bitloos of gewoon met bitje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: bitloos of gewoon met bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:57

Ik vind het ook zeer belangrijk om paardvriendelijk te rijden met zo min mogelijk toestanden aan zijn (en mijn Haha! ) lijf, dus ik rij lekker bitloos met mijn sidepulletje op mijn zit en dat rijdt voor mij en mijn paard het allerfijnste. Tong uitsteken Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 08:30

moow schreef:
nee ik zeg niet dat dat wordt verzonnen

maaar nu wil ik jullie vragen om HIEROP te reageren.
kunnen jullie vanuit mijn kant ook begrijpen dat ik er een beetje ziek van wordt dat volgens wat mensen bitloos helemaal geweldig is en dat als je met bit rijdt je slecht ben voor je paard (want zo doen veel mensen erover).
want daar wordt ik schijtziek van, want iedereen is op zijn eigen manier met zn paard bezig en iedereen denkt het op zijn manier goed te doen (op uitzonderingen na)!

Je vraagt mensen hier zelf om een mening. Als die mening anders is dan die van jou moet je dat ook kunnen respecteren Knipoog Zoals je zelf zegt: iedereen is op zijn eigen manier met zijn paard bezig, zo goed mogelijk. En dat kan dus op een andere manier zijn dan jouw manier.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 11:28

Scum schreef:
moow schreef:
nee ik zeg niet dat dat wordt verzonnen

maaar nu wil ik jullie vragen om HIEROP te reageren.
kunnen jullie vanuit mijn kant ook begrijpen dat ik er een beetje ziek van wordt dat volgens wat mensen bitloos helemaal geweldig is en dat als je met bit rijdt je slecht ben voor je paard (want zo doen veel mensen erover).
want daar wordt ik schijtziek van, want iedereen is op zijn eigen manier met zn paard bezig en iedereen denkt het op zijn manier goed te doen (op uitzonderingen na)!

Je vraagt mensen hier zelf om een mening. Als die mening anders is dan die van jou moet je dat ook kunnen respecteren Knipoog Zoals je zelf zegt: iedereen is op zijn eigen manier met zijn paard bezig, zo goed mogelijk. En dat kan dus op een andere manier zijn dan jouw manier.

klopt, heb je gelijk in. maargoed, laten we verder gaan over het topic?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:40

Ik rij bitloos omdat mijn paard het bit niet prettig vond, hij liep altijd een heel klein beetje met de mond open en ik kon totaal geen aanleuning krijgen. Hij liep het liefst met zijn kin op de borst en zocht totaal geen aanleuning, ik mocht gewoon echt niet aan zijn mond komen. En ondanks dat ik dus totaal geen contact had met het bit, liep hij altijd een beetje met de mond open. Ik ben toen meer voor de lol een keer bitloos gaan rijden, het idee was eigenlijk meer voor het buiten rijden want in het bos heeft een bit niet echt een meerwaarde en zit het alleen maar in de weg. Toen ik voor het eerst bitloos reed was het gewoon voor ons beide een verademing, hij was plotseling niet meer bang en kroop niet weg in zijn rollkur houding. Ik merkte ook na een paar keer dat hij steeds minder ging zweten, hij zweete altijd wel een beetje, dat vond ik toen vrij normaal maar sinds we bitloos rijden is het zweten heel veel minder geworden. In de zomer zweet hij natuurlijk nog wel maar in de winter (terwijl hij een dikke wintervacht heeft omdat hij altijd zonder deken stond) zweet hij echt nooit, geen druppel meer. Ik denk dus echt dat hij veel stress heeft gehad van het bit, toen ik een half jaar bitloos reed is er een tandarts langs geweest. En die vertelde mij dat hij een botsplinter op zijn kaak had zitten, wat hem dus erg pijn doet als hij een bit in doet. En nu zit hij dus in de leeftijd dat zijn wolfskiesjes doorkomen en is het bit gewoon even not done.
Ik ben trouwens echt niet tegen een bit, ik ben alleen tegen een bit als het bit in de mond van mijn paard komt. Wat andere mensen met hun paarden doen moeten ze zelf weten, en voor de meeste paarden is een bit geen enkel probleem. Sommige hebben echter wat probleempjes als een te dikke tong, te weinig ruimte in de mond of zoals mijn paard een botsplinter op de kaak (die kan trouwens wel verwijderd worden, alleen dat vond ik niet nodig)

Waar ik dus absoluut niet tegen kan is als een paard duidelijk aangeeft het bit niet prettig te vinden en dat ze dan vervolgens gewoon stug ermee doorrijden en van allerlei maatregelen nemen om de symptonen te bestrijden. Toen ik net overgestapt was naar bitloos kreeg ik ook allemaal reacties van "wat zonde van je paard" etc etc. Ik merk gewoon dat heel veel mensen het onzin vinden, maar goed ik denk dat ik mijn paard altijd nog beter ken dan andere mensen en daarom trek ik me er weinig van aan omdat ik gewoon wel beter weet Haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:07

