wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:33

Omdat heel veel mensen vooroordelen hebben over fjorden haflingers en friezen hebben. Ze (veel juryleden) vinden ze te lopm en niet mooi en vinden dat ze het uberhaubt niet kunnen (eigen ervaring) en vinden dat een kwpn-er het wel kan. Ookal loopt hij verschrikkelijk op de voorhand en niet aan de teugel. Maar het hele iedee dat kwpn-ers sport paarden zijn is zo groot dan sommigen jury's oogkleppen op hebben en de proef dus niet goed beoordelen en dus niet de verdiende hoeveelheid punten vegen aan de combinatie. Zo kan dat ook met de kwpn-er die een 'sportpaard' is en dus voor geen meter loopt en dus ook niet het verdiende aantal punten (als in teveel) krijgt met het iedee "die komt er wel"

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:40

Het meisje die voor mij, mijn verzorgfjord verzorgde had eens een wedstrijd. Toen ging het niet zo goed,
en was er een vrouw en die had gezegd tegen iemand anders (eigenaar van mijn verzorgfjord stonden er naast)
'Ja wie doet er dan ook mee met zo'n vies varken'.
Echt, voor zulk soort mensen heb ik echt geen respect.

maar even dan op t topic in.
Ik vind dat de mensen niet naar het ras moeten kijken maar naar het paard.
Moet je eens zien hoeveel prachtige fjorden hier op bokt zijn,
zoals Banshee, Taco en Perla etc.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:11

Riss schreef:
'Ja wie doet er dan ook mee met zo'n vies varken'.
Echt, voor zulk soort mensen heb ik echt geen respect.
.

Ik ook niet, walgelijk, en dat noemt zich jury???

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:30

Ik vind het zeker kunnen, 't is tenslotte ook een pony Vork
Ook op bokt zie ik het vaak, vind het er niet anders uit zien ofzo Lachen

MyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:34

Ik vind het juist helemaal top als de wat "zwaardere" paarden mee doen in de sport! Ik vind het juist schitterend om te zien wat die dieren produceren ondanks hun soms wat kortere benen en bollere buikjes. Het gaat om de proef of het parcours en niet om het paard niet waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:40

girlchat11 schreef:
Omdat heel veel mensen vooroordelen hebben over fjorden haflingers en friezen hebben. Ze (veel juryleden) vinden ze te lopm en niet mooi en vinden dat ze het uberhaubt niet kunnen (eigen ervaring) en vinden dat een kwpn-er het wel kan. Ookal loopt hij verschrikkelijk op de voorhand en niet aan de teugel. Maar het hele iedee dat kwpn-ers sport paarden zijn is zo groot dan sommigen jury's oogkleppen op hebben en de proef dus niet goed beoordelen en dus niet de verdiende hoeveelheid punten vegen aan de combinatie. Zo kan dat ook met de kwpn-er die een 'sportpaard' is en dus voor geen meter loopt en dus ook niet het verdiende aantal punten (als in teveel) krijgt met het iedee "die komt er wel"

Maar is dat soms ook niet een idee wat koudbloeden ruiters over zichzelf hebben?
Ik vind Fjorden ook niet echt mooi. Maar ik ken wel Fjorden die echt heel netjes kunnen lopen... maar Z is voor de meeste Fjorden toch niet haalbaar... terwijl bijna elke warmbloed dat wèl kan.

Maar op basis-niveau kan een Fjord imo prima presteren.
Maar wees eerlijk, een uitgestrekte draf komt er bij een luxe Haf mooier uit dan bij het oude type, en ook mooier als een Fjord. Dan is het imo toch terecht, dat die luxe Haf daar meer punten voor krijgt.

Ik bedoel, ik vind jouw Haf leuk om te zien, die kan volgens mij heerlijk sjouwen. Maar dat kan toch niet iedere Haf?

Merken jullie echt, dat jury's lager punten omdat je met een Fjord in de ring komt?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:00

Waarom niet? Als 'ie kan lopen gewoon de ring in gaan, loopt 'ie niet moet je er niet ingaan, maar dat geldt bij alle paarden rassen wel zo. Gaat het rijden voor geen ene meter waarom zou je dan de ring in gaan?
Een vriendin van mij heeft ook en fjord, is toch wel mooi M1 en is 4e geworden op het Zeeuws Kampioenschap springen, heeft toch al weer een verzameling wp in het springen!

