trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlinde

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:19

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden.
Zijn niet echt de beste foto's

Afbeelding
Afbeelding

ben benieuwd.
Ik waag mij er niet aan, heb er totaal geen verstand van

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:46

Malenka schreef:
.
__PSM__ ,
Ik geef mijn idee over jouw paard op deze foto's. Alles goed hebben vanaf een foto is natuurlijk niet te doen... nouja, misschien als een proffotograaf speciaal foto's maakt voor in dit topic. Knipoog
Bovendien kijk ik naar het paard als paard en niet als paard van een bepaald ras. Hierdoor kan mijn beoordeling afwijken van die van een keurmeester oid. Bovendien heeft die natuurlijk goed vergelijkingsmateriaal. Ik niet. Ik ben blij te lezen dat je niet veel springt met dit paard en dat je goed werkt aan die achterhand. Prima!

O ja, ik vind niet dat iedereen die foto's plaatst ook advies moet geven. Dat is gewoon niet mogelijk omdat veel mensen absoluut geen idee hebben waar ze naar moeten kijken... en die mensen zouden dan geen foto's mogen plaatsen of ze moeten een onzinadvies geven? Lijkt mij niet goed voor de kwaliteit van dit topic.

Onderste deel ben ik als ik er over nadenk ook wel met je eens... Bovenstaande deel, voordat je het verkeerd opvat, het was ook absoluut niet aanvallend bedoeld hoor, ik snap dat als je het met een foto moet doen, die ook nog niet eens door een prof gemaakt is, dat dit een heel stuk moeilijker is dan in het echt.. Haha! Blijf het cool vinden dat je toch alles nog redelijk goed hebt, zo vanaf een foto Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:53

Marlinde, jouw paard ijkt mij op de eerste bewegingsfoto een best fijn achterbeen te hebben, maar op de tweede komt dat bijna niet van achteruit. Dat is het enige wat me op deze foto's opvalt, voor de rest heb ik uberhaupt geen ideeen van standfoto's enzo.. Dus die zou ik toch al niet kunnen doen... Ze lijkt me ook redelijk kort in de hals. Ik zou met dit paard heel veel overgangen maken, en haar daarbij vooral aan het begin lekker lang laten in de hals. Zodat ze als het ware leert dat ze haar hals uit moet schuiven, als ze dan echt je hand begint op te zoeken zou ik flink blijven schakelen en regelmatig halsstrekken, volgens mij heb je er dan een heel fijn paardje aan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:00

Abrahams schreef:
Ik probeer het ook maar eens dan.
Dit is mijn vierjarige. Foto is van deze zomer. Hij is inmiddels qua bespiering wel wat veranderd (iets voller geworden):

http://album.zoom.nl/public_images/19708/kFchjB.jpg

Ik heb alleen geen recente bewegingsfoto zonder mij erop. Misschien heb je hier ook iets aan:
http://album.zoom.nl/public_images/19708/Ymc0hn.jpg

Ben benieuwd! Haha!

Ik wil wel een gokje wagen, maar pin me er niet op vast, want ik vind het heel leuk om te kijken en te gokken, maar ik ben niet zo als malenka, wat die doet vind ik echt geweldig.

Het lijkt me best een compleet paard, alleen staat hij op de standfoto nou zo raar, of ligt dat aan mij. Nou jah daar weet ik ook niks van af.

Met rijden, hij heeft op de foto zo best een fijn achterbeen,wat mij betreft zou hij voor zijn leeftijd wel iets lager van voor mogen en nog meer over de rug. Ik zou hiervoor veel balkjes gebruiken, en proberen hem toch heel fijn laag rond te rijden, niet rond, maar eerder iets lang met het neusje eruit. Over de balkjes heen, en veel varieren in de lengte van de drafpassen. Ook bijv. 4 keer stukje middendraf, of in ieder geval iets verruimen, en dan bijv. terug naar iets verzameld, lijkt me best geschikt om dit paard fijn aan elkaar te krijgen met zijn fijne achterbeen...

Zou je een pm kunnen sturen met wat je zoal doet in de training, ben benieuwd namelijk, vind het een prachtig paard

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:09

Wat een leuk topic Ja

Ik ben ook wel benieuwd eigelijk,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat jullie iets met deze foto's kunnen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:24

Wat een leuk paard touchandgo!!!

