Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:34

KiWiKo schreef:
In een bak kan een paard niet echt op hol Lachen

Nou 't ken wel wel hoor, binnenbak nog wel Nagelbijten / Gniffelen bij een 20 x 120 bak iig (vereniging met 2 20 x 60 bakken aan elkaar) Nagelbijten / Gniffelen Heb het een keer meegemaakt, mooi palomino hengstje van 1.70m, en hij was een beetje stout en opgefokt.. Hij schrok bij A, peerde hem met een bloedvaart richting bakafzetting 1 bij C, knalde er dwars doorheen, richting C in bak 2, en daar heb ik hem met zijn kop tegen de muur aan kunnen zetten waar hij bijna doorheen klom en ik met de grootste moeite boven kon blijven en daarna toch maar even de grond heb opgezocht Knipoog (en dat terwijl ik echt nooit vrijwillig afstap Nagelbijten / Gniffelen ben erg voorstander van dingen vanuit het zadel op te lossen). Beest was totaal naadje, niet te houden. Was geen volte draaien bij hoor Met ditzelfde schatje ben ik door de houten omheining van de buitenbak gegaan (letterlijk, 3 planken dwars doormidden, mijn knieën aan gort, paard had nog geen krasje) omdat meneer schrok van een opvliegend vogeltje. Ging gewoon helemaal op tilt en kom hem pas boven op de achterste wei een keertje stil krijgen. Zijn van die verhaaltjes die je als tiener maar niet verteld thuis Tong uitsteken

Ben met deze grapjas het probleem maar bij de wortel gaan aanpakken, vanaf de grond dus. Als je erop zat en die knop ging om, dan kon je idd net zo goed even de krant gaan lezen, want dan kwam je echt, echt niet meer door. Dus maar grondwerk gaan doen en het knopje 'eerst ff denken en er zit iets op je rug' proberen te installeren. Dat heeft wel veel verschil gemaakt, het gebeurde minder vaak en als hij toch ging was het minder op hol en meer ervandoor zeg maar. Het werd wel minder naarmate hij meer zelfvertrouwen kreeg en op de grond was hij ook goed te hanteren (de held klom bijna op schoot als iets eng was) maar met rijden bleef hij verraderlijk, ondanks alles bleef hij soms echt totaal uit zijn panty gaan. Dan kon je echt niets meer doen, alleen proberen de schade te beperken en hem de ruimte te geven om zijn adrenaline eruit te lopen. maar in een bochtig bos is dan niet altijd even handig..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:50

beantsje schreef:
?? staat er toch? 1 x.

Wel in deze quote, in een andere post van dezelfde dame staat dat ze haar paarden lekker aan het werk zet daarna.
Dat zal dit keer niet het geval geweest zijn.
Daarom vroeg ik me dat af.

Als je 2 of 3x in een lang paardenleven meemaakt dat een paard echt op hol slaat dan heb je het normaal wel gehad. (godzijdank)
Het feit dat ze ze lekker aan het werk zet daarna, doet me nog steeds twijfelen of het tot haar botte hersentjes inmiddels is doorgedrongen wat het inhoud als een paard echt op hol slaat! Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:45

Nou, laatst ging de mijne op hol, maar dan in een miniparkje, vanuit het niets ging hij in rengalop door dat parkje (waar het vrij glad was)
Eerste paar seconden kon ik nog sturen, heb hem van de weg afgestuurd, waarna hij zelf een bocht maakte richting weg.. Vol de rem erop (heb zelfs gezaagd en proberen om te trekken Ach gut ) maar niets hield hem tegen.
Hij vloog de weg op (ik wilde hem tegen de bosjes aan stilzetten maar dat lukte dus niet, hij vloog erlangsaf) en maakte toen een bocht naar links op het asfalt.
Toen zag meneer de boom pas, waar we vol op waren geknald als hij niet nóg scherper had gedraaid. Maar omdat hij zo scherp draaide, ging hij vol onderuit, stond weer op en vloog weer verder.
Ik lag ondertussen half onder hem en toe hij weer verder rende ben ik 3 meter over het asfalt doorgeschoven..
Hij is naar huis gerend en ik ben opgehaald door een ambulance, dus tja, heb het niet op kunnen lossen en vond het vreselijk.
Ik heb het er met mijn instructrice over gehad, en die zij dat (mede door het 'overfokken' van de laatste tijd) er bij een paard gewoon het knopje weleens omgaat, en je niets meer kúnt doen. Ik geef nog steeds mezelf de schuld..

