"Mijn instructrice heeft ZZ gereden dus die weet het wel!"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Re: "Mijn instructrice heeft ZZ gereden dus die weet het wel!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:23

Voor als je kort enniet goed kijkt. Alleen al aan mijn houding (ik kom direct naar voren) kan je zien dat er iets niet klopt. En ik denk dat vzpaard ook lekker op de voorhand zal lopen dan. En als ze zo zwaar is van voren zal er niet veel ontspanning in 'er nek en rug zijn. En een goed ondertredend achterbeen..?
(overigens voordat mensen zich afvragen waarom ik niet een ander neem, komt eraan, nog even de clublessen vh jaar afmaken en dan neem ik iemand díe wel past Knipoog )

Edit: waarom het er wel goed uitziet is omdat vzpaard makkelijk 'er nek afbuigt, maar ze loopt dan niet echt aan de teugel, ze hangt eerder Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door OoappeloO op 15-11-07 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:24

ik snap het Lachen Lachen

maar voor HAAR ziet het er goed uit Lachen Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:36

mijn instructrise zegt ook wel eens dat het er voor het beeld goed uit ziet.. maar dan kan het voor mij bvb nog niet eens zo fijn voelen, dus dat zeg ik dan ook gewoon en dan kunnen we er wat aan doen, dat betekend niet gelijk dat het een slechte instructrise is zegmaar Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:02

Een instructeur past zich vaak ook aan aan je niveau. Je kunt van beginners niet verwachten dat ze hun paard perfect rijden. Het is meestal niet echt een 'goed' als ze dat zeggen, het is meer een: 'goed genoeg voor jou', of een 'naar omstandigheden goed'. Of een 'beter dan net'. Anders weet je ook niet waar je moet beginnen. Mijn instructrice zegt nu veel meer dingen tegen me dan in het begin.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:25

Uhh mmn vzpaard en ik kunnen met gemak Z oefeningen, als de ontspanning er maar is. En dat lukt me soms maar.
@ magic_lover: dat heb ik haar ook meerdere malen gezecht. Het vóelt nog niet goed aan en hóe kom ik dan bij de rest van de ontspaning? Maar dat weet ze niet, of nouja ze zegt dat ik naar de stap terug moet en vanaf daar moet gaan werken. Als ik meerdere rondjes stap ontploft vzpaard bijna. De spanning krijg ik het beste wel door even uit te racen en dat weer netjes met veel overgangen aan het werk te gaan. Maar vaak begint ze weer spanning op te bouwen.. wat doe je dan?
Enne ik zei ook niet dat ze slecht is, alleen past het niet bij mn vzpaard Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:27

nee naja als het niet bij jou en je paard past is het misschien beter een ander te zoeken Lachen het moet wel klikken anders heb je er bar weinig aan Knipoog

die spanning weg laten vloeien doe ik vaak even door even hals te laten strekken in draf, of even stappen aan lange teugel (dat werkt bij jou niet zeg je) en daarna weer oppakken en verder gaan.
maargoed kan moeilijk vanaf mijn computer zien hoe jou paard is Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:39

als je verwend bent, een duur paard met super gangen die standaart aan de teugel hobbelt, gemiddelde ruiter, ouders die élk weekend mee willen op wedstrijd, dan heb je uiteindelijk je puntjes wel Vork
zo kan je ook in de M wel komen lijkt me.

het gaat om ervaring en inzicht, van een paar fotos kan je vaak ook maar weinig beoordelen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:33

@panache wat bedoel je? Tegen mij? K snap je niet helemaal, vooral die foto's niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:47

panache schreef:
als je verwend bent, een duur paard met super gangen die standaart aan de teugel hobbelt, gemiddelde ruiter, ouders die élk weekend mee willen op wedstrijd, dan heb je uiteindelijk je puntjes wel Vork

Waar koop je zulke paarden waar je zelf niks op hoeft te doen? Bij de C&A zeker? Kwartje erin en hobbelen maar?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:50

Starbreeze schreef:
panache schreef:

Waar koop je zulke paarden waar je zelf niks op hoeft te doen? Bij de C&A zeker? Kwartje erin en hobbelen maar?

nou ik ken paarden die mooie gangen hebben en bij een beetje teugeldruk al aan de teugel lopen, dan lijkt mij dat 't paard protentie heeft en met een gemiddelde ruiter nog ver kan komen aangezien het paard zelf al ver gekomen is en voor hem alles gesneden koek is.
als je steeds in de 180 punten haalt en elke week een wedstrijd hebt, kom je wel in het niveau.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:54

