Tastharen knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rhapsody_do

Re: Tastharen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:44

laartjuh schreef:
Sorry kan niks vinden zo snel zoek misschien niet goed.

Ik vraag me af, hoe goed de mensen kijken die de tastharen afknippen.
Zien jullie ook de kleine signalen die veranderen? Behalve het niet of wel stoten van de neus.
Merk je ook dat bijvoorbeeld je paard zich snachts waar jij niet bij bent 1x flink stoot en vervolgens het niet meer zo heel prettig vind om met zijn mond bij iets in de buurt te komen omdat het misschien pijn kan doen omdat hij niet kan voelen wat iets is? Bijvoorbeeld bij het "knuffelen" in de manen van een ander paard?

Neem aan dat je dat pas merkt als het te laat is en je paard bijvoorbeeld niet meer eet na een flinke stoot, of kopschuw word.

Maar oke, die dingen zijn lelijk toch?

bij mijn paard is er niks verandert, ze knuffeld nog met andere paarden (tegenwoordig zelfs meer, lijkt het wel), heeft nooit wondjes dus stoten van haar hoofd doet ze ook niet, en ze eet nog even graag alles wat los en vast zit.....
(maar ik haal de haren ook niet helemaal weg..... Bloos Knipoog )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:44

ik zeg niet dat ik dr kan lezen en ook niet dat altijd alles goed gaat Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:47

maargoed, de mensen die ze afknippen merken niet dat het paard er zozeer anders op reageerd, dan zal het ook wel een beetje meevallen.

Armaris

Jolliegirl schreef:
Nee en je merkt het ook niet op als ze die haren wel hebben, dus so what Haha!

Als het echt zó erg is, zou het wel opvallen.
ik knip de neus niet kaal ofzo, daar kan ze prima mee voelen, en die onder haar kin en keel zijn naar mijn mening geen tasharen?

Dat zijn baardharen maar ook nog belangrijk anders zouden ze er niet zijn

Equidea

kellyhvj schreef:
laartjuh schreef:
Sorry kan niks vinden zo snel zoek misschien niet goed.

Ik vraag me af, hoe goed de mensen kijken die de tastharen afknippen.
Zien jullie ook de kleine signalen die veranderen? Behalve het niet of wel stoten van de neus.
Merk je ook dat bijvoorbeeld je paard zich snachts waar jij niet bij bent 1x flink stoot en vervolgens het niet meer zo heel prettig vind om met zijn mond bij iets in de buurt te komen omdat het misschien pijn kan doen omdat hij niet kan voelen wat iets is? Bijvoorbeeld bij het "knuffelen" in de manen van een ander paard?

Neem aan dat je dat pas merkt als het te laat is en je paard bijvoorbeeld niet meer eet na een flinke stoot, of kopschuw word.

Maar oke, die dingen zijn lelijk toch?

bij mijn paard is er niks verandert, ze knuffeld nog met andere paarden (tegenwoordig zelfs meer, lijkt het wel), heeft nooit wondjes dus stoten van haar hoofd doet ze ook niet, en ze eet nog even graag alles wat los en vast zit.....
(maar ik haal de haren ook niet helemaal weg..... Bloos Knipoog )

Heb jij altijd een wondje als je je stoot? Ik niet namelijk. Heb ooit een spier in mijn been gestoten, niet dik, niet blauw, maar pijn dat het deed Bloos!.
Dan nog iets, we knippen de tastharen van onze hond en kat ook niet toch? Hoort gewoon bij ze.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:48

Ik haal ze er niet af.

Ten 1e: Ze zitten er natuurlijk niet voor niets..!
Ten 2e: Ik vind het gewoon veel leuker staan mét. Haha! Wat is nou een paard zonder tastharen. Vork Het hoort gewoon bij een paard. Lachen

Trouwens, het lijkt me ook niet echt prettig als je als paard zijnde dan na een dag of 2 stoppels hebt. Dat voelt vast niet fijn! Clown Ik heb zelf ook een hekel aan stoppelbenen dus nee, dat kan ik een paard niet aan doen. *LOL*

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