Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Re: Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:40

van mij hoeft het niet, ik rij regelmatig ontspannen aan een wat langer teugeltje als ik zelf niet zo'n zin heb om me in te spannen Clown maar als ik intensief ga trainen dan werk ik wel naar de nagefelijkheid toe en een actieve achterhand, maar ik heb nooit het doel om aan de teugel te rijden...momenteel is mijn doel zorgen dat mijn eigen houding goed is, daar valt nu namelijk nog van alles te verbeteren Knipoog

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:04

nee, is geen must hier Lachen

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:49

Eerst lette ik er gewoon niet op,
maar de laatste tijd probeer ik mijn paard wel iets meer aan de teugel te laten lopen. Ja

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:02

Nee.
Harry en ik chillen lekker buiten. Alleen als we op gras rijden. Haha!
Ja, als ik train in de bak, dan wel maar dat heb ik al een half jaar niet gedaan.
Geniet liever lekker buiten op het strand iedere dag dan dat geneuzel in een zandbak.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:01

Ja, zowel in het bos als tijdens de training. Alleen tijdens de training vraag ik iets meer en in het bos mag ze ook af en toe lekker rondgapen.
Dit doe ik omdat ze dan beter te controleren is en lekker door d'r lijf loopt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:19

Mijn verzorgpony rijd ik alleen buiten en dan hoeft ze niet aan de teugel te lopen. Ik rijd haar meestal aan een lang teugeltje dus kan ze zelf kiezen hoe ze haar hoofd het liefst houdt. Heel af en toe vraag ik haar wel eens even een stukje nageeflijk, maar dat is meer om even te laten merken dat ze wel een beetje actief moet blijven. (aan een lang teugeltje dut ze vaak in).

Andere paardjes die ik wél in de bak rijd, rijd ik wel altijd nageeflijk.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:13

Ik spreek ook liever over nageeflijk lopen. En ja, dat vind ik wel belangrijk Ja

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:24

Mijn verzorgpaard moet niet aan de teugel hangen en netjes lopen. Dan is het al goed Lachen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:38

Yep; ze moet die kont soms wel gebruiken hoor; toch wel belangrijk om die balans te bewaren...

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:25

Ulaan schreef:
Ik spreek ook liever over nageeflijk lopen.

Same here.

Met dressuur wel, maar in het bos en met springen niet Lachen.
Ja soms in het bos wel, als we daar dressuur gaan rijden als de bak bevroren is Knipoog

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:28

Ik wil mijn paard wel graag ontspannen aan het bit hebben ja maar ik ga zéker geen hulpteugels gebruiken of hard worden met mijn handen en/of zagen. Dan laat ik ze liever los. Ik mag overigens niet klagen want mijn merrie geeft heel makkelijk na en houdt niet van harde handen. Als ik buitenrij dan rij ik bij voorkeur met lange teugel.

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:21

Mijn rijpaarden lopen allemaal aan teugel;)
De ene makkelijker dan de andere.. maar ze zijn van natuure wel makkelijk daar in;)
Af en toe even bijzet er aan met longeren dat ze even weer goed door komen..
Knipoog

applepancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:26

ik ben er niet echt mee bezig, af en toe loopt mijn vzpony kleine stukjes aan de teugel terwijs ik het helemaal niet vraag ofzo, maar ik neem aan dat dit alleen maar een goed teken is

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:39

Mijn Igor en Otje lopen beiden wel aan de teugel. Ik vind het ook een ideale manier om de paard zijn hals te laten strekken. Met buitenrijden doe ik het niet altijd zal ik je zeggen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:52

ik wens wel graag dat de mijne aan de teugel loopt als ik ga rijden. dat het niet altijd lukt is een 2de Clown ( vooral buitenrijden of tijdens het springen kijkt ze graag sterretjes)
dressuurmatig moet ze het van mij wel, doet ze het niet, dan doe ik dus de rest van de tijd oefeningen die mijn paard en mij helpen om te ontspannen en dus het aan de teugel idee te krijgen als ze eenmaal fijn loopt