Dat je goed kan rijden betekend nog niet dat je goed les kan geven Lachen
En bij die mensen die zo "apart" rijden en die zich dan "eruit l*llen" met de mededeling dat hun instructrice dit en dat gedaan heeft, die komen zichzelf nog wel tegen.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:56

voorbeeld :
laatst had ik wedstrijd, komt er een mega mooie pony aanlopen, chique uitstraling had Z2 en nu reed er een meisje van 8 op. rond de 1.30 ofzo (dat meisje)
ze kwam nog nieteens met haar voeten bij de buik van het paard :S , hing gewoon letterlijk met haar minigewicht aan de teugels hangen(voorover gebogen) en paard liep aan de teugel met mooie gangen, hoe zij de middengangen deed? ze klapperde zo hard mogelijk met haar benen en gaf een tik, en strekken dat beestje, terwijl mij dit niet de manier lijkt?
en ja hoor ze kreeg haar punten met dr mooie showpony, terwijl als je dat meisje op een gewone normale pony zou zetten, dan zou ze waarschijnlijk haar punten niet halen.

overigens vonden haar ouders het heel normaal weer natuurlijk dat ze haar puntjes wel kreeg Knipoog

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:02

Ik denk zeker dat mensen die in het Z-ZZ rijden echt wel weten wat ze aan het doen zijn maar dat het verschil zit in de training of het rijden. De een rijdt op de eene manier de ander weer op een andere manier, maar omdat iemand anders het niet doet zoals jij betekend dat dan dat hij/zij ''slecht'' les geeft?
Ik denk zeker dat je wel weet waar je mee bezig bent als je Z/ZZ rijdt, maar het verschil zit bij de manier van rijden van die persoon en hoe ''de mensen daar om heen'' over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:34

Maar ook de manier van het weg kunnen leren is een kunst.

Ik ken mensen die echt goed kunnen rijden, maar ze kunnen niet uitleggen wat ze doen, dus dat niet aan een ander over brengen.

Ik ken mensen die minder kunnenr ijden als bovengenoemde mensen, maar wel duidelijk dingen kunnen verwoorden en zodoende toch andere mensen veel kunnen leren.

Les geven is een vak apart vind ik Lachen

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:04

je kan wel goed rijden, maar dat betekend niet dat je goed les kan geven. ik vind dus niet dat als iemand zz rijdt dat diegene beter les kan geven dan iemand die lager rijdt.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:46

panache schreef:
voorbeeld :
laatst had ik wedstrijd, komt er een mega mooie pony aanlopen, chique uitstraling had Z2 en nu reed er een meisje van 8 op. rond de 1.30 ofzo (dat meisje)
ze kwam nog nieteens met haar voeten bij de buik van het paard :S , hing gewoon letterlijk met haar minigewicht aan de teugels hangen(voorover gebogen) en paard liep aan de teugel met mooie gangen, hoe zij de middengangen deed? ze klapperde zo hard mogelijk met haar benen en gaf een tik, en strekken dat beestje, terwijl mij dit niet de manier lijkt?
en ja hoor ze kreeg haar punten met dr mooie showpony, terwijl als je dat meisje op een gewone normale pony zou zetten, dan zou ze waarschijnlijk haar punten niet halen.

overigens vonden haar ouders het heel normaal weer natuurlijk dat ze haar puntjes wel kreeg Knipoog

Sorry, maar wat jij allemaal suggereert vind ik echt ***.

Ten eerste: een paard is geen computer waarbij je een knopje in drukt en hij loopt. Een goede/ervaren/mooie pony kan nog zo geweldig zijn, wanneer er een ruiter op zit die het niet kan, zal de pony niet lopen.
Ten tweede: het voorbeeld dat je geeft, misschien dat het voor jou er niet zo goed uit zag, blijkbaar deed het beestje het wel. Tuurlijk maakt het uit hoe het eruit ziet, maar wanneer het beest gewoon doet wat er gedaan moet worden, zal ze de punten blijven krijgen.
Ten derde: jij denkt dat zij haar punten krijgt doordat het een "showpony" is, ik vind dat sowieso geen goede benaming, waarschijnlijk is het gewoon een pony met kwaliteit. Voor mij is het niet meer dan logisch dat een pony met kwaliteit het wint van een pony met minder kwaliteit (wanneer zij ongeveer hetzelfde niveau rijden in de proef) omdat een pony met kwaliteit gewoon net iets meer verfijning heeft. En net dat beetje extra in bijvoorbeeld een uitgestrekte draf. Vooral in de klasse Z is dat het geval.