Op de eerste foto lijkt ze me een redelijke onderhals te hebben, hiervoor zou ik haar fijn laag rond rijden, en vooral ook heel veel halsstrekken. Met de standfoto kan ik niks, zoals eerder gezegd... Met de rijfoto is het net alsof ze heel erg in je hand hangt, hiertegen zou ik heel veel schakelen, wat tevens weer zorgt voor een paard wat goed actief loopt, fijn aan t been is, mooi van achteruit zorgt, en uiteindelijk weer redelijk makkelijk hoger in te stellen is. Tevens lijkt het net alsof ze op de laatste foto weinig spier op haar kont heeft, deze verbeteren ook van veel schakelen, maar probeer onder alle omstandigheden, haar mooi lang in de hals te houden, aan elkaar, maar niet te veel met je handen te doen...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:35

ik kom ook weer een poging doen Lachen

@Abrahams
Wat ik zie aan jouw paard in stand is dat het vanzichzelf een mooie opgerichte bouw heeft. Dit zie je bij de rijfoto er ook aan terug, een achterbeen wat er makkelijk onder kan treden en een paard wat (denk ik) van nature al een hele mooie hoofd/hals houding heeft.

Wat ik met dit paard zou doen is het paard wat vaker laten zakken. Helemaal gezien zijn opgerichte bouw, zou ik dit paard wat lager trainen. Ik zou jouw paard niet te rond rijden, want ik denk dat hij zich dan opkrult en je uitgereden bent. Dus wat lager met het neusje eruit. Dan kan je paard nog beter gaan sjouwen en zal je paardje nog losser worden in zijn bewegingen. Natuurlijk niet overdrijven met het lager en neusje eruit rijden, maar ik zou het zeker vaak mee pakken in de training. Ik denk dat je paard dan nog mooier en nog beter van achter vandaan komt in de oprichting en nog losser door zijn lijf!

Ik vind het overigens echt een pracht van een paard, vooral onder het zadel toont het paard heel mooi!

@marquez1

Ik vind jouw paard een beetje lastig, maar ik ga het toch proberen Lachen

Als ik jouw paard op stand zie dan vind ik je paard een vrij rechte rug/kont hebben. Ik zou daar vooral aan willen werken. Probeer hem in je rijden echt 'rond' te rijden, dus echt van achter uit. Dat je paard zijn rug netjes gaat gebruiken en zijn rug rond wordt en dus zijn achterhand onder de massa kan gaan plaatsen. Dat je paard als het ware zijn kont gaat gebruiken Haha! . Dit zal niet zomaar ineens gaan, maar veel schakelen zal jouw paard denk ik helpen.
In combinatie met dit zou ik jouw paard in het begin niet te laag rijden. Ik denk dat dat ineens te veel wordt en dat je het dan niet meer kan 'handelen'. Dus niet een al te lage lijn pakken, want je paardje kan zich dan makkelijker op de voorhand laten vallen en zijn achterhand als het ware vergeten. Ik zou dus wat meer in de hoge lijn rijden waardoor zijn voorhand wat makkelijker omhoog kan gaan komen en de achterhand er goed onder kan komen. Als je het paardje daar fijn voor elkaar heb, dan zou ik ook proberen dit zo voor elkaar te krijgen in de wat lagere lijnen.

Klopt het een beetje? Of zit ik totaal uit de richting Tong uitsteken

@Grobegni

Ik zie bij jouw paardje dat het een paardje is wat denk ik gauw op de voorhand zal vallen. Probeer met het rijden zo goed mogelijk zijn achterhand erbij te krijgen, dat hij als het ware wat gaat dalen in de achterhand en van voor wat omhoog komt. Ik zou met jouw paardje vooral richten op heel veel overgangen, zowel in een bepaalde gang als veranderingen van gang. Overigens zou ik er met rijden ook opletten dat dit paardje niet te snel wil zakken, dus ik zou hem wat hoger proberen te houden. Ook vind ik hem een vrij 'stijve' nek hebben, probeer daar wat soepelheid in te verkrijgen. Dus eigenlijk op de manier waar hij loopt op de beweginsfoto en daarin nageeflijk rijden en vandaaruit ronder en wat omhoog. En natuurlijk niet zijn achterhand vergeten Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:39

@touchandgo
wat een leuk paard zeg, ziet eruit als een fijn te rijden paardje!

Kijkend naar de bewegingsfoto zie je dat je paardje een mooie opgerichte houding heeft. Ik vind ook dat je paardje wat schraal bespierd is op de kont.

