voorwaarts-neerwaarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:19

ik zie voorwaarts-neerwaarts; paard moet wanneer je de teugel oppakt en enig beendruk geeft nageven. en wanneer je teugel meegeeft moet hij meegeven. hij moet aan het been zijn in de overgangen. (ook in dezelfde gang). ik vind dat je bij een paard eigenlijk helemaal niet hoort te vragen. ik vraag ook niet, hooguit af e toe een kneedje voor de stelling. maar vragen doe ik niet, en ik vind dat ook niet de juiste manier om een paard aan de teugel te krijgen. dat is toch een kwestie van reactie op het been, en een ontspannen geheel. een paard moet het bit accepteren, en jouw hand. paard moet in iedere gang voorwaards en weer terug gereden kunnen worden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:47

Hoe maak je met rijden het verschil aan het paard duidelijk als je wilt Überstreichen ?

Dat betekent dat je het teugelcontact met de mond bewust tijdelijk verbreekt en het paard in exact dezelfde houding (zelfhouding) in hetzelfde tempo in dezelfde gang blijft. Je handen kunnen dus niet via de teugel (handen) op het paard inwerken.....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 08:51

goofy, wat bedoel je met Überstreichen? Bloos

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:28

Met Überstreichen doe je toch 1 hand naar voren? dan blijft het paard nog wel in de houding lopen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:47

Wat is precies uberstreichen en wat is het nut ervan? Ik heb er nog nooit van gehoord nl.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:01

Goed voorwaarts-neerwaarts rijden is een hele kunst. Het is niet maar zo je paard ff de hals laten strekken. Je paard moet alles gaan gebruiken, zijn hele rug...echt alles.
Ik rij mijn paard altijd de eerste 10 á 15 minuten zo los. Daarna pak ik hem rustig op. Als je goed voorwaarts-neerwaarts kunt rijden, merk je meteen dat allemaal een stuk makkelijker gaat.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:25

Überstreichen leer je op een rechte lijn en wordt ook op een volte toegepast. Het contact met de paardenmond moet een aantal passen verbroken kunnen worden en de zelfhouding van het paard moet behouden blijven.

Dat wordt door sommige instructeurs nog steeds aan dressuur ruiters geleerd. Dit is standaard kost .... Daarna neem je weer contact met de paardenmond op en verandert er niets aan de zelfhouding van het paard. Überstreichen is een controle oefening.

Ik verwacht wel dat een paard dat anders beleerd en getraind wordt hier wel eens problemen mee zou hebben. Dan kan ik me ook heel goed voorstellen dat het moeilijk is. Balans en zelfhouding zijn erg belangrijk, als je dat niet kan demonstreren, dan ontbreekt er iets ....

Er zijn mensen die roepen dat voorwaarts neerwaarts rijden en Überstreichen extreem moeilijke oefeningen zijn en dat het jaren training kost om dit te leren..... Ik kan me de reactie voorstellen als je nooit basis hebt leren rijden en niet weet hoe je de africhting en het scholen van een paard hoort op te bouwen.

Door andere trainingsvormen kan het bijna onmogelijk worden om VWNW te rijden, laat staan Überstreichen toe te passen. Überstreichen is geen oefening die je het paard echt hoeft te leren, het is een controle oefening op je werk. Je slaagt, je valt door de mand of je moet verder met je opbouwende werk. Als je "fake" training toepast, dus training met als doel winstpunten halen, maar niet evenwichtige africhting, scholing en training om een goed gaand dressuur of rijpaard te krijgen, dan ontstaan dit soort problemen in zelf houding.

Bij VWNW moet een paard bij het uitstrekken van de hals niet het bit achterna gaan en er op steunen of hangen, maar kauwen, de onderkaak en de nek moet ontspannen, de schoft en de rug bollen en komen omhoog. Aan de teugelspanning kan je al zien of een paard kauwt op het bit en ontspannen is of dat via de teugels spanning op de onderkaak staat, de nek niet los is en het paard niet goed kan bewegen.