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:51

Ja het is een gedeelte waar je geen grip op hebt. Als je paard er echt vandoor gaat, is het bijna onmogelijk nog door te dringen in dat koppie. Ik heb nog nooit gehad (gelukkig) dat het echt gevaarlijk werd, maar 2x dat ze echt hard ervandoor ging in het bos. Dan was het voor mij de kwestie: zo snel mogelijk omgooien, want met trekken of zwaar zitten daar reageerde ze toen totaal niet meer op. Als ze daarna nog heet zijn dan laat ik haar gwoon zo hard stappen als ze wil met zo veel mogelijk teugelvrijheid, maar als ze dan gaat dribbelen of draven moet ze stilstaan. Dat hebben ze vrij snel door. Ik stap nooit af, mij te gevaarlijk want dan zijn ze zó weg als ze willen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:54

Zowiezo, afstappen, en als ie dan nóg een keer op hol gaat.. En je hebt 'm nog vast.. Leuk joh, afstappen om te kalmeren Verward

Maarja, idd. ik had er geen grip op, en het parkje was zo klein, hij had helemaal geen plek om op hol te gaan..
Hij stopte ook pas toen hij thuis was en kwam er daar achter, dat de pony nog bij mij was (de verzorgster zat erop, en mijn vriend had gelukkig de pony tegengehouden..)

Godzijdank is hij toen geen auto's tegengekomen!! Maar ik was doodsbenauwd toen ik de keer erna er weer opstapte, ook al was het in de bak.. In galop een bocht naar links, en ik zit 'm nog steeds te knijpen!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:55

kjoetie schreef:
KiWiKo schreef:
In een bak kan een paard niet echt op hol Lachen

Nou 't ken wel wel hoor, binnenbak nog wel Nagelbijten / Gniffelen bij een 20 x 120 bak iig (vereniging met 2 20 x 60 bakken aan elkaar) Nagelbijten / Gniffelen Heb het een keer meegemaakt, mooi palomino hengstje van 1.70m, en hij was een beetje stout en opgefokt.. Hij schrok bij A, peerde hem met een bloedvaart richting bakafzetting 1 bij C, knalde er dwars doorheen, richting C in bak 2, en daar heb ik hem met zijn kop tegen de muur aan kunnen zetten waar hij bijna doorheen klom en ik met de grootste moeite boven kon blijven en daarna toch maar even de grond heb opgezocht Knipoog (en dat terwijl ik echt nooit vrijwillig afstap Nagelbijten / Gniffelen ben erg voorstander van dingen vanuit het zadel op te lossen). Beest was totaal naadje, niet te houden. Was geen volte draaien bij hoor Met ditzelfde schatje ben ik door de houten omheining van de buitenbak gegaan (letterlijk, 3 planken dwars doormidden, mijn knieën aan gort, paard had nog geen krasje) omdat meneer schrok van een opvliegend vogeltje. Ging gewoon helemaal op tilt en kom hem pas boven op de achterste wei een keertje stil krijgen. Zijn van die verhaaltjes die je als tiener maar niet verteld thuis Tong uitsteken

Ben met deze grapjas het probleem maar bij de wortel gaan aanpakken, vanaf de grond dus. Als je erop zat en die knop ging om, dan kon je idd net zo goed even de krant gaan lezen, want dan kwam je echt, echt niet meer door. Dus maar grondwerk gaan doen en het knopje 'eerst ff denken en er zit iets op je rug' proberen te installeren. Dat heeft wel veel verschil gemaakt, het gebeurde minder vaak en als hij toch ging was het minder op hol en meer ervandoor zeg maar. Het werd wel minder naarmate hij meer zelfvertrouwen kreeg en op de grond was hij ook goed te hanteren (de held klom bijna op schoot als iets eng was) maar met rijden bleef hij verraderlijk, ondanks alles bleef hij soms echt totaal uit zijn panty gaan. Dan kon je echt niets meer doen, alleen proberen de schade te beperken en hem de ruimte te geven om zijn adrenaline eruit te lopen. maar in een bochtig bos is dan niet altijd even handig..

DAT lijkt me het vreselijkste wat je mee kan maken zeg!!! .......

