Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:32

Ik weet waar je op doelt RK maar
ik bedoelde het meer als in iemand die met
een 'goed' paard dat ontzettend lekker loopt meer
voorsprong heeft dan iemand die bijvoorbeeld
net als ik met een kruising c pony tussen de
paarden zal starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:34

Ik weet wel dat jij dat bedoelde
Sorry voor mijn onduidelijkheid, maar door jou berichtje dacht ik gewoon ff algemeen aan wat ik schreef, omdat veel mensen dat wel zo denken Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:20

ooit zul je dan ook in de z komen met een minder "goede" maar met een mooi correct en goed bewegend paard is het wel makkelijker...

Yamcha schreef:
Met een aardige ruiter die positief is, veel beloont, en rechtvaardig rijdt, zal een paard harder werken en er meer lol in hebben

maar wat als je zo rijd en je paard komt op een aantal punten net wat tekort?

op zich geloof ik best dat mijn paard ooit de Z zou kunnen halen! maar zeker niet met mij Haha! dan zou ik haar dus over de kop moeten rijden aangezien ze zich al 100 % geeft alleen toch altijd 10 % tekort komt ofzo Ach gut beetje appart uitgelegt maar ik heb een paard met een slappe achterkant Bloos ben allang blij dat ze regelmatig loopt en dat ze nog behoorlijk sterk is geworden...
en voor zo'n paard is het dus bijna niet mogelijk om de z te halen ookal is ze gezond (of je moet er voor kiezen idd om de langzame weg te bewandelen en je paard langzaamaan naar de kl*te te helpen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:25

Maar is een paard met een echt slappe achterkant gezond? Lachen
Dus op die manier zoals jij zegt dat je al blij bent dat hij regelmatig is?

Ik heb ook een paard met ataxi gereden. en die verbeterde zeker met rijden, maar of ik daar eerlijk zou zijn om bijv verzamelde galop te gaan vragen terwijl hij zo galop al enorm moeilijk vond en pas kon na veel trainen?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:28

runningkawa schreef:
Maar is een paard met een echt slappe achterkant gezond?
Dus op die manier zoals jij zegt dat je al blij bent dat hij regelmatig is?

Ik heb ook een paard met ataxi gereden. en die verbeterde zeker met rijden, maar of ik daar eerlijk zou zijn om bijv verzamelde galop te gaan vragen terwijl hij zo galop al enorm moeilijk vond en pas kon na veel trainen?

ze is volledig gezond volgens mijn DA...
maar net wat jij zegt of het eerlijk is ten opzichte van het paard... dan zeg ik echt nee! ze is zeer zeker verbetert met rijden maar komt nog veel tekort. teveel voor de Z Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:31

Ik denk dat dan de vraag misschien wel is, wat is gezond? Lachen

Een paard dat je al moet trainen om niet onregelmatig te moeten laten lopen in de B.... mmm, goed op het moment dat jij dat blijft doen is hij gezond....zo waar als wat.
Toch zou ik dat persoonlijk niet onder gezond zetten.
Als je op een groen paard stapt hoef je die ook niet te trainen om een B proef rad te laten lopen.

vaag uitgelegd, hoop dat je snapt wat ik bedoel Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:39

ja mijn paard is best een geval appart Clown

maar ik snap jou op zich wel hoor!! vandaar dat ik ook zoiets had in het begin van niet ieder gezond paard kan naar de Z maar goed wat is gezond...?
een paard kan lichamelijk gebreken hebben waardoor het minder makkelijk gaat en ik zou ook wel door kunnen gaan maar daar word mijn paard ook niet vrolijker op Ach gut ik loop al zooo vaak op tegen de dingen die ze niet kan dat ik de weg naar de Z zeker niet ga bewandelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:42

Maar gebreken valt bij mij niet onder gezond Lachen
Dan zou ik gewoon kijken hoever kan ik komen zodat het voor beide nog plezierig is.