Toen mijn paard bitloos werd ingereden had ik een grote discussie met een vriend.
Op jouw paard kan je absoluut niet bitloos rijden-levensgevaarlijk op zo´n pittige merrie.
Elke keer probeerde ik hem weer uit te leggen dat het geen verschil maakt Gaaaap .
Hij vertelde dat een paard een keer zo hard ging rennen met bit en dat het dier niet te stoppen was tot bloedends toe had hij aan het bit getrokken Huilen (arm dier).
Zodoende zei ik zie je wel met bit is een paard ook niet te stoppen.
Toen mijn paard (na ingereden te zijn) weer thuis was wilde hij Flash rijden.
Het eerst wat hij deed is de teugels hard aantrekken en tevens voorwaarts vragen.
Flash werd natuurlijk onrustig, en hij zenuwachtig Haha! .
Gelukkig heb ik hem uit kunnen leggen dat hij de teugels los moet laten en niet het paard twee dingen vragen.
Langzaam aan is hij het aan het begrijpen hoewel hij hoe raar ook er van overtuigt blijft dat het paard niet te stoppen is zonder bit, terwijl het paard met bit ook gewoon doorging.
Het zit denk ik echt helemaal tussen de oren van de ruiters, omdat het ons zo ingeprent is.
Maar dingen veranderen nou eenmaal totdat we er mee leren om te gaan is altijd raar, vreemd en onwennig.
En blijf ook denken dat elk gezond paard gewoon zonder bit bereden kan worden Ja en dat leeftijd, ras, geslacht en karakter er niets mee te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:14

Ik vind bitloos prettiger rijden, het geeft meer een gevoel van vrijheid. En zolang je ermee om kunt gaan zie ik het probleem niet Lachen Het ligt ook aan het paard. Sommige paarden reageren veel beter op een bit, en andere weer veel beter op bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:40

moow schreef:
conclusie: Bitloos rijden is leuk voor erbij (om te oefenen om terug te komen op je zit enz.) maar als je je handen gewoon netjes stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt hoeft je paard geen hinder van het bit te hebben

Niet elk bit is net zo zacht of hard als de hand van de ruiter. Knijpt of knelt het mondstuk in de tong, gehemelte, wangslijmvliezen, lagen of onderkaak, of tegen hengstentanden of wolfskiezen, dan kan de ruiter nog zo voorzichtig met de teugels omgaan als hij wil, maar het paard zal altijd in verzet gaan vanwege pijn.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:48

Ik wil eerst de basis bij mijn pony er goed in hebben en dan zie ik wel of ik bitloos ga rijden of niet...

Ik mag het nu zeker weten nog niet.. Mijn moeder moet er nu nog niet eens aan denken om mij alleen met haar naar buiten te gaan (ze gaat nu nog mee).

Ik wacht dus nog even...

Met mijn andere paard rijd ik trouwens wel vaak bitloos..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:04

Ik zie het net andersom:
Je moet eerst de basis er goed in hebben,dan mag je pas met een bit rijden.
(als je je paard niet bij je kan houden zonder bit,is er wat mis,en moet je daar eerst aan werken voordat je er een ijzer bit in hangt)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:09

Tinkerloos schreef:
Ik zie het net andersom:
(als je je paard niet bij je kan houden zonder bit,is er wat mis,en moet je daar eerst aan werken voordat je er een ijzer bit in hangt)

Daar heb je wel gelijk in.. Maar vertel mijn moeder dat maar eens Knipoog .

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 11:37

traan_beauty schreef:
Tinkerloos schreef:
Ik zie het net andersom:

Daar heb je wel gelijk in.. Maar vertel mijn moeder dat maar eens Knipoog .

haha ouders Haha!
tjaa ik denk dat het er bij sommige mensen toch nog wel inzit dat een bit veiliger is in de vorm van "maar als ie gaat dan kan ik hem in iedergeval nog omtrekken of in zn mond zitten ofzo" (en ik moet eerlijk zeggen dat ik geloof dat dat in sommige gevallen misschien toch helpt (en dan heb ik het over omkeren) ik ben dan toch van mening dat omdat je met een bit veel hander in kan werken hij eerder omdraaid als bitloos.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:11

als ie echt gaat houdt je hem met bit net zo min als bitloos, Uit mijn ervaring ik krijg hem sneller terug bitloos als met bit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:13

moow schreef:
conclusie: Bitloos rijden is leuk voor erbij (om te oefenen om terug te komen op je zit enz.) maar als je je handen gewoon netjes stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt hoeft je paard geen hinder van het bit te hebben