Ik denk dat het zaak is om met dit paard aan het sjouwen te komen. Probeer je paard in de lage lijn soepel te krijgen. Dan kan hij zijn rug gaan gebruiken en in plaats van 'hollen' kan hij zijn rug dan 'bollen'. Tegelijk met dat 'bollen' kan je paard zijn achterbeen en dus zijn achterhand ook beter gebruiken.
Ik zou je paard niet te hard te laten lopen, maar een beetje joggen en dan goed los en heel goed het achterbeen erbij houden en niet te hoog instellen (want volgens mij doet dit paard dit heel makkelijk).
In dit 'joggen' zou ik gaan schakelen, wat naar voren en weer terug naar het joggen. Waar je op moet letten is dat het paard niet van het achterbeen af gaat rennen bij het schakelen of bij het terugschakelen op de voorhand valt. Houd elke pas onder controle en wees streng voor jezelf dat het paard zijn achterhand er elke pas onder moet zetten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:54

Gnagna, best wel dingen overeenkomend toch?? Zap

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:16

__PSM__ schreef:
Gnagna, best wel dingen overeenkomend toch?? Zap

Zeker Haha! Leuk Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:24

Malenka schreef:
Als je betere foto's hebt kan ik je misschien verder helpen. Maar meer durf ik nu echt niet te zeggen.

Ik zal even wat foto's plaatsen, kijk maar even met welke je wat kunt. Ja
Ik heb er gepakt die zoveel mogelijk van de zijkant waren genomen, dus ze zijn niet allemaal het beste in rijtechnisch opzicht. Gelieve ook niet op mijn zit te letten, heb tot een paar weken terug niet rechtop kunnen zitten ivm drievoudige hernia Knipoog Het gaat om t peerd Knipoog

Stappen (half jaar onder de man):
Afbeelding

Draven (3 maanden onder de man):
Afbeelding

Galopperen (6 maanden onder de man):
Afbeelding

Wel twee foto's dat we net van de hoefslag af aan het draaien zijn, maar daar ff niet op letten. We hebben echt maar heel weinig foto's, laat staan bruikbare, dus ik zet ze er toch maar bij, veel is nl. van de voorkant of de achterkant genomen.

Elize1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:24

Ik ben benieuwd wat jullie over mijn verzorg haf zeggen.
Hij is 4/5 jaar oud en net een jaar onder het zadel.

Met zn wintervacht:
Afbeelding

Van het voorjaar:
Afbeelding

Aan de longeerlijn (vorig jaar):
Afbeelding

In de bak:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TEPKM6O6.jpg

Ben erg nieuwschierig naar de reacties!

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:28

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:50

@pms, thanks voor je reactie. je hebt gelijk dat ze een wat korte hals heeft. knap hoe jullie dit met een foto kunnen!

nog meer die een poging willen wagen??

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:26

marquez1 bedankt voor je reactie Haha! ben ff opzoek gegaan naar duidelijke foto's
hij heeft alleen geen franse stand

hier is die net 2
Afbeelding
en hier is die 3
Afbeelding
Afbeelding
nog iemand?

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:13

@ Lisetje, Wat een ontzettend knap paard is dat zeg!! Welke afstamming heeft hij?? Knipoog
Hihi, nou mijn advies weet je al Tong uitsteken (heb je de envelop al ontvangen)

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 07:57

Lachen ja lekker ding he haha! RH Pajkovski is zijn papa en lady is zijn mama Haha! en lucky is zijn knappe broertje.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:32

@Zap: Bedankt voor je reactie. Het klopt wel dat veel schakelen mijn paard helpt actief te worden in de achterhand. Daarbij wil ze in het begin als ze nog niet warm is, of juist sterk, groot worden van voor, zodat ze haar rug wegdrukt, of juist in mijn hand gaan hangen, waardoor ze van achter niks hoeft te doen. Ik rijd haar daarom niet al te laag en rond. In het begin wel voor de ontspanning, daarna vraag ik toch wat meer oprichting zodat ze zichzelf moet gaan dragen. Dan wordt ze ook licht in de hand en zakt ze er van achter mooi in. Maar je analyse van die lange rug, croupe en lendenen klopt Knipoog.
@lisetje83: Jou paardje is wat overbouwd als ik het zo zie, ook heeft hij lange achterbenen. Dit kan later moeite geven bij het verzamelen. Veel overgangen rijden kan de achterhand activeren. Ik zo hem van voor niet te diep in stellen, dan gaan ze in je hand hangen en dragen ze zichzelf niet. Maargoed je bent nog lang niet zo ver, eerst maar eens rustig zadelmak maken (als ik het goed heb begrepen moet hij nog onder het zadel toch?)