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:02

Ik ga er nooit af. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat paarden helemaal shaky waren en echt gestresed. Ik spreek ze altijd kalm toe. En probeer ze aan het werk te zetten.
Ik heb nog nooit gehad dat ik een paard niet meer kon houden. Toen ik nog jonger was (en onbezonnen) heb ik wel eens moeite gehad om een rengalop over een zandpad te stoppen. Ik dacht dat ik met dat paard een afspraak had, brrrrrr, was terug naar draf. Deed hij ook altijd, behalve die ene keer Sigaar . De straat kwam steeds dichter bij, zwaar zitten, stemhulp, ophouding op de pessoa wilde niet helpen, en hij had echt in zijn hoofd om door te rennen. Toen heb ik hem rats in 1 keer omgehaald No Cheer . Is misschien heel zielig, maar op dat moment het veiligst om te doen.
Maar zoals ik al zei ben ik nog nooit in een wilde galop door een bos of iets dergelijks gebanjerd zonder dat ik controle over tempo had, gelukkig

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:07

mijn pony viel laatst een keer, dus ik moest mezelf wel losmaken, anders zou hij me meesleuren aan de beugels, en gelukkig was ik los want hij stond daarna meteen op en rende keihard de straat uit.. de rotonde op.. oh wat was ik in paniek. Gelukkig kon een vrouw haar pakken, maar ik was zo blij dat ik los was.. liever hij onder een vrachtwagen dan allebei bij wijze van spreken

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:11

KiWiKo schreef:
DAT lijkt me het vreselijkste wat je mee kan maken zeg!!! .......

mwah, ik was jong en onbezonnen Nagelbijten / Gniffelen en op die blauwe knietjes en spierpijn (en een hartslag van 240) na is er nooit eigenlijk echt iets ergs gebeurd en je stelt je er op in. Ben er alleen niet vaak mee naar buiten geweest, normaal trekken alle paarden wel bij na een aantal keer gedaan te hebben, maar met deze heb ik het maar niet uitgeprobeerd Tong uitsteken Ik heb hem ook niet lang gereden want hij is snel verkocht. Daar bleef hij hetzelfde doen, vraag me af hoe dat verder is gegaan..

Ben inmiddels een paar jaar ouder, minder rijuren en voorzichtiger, maar toen vond ik het niet zo'n probleem, twas zo'n kwijlbeest en hij had ook zijn lieve kanten Nagelbijten / Gniffelen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:00

Ik heb het 1x meegemaakt en hoop dat het daar ook bij blijft. En wat doe je dan nadat het paard gestopt is: Je zwemt naar de kant samen met het paard, klautert samen de wetering uit en je wandelt ernaast naar huis.

Ik was blij dat ik in de wetering eindigde want het had ook heel anders af kunnen lopen. Had niets maar dan ook niets meer te vertellen, onderweg al meerdere stroomafzettingen met lint kapot zien gaan, evenals een houten hek waar hij dwars doorheen denderde. De sloot leek me wel een veilige optie om in mee te gaan met die rotgang.

Heb onderweg ook overwogen om eraf te springen maar dat doe je ook nog niet zo snel met een paard van een ander, dan laat je hem helemaal aan zijn lot over.

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:58

ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt, mijn paard is geen buitenpaard... heel erg stressy en bang voor alles wat er is buiten

bij mij is het een keer echt mis gegaan hij was bang en begon te rennen, niet meer te houden en rende zo een schrikdraad door (auw... zo'n schrikdraadje zon goedkope lage ijzeren die neit te zien is) hij werd nog gekker en bleef rennen, ik probeerde te blijven zitten en gaf hem ruimte met af en toe opstoppingkjes, het werkte niet en na een bok of 5 ging ik eraf
hele benen open en hij ging een heel weiland door, gelukkig was ik niet alleen (na 3 weken herstel kon ik weer rustig gaan opbouwen met stappen)

zelf probeer ik rustig te blijven, het uit te zitten en hem te kalmeren met stem etc. opstoppinkjes geven en meestal werkt het ook Haha!

helaas deze ene keer niet Clown

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:01

Ik geef een harde snok (kan dan voor 1 keer geen kwaad !) en als het moet nog eentje en nog eentje , tot dat ze echt iets wat vertragen (geen snok natuurlijk dat de mond open ligt Bloos) en dan spring ik af draai ik paard helemaal om en T-touch

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:33

Hier 1 keer gehad met mijn paard. Op een asfaltweg.... op hol, blinde paniek en MET ijzers...

Uiteindelijke resultaat: 3 ijzers eraf gevlogen en 1 los en weet niet eens meer hoe we uiteindelijk gestopt zijn. Ben wel lopend naar huis gegaan nadien.