Het is wel zo dat je voor Überstreichen en VWNW rijden al ruiter wat meer in je mars moet hebben. Dit is voor de meesten van ons mogelijk, deze vorm van rijden en controle oefening, stellen wat meer eisen aan de kwaliteit van je rijervaring.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:34

idd, vw-nw is een moeilijke oefening, althans als je het op de goede manier wilt doen. Zelf heb ik moeite om de verbinding en de aanleuning constant te houden en ook wil mijn paard nogal eens op voorhand gaan lopen en dus ook hangen. Als ik dan met mijn been kom, komt het paard weer (wat omhoog). Gevolg; te losse teugels, dus weg verbinding..
Uberstreichen had ik nog nooit van gehoord, maar na de uitleg blijkt dat ik dit toch regelmatig doe.. idd een goede controle-oefening.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:01

Laat het paard eens halsstrekken in constant tempo op een grote volte in draf/stap. Als dat lukt hetzelfde doen, maar dan tempo wisselingen binnen dezelfde gang draf/stap. Dus de aanleuning in stand houden en kijken of het paard de hals vanuit de schoft wil strekken (uitschuiven). Steeds een klein stukje toestaan en kijken of aanleuning in stand blijft. Lukt dat niet teugels op maat en oefening herhalen, eerst constant tempo dan met tempo wisselingen. Dit is een standaard probleem met rijden bij uitstrekken van de hals in combinatie met zit en aanleuning. Dit gebeurt bij tempo wisselingen in gang, bij constant tempo of bij rijden van een overgang (stap naar draf). De hals moet ook bij een overgang van stap naar draf op dezelfde hoogte blijven met behoud van aanleuning.
De volgorde is dus: 1/. constant tempo in gang (draf), 2/. tempo wisselingen in gang (draf) en 3/. overgang rijden (draf naar stap, stap naar draf).
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 07-11-07 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:03

Wat ik ook veel zie is dat mensen bam, die teugels los knallen en het paard moet maar halsstrekken Lachen
Rustig met beetjes opbouwen is er niet bij Lachen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:05

Dank voor je tips Goofy hier kan ik zeker wat mee. Maar probleem ligt ook gedeeltelijk bij mij omdat mij gevoel niet optimaal ontwikkeld is.. Hou ik net te lang vast of ik ontspan mijn hand dan net te vroeg.. Maar we blijven trainen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:07

Het VWNW rijden doe je trede voor trede , stapje voor stapje ga je de ladder af, of voor het paard steeds een klein stukje de hals laten strekken en laten zakken met behoud van aanleuning. Met de achterbenen eronder en behoud van een vast tempo.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:33

runningkawa schreef:
Wat ik ook veel zie is dat mensen bam, die teugels los knallen en het paard moet maar halsstrekken Lachen
Rustig met beetjes opbouwen is er niet bij Lachen

klopt dat zie ik ook vaak,

mijn zusje haar paard heeft nogal moeite met lengte in de hals, reactie op het HAW topic is meer lengte 'geven' . maar als hij de lengte niet aanneemt, kun je het hem moeilijk geven toch? ik denk dat ik een paard dan eerst moet leren het bit en de aanleuning te accepteren, en dan stap voor stap wat meer ruimte moet kunnen krijgen, en dus ook mee geven. teugels losgooien heeft totaal geen effect, paard kruipt of achter de teugel, of gaat met zijn hoofd omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:37

Maar dat ligt dan wel aan het plaatje
Als ik een ruiter zie met best wat druk van voor zou ik ook zeggen geef wat meer ruimte van voor, staat netter dan trek niet zo veel Tong uitsteken

Zie je geen druk maar een paardje dat erzelf graag achter komt zou ik meer iets zeggen in detrand van, maak hem beter aan het been Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:46

runningkawa schreef:
Maar dat ligt dan wel aan het plaatje
Als ik een ruiter zie met best wat druk van voor zou ik ook zeggen geef wat meer ruimte van voor, staat netter dan trek niet zo veel Tong uitsteken