Zelf start ik met een fries, ben in 11 maanden van de B naar het M1 gegaan. Ik heb ook altijd eerlijk mijn punten gekregen en er hard voor getraind.

Kan me er persoonlijk niet druk om maken wat voor ras er nog meer in de ring rijd, dat moet die persoon weten, heb nog wel belangrijkere dingen aan mijn hoofd dan me eigen druk te maken waarom iemand met een fjord/haflinger/tinker/e.d. zou starten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:08

Yamcha schreef:
girlchat11 schreef:

Maar is dat soms ook niet een idee wat koudbloeden ruiters over zichzelf hebben?
Ik vind Fjorden ook niet echt mooi. Maar ik ken wel Fjorden die echt heel netjes kunnen lopen... maar Z is voor de meeste Fjorden toch niet haalbaar... terwijl bijna elke warmbloed dat wèl kan.

Maar wees eerlijk, een uitgestrekte draf komt er bij een luxe Haf mooier uit dan bij het oude type, en ook mooier als een Fjord. Dan is het imo toch terecht, dat die luxe Haf daar meer punten voor krijgt.

Ik bedoel, ik vind jouw Haf leuk om te zien, die kan volgens mij heerlijk sjouwen. Maar dat kan toch niet iedere Haf?

Merken jullie echt, dat jury's lager punten omdat je met een Fjord in de ring komt?

Ja dat merk je echt! Toen Mara nog overgewicht had maar wel gewoon de proef netjes neer zette. Gewoon een goede stap draf en gallop. Toen kreeg ik bagger punten. nu is ze veel afgeslankt er licht nu een dressuur zadel op en ze loopt mooi aan de teugels en beentjes onder de massa krijg ik wel betere punten, maar nogsteed dat ik bij sommigen dingen denk van nou nou nou dat had eigenlijk veel hoger gemogen. (ik laat mijn proef altijd filmen.)

En het is niet zo dat ieder warmbloed de z haald. Mijn zus had een paard en dien kon geeneens een fatsoenlijke basis. Dus daar ben ik het niet mee eens dat ieder warbloed 'makkelijk' de z haald. Je ziet het allen meer omdat heel veel mensen het al nieteens proberen hog te komen met een koudbloed.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:54

Yamcha schreef:
girlchat11 schreef:

het gaat er niet om wie er hogere punten krijgt, het gaat erom of je vind of het mag ja of nee. De punten zijn een 2e Knipoog en daar heb je glijkk in vind ik, een warmbloed kan het makkelijker, en meestal met meer kracht ed. Dan moeten de punten daar ook naar zijn, maar dat vind ik bij elke oefening!
het is overegens niet zo dat alle fjorden en haflingers hetzelfde zijn dus ze kunnen niet allemaal even lekker of goed sjouwen, of dressuuren.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:00

nee maar dat zeg ik ook niet. een boeren haf of fjort zal het minder goed kunnen dat een luxe fjort of haf. Maar als je pony het kan word er vaak alsnog niet naar beoordeeld. en dat is jammer. Daarom vinden veel mensen fjorten in de sport vaak niet mooi.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:26

ja, en ik vind dus ook dat er gewoon beoordeeld moet worden naar watie presteerd, niet naar de naam (dus hoe het ras bekend staat) van het ras oid.

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:43

Ik vind het zeker wel kunnen, als de pony en de ruiter de oefeningen goed uitvoeren enzo dan kan dat toch gewoon?
Ik vind eigenlijk ook wel dat het er minder uitziet maar het kan wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:08

Moet kunnen, want rij zelf ook met me fjord wedstrijden. Maar dat was eigenlijk bij aanschaf helemaal niet de bedoeling. Ben mede door aanmoediging van stalgenoten wedstrijden ga rijden en niet geheel onverdienstelijk. Ben nu namelijk L2 met 9 winstpunten.

En met mijn laaste winstpunt ben ik 1e van de totaal 6 ruiters geworden. En behoorde ik ook nog eens tot een van de weinig die winstpunten gekregen had. En als je na afloop ook nog eens te horen krijgen dat de jury als super streng te boek staat. Ben je helemaal zo trots als een pauw.

