt dan negeer ik hem gewoon en eventueel stel ik hem gerust. Maar straffen zou ik nooit doen!

Als hij 'nep' schrikt bijv als je al 10 rondjes door de bak rijdt en de 11e keer schrikt hij van een kratje dat er staat dan negeer ik het, dat is het beste. Soms zeg ik ook weleens van stel je niet zo aan mar dat was het dan ook.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:01

Als ze schrikt, zal ik eerst zelf laten zien dat het niet eng is. Als ze stil blijft staan, al doet ze maar alsof ze ergens van geschrokken is, zal ik haar nooit straffen. Paarden zien en horen dingen heel anders, en met het zicht dat ze hebben, en het scherpe gehoor kan ik niet 100% zeker weten of ze zich aanstelt. Zelfs als het iets is waar ze al 1000 keer langs is geweest, en ineens vindt ze het eng. Misschien is het aanstellen, maar tenzij ik het 100% zeker weet, zal ik haar nooit op haar plaats zetten.

Niet straffen wil ook niet zeggen 'er maar wat mee aantuttelen', ik probeer aan te geven dat het niet eng is, maar dat ze zich ook niet aan moet stellen. Ze krijgt elke keer een uitgebreide beloning als ze dichterbij komt, ze mag een paar passen weg springen, maar ik zal zelf niet van mijn plaats wijken, en ik haal haar weer terug.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:05

Ligt eraan, als hij echt schrikt van iets plotselings dan kalmeer ik hem, maar als hij al 300000 keer langs het zelfde paaltje heeft gelopen en hij heeft niet zo'n zin meer en gaat dan schrikken voor de grap, ja dan krijgt hij van mij wel een tik.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:37

Zelfde mening als Tatort Lachen

Verschilt per iets waar m'n paard van schrikt.
soms vind ze iets echt eng, de andere keer doet ze het omdat ze geen zin meer heeft om te werken bijvoorbeeld.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:45

Als hij ergens van schrikt laat ik ze wel even kijken maar daarna toch ook gewoon doorlopen, dat 'ding' eet je heus niet op Knipoog

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:48

Ik drijf hem altijd door zeg ik stel je niet aan soms loop ik er naar toe dan kan hij even kijken. en als het echt om iets grappigs is dat hij schrikt zeg ik altijd heel hard boeh Tong uitsteken dan schriktie helemaal haha en dan is het afgelopen met aanstellerij Duivel

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:49

Als mijn paard schrikt kan dat gebeuren en rijd ik gewoon door.
Als ze het de keer erna nog eng vind dan laat ik haar even kijken en rijd dan weer verder.
Daarna moet ze toch wel weten dat er niets aan de hand is en verhef mijn stem was.
Afstraffen absoluut niet!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:54

ik heb het volgende geleerd: schrikken zit in de natuur van je paard, je kan m niet straffen voor het schrikken. Je kan hem wél straffen voor dat hij niet naar je hulp luistert (want als hij weg springt, luistert hij niet meer naar de hulp: 'netjes vooruit blijven lopen', die je gaf).

Hoe en wanneer je dat doet, dat is een andere discussie.

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:47

ik denk dat het heel erg per paard kan afhangen.
het ene paard zal ook sneller schrikken dan de andere.
mijn verzorgijslander bv is door de gband genomen helemaal niet schrikkerig en als ze dan schrikt. ("schrikt") is dat soms ook om uit te proberen.
haar eigenaresse wordt dan nl boos, terwijl ik dan wat onzekerder ben en het negeer. maar het boos worden werkt wel beter!

je moet t echt per paard bekijken denk ik

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:41

Ik stel ze eerst gerust en dan ga ik verder.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:50

Nadya schreef:
Nicolletje, helemaal met je eens. Ja
Die aanpak werkt dus heel duidelijk niet.

wou nog ff zegen dat de aanpak nu echt wel aan het werken is.
wie zecht dat een paard zich niet aansteld en denk dat afstapen DE oplossing is als drijven en rustigblijven geen efect heeft moet eens een maandje op gusta gaan rijden Lachen.
ik kan je zweren dat ze aan het einde van de maand geen stap meer verzet het erf af met jou op de rug! Tong uitsteken

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:54

Als het wappert of om een andere reden eng is, zorg ik voor veel ontspanning in mn benen en doe ik net of er niks aan de hand is en het gek is dat ze van de hoefslag afgaat, is ze aan het klieren gewoon een tik erbij (vindt ze vreselijk!) of even ergens anders op focussen (werkt beter!)

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:08

nee, gewoon rustig blijven. als ik ergens van zou schrikken en nog eens op mijn kop zou krijgen daarna zou ik er helemaal bang van worden