Sorry voor het offtopic.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:43

Je hoort het steeds meer idd.
Toen ik zelf nog een instructeur zocht er er bij eentje een proefles had, was het eerste wat ie zij ik neem de volgende keer een slofteugel mee. Ik heb hem de deur verwezen.
In mijn ogen zouden veel meer mensen zulke instructeurs de deur mogen wijzen.

Het is tegenwoordig de mode om zo te rijden. Wijk je af van die mode hoor je er niet bij. Zeker niet als in jou omgeving hier al gebruik van maakt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:59

Ik ben het ook met je eens, ik rijd het liefste paardvriendelijk.. ik wil mijn paard niet persé in de krul rijden..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:30

runningkawa schreef:

Ik ken mensen die echt goed kunnen rijden, maar ze kunnen niet uitleggen wat ze doen, dus dat niet aan een ander over brengen.

Ik ken mensen die minder kunnenr ijden als bovengenoemde mensen, maar wel duidelijk dingen kunnen verwoorden en zodoende toch andere mensen veel kunnen leren.

Afgod Klopt helemaal. Zo vind ik die Orun sh*t bijvoorbeeld ook totaal niet belangrijk. Als je iemand hebt die uit ervaring kan spreken en het talent heeft om dingen goed over te brengen en mensen iets te willen leren, kan zo iemand een fantastische instructeur zijn.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:52

Ik ben het totaal met je eens, ik heb zelf ook les gehad van een ZZ instructrice die met trek en schopwerk reed ..
Nou ik heb het wel geweten, ik rij er nu niet meer .
Ik Heb nu les van Annemarie van Voren en rijd totaal diervriendelijk, soms een beetje streng en zeker consequent zijn maar dat is nodig.
Maar waarom zou je een paard met slof naar beneden rijden als je paard het niet snapt ?
Een jong paard snapt nog niet veel, of eigelijk nog niks,
maar door de slof word het er helemaal niet beter op..
Dat is wat ik denk ..

_fiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:05

MAAAAARRR......
Ik ben het er wel mee eens dat veel mensen excuses zoeken om hardhandig te zijn omdat ze dan toevallig een prof. instructeur hebben maar vergeet niet dat foto's moment opnamens zijn en dat je er eigenlijk niet 100% goed over kunt beoordelen !! Lachen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:10

fiona daar heb je ook zeker gelijk in, sommige zijn gewoon echt opnamens bijv net even even ..
als amber hangt moet ik van mijn instructrice gewoon een rustige ophouding maken..
en op een foto kan datr lijken op trekken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:28

sjaantje schreef:
runningkawa schreef:

Afgod Klopt helemaal. Zo vind ik die Orun sh*t bijvoorbeeld ook totaal niet belangrijk. Als je iemand hebt die uit ervaring kan spreken en het talent heeft om dingen goed over te brengen en mensen iets te willen leren, kan zo iemand een fantastische instructeur zijn.

Hier sluit ik me helemaal bij aan...
Ik heb verschillende instructeurs en trices gehad, van trek aan de teugel tot ie in de krul loopt en dan met de zweep erover, tot als ie dan toch zo moeilijk doet met een bit, dan maar zonder...
Helaas uit ervaring geleerd dat papiertjes en niveaus niet zo veel hoeven te zeggen. Ervaring, gevoel en principes vind ikzelf veel belangrijker.

Maar, als beginner of gewoon jonkie, heb je dat wel meer, denk ik. Als dan iemand zegt dat ie ZZ rijdt dan weet je niet beter of die persoon heeft er verstand van. Dan ga je ook niet zo snel in discussie, denk ik. Dat komt pas later, als je zelf al wat meer ervaring en (eigen)wijsheid hebt opgedaan. Tenminste, zo ging het bij mijzelf...

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:53

Ik krijg les van een instructrise die in ZZ-licht klasse bij de pony's een keer 3e van Nederland is geworden.
En instructrise's die ZZ hebben gereden zullen heus wel weten ho ehet moet.
Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er iemand uit de ZZ zs lekker hard aan, hij loopt niet goed over zijn rug.
Want dat klopt niet, door een paard op zijn borst te trekken gaat hij ook helemaal niet over zijn rug lopen, tegenovergesteld!
Dus ze zullen heus wel weten hoe het moet, maar ik denk, dat die personen het verkeerd uitvoeren oid.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:58

zz licht bij de ponies bestaat niet