En de wedstrijd daarvoor heb ik winst gereden bij een jury die helemaal niet zo van fjorden hou, maar als je gewoon een hele nette proef neerzet dan kunnen ze gewoon niet om je heen.

Moet ook zeggen souplesse kan getraind worden ongeacht het ras. Als je maar genoeg aandacht en tijd aan geef.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:09

Ik vind het super Ja . Als de ruiter en de Fjord goed samenwerken en de oefeningen goed uitvoeren, vind ik het er best mooi uitzien hoor.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:47

Natuurlijk kan dat:D
Alleen maar leuk als er verschillende rassen meedraaien in de sport.
Vaak vind ik Haflingers en Fjorden de oefeningen veel netter uitvoeren, en je ziet ze hard werken voor hun baas, terwijl de sportpaarden op hun dooie akkertje een beetje door de ring lopen, en de oefeningen maar net aan doen.
Toch hebben de sportpaarden dan hogere punten.

Dressuur is ook wel een beetje een jury sport.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:56

een beetje Vork

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:32

super om te zien!
Een vriendinnetjee van mij heeft altijd fjorden uitgebracht inb de sport en zij maakt op de een of andere manier ook altijd een mooie combi met een fjord...dat is ook wel belangrijk.

Taco hier op bokt is ook ubercool Knipoog

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:35

kimfinders schreef:
Ik vind het reuze knap dat een fjord mee loopt in de dressuur. Heb er zelf ook een en ik ben helemaal enthousiast als ik een ander zo mooi ook zie lopen. Kijk maar eens naar fjord Guusje,die loopt net zo goed mee in de top als elk ander paard

het is zeker knap dat zo'n fjord zo hoog loopt maar ik vind het niet te vergelijken met een goed dressuur paard.
en nee ik kraak geen fjorden af want somige kunnen zeker leuk meekomen in de sport.
en buiten dat rijd ik zelf ook Z2 dressuur met een tuigpaard.
maar ik ben zelf van menig wil je echt hoger komen dan het zz licht dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken met een fjord omdat heel veel jury's er toch echt anders tegen aan kijken.
en ik heb t niet alleen maar over fjorden!!!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:03

Ik vind t zo raar dat dressuur alleen draait om het totaalplaatje van het paard en de ruiter. Ik vind dat dressuur meer zou moeten gaan om wat een paard presteert in verhouding tot zn kunnen. Daarom vind ik fjorden in de dressuur superleuk, trouwens ook haflingers en andere koudbloeden. Lachen
Misschien nogal n statement dat ik maak, maar ik vind het zo raar dat sommige mensen neerkijken op koudbloeden Verward ieder paard heeft zn kwaliteiten toch?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:13

zo denk ik er ook over...

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:50

Ik vind fjorden in de paarden sport ''normaal''.
Oke, je ziet ze niet vaak dus ik bedoel ook niet normaal, want je ziet ze vaak. Maar ik vind het gewoon ''discriminatie'' als een fjord niet als concurrentie word beschouwt op een wedstrijd.
Wat je dus echt wel ziet, ken genoeg mensen onder hand die met hun (verzorg) fjord startte, en maar lage punten haalden terwijl de proef echt netjes ging. Iets later komen die zelfde mensen met een jong mooi paard die de proef zeker niet netjes doorloopt, en de punten zijn nog hoger.
Jammer dat het zo nog gaat op sommige wedstrijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:07

dat had ik dus ook. tot op oktober. toen ik echt 2 knallende proeffen neer zette. de eerste beter dan de 2e maargoed. Toen ben ik ook 2e en 3e geworden.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:46

misschien dom van mij maar waarom dit topic?
wil je gaan starten met je fjord?
heb vroeger veeel wedstrijden met mijn fjordje gereden in werkelijk waar alle disiplines en het ene was hij meer een uitblinker dan het ander en het ene jurylid vond het leuk en de andere weer niet dus ja ik heb zoiets van goed is goed en fout is fout en pezier dat moet het belangrijkste zijn dus doe je voordeel met mijn mening zou ik zeggen

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:22

Ik vind het speciaal, want het komt niet zoveel voor.

emilyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:24

ik vind fjorden niet echt mooi voor sport.
ze lopen anders
de meeste juri's houden er ok niet van