Ik vind dat je met zo'n opmerking behoorlijk tekort doet aan degenen die serieus bitloos rijden op zit, focus en vertrouwen. Ik zie mijn manier van bitloos rijden niet als 'leuk voor erbij', ik RIJ altijd bitloos. Ik erger me heel erg aan al die mensen die denken dat ik als bitloze ruiter maar wat rondhobbel, terwijl ik serieus bezig ben om mijn paard zijn lichaam ook goed te laten gebruiken. Iets waar ik overigens als in mijn grondwerk mee bezig ben.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 12:14

Cynthiaaapje schreef:
als ie echt gaat houdt je hem met bit net zo min als bitloos, Uit mijn ervaring ik krijg hem sneller terug bitloos als met bit.

daarom zeg ik ook in sommige gevallen.
maar als ze er gewoon uitperen om te etteren denk ik dat een paard makkelijk om te draaien is met bit als met bitloos.
en als hij echt wil gaan, dan zal ik hij in bijde gevallen gewoon gaan!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 12:15

Nadya schreef:
moow schreef:

Ik vind dat je met zo'n opmerking behoorlijk tekort doet aan degenen die serieus bitloos rijden op zit, focus en vertrouwen. Ik zie mijn manier van bitloos rijden niet als 'leuk voor erbij', ik RIJ altijd bitloos. Ik erger me heel erg aan al die mensen die denken dat ik als bitloze ruiter maar wat rondhobbel, terwijl ik serieus bezig ben om mijn paard zijn lichaam ook goed te laten gebruiken. Iets waar ik overigens als in mijn grondwerk mee bezig ben.

nee ik heb het niet over jullie, maar gewoon over hoe ik er zelf over denk, en wat ik met mijn paard doe!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:18

Ok, nou snap ik het, Moow.....
Hier op bokt heerst vaak zo'n mening van als je bitloos rijdt, dan hobbel je maar wat rond.
Vind ik zo jammer, want ik ken genoeg mensen die wel degelijk serieus bitloos rijden.....

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 12:19

Nadya schreef:
Ok, nou snap ik het, Moow.....
Hier op bokt heerst vaak zo'n mening van als je bitloos rijdt, dan hobbel je maar wat rond.
Vind ik zo jammer, want ik ken genoeg mensen die wel degelijk serieus bitloos rijden.....

ja misschien dat ik conclusie beter mijn mening ofzo had kunnen noemen,
maar zoals ik al zei ik vind het vaak best moeilijk te verwoorden wat ik denk Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:25

Is soms ook heel lastig op een forum.... Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:11

Citaat:
tjaa ik denk dat het er bij sommige mensen toch nog wel inzit dat een bit veiliger is in de vorm van "maar als ie gaat dan kan ik hem in iedergeval nog omtrekken of in zn mond zitten ofzo" (en ik moet eerlijk zeggen dat ik geloof dat dat in sommige gevallen misschien toch helpt (en dan heb ik het over omkeren) ik ben dan toch van mening dat omdat je met een bit veel hander in kan werken hij eerder omdraaid als bitloos.

tja dat zit gewoon in je hoofd, je bent zo gewend om controle met een bit te hebben dat je denkt dat controle komt door het bit. Maar werkelijke controle komt door hele andere factoren, en niet hoe sterk, hoe scherp en met hoeveel kracht je een paard iets kan laten doen.
Ik rij nu 2 jaartjes bitloos en heb in die periode eigenlijk nooit met bit gereden, heel af en toe op andere paarden maar verder niet. En om eerlijk te zijn heb ik het bit nooit gemist, ik vind het nu zelfs zeer onprettig om er mee te rijden. Ik ben me steeds bewust van de scherpte er van waardoor ik eigenlijk niet meer aan rijden toe kom omdat ik als de dood ben dat ik het paard perongeluk in de mond zit. Het is ook maar net wat je gewend bent, de manier van rijden vind ik ook zo verschillen. Mijn zus had laatst op mijn paard gezeten maar die vond bitloos helemaal niet prettig bij hem, simpel weg omdat ze gewend is met bit te rijden en daardoor voelt bitloos vaak heel onvertrouwd. Dat tegenovergestelde effect heb ik dus met een bit. Het dus maar net wat je gewend bent Haha!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 17:19

@visconti

haha ja, ik denk dat daar toch een flinke kern van waarheid inzit!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:44