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:01

[quote="zap"]ik kom ook weer een poging doen Lachen

@Abrahams
Wat ik zie aan jouw paard in stand is dat het vanzichzelf een mooie opgerichte bouw heeft. Dit zie je bij de rijfoto er ook aan terug, een achterbeen wat er makkelijk onder kan treden en een paard wat (denk ik) van nature al een hele mooie hoofd/hals houding heeft.

Wat ik met dit paard zou doen is het paard wat vaker laten zakken. Helemaal gezien zijn opgerichte bouw, zou ik dit paard wat lager trainen. Ik zou jouw paard niet te rond rijden, want ik denk dat hij zich dan opkrult en je uitgereden bent. Dus wat lager met het neusje eruit. Dan kan je paard nog beter gaan sjouwen en zal je paardje nog losser worden in zijn bewegingen. Natuurlijk niet overdrijven met het lager en neusje eruit rijden, maar ik zou het zeker vaak mee pakken in de training. Ik denk dat je paard dan nog mooier en nog beter van achter vandaan komt in de oprichting en nog losser door zijn lijf!

Ik vind het overigens echt een pracht van een paard, vooral onder het zadel toont het paard heel mooi!

Klopt het een beetje? Of zit ik totaal uit de richting Tong uitsteken

Hee, bedankt voor ja analyse Knipoog Hij is inderdaad van zichzelf al op mooi opwaarts gebouwd. Tis voor hem ook gemakkelijker om lekker bovenin te lopen (niet met de kop omhoog natuurlijk maar nek hoogste punt, dressuur/wedstrijdhouding zeg maar). Hij heeft best moeite met laag/rond te lopen qua balans (hij is ook nog jong dus dan mag het ook wel een beetje nog). Ik moet hem ook zeer zeker niet te diep rijden. Dan doet hij achter niks meer. Hij trekt dit ook gewoon niet qua balans en kracht op dit moment. Het uitschuiven neem ik inderdaad veel mee in mijn training. Achterhand is er standaard mooi onder. Wel zou hij meer mogen buigen in het spronggewricht (op de foto doet hij dit toevallig heel mooi Haha! ) waardoor hij net even wat meer tot dragen kan komen. Wordt hard aan gewerkt door veel overgangen en schijnovergangen te rijden, maar hij vindt het nog wel moeilijk en moet gewoon nog wat sterker worden hierin. Het is een groot paard dus het zal wel wat meer tijd nodig hebben wat dat betreft.

Leuk dit!

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:18

bedankt Haha! wat bedoel je precies met overbouwd? zou je dat misschien uit kunnen leggen?
hij is wel zadelmak maar verder word ie nog niet echt bereden vrijdag heb ik me eerste les met hem.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:41

Zijn kruis lijkt hoger te liggen dan zijn schoft. Maar dat kan ook zo lijken doordat hij een iets verzonken rug heeft.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:30

Abrahams schreef:
Dit is mijn vierjarige. Foto is van deze zomer. Hij is inmiddels qua bespiering wel wat veranderd (iets voller geworden):

Ben benieuwd! Haha!

Ik voel ik voel wat jij niet voelt en dat is.... dat je hem op de manier van Johan Hamminga moet rijden!! Knap toch van mij hè? Haha!

En nu Valar!! Haha!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:38

VValar schreef:
Abrahams schreef:

Ben benieuwd! Haha!

Ik voel ik voel wat jij niet voelt en dat is.... dat je hem op de manier van Johan Hamminga moet rijden!! Knap toch van mij hè? Haha!

En nu Valar!! Haha!

Dat sowieso!

Plaats foto dan. Ik vind dit wel leuk. Ben benieuwd. Standfoto plus bewegingsfoto. Je hebt ze vast wel. Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:42

Ik heb helemaal geen goede standfoto eigenlijk. Zal wel even spieken in mijn profiel.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:43

Standfoto:
Afbeelding

Rijfoto:
Afbeelding

Brand maar los. Stel me niet teleur! Haha! Haha!