Enige wat ik op dat moment kon bedenken was zitten blijven! teugels trekken had toch geen zin werd al niet meer op gereageerd. We hebben beide daarna 2 jaar nodig gehad om weer rustig te kunnen buiten te rijden, het complete vertrouwen was buiten foetsie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:34

florrtje schreef:
Ik geef een harde snok (kan dan voor 1 keer geen kwaad !) en als het moet nog eentje en nog eentje , tot dat ze echt iets wat vertragen (geen snok natuurlijk dat de mond open ligt Bloos) en dan spring ik af draai ik paard helemaal om en T-touch

dan lijkt het me niet dat je een écht op hol geslagen paard hebt meegemaakt.. daar helpt het 'teugels' trekken niet bij..

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:18

inderdaad , ik heb dit nog niet meegemaakt, maar als je paard verschiet schiet het in galop maar heb je die in controle , wanneer een paard verschiet weggalopeert en geen respect voor je heeft gaat die inderdaad niet uit vertrouwen gaan stoppen. Dit doen vele ruiters veel te weinig : vertrouwen op bouwen, meeste ruiters zit boven op een paard, in een manege, en verwachten dat hij alles doet voor hen...Gevaarlijk om zo op buitenrit te gaan!
Voorbeeld : iemand uit te klas die je wel kent van zien , maar niet dieper dan zij hart... die gaat je toch ook niet helpen als je in geld probs zit ? die gaat toch ook niet gaan zitten op een stoel omdat jij het vraagt ? die gaat zich toch ook niet inhouden om dat jij het vraagt ? Juist het zelfde met paarden

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:37

??? Snap je redenatie niet helemaal.
Ben het met je eens dat je niet zonder ervaring zomaar een bosritje moet gaan maken...

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:39

ik heb geleerd NOOIT gaan trekken, dit is altijd je eerste reactie maar je wint het nooit!
ik heb van een amerikaanse cowboy geleerd dan je je teugels gewoon moet houden zoals ze waren en 1 hand richting je lies/heup brengen en vasthouden daar!
je paard kan dan nie anders als stoppen, je moet pas weer loslaten als je paard ontspand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:16

Corellaa schreef:
ik heb geleerd NOOIT gaan trekken, dit is altijd je eerste reactie maar je wint het nooit!
ik heb van een amerikaanse cowboy geleerd dan je je teugels gewoon moet houden zoals ze waren en 1 hand richting je lies/heup brengen en vasthouden daar!
je paard kan dan nie anders als stoppen, je moet pas weer loslaten als je paard ontspand..

Daar moet je ook voor oefenen, want met zo een geval dat je je hand richting je heup brengt breng je het hooft van het paard na je toe waardoor het paard ken gaan vallen.
Je trekt het paard alsware om wat ook erg gevaarlijk ken zijn tenzij je het heb geoefent waardoor je het ken zien als een noodrem .
Ik ben der gewoon mee eens dat als je je paard niet onder controle ken houden en je weet niet hoe je je paard moet stoppen met het buitenrijden in zo een geval je ook gewoon niet buiten moet gaan rijden .

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:06

ztugwell schreef:
Corellaa schreef:

Daar moet je ook voor oefenen, want met zo een geval dat je je hand richting je heup brengt breng je het hooft van het paard na je toe waardoor het paard ken gaan vallen.
Je trekt het paard alsware om wat ook erg gevaarlijk ken zijn tenzij je het heb geoefent waardoor je het ken zien als een noodrem .
Ik ben der gewoon mee eens dat als je je paard niet onder controle ken houden en je weet niet hoe je je paard moet stoppen met het buitenrijden in zo een geval je ook gewoon niet buiten moet gaan rijden .

Kun je mooi oefenen door op te binden (zie topic: [WN-AM] Opbinden van westernpaarden, nut?) Knipoog Levert ook weer lekkere discussie op....

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:18

Ik heb het ook wel een aantal keren meegemaakt. Ik probeerde hem dan te stoppen door kleine voltes te maken, maar met een op hol geslagen paard is dat niet erg makkelijk. Buiten is het mij ook eens gebeurd. Toen heb ik hem op bosjes ingereden.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:37