Zie je geen druk maar een paardje dat erzelf graag achter komt zou ik meer iets zeggen in detrand van, maak hem beter aan het been Lachen

klopt dat is een kwestie van er echt tegenaan rijden! een paard wordt heel onrustig als je hem téveel lengte geeft. want dan weet ie niet waar die met zijn hoofd heen meot, dan gaat het hierom een jong paard.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:35

het paardje wat ik nu rijd is in korte tijd 180 graden omgedraaid, complete ontspanning en vertrouwd op mij, voor mij een van de belangrijkste dingen bij vw-nw. Ik kan heb nu in elke houding makkelijk en ontspannen rijden. ikzelf beloon redelijk vaak, met stem, klop op de hals(doe ik ook zo lekker enthausiast), nu zit ik wel te twijfelen over of vw-nw wel beloning genoemd moet worden. In principe is en blijft het een 'oefening' wat goed is voor je paard, dit gewoon omdat ik zelf vw-nw vrij normaal vind. En iedere serieuze combinatie dit hoort te kunnen/weten in mijn ogen. vw-nw is indd een goee methode om je paard los te rijden maar ook om af te sluiten, als je paard mooi nagefelijk loopt en plotseling alle steun weg is omdat er uit gestapt 'moet' worden ?

conclusie: iedere serieuze combinatie hoort dit in mijn ogen te kunnen/weten en ook de werking ervan.

Edit: typo

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:54

lotjj92 schreef:
[(....) haar paard heeft nogal moeite met lengte in de hals, reactie op het HAW topic is meer lengte 'geven' .

dat kan alleen als het paard die halslengte aanneemt....

Citaat:
maar als hij de lengte niet aanneemt, kun je het hem moeilijk geven toch?

Je moet het paard op het goede moment in staat stellen om die lengte te gebruiken,
echter je moet het paard eerst zo ver zien te krijgen dat het de hals strekt en het hoofd
wil laten zakken....

Citaat:
Ik denk dat ik een paard dan eerst moet leren het bit en de aanleuning te accepteren,
en dan stap voor stap wat meer ruimte moet kunnen krijgen, en dus ook mee geven. teugels losgooien heeft totaal geen effect, paard kruipt of achter de teugel, of gaat met zijn hoofd omhoog.

Als een paard het bit niet accepteert, kan je met geen enkele serieuze vorm van arbeid of gymnastiseren aan de slag. Het paard moet de hand van de ruiter vertrouwen, m.a.w. de ruiter moet goed kunnen zitten en een eerlijke hand hebben. Een eerlijke hand kan je alleen krijgen als je goed kan zitten. Als dat bereikt is kun je pas aan een eerlijke aanleuning denken.

De telefoonlijn tussen de paardenmond en je handen moet stil, soepel en elastisch zijn. Dus een telefoonlijn met weinig storing. Het gesprek tussen ruiter en paard verloopt dan een stuk beter en als het paard geluk heeft verstaat zijn ruiter, wat het paard aan hem of haar doorgeeft of vertelt..... De impuls die het paard van voren ontvangt wordt via de nek en de onderkaak via de mond aan de hand teruggekoppeld, dat werkt verder terug door het lijf van de ruiter, dus via armen naar je schouders, je romp, je bekken en daarmee op het contact met de paardenrug via de zitbeenknobbels.....

Als de aanleuning verloren gaat, drijf je het paard met de achterhand eronder naar voren op een weerstand biedende hand. Dat is een eerlijke hand die niet terugtrekt, maar elastisch weerstand biedt. Er is geen sprake van pijnindrukken, het kwartje moet aan de kant van het paard en de ruiter even vallen. Het paard leert het sneller dan de ruiter, dus als het niet lukt is de kans groot, dat je als ruiter de stoorzender bent.... Niet erg, maar wel belangrijk om dat te onderkennen en daar wat aan te doen. Aan het prutswerk aan een paard en daar via symptoom bestrijding wat aan te doen heb je niets .....

De aanleuning moet je bij een constant tempo in gang in stand kunnen houden. Als dat lukt, probeer je met tempo wisselingen binnen de gang de aanleuning in stand te houden en als dat lukt kan je overgangen rijden met behoud van de aanleuning. Aan een overgang zie je hoe goed een ruiter is, een paard is slechts de spiegel waaraan je dat ziet.