IK rij al bijna 5 jaar bitloos en ik denk zelf dat je elk paard wel bitloos kan rijden.
Het bit zit tussen je eigen oren, ik ben zelfs zo erg dat ik het eng vind om met bit te rijden, ik ben ook met een jong paardje bezig en die word ook bitloos ingereden en het is echt niet de makkelijkste,
Maar ik vraag me soms wel eens af wat voegt een bit toe, die is toch enkel en alleen voor de verfijnning en aangezien de meeste ruiters onder ons (waaronder ikzelf) nog niet aan verfijning toe zijn , waarom rijden ze dan met bit.
Wat zouden de paardjes op een manege blij zijn als er bij de beginners geen bitjes werden gebruikt.
En denk eens aan de ongeduldige ruiters onder ons, wat is er fijner voor en gefrustreerde ruiter dan je paard in zijn mond te trekken en effe lekker pijn te doen , heel menselijk , maarniet echt paard vriendelijk, bedenk eens als het andersom zou zijn.
Ja zo kan ik wel even doorgaan.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:57

ik heb niet alles gelezen dus zeg ik gewoon maar wat ik weet.

bitloos is duidelijk beter dan met bit en nu vraag je waarom?
bit beschadigt de tanden en doordat er een ding(bit) bij het paard in de weg zit kan het niet goed eten verteren waardoor de maagzuur zich tegen de maagwand gaat keren waardoor ze last van hun maag hebben dut heeft meer dan de helft van de sportpaarden.

bij bitloos rijden gebruik je je handen niet en gebruik je je stem en je benen om het paard te sturen aan te drijven enz.
daarom als mensen gaan bitloos rijden moeten ze maar eerst eens gaan verdiepen met wat ze doen en wat de voordelen en nadelen zijn. als je paard een papieren huis heeft neem je een leren bitloos hoofdstel verder kan je er gewoon eentje van touw nemen. een touwhoofdstel is precies hetzelfde als een halster dus wat wil je zeggen dat een halster ook slecht in?

mijn punt is bij bitloos rijden heeft een paard een vrij mond en kan het verteren waardoor het geen zere maag krijgt. dit zijn ook voor de mensen die zich erin verdiept hebben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:20

stephanie09 schreef:
ik heb niet alles gelezen dus zeg ik gewoon maar wat ik weet.

bitloos is duidelijk beter dan met bit en nu vraag je waarom?
bit beschadigt de tanden en doordat er een ding(bit) bij het paard in de weg zit kan het niet goed eten verteren waardoor de maagzuur zich tegen de maagwand gaat keren waardoor ze last van hun maag hebben dut heeft meer dan de helft van de sportpaarden.

bij bitloos rijden gebruik je je handen niet en gebruik je je stem en je benen om het paard te sturen aan te drijven enz.
daarom als mensen gaan bitloos rijden moeten ze maar eerst eens gaan verdiepen met wat ze doen en wat de voordelen en nadelen zijn. als je paard een papieren huis heeft neem je een leren bitloos hoofdstel verder kan je er gewoon eentje van touw nemen. een touwhoofdstel is precies hetzelfde als een halster dus wat wil je zeggen dat een halster ook slecht in?

mijn punt is bij bitloos rijden heeft een paard een vrij mond en kan het verteren waardoor het geen zere maag krijgt. dit zijn ook voor de mensen die zich erin verdiept hebben.

Als je met bit rijd , dan is in de meeste gevallen de mond leeg, dus dat ze maag problemen daardoor zouden krijgen is nieuw voor mij, het zijn geen koeien die hun eten weer terug krijgen.
Het kan wel zijn bij een niet passend bit dat de tanden beschadigen en dat een paard niet kan slikken , soms is het echt heel lang zoeken naar een juist bit en daar zouden meer mensen zich eens in moeten verdipen als je perse met bit wil rijden,.

Wat bedoel je met papierenhuis????

En met touwhalster is beter rijden dan met stalhalster een stalhalster zit heel los en een touwhalster sluit aan,
Ik rij zelf bitloos op mijn teugel en zit en niet met mijn benen.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:27

ik bedoelde een papierenhuis. ja maar een paard verteert ook net zoals wij. maar deze informatie is van een site voor bitloos rijden af. kijk iedereen zijn eigen mening maar het is denk ik wel degelijk zo dat het echt wel de tanden aantast , het is hetzelfde met een piercing.

mensen denk ik rijden vaak met een bit (sommige) omdat ze dan het gevoel geeft dat ze dan meer controle hebben terwijl het in feite niet zo is je hebt evenveel controle met en zonder bit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:30

Okee ik snap het papieren huis denk ik.
De meeste mensen rijden idd met bit, omdat ze denken dat het zo hoort en niet anders kan.
Toen ik 5 jaar geleden bitloos het bo sin ging werd ik voor gek verklaart, maar ik druf te zeggen dat ik meer controle hebt over mijn paard dan de meeste met bit hebben.

Rij je zelf ook bitloos??