Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:Wat ik ook veel zie is dat mensen bam, die teugels los knallen en het paard moet maar halsstrekken
Rustig met beetjes opbouwen is er niet bij
runningkawa schreef:Maar dat ligt dan wel aan het plaatje
Als ik een ruiter zie met best wat druk van voor zou ik ook zeggen geef wat meer ruimte van voor, staat netter dan trek niet zo veel
Zie je geen druk maar een paardje dat erzelf graag achter komt zou ik meer iets zeggen in detrand van, maak hem beter aan het been
lotjj92 schreef:[(....) haar paard heeft nogal moeite met lengte in de hals, reactie op het HAW topic is meer lengte 'geven' .
Citaat:maar als hij de lengte niet aanneemt, kun je het hem moeilijk geven toch?
Citaat:Ik denk dat ik een paard dan eerst moet leren het bit en de aanleuning te accepteren,
en dan stap voor stap wat meer ruimte moet kunnen krijgen, en dus ook mee geven. teugels losgooien heeft totaal geen effect, paard kruipt of achter de teugel, of gaat met zijn hoofd omhoog.
lotjj92 schreef:klopt dat is een kwestie van er echt tegenaan rijden! een paard wordt heel onrustig als je hem téveel lengte geeft. want dan weet ie niet waar die met zijn hoofd heen meot, dan gaat het hierom een jong paard.
Goofy44 schreef:lotjj92 schreef:[(....) haar paard heeft nogal moeite met lengte in de hals, reactie op het HAW topic is meer lengte 'geven' .
dat kan alleen als het paard die halslengte aanneemt....Citaat:maar als hij de lengte niet aanneemt, kun je het hem moeilijk geven toch?
Je moet het paard op het goede moment in staat stellen om die lengte te gebruiken,
echter je moet het paard eerst zo ver zien te krijgen dat het de hals strekt en het hoofd
wil laten zakken....Citaat:Ik denk dat ik een paard dan eerst moet leren het bit en de aanleuning te accepteren,
en dan stap voor stap wat meer ruimte moet kunnen krijgen, en dus ook mee geven. teugels losgooien heeft totaal geen effect, paard kruipt of achter de teugel, of gaat met zijn hoofd omhoog.
Als een paard het bit niet accepteert, kan je met geen enkele serieuze vorm van arbeid of gymnastiseren aan de slag. Het paard moet de hand van de ruiter vertrouwen, m.a.w. de ruiter moet goed kunnen zitten en een eerlijke hand hebben. Een eerlijke hand kan je alleen krijgen als je goed kan zitten. Als dat bereikt is kun je pas aan een eerlijke aanleuning denken.
De telefoonlijn tussen de paardenmond en je handen moet stil, soepel en elastisch zijn. Dus een telefoonlijn met weinig storing. Het gesprek tussen ruiter en paard verloopt dan een stuk beter en als het paard geluk heeft verstaat zijn ruiter, wat het paard aan hem of haar doorgeeft of vertelt..... De impuls die het paard van voren ontvangt wordt via de nek en de onderkaak via de mond aan de hand teruggekoppeld, dat werkt verder terug door het lijf van de ruiter, dus via armen naar je schouders, je romp, je bekken en daarmee op het contact met de paardenrug via de zitbeenknobbels.....
Als de aanleuning verloren gaat, drijf je het paard met de achterhand eronder naar voren op een weerstand biedende hand. Dat is een eerlijke hand die niet terugtrekt, maar elastisch weerstand biedt. Er is geen sprake van pijnindrukken, het kwartje moet aan de kant van het paard en de ruiter even vallen. Het paard leert het sneller dan de ruiter, dus als het niet lukt is de kans groot, dat je als ruiter de stoorzender bent.... Niet erg, maar wel belangrijk om dat te onderkennen en daar wat aan te doen. Aan het prutswerk aan een paard en daar via symptoom bestrijding wat aan te doen heb je niets .....
De aanleuning moet je bij een constant tempo in gang in stand kunnen houden. Als dat lukt, probeer je met tempo wisselingen binnen de gang de aanleuning in stand te houden en als dat lukt kan je overgangen rijden met behoud van de aanleuning. Aan een overgang zie je hoe goed een ruiter is, een paard is slechts de spiegel waaraan je dat ziet.
Als het niet lukt en je wel goed kan zitten, teugels op maat nemen en paard naar de hand toedrijven. Contact, dus de telefoonverbinding herstellen en proberen om tot een gesprek - de aanleuning - te komen.
Tmara schreef:het paardje wat ik nu rijd is in korte tijd 180 graden omgedraaid, complete ontspanning en vertrouwd op mij, voor mij een van de belangrijkste dingen bij vw-nw. Ik kan heb nu in elke houding makkelijk en ontspannen rijden. ikzelf beloon redelijk vaak, met stem, klop op de hals(doe ik ook zo lekker enthausiast), nu zit ik wel te twijfelen over of vw-nw wel beloning genoemd moet worden. In principe is en blijft het een 'oefening' wat goed is voor je paard, dit gewoon omdat ik zelf vw-nw vrij normaal vind. En iedere serieuze combinatie dit hoort te kunnen/weten in mijn ogen. vw-nw is indd een goee methode om je paard los te rijden maar ook om af te sluiten, als je paard mooi nagefelijk loopt en plotseling alle steun weg is omdat er uit gestapt 'moet' worden ?
conclusie: iedere serieuze combinatie hoort dit in mijn ogen te kunnen/weten en ook de werking ervan.
Edit: typo
lieniminnie schreef:Ontspanning is voor je paard een betere beloning dan een klopje of een snoepje word mij verteld, en daarben ik het eigelijk ook wel mee eens. Als je pony een gespannen uur loopt gaat hij ook niet lekker op stal en komt niet lekker van stal.