Als het niet lukt en je wel goed kan zitten, teugels op maat nemen en paard naar de hand toedrijven. Contact, dus de telefoonverbinding herstellen en proberen om tot een gesprek - de aanleuning - te komen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 07-11-07 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:58

lotjj92 schreef:
klopt dat is een kwestie van er echt tegenaan rijden! een paard wordt heel onrustig als je hem téveel lengte geeft. want dan weet ie niet waar die met zijn hoofd heen meot, dan gaat het hierom een jong paard.

Klopt, je kunt niet vwnw door alleen maar lengte te geven, je zult (tenminste, zo doe ik het) toch eerst een beetje voorwaartse druk moeten opbouwen, paard moet zich wat langer willen maken, opbollen als het ware. Als je dan wat druk op je bit krijgt kan je je handen wegzetten en de hals verlengen.
Meteen op volle lengte beginnen lukt toch niet!
Je moet toch ook verbinding houden tussen achter en voor, dus zonder voorwaartse drang van achteruit en wat druk aan de voorkant kan het volgens mij niet. Alhoewel, als de hele ontspanning bereikt is heb je natuurlijk geen echte druk meer in je hand. Aanleuning dan?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:34

het voorwaarts neerwaarts vind ik inderdaad een fijne manier van losrijden,wat mijn paard erg goed aanneemt,maar hoe leer je een paard nou ronder lopen?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:10

Ik snap wat er allemaal bedoelt wordt, en ik oefen iedere dag, toch betrap ik inderdaad mezelf er regelmatig op dat ik als het niet wil toch met mijn handen ga lopen prutsen, ik wil het niet, maar soms dan kan ik het gewoon niet tegen houden..

Afgelopen vrijdag ging het hartstikke goed, en nu de hele week al niet... Zou hier ook een reden achter zitten, mijn handen buiten beschouwing gelaten!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:14

Goofy44 schreef:
lotjj92 schreef:
[(....) haar paard heeft nogal moeite met lengte in de hals, reactie op het HAW topic is meer lengte 'geven' .

dat kan alleen als het paard die halslengte aanneemt....

Citaat:
maar als hij de lengte niet aanneemt, kun je het hem moeilijk geven toch?

Je moet het paard op het goede moment in staat stellen om die lengte te gebruiken,
echter je moet het paard eerst zo ver zien te krijgen dat het de hals strekt en het hoofd
wil laten zakken....

Citaat:
Ik denk dat ik een paard dan eerst moet leren het bit en de aanleuning te accepteren,
en dan stap voor stap wat meer ruimte moet kunnen krijgen, en dus ook mee geven. teugels losgooien heeft totaal geen effect, paard kruipt of achter de teugel, of gaat met zijn hoofd omhoog.

Als een paard het bit niet accepteert, kan je met geen enkele serieuze vorm van arbeid of gymnastiseren aan de slag. Het paard moet de hand van de ruiter vertrouwen, m.a.w. de ruiter moet goed kunnen zitten en een eerlijke hand hebben. Een eerlijke hand kan je alleen krijgen als je goed kan zitten. Als dat bereikt is kun je pas aan een eerlijke aanleuning denken.

De telefoonlijn tussen de paardenmond en je handen moet stil, soepel en elastisch zijn. Dus een telefoonlijn met weinig storing. Het gesprek tussen ruiter en paard verloopt dan een stuk beter en als het paard geluk heeft verstaat zijn ruiter, wat het paard aan hem of haar doorgeeft of vertelt..... De impuls die het paard van voren ontvangt wordt via de nek en de onderkaak via de mond aan de hand teruggekoppeld, dat werkt verder terug door het lijf van de ruiter, dus via armen naar je schouders, je romp, je bekken en daarmee op het contact met de paardenrug via de zitbeenknobbels.....