Met dat paard met ataxi had ik best durven starten, maar denk dat het na de L2 gewoon op was en dat dat er ook niet bij ter trainen was, die moest je al trainen om zo al redelijk te kunnen met zijn achterhand Lachen
Terwijl hij zo met rijden alle plezier had en rust roest was dat bij hem.
Zette je die stil was het meteen helemaal terug bij af maar zet je een gezonde stil ben je wel wat terug bij af, maar ook snel weer terug op nivo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:52

ik zou ook best "durven" te starten maar goed net wat jij zegt L2 misschien maar dan houd het ook op....
we houden het nu maar op gewoon plezier maken Haha!

okee dan gaan we verder... mijn paard heeft een gebrek en is niet "gezond" genoeg om naar de Z te kunnen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:55

of dat is kan jij natuurlijk alleen bepalen Lachen

Maar dat is denk ik wel een vraag die hier algemeen in het topic gesteld moet worden, wat is gezond en wat niet? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:59

Elk gezond paard kan imo Z2 lopen, het is niet voor niets basis. Of de ruiter voldoende kennis en kunde (of hulp) in huis heeft om de training zo op het paard af te stemmen dat je ook een beperkt paard voor het maximale van zijn kunnen kunt laten presteren zonder hem in elkaar te trixen is een tweede.

Of je het ook moet willen vind ik overigens een tweede.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:48

runningkawa schreef:
Maar dat is denk ik wel een vraag die hier algemeen in het topic gesteld moet worden, wat is gezond en wat niet? Lachen

dat denk ik eigenlijk ook wel...

Zep schreef:
Of de ruiter voldoende kennis en kunde (of hulp) in huis heeft om de training zo op het paard af te stemmen dat je ook een beperkt paard voor het maximale van zijn kunnen kunt laten presteren zonder hem in elkaar te trixen is een tweede.

maar wat vind jij gezond? zou jij mijn paard gezond vinden? (denk dat als je em als 4 jarige zo onregelmatig als iets onder het zadel zag lopen je hard weg was gerent Clown )

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:57

Ik vind ook, dat elk gezond paard (wat dan precies een gezond paard is in het midden gelaten) mákkelijk de Z kan halen.

En als je paard de training niet meer leuk vind, dan mis je iets essensieels in je training.
Zou het paard de training niet goed aankunnen, is er iets (heel erg) mis in je basis.

Wat ik wil zeggen is: ieder gezond paard kan mákkelijk het Z bereiken, míts een goede training.
En dat laatste (die training) is waar het aan schort bij zoveel ruiters/amazones..
Het moet maar snel en makkelijk, maar in werkelijkheid is het opleiden van een paard, een langzaam en moeilijk proces (maar als je als ruiter al wat handigheid hebt, is het natuurlijk makkelijker Haha! )
Training wordt vaak gezien als een paar rondjes rijden, oefeningen erin stampen ed. Terwijl je bij je training, élke dag moet kijken op welke kant je paard scheef loopt, dat eerst moet verhelpen, zijn achterhand er weer onder moet zetten, en lekker voor het been maken.
Maar dat wordt vaak vergeten..

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:10

Zep schreef:
Elk gezond paard kan imo Z2 lopen, het is niet voor niets basis. Of de ruiter voldoende kennis en kunde (of hulp) in huis heeft om de training zo op het paard af te stemmen dat je ook een beperkt paard voor het maximale van zijn kunnen kunt laten presteren zonder hem in elkaar te trixen is een tweede.

Of je het ook moet willen vind ik overigens een tweede.

je kan echt niet ieder gezond paard naar de Z rijden laat staan de Z2

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:14

Want?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:17

WowAmigo schreef:
Want?

Gewoon lang niet ieder paard heeft genoeg kwaliteit!!!

Sorry YoYo dat ik even voor je antwoord... Hyper!

