jasmijn78 schreef:beantsje schreef:Maar dat is het nou net; als je de actiefoto's van de conventionele ruiters bekijkt, zie je dat het achterbeen helemaal niet meekomt. Zie bijvoorbeeld deze foto van Power and Paint
Hoe kan het toch altijd dat dergelijke discusies altijd weer uitdraaien op geneuzel over foto's??? Ten eerste zijn dit pony's en kinderen. Het mag dan onder pony(top)sport vallen, maar staat nog mijlen ver af van het niveau waar we het in dit topic hebben.beantsje schreef:Welke conventionele ruiter kan nog met stang en trens de 3:1 teugelvoering hanteren? En die is niet zomaar uitgevonden...
Kan jij het wel dan?
Sorry, maar je reactie vindt ik typisch weer een goed voorbeeld van de stuurlui....
Waarom toch zo fel?
Allereerst is de foto weliswaar van een (top)pony, maar het is wel degelijk illustratief voor wat momenteel heel veel ziet in de conventionele wedstrijdsport. 't is een kleine moeite om een soortgelijke foto uit de GP te zoeken hoor, maar daar gaat het toch niet om? Het is een duidelijke illustratie van wat ik bedoel, hoezo is dat geneuzel??
En de tweede opmerking slaat helemaal nergens op.
Nee ik kan het inderdaad niet. Lekker belangrijk. Wat maakt dat nou uit?
Waar het wel om gaat, is dat klaarblijkelijk de einddoelen van de conventionele en klassieke dressuur steeds meer uit elkaar drijven. De middelen ook. En hoewel mijn einddoel niet zo hoog/ver is als de top, bepaalt die wel de richting waarin ik mij beweeg.
Enne, nog wat: als je iets zelf niet kunt, mag je er dan ook geen oordeel over geven?
Dan zouden we dus ook geen kunst, geen muziek meer mogen beoordelen...
Tenslotte:
vido schreef:Ik vind nogal wat kritiek die ik hier lees generaliserend. Maar goed, vertel maar eens: wat moet ik als GP ruiter doen om de (klassieke) rijkunst geen geweld aan te doen?
Persoonlijk denk ik: het paard veel tijd gunnen, dat begint al met het inrijden. Verder wachten met verzamelen; dat is in de klassieke rijkunst een proces van jaren. Dus niks afdwingen bijv. met hulpteugels, maar het paard ernaartoe laten groeien. Dat kost jaren en dat kost geld. Dat is dus waar het in de topfokkerij/handel/wedstrijdsport om gaat, inderdaad...
Maar in het ideale geval zou het elkaar niet moeten bijten.