Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soph12

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:52

De molen is ideaal vind ik, heb echt niet de tijd om naast het rijden nog eens te wandelen...

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 03:01

Mijn paarden gaan bijna elke dag wel minimaal een half uur in de molen. Echt ideaal, zeker als ze even het land niet op kunnen.
Daarnaast worden ze nog 1 uur gereden.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:51

Ik ben zelf tegen stapmolens. Ik heb al meerdere enge ongelukken gezien met een molen. Paard hing over hek heen, hek bleef in een deken hangen... echt paniek situaties. Verdrietig
Volgens mij vinden paarden het ook niet echt leuk om langer dan een half uur in zo'n ding rond te lopen.

Stapmolens zijn dus misschien inderdaad wel voor luie mensen, of voor mensen die hun paard niet gewoon even lekker los willen laten lopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:03

Ja, dat vind ik ook. Ten minste wanneer men een of twee paarden heeft.
Snap de andere kant ook wel, maar denk dat een paard liever een uurtje in de paddoc staat dan een uurtje in de molen..

MalouWenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:20

Als je het druk hebt zou je het heus wel eens mogen gebruiken maar je moet niet denken ach hij kan ook in de stapmolen, waarom zou ik dan met hem moeten gaan wandelen?
Als je met een paard gaat wandelen vorm je een betere band dan dat je hem in een stapmolen zet en voor het paard is het veel leuker om te gaan wandelen dan rondjes te moeten lopen.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:44

Het is onzin dat je lui bent als je paard de stapmolen ingaat..
Overdag werk ik gewoon, nee mijn baas geeft mij geen vrij om rondjes met mn paard te wandelen.. Clown
Dus gaat mijn paard overdag lekker in de stapmolen een luchtje scheppen en haar beentjes strekken!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:47

ik heb geen stapmolen nodiig. Als er een stap molen aanwezig is op stal zet ik mijn paard erin na het uitstappen wanneer ik mijn spullen aan het opruimen ben kan ze daarna nog even rollen en/of gek doen in de paddock zo zijn alle spiertjes nog lekker warm dit tegen blessures

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:51

Ik vind het een onzinstelling: alleen voor luie mensen.

Als het 's avonds donker, nat en koud is ga ik echt niet met plezier een uur wandelen met Jo. Doe ik haar ook echt geen plezier mee. Dan is een stapmolen ideaal, zo kan ze onbelast, helemaal vrij bewegen. Onze stapmolen heeft ook een drafprogramma, en is dus ideaal. Het is gewoon een afwisseling naast het rijden, weidegang en longeren. Lekker draven zonder bijzet, bit en mens op haar rug. Dat is toch juist hartstikke goed.

En zeker als straks de weides hard bevroren zijn en/of het is geen weer om ze lang buiten te laten staan, dan is de stapmolen een uitkomst, dan krijgt ze toch 's ochtends haar beweging.

EDIT: het is toch gewoon een extra optie naast alle reguliere dingen. Ben je dan ook lui als je je paard longeert??
Laatst bijgewerkt door Amaris op 28-11-07 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:52

Ik gebruik best wel vaak de stapmolen, naast het rijden doe ik hem af en toe ook in de molen. Of bijvoorbeeld als ik ziek ben kan ik hem niet rijden dus doe ik hem in de molen. Knipoog

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:03

sophie_kurk schreef:
De molen is ideaal vind ik, heb echt niet de tijd om naast het rijden nog eens te wandelen...

Tja als je daar niet eens tijd voor hebt, dan moet je maar geen paard nemen!

Duivel Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:06

sjaantje schreef:
sophie_kurk schreef:

Tja als je daar niet eens tijd voor hebt, dan moet je maar geen paard nemen!

Duivel Clown

Jij werkt duidelijk niet fulltime??

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:08

Helaas kan mijn paard in de winter niet langer dan een uur in de paddock staan. Hij vind daar trouwens ook niks aan, zo'n zandbak zonder gras.
Ik zou willen dat hij daarnaast ook nog een half uurtje in de stapmolen zou kunnen. Natuurlijk rij ik ook, maar hoe vaker hij uit zijn stal komt, hoe beter toch! Tja maar wij hebben dus geen stapmolen, maar als die er wel was, zou ik er zeker gebruik van maken!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:09

ik werk fulltime en heb een bijrijder voor 1 x in de week,en een enkele keer gaat ze in de stapmolen als extraatje,als ik geen uur kan rijden.
ze heeft op zondag een vrije dag,verder komt ze dagelijks buiten

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:26

Mijn shet/welsch is net te klein voor de stapmolen op de manege. hij kan net tussen de buizen door en dus bij de voorganger het vak in. Komt omdat de buizen alleen aan bovenkant vast zitten en dus beneden meer speling naar de zijkant hebben. Dus mijn beesje gaat gewoon mee aan de wandel of lekker los.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:28

Als de stapmolen als extraatje wordt gebruikt, dan lijkt het me geen probleem. Vaak moet je naast rijden ook nog uitmesten etc. Waarom dan niet je paard lekker laten bewegen?