Als je je paard gewoon goed africht en zorgt dat je hem in de hand hebt slaat ie niet op hol. althans mijn pony niet. Want die heeft dat een keer geprobeerd maar die stond 1000x zo snel stil dan dat ie ervandoor ging. En die heeft 1000x zoveel schrik gekregen dan ik al die keren daarvoor als hij er uit naaide. (ja een beetje noodremmen oefenen en consuquent zijn). En hij mocht pas weer aanlopen als ie stil bleef staan en na gaf (en accepteerde dat hij een corrigerende tik met de zweep kreeg, bokt hij daar op, krijgt hij er nog een.)
De 2e keer dat hij het ging proberen hoefde ik alleen nog maar in te gaan zetten om een noodrem te gaan maken en hij stond al stil.
Hij wil er nog vaak genoeg uitperen, maar ten eerste krijgt hij daar de kans niet voor want ik heb hem in de hand, ten tweede, als ik niet oplet en hij is vertrokken, staat ie ook weer meteen stil.
Ik heb er ook ooit mee gejakkerd met een groep van 10 man. Hij was nog nooit zo hard gegaan en ik was er van overtuigd dat ie binnen 10 meter stilstond. Enja het was me inderdaad gelukt ook al jakkerde de rest ervandoor.
(daarna mocht ie éxtra hard om ze weer in te halen maar het was maar even om te kijken of ik hem nog onder controle had)
Dus werk er vanaf de eerste keer mee af, dan heb je er nog weinig last van.
Stap vooral niet af want dat is voor mietjes. En naar huis draven omdat ie wild is, net zolang blijven stappen tot ie rustig wordt en desnoods gewoon og 10x heen en terug rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:42

Volgens mij heb jij echt op hol gaan dan nooit mee gemaakt hoor, linneketeut. Als ie echt op hol gaat is er geen houden meer aan, kun je zagen, snokken en diep zitten wat je wilt, op dat moment ben je slechts een stuk bagage. Je kunt een paard echter natuurlijk wel leren zo goed te luisteren dat je 'm zelf in een groep van 10 man nog kunt stoppen, maar dat heeft niet zo veel met op hol te maken.

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:01

linneketeut schreef:
Als je je paard gewoon goed africht en zorgt dat je hem in de hand hebt slaat ie niet op hol. althans mijn pony niet. Want die heeft dat een keer geprobeerd maar die stond 1000x zo snel stil dan dat ie ervandoor ging. En die heeft 1000x zoveel schrik gekregen dan ik al die keren daarvoor als hij er uit naaide. (ja een beetje noodremmen oefenen en consuquent zijn). En hij mocht pas weer aanlopen als ie stil bleef staan en na gaf (en accepteerde dat hij een corrigerende tik met de zweep kreeg, bokt hij daar op, krijgt hij er nog een.)
De 2e keer dat hij het ging proberen hoefde ik alleen nog maar in te gaan zetten om een noodrem te gaan maken en hij stond al stil.
Hij wil er nog vaak genoeg uitperen, maar ten eerste krijgt hij daar de kans niet voor want ik heb hem in de hand, ten tweede, als ik niet oplet en hij is vertrokken, staat ie ook weer meteen stil.
Ik heb er ook ooit mee gejakkerd met een groep van 10 man. Hij was nog nooit zo hard gegaan en ik was er van overtuigd dat ie binnen 10 meter stilstond. Enja het was me inderdaad gelukt ook al jakkerde de rest ervandoor.
(daarna mocht ie éxtra hard om ze weer in te halen maar het was maar even om te kijken of ik hem nog onder controle had)
Dus werk er vanaf de eerste keer mee af, dan heb je er nog weinig last van.
Stap vooral niet af want dat is voor mietjes. En naar huis draven omdat ie wild is, net zolang blijven stappen tot ie rustig wordt en desnoods gewoon og 10x heen en terug rijden.

elk paard kan op hol slaan, er kan altijd iets gebeuren dat hem echt bang maakt. dan gaat ie wel
als een paard echt wil, dan gaat ie gewoon

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:28

inderdaad inge_0rland0, geheel mee eens.

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:14

bomen zijn denk ik idd nog gevaarlijker, of je been er tegen aan of hij maakt op het laatst zo een noodstop dat je er zelf alsnog afvliegt (en dan vlieg je hoog) op hol staan is altijd eng, maar het ligt er bij mij altijd een beetje an hoe of wat. verlichte zit aannemen is altijd fijn.heb ook wel eens een paard tijdens in de velichte zit met mn hand een klap op zn hoofd gegeven onder het mom 'snap out of it' door het verassingseffect kreeg ik eindelijk weer contact en was het niet meer zwart voor de ogen.maar dit is natuurlijk niet altijd aan te raden...mocht je weer tot rust zijn gekomen altijd belangrijk om proberen zo ontspannen mogelijk te zitten en bezig houden.