KiWiKo schreef:In een bak kan een paard niet echt op hol
Nou 't ken wel wel hoor, binnenbak nog wel
bij een 20 x 120 bak iig (vereniging met 2 20 x 60 bakken aan elkaar)
Heb het een keer meegemaakt, mooi palomino hengstje van 1.70m, en hij was een beetje stout en opgefokt.. Hij schrok bij A, peerde hem met een bloedvaart richting bakafzetting 1 bij C, knalde er dwars doorheen, richting C in bak 2, en daar heb ik hem met zijn kop tegen de muur aan kunnen zetten waar hij bijna doorheen klom en ik met de grootste moeite boven kon blijven en daarna toch maar even de grond heb opgezocht
(en dat terwijl ik echt nooit vrijwillig afstap
ben erg voorstander van dingen vanuit het zadel op te lossen). Beest was totaal naadje, niet te houden. Was geen volte draaien bij hoor
Met ditzelfde schatje ben ik door de houten omheining van de buitenbak gegaan (letterlijk, 3 planken dwars doormidden, mijn knieën aan gort, paard had nog geen krasje) omdat meneer schrok van een opvliegend vogeltje. Ging gewoon helemaal op tilt en kom hem pas boven op de achterste wei een keertje stil krijgen. Zijn van die verhaaltjes die je als tiener maar niet verteld thuis
Ben met deze grapjas het probleem maar bij de wortel gaan aanpakken, vanaf de grond dus. Als je erop zat en die knop ging om, dan kon je idd net zo goed even de krant gaan lezen, want dan kwam je echt, echt niet meer door. Dus maar grondwerk gaan doen en het knopje 'eerst ff denken en er zit iets op je rug' proberen te installeren. Dat heeft wel veel verschil gemaakt, het gebeurde minder vaak en als hij toch ging was het minder op hol en meer ervandoor zeg maar. Het werd wel minder naarmate hij meer zelfvertrouwen kreeg en op de grond was hij ook goed te hanteren (de held klom bijna op schoot als iets eng was) maar met rijden bleef hij verraderlijk, ondanks alles bleef hij soms echt totaal uit zijn panty gaan. Dan kon je echt niets meer doen, alleen proberen de schade te beperken en hem de ruimte te geven om zijn adrenaline eruit te lopen. maar in een bochtig bos is dan niet altijd even handig..

) maar niets hield hem tegen.
. De straat kwam steeds dichter bij, zwaar zitten, stemhulp, ophouding op de pessoa wilde niet helpen, en hij had echt in zijn hoofd om door te rennen. Toen heb ik hem rats in 1 keer omgehaald
. Is misschien heel zielig, maar op dat moment het veiligst om te doen. 

) en dan spring ik af draai ik paard helemaal om en T-touch