Als de aanleuning verloren gaat, drijf je het paard met de achterhand eronder naar voren op een weerstand biedende hand. Dat is een eerlijke hand die niet terugtrekt, maar elastisch weerstand biedt. Er is geen sprake van pijnindrukken, het kwartje moet aan de kant van het paard en de ruiter even vallen. Het paard leert het sneller dan de ruiter, dus als het niet lukt is de kans groot, dat je als ruiter de stoorzender bent.... Niet erg, maar wel belangrijk om dat te onderkennen en daar wat aan te doen. Aan het prutswerk aan een paard en daar via symptoom bestrijding wat aan te doen heb je niets .....

De aanleuning moet je bij een constant tempo in gang in stand kunnen houden. Als dat lukt, probeer je met tempo wisselingen binnen de gang de aanleuning in stand te houden en als dat lukt kan je overgangen rijden met behoud van de aanleuning. Aan een overgang zie je hoe goed een ruiter is, een paard is slechts de spiegel waaraan je dat ziet.

Als het niet lukt en je wel goed kan zitten, teugels op maat nemen en paard naar de hand toedrijven. Contact, dus de telefoonverbinding herstellen en proberen om tot een gesprek - de aanleuning - te komen.

heel leerzaam hoe je dat schrijft! ben het ook helemaal met je eens, vooral in de overgang. dat vind ik vooral leerzaam voor mezelf!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:48

Tmara schreef:
het paardje wat ik nu rijd is in korte tijd 180 graden omgedraaid, complete ontspanning en vertrouwd op mij, voor mij een van de belangrijkste dingen bij vw-nw. Ik kan heb nu in elke houding makkelijk en ontspannen rijden. ikzelf beloon redelijk vaak, met stem, klop op de hals(doe ik ook zo lekker enthausiast), nu zit ik wel te twijfelen over of vw-nw wel beloning genoemd moet worden. In principe is en blijft het een 'oefening' wat goed is voor je paard, dit gewoon omdat ik zelf vw-nw vrij normaal vind. En iedere serieuze combinatie dit hoort te kunnen/weten in mijn ogen. vw-nw is indd een goee methode om je paard los te rijden maar ook om af te sluiten, als je paard mooi nagefelijk loopt en plotseling alle steun weg is omdat er uit gestapt 'moet' worden ?

conclusie: iedere serieuze combinatie hoort dit in mijn ogen te kunnen/weten en ook de werking ervan.

Edit: typo

Ontspanning is voor je paard een betere beloning dan een klopje of een snoepje word mij verteld, en daarben ik het eigelijk ook wel mee eens. Als je pony een gespannen uur loopt gaat hij ook niet lekker op stal en komt niet lekker van stal.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:55

Bij mij is lange teugel de beloning na een moeilijke oefening voor het paard.

vwnw wordt meestal gezien als een lichte en ontspannende oefening maar als je het goed rijdt is het een behoorlijke gymnastiekoefening zeker voor paarden die het rekken in de bovenlijn niet gewend zijn. Daarbij ontrekt een paard zich bij vwnw niet aan de filosofie door hard te rennen (je hebt voorwaarts en rennen) maar maakt een ijverige en krachtige afdruk bij iedere pas. Ik zie vwnw dan ook niet als beloning maar als gymnastiekoefening, net als oprichting etc

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:14

Interessante discussie. Ik ga dit morgen eens op me gemak doorlezen.
Ik heb zelf moeite met het voorwaarts neerwaarts rijden. Ik zet mijn linkerhand vast, gevolg paard volgt de hand niet meer en is niet aan het been (gas + rem = geen reactie). Ik ben dus rijtechnisch nog niet zover, maar hier wordt hard aan gewerkt, hoewel het moeilijk blijft om los te laten.
Toch denk ik dat vw nw een goede oefening voor mij zou zijn, juist om te leren loslaten, of zou dat dan weer niet werken?

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:36

lieniminnie schreef:
Ontspanning is voor je paard een betere beloning dan een klopje of een snoepje word mij verteld, en daarben ik het eigelijk ook wel mee eens. Als je pony een gespannen uur loopt gaat hij ook niet lekker op stal en komt niet lekker van stal.

Laat ik het even simpel weg zeggen :'Een paard hoort altijd ontspannen te lopen'.