losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Re: losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:06

Ik begin meestal met een paar rondjes naast mn paard te stappen, stijg op en stap een paar rondjes met lange teugel, neem mn teugels op maat en stap nog een paar rondjes en vraag dan wat buigingen naar links en rechts om te zien of hij mn hand volgt. Meestal ben ik dan 10 a 15 min bezig...

Dan begin ik met rijden en af en toe laat ik hem eens 1 rondje de hals strekken in stap om zn rug te ontspannen. Als ik klaar ben met rijden maak ik mn singel wat losser en stap aan lange teugel wat rondjes. Stijg af, doe mn beugels omhoog en maak de neusriem los en stap nog wat rondjes aan de hand.

Mijn paard zweet meestal nogal erg en hij heeft zoals nu in de winter een erg dikke wintervacht. Dus dan ga ik hem afzadelen doe zn zweetdeken aan en zn halster en ga dan zo nog wat stappen. In de zomer spuit ik hem meestal af met de tuinslang en stap zolang tot hij droog is (als het weet dit toelaat)
Ik ben dus meestal na het rijden nog een tijdje bezig... Vind het enorm belangrijk voor je paard en ik zie ook heel erg veel mensen die direct beginnen rijden en hun paard ook direct op stal steken.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:04

Ik begin altijd met los stappen ongeacht hoeveel tijd ik heb, daarna overgangen van stap naar draf om hem er een beetje erbij te krijgen met de concentratie en dan gewoon lekker werken en ik stap hem ook altijd uit ..ligt eraan hoe lang en intensief de training is geweest..als het echt een zware training was draaf ik eerst nog een paar rondjes aan de lange teugel voordat ik ga stappen en als ze zweet rij ik dr meestal helemaal droog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:32

ik stap juist heel veel, vooral in het begin om haar lekker los te maken. ik zou niet eens meteen kunnen draven, dan komt de mijne echt wel in protest van voren Ja

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:41

Ik begin meestal met 10/15 minuten stappen, en ik stap meestal buiten in het bosje uit.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:49

Hier nog iemand die zijn paard ruim los en warm stapt (10-15 min) en dan 45 min a 50 min training en dan stap ik nog 3 rondjes dat hij op adem is en dan zadel ik hem af gooi een lekkere warme wollen deken op en dan gaat hij nog 10-15 min de stap molen in.

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:26

nee ik vind als je een paardwilt trainen moe j ehem eerst losmaken zodat hij niet zo stijfis

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:27

iedereen weet dat een warming up elangriojk is voor je paard

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:01

ik rijd ook altijd 10 min in en ook uitstappen. het is slecht voor je paard als je dat niet doet. de spieren moeten opgewarmd worden. wij sporten toch ook niet zonder op te warmen.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:51

Bij ons op de manege staat zo'n mager paard dat wordt bereden door twee meiden die er ook absoluut niet goed mee bezig zijn.
Met het rijden draven ze meteen aan en daarna gaan ze meteen weer galopperen en SPRINGEN...
Vind dit ook niet echt kunnnen Huilen
Ik loop altijd op allebeide handen een paar rondjes draaf dan pas aan.

x_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:01

haiii

ik heb een verzorg shet en ik stap hem meestal 20 minuten uit als hij nat is en anders een kwartier !.

greetzz Daphne + spekkiiee

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:02

Ik erger me dr ook dood aan op mijn manege maar ik stap ook lekker lang in en uit goed voor het paardje.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:03

Vind het ook stom dat mensen gewoon gelijk zwaar gaan trainen zelf rijd ik ook 10min tot kwartiertje los en ik stap ook minstens 10min tot kwartier uit. Ook borstel ik mijn paard voor ik ga rijden, voor de bloedsomloop, en krab ik de hoeven voor het rijden uit.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:29

Ja zo zijn er erg veel mensen.
Het is net goed voor je paard, niet alleen voor spieren en pezen.
Maar ook om nog wat met je paard bezig te zijn, niet alleen puur trainen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:30

ja dat doen sommigen ook bij ons, sneu voor die paardjes vind ik het..
soms stap ik nog langer dan dat ik echt draaf en galoppeer enzo, ja mijn paardje is ook nog jong en daar train ik nog niet intensief mee maar toch..

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:34

Ik stap ook zo'n 10-15 minuten in, uitstappen is net wanneer paard redelijk opgedroogd en op adem is. Mijn paard staat meestal al ff buiten en na het rijden gaat ze op stal.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:41

Ja instappen altijd maar aangezien ze best heet kan zijn voor de aanvang van de les
mag ze ook draven, nits de pony dat zelf aangeeft.
En uitstappen altijd en ligt eraan hoe bezweet ze is. In het begin dat ze net onder
het zadel was en dus geen conditie had was ze behoorlijk nat dus werd er lekker lang
met haar drooggestapt.