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:19

WowAmigo schreef:
Want?

idd niet ieder paard heeft die aanleg om een Z proef te lopen die hebben gewoon de kracht er niet voor om zo veel te moeten shouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:24

Tuurlijk heeft een gezond paard daar de aanleg voor Ja
Eerste worden zal niet lukken maar een wp rijden wel Ja

dat is echt niet zo zwaar sjouwen hoor Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:30

Ik ben wel benieuwd welk niveau degenen rijden die denken dat ieder paard Z kan lopen...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:46

Ik heb Z gereden met een paard dat totaal geen dressuur aanleg had Lachen

En heb meerdere Z ruiters voorbij zien komen met die bewering Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:01

Ja miss omdat jou paard dan toch meer aanleg had dan jij denkt... Bloos Ik weet het niet, ik zeg niet dat ze niet succesvol M kunnen lopen maar daar houdt het gewoon op. Een paard dat GOED en dan met NADRUK GOED verzameld loopt en goed 'gaat zitten'. Heeft aanleg nodig, dan kan lang niet ieder paard!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:16

Nee die heeft geen aanleg voor dressuur Lachen

Goed verzamelt lopen...dat doet misschien de nummer 1, de rest laat geen verzameling zien. En ja dan kun je nog een wp rijden (en dan heb ik het niet over de mensen die hun paard inelkaar trekken maar het gewoon niet tonen)
Als je gewoon de buiging enzo netjes rijd dan heb je zimpel weg al minstens een 6 Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:57

Ik geloof niet zozeer dat een paard aanleg nodig heeft om naar het Z te kunnen Lachen
Z is basis, dat moet ieder gezond paard kunnen.

Om op dat gezond terug te komen:
Een paard is imo gezond wanneer het paard een redelijk evenwichtige bouw heeft, en geen lichamelijke gebreken.

Ik heb een paard gekend wat heel lang gelijnd was, zo lang, dat het niet mogelijk was voor dat paard om in stap te overtreden. Met zo'n paard is dus geen Z mogelijk.
Met een paard met ataxie, spat, of noem het maar op... gaat het ook niet lukken.

Maar als een paard dat allemaal niet heeft, en een redelijke longinhoud heeft, 3 normale gangen hoeft de Z geen probleem te zijn.
Maar dat valt imo niet onder aanleg, dat is gewoon een gezond paard.
Guusje de Fjord en Taco de Fjord lopen ook in het Z. Je hoeft er dus geen warmbloed voor te hebben. Een Fjord zal geen super-spectaculaire uitgestrekte draf tonen, simpelweg om dat ze niet van die stelten hebben.
Ik geloof dat die Fjorden zich fijn laten bewerken, en werkwillig zijn. Heb nog nooit wat gehoord over heel veel talent bij ze of over spectaculaire gangen.
Punt is dat je dus geen getalenteerd dressuurpaard nodig hebt. Met een Tinker of een Fjord of een Haflinger kan het ook.
Die zullen mss niet het ideaal plaatje tonen, maar ideaal is perfect, en perfectie is niet haalbaar.

Je moet een paard werkwillig máken imo. Je moet het werk leuk maken. Een paard wat geen lol in het werk heeft, daar zul je op een bepaald niveau mee stranden denk ik.

En de gangen moeten wat bewerkbaar zijn.
Maar ook dat is eerder een rijtechnisch gegeven als dat het met aanleg te maken heeft.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:03

MissEvil schreef:
Ik vind ook, dat elk gezond paard (wat dan precies een gezond paard is in het midden gelaten) mákkelijk de Z kan halen.

Makkelijk nog wel? Was het maar zo

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:08

runningkawa schreef:
Nee die heeft geen aanleg voor dressuur Lachen

Goed verzamelt lopen...dat doet misschien de nummer 1, de rest laat geen verzameling zien. En ja dan kun je nog een wp rijden (en dan heb ik het niet over de mensen die hun paard inelkaar trekken maar het gewoon niet tonen)
Als je gewoon de buiging enzo netjes rijd dan heb je zimpel weg al minstens een 6 Lachen

Tja als jullie instelling is dat je achteraan mee wilt hobbelen dan kan misschien ieder paard wel Z, maar ik ga niet op concours als ik niet vooraan mee zou kunnen rijden! Zeg niet dat ik altijd vooraan rij, maar mijn paard zou het kunnen... Anders zou ik niet heen gaan! Zo kan ook ieder paard wel Z springen, ze kunnen allemaal wel (als de nood aan de man is) een hindernis/hek van 1.30 meter springen.