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:02

Toen ik mijn paard kocht was het een echte sterrenkijker, doordat hij met blessures aan de slof was gereden. De eerste tijd heb ik hem voor dus los gelaten met rijden omdat ik eerst zijn vertrouwen weer op wilde bouwen. Inmiddels ben ik met instructie bezig om hem weer met meer aanleuning te rijden, ik heb wel meteen heel duidelijk gemaakt dat "in de krul" voor mij niet aan de orde is, maar dat ik graag vanuit ontspanning wil rijden met een paard wat zijn rug goed gebruikt. Dat gaat nu zo goed dat mijn paard nu lekker ontspant en vanzelf zijn hoofd laat zakken, en daar ben ik heel trots op, omdat dat voor hem absoluut een teken van vertrouwen is na wat hij heeft meegemaakt.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:08

Nee, dat hoeven ze van mij niet nee
Toen ik Jorlando nog reed reed ik d'r nooit aan de teugel, omdat ze 't heel moeilijk vond, ze liep lekker ontspannen zo, en dat vond ik goed genoeg Lachen
Charlie vind 't niet zo moeilijk, maar die hoeft ook niet altijd aan de teugel te lopen, als ze lekker ontspannen loopt vind ik 't ook goed Lachen

Ils_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:53

In het bos niet in de bak wel.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:25

Ja, ik vind het erg belangrijk dat ze rustig in de aanleuning zijn en hun rug goed gebruiken. Ik trek ze dus niet in de krul omdat ze zo nodig met hun koppie naar beneden moeten lopen dan is het hele idee erachter weg, maar ik vind dat wel (samen met snelle reactie op mijn hulpen) het belangerijkste tijdens het trainen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:50

Bij mij moet het niet.
Als ik een kwartiertje aan het rijden ben, en niet eens intensief gaat haar hoofdje vanzelf naar beneden en loopt ze ontspannen, op wandeling ook. Vroeger deed ik dat wel zo 'spelen' met de teugels omdat dat zo gezegd werd op de manege (reed toen op manegepaarden); Nu heb ik met eigen paard en sjor niet in haar mond. Hou gewoon contact en alles komt vanzelf.
Groetjes
Plotie

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:56

Lucky is jong (4) en is nu ong 4 maanden onder het zadel. Het is voor hem noodzakelijk om (snel) spieren op te bouwen i.v.m. met het op slot slaan van zijn achterbeen (advies van: utrecht, fysio, ostheopaat,eigen dierenarts, instructrice + eigenaar van de manege). En die spieren krijgt hij alleen als hij over de rug, op de achterhand en (dus) nagefelijk loopt.
Wat de eigenaar van hcm laats tegen mij zei (en wat ik eigenlijk wel heel goed én kort samengevat vond). "Je kunt hem beter 15 minuten met zijn koppie naar beneden laten lopen dan een uur als een giraf."

Als we naar buiten gaan o.i.d. dan hoeft hij van mij imo niet nagefelijk te lopen, maar gewoon ontspannen.

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:42

ja, hij moet ontspannen in zijn lijf en over zijn rug. Momenteel rij ik hem zo dat hij z'n hals kan strekken, maar het uiteindelijke doel is dat hij nagevelijk en goed ontspannen gaat lopen. Belangrijker vind ik wel dat hij goed aan de hulpen is en ontspannen, die krul is geen pre.

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:28

nee, mijn paardjes hoeven niet aan de teugel te lopen, alleen als ze daar zelf zin in hebben. Knipoog
Ik vind het belangrijker dat het paardje lekker zelf loopt dan dat ik het hem vraag ofzo.
Maar als ik nou echt bezig ga met dressuur dan vraag ik wel. Maar dressuur is mijn ding niet echt Knipoog ik spring liever, of ga nog veel liever naar buiten. Komt het paard lekker in z'n natuurlijke omgeving Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:48

Nee voor mij hoeft dat ook niet
hij moet gewoon ontspannen zijn Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:22

Ja, hoe wil je anders een goede wending of overgang rijden?