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:51

ik let altijd op mijn paard, stap op elke hand een paar rondjes in
en voel als ze los is of ik naar de draf kan gaan.
soms als ze nog een beetje stijf is merk ik dat ze losser word van een rustig galopje
mijn paard wilt dan ook liever galopperen en loopt
daarna ook losser door het lijf.
over het poetsen voor het rijden:een borsteltje over de rug als ik een keer niet veel tijd heb !
vind het zo een onzin dat je elke keer voor het rijden een uur moet tutten met je paard!
een uitgebreide poets beurt krijgt ze dan wel een andere keer als ik wel de tijd heb . Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:20

Ik heb nog boks- en dansles gevolgd, duurden telkens anderhalf uur, waarvan meer dan de helft (!!) warming up en cooling down was... Zware trainingen gedaan en nooit een blessure Lachen

Hoe ik het liefst rijd: eerst ga ik een paar rondjes erlangs stappen, zelf even lekker los worden, kijken hoe de bak ligt. Daarna erop en zo snel mogelijk losse teugel geven zodat we beiden een rondje of 3 even kunnen wennen. Daarna neem ik licht licht contact, en rijd ik grote wendingen. Ze zakt vanzelf wel. Na flink wat stappen ga ik aandraven, nog steeds aan een lange lichte contactteugel grote wendingen, tempowisselingen, goed vw-nw rijden. Uitrijden doe ik hetzelfde: lekker uitdraven en lang lang uitstappen. Met een jong paard duurt de echte "arbeidsfase" hierdoor zeer kort (als je er al aan toekomt) maar dat is ook de bedoeling Ja

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:26

Ik stap best lang in, ik hou het nooit in de gaten hoe lang ik heb ingestapt, maar meestal is rond de 20 minuten, vaak kijk ik ook naar het paard, zo weet ik ook hoe lang het nodig is, want sommige paarden worden ook nerveus van te lang instappen, dit had ik ook met mijn eigen paard, maar dan doe ik in stap verschillende oefeningen, zoals schouderbinnenwaarts, wijken etc.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:18

Ik moet wel losstappen en uitstappen..Ik woon 15min stappen van de rijbaan vandaan. Thuis even poetsen, opzadelen, onderweg even 5min aan een los teugeltje stappen, en dan wat oppakken, lekker laag losstappen over het harde. En zodra we bij de bak komen is ze lekker los en relaxt. Onderweg naar huis toe ook nog lekker laag uitstappen en de laatste 10minuten lange teugel. Dus ik stap 15min los, en 15min uit. Maar dat komt omdat ik die tijd toch onderweg ben, en ik dan in de bak direct aan het werk kan.

tjerkepaed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:00

Nee, dat doe ik ook altijd, hoor! zo hoort het ook!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:13

Ik stap ongeveer 5 minuten naar de bak toe, rij dan nog een paar rondjes aan een lange teugel.. Dan ga ik een paar rondjes aan een lange teugel rustig draven aan een lange teugel.. en op allebei de kanten 1 rondje galop.. Daarna ga ik minstens 5-10 minuten stappen & dan begin ik.

20 minuten instappen heeft bij ons geen zin, daar word ie niet losser van & gaat hij van alles zoeken om van te schrikken.

Uitstappen vaak zeker wel 10 minuten, ligt er ook aan hoe hard hij gewerkt heeft en hoe zn ademhaling is.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:03

je ziet het erg vaak
ook het paard scheren zodat het niet zweet en dan gewoon
opstal pleuren terwijl de afval stoffen zo niet goed verdwijnen
erg slecht voor het paard

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:35

Sjonge jonge, ik kan me daar soms zo woest over maken.

Trainen paarden, denken te weten waar ze het over hebben. Maar instappen, en dat op een goede manier opgebouwd etc, ho maar. Bijna niemand die blijkbaar weet dat gewrichten min 25 minuten nodig hebben om echt soepel te worden en in staat te zijn grote klappen op de vangen, en dan heb ik het met name over het kraakbeen.

En dan nog te bedenken dat de meeste paarden ook nog eens 22-23 uur op stal staan :S

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:39

ik heb echt een hekel aan zulke mensen Haha!

ik stap altijd rustig warm... begin altijd met een lang teugeltje en pak dan rustig aan wat figuurtjes maken en afhankelijk hoe ze aanvoelt ga ik pas verder.
uitstappen doe ik ook altijd met een lang teugeltje. lekker rustig stappen zodat ze op adem kunnen komen, het liefst stap ik ze ook echt droog, maar bij minder tijd zet ik ze met een zweetdeken op stal om het laatste zweet weg te krijgen