Toen mijn paard op de kliniek stond, vroegen ze of hij in de stapmolen mocht. Aangezien hij dit niet gewend is, heb ik aangegeven dat ik hem liever in het weilandje/paddock had.
Ben bang dat hij de boel had afgebroken Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:59

double schreef:
Overdag werk ik gewoon, nee mijn baas geeft mij geen vrij om rondjes met mn paard te wandelen.. Clown
Dus gaat mijn paard overdag lekker in de stapmolen een luchtje scheppen en haar beentjes strekken!

maar dit kan dan toch ook in de paddock/weide?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:26

maar als je dan liever hebt dat je paard wat meer in beweging is,kan ik het me voorstellen.
naast dat een paard lekker vaak naar buiten moet natuurlijk.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:40

ik heb zelf lang een stal gehad waar we ook een molen hebben.
maar ik vind dat het gebruik van de molen zeker niet het rijden of weidegang weg kan nemen.

het is idd makkelijk, wanneer je meerdere paarden hebt en als extratje om je paard wat meer te laten lopen.
maar het voegt niks toe aan de training en ook zeker conditioneel niet. (daarnaast kan ik er wel in komen dat het dodelijk saai is.) maar het is makkelijk wanneer je je paard gewassen hebt en hem wilt laten drogen e.d

maar ik moet zeggen ik heb er nu al hele tijden geen en ik mis het echt niet.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:58

double schreef:

Helemaal mee eens, Oakland ging bij jou al in de molen, nu ook. Het drafprogramma gaat alleen niet op wegens slipgevaar. Hij gaat er in als zijn stalletje gedaan word, zo komt ie buiten en ziet ie nog wat.
En ik ga soms in mijn middagpauze van mijn stage hem wel buiten zetten op het land en dan na mijn stage weer binnen maar als dat niet lukt gaat ie in de molen. Soms zelfs beide, niks beter dan beweging.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:59

Citaat:
maar het voegt niks toe aan de training en ook zeker conditioneel niet.

Maar er is toch niets beters dan een tijdje goed doorstappen? Dat is toch juist goed voor de conditie? En zeker als je een programma hebt dat afwisselend stapt en draaft. Ik zie daar toch wel de voordelen van in.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:39

De stapmolen is onnodig voor paarden met dagelijks weide gang of paddock.

Maar het kan wel goed zijn. Ik loop stage op een handelstal, waar het altijd druk is en relatief weinig mensen werken. Soms redden we het allemaal niet en zetten we de paarden na het rijden met een zweetdeken in de stap molen en zadelen we al de volgende op, dat scheelt uitstappen. het paard kan lekker een kwartiertje bij komen al stappend in de molen en jij hebt dan het volgende paard al weer klaar. Paard weer uit de molen halen en gelijk weer rijden. Voor zulke siuaties vind ik het wel goed.

Maar als particulier.. Vind ik het onnodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:45

Heb zelf nooit een stapmolen van dichtbij gezien Clown maar als er op een stalling bijv. in de winter geen mogelijkheid is tot de paarden naar buiten laten, lijkt dit me prima.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:47

Maanling schreef:
Citaat:
maar het voegt niks toe aan de training en ook zeker conditioneel niet.

Maar er is toch niets beters dan een tijdje goed doorstappen? Dat is toch juist goed voor de conditie? En zeker als je een programma hebt dat afwisselend stapt en draaft. Ik zie daar toch wel de voordelen van in.

Het voegt wel iets toe aan de training, want een tijdje stappen is ontzettend goed voor het lijf van het paard, daar worden ze los van.

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:58

Nee, deze stelling vind ik persoonlijk nergens op slaan,
Ik heb een verzorgpony en die mag ik van mijn ouders 4 tot 5 keer in de week rijden. OP de dagen dat ik mijn pony niet rij gaat ze gewoon in de trainings molen. Dit is een erg handige oplossing, ook gaat ze er in als ik het te druk heb met school. OOk is de stapmolen erg handig als de pony's binnen staan en ik moet de stallen doen. Dan zet ik ze ook met zijn 5e in de stapmolen dat ze toch nog een beetje beweging hebben gehad, en ik kan mooi de stallen doen.
Hier nog een voorbeeldje:
Matijs Van Asten zet zijn paarden elke ochtend een half uur in de stap molen. Zo raken de spieren gewoon lekker los. En ik vind je wel erg raar als je Matijs van Asten een "luie" ruiter vind.
(Deze info heb ik omdat ik laatst bij hem op exursie ben geweest!)

Dus ik ben het echt oneens met de stelling!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:07

aukje91 schreef:
Heb zelf nooit een stapmolen van dichtbij gezien Clown maar als er op een stalling bijv. in de winter geen mogelijkheid is tot de paarden naar buiten laten, lijkt dit me prima.

Als paarden in winter niet naar buiten kunnen vind ik dat persoonlijk geen goede oplossing om ze dan maar even in de molen te zetten. Paarden horen gewoon elke dag naar buiten te komen. Maar dat is weer een andere discussie. Ik vind de molen geen goede vervanging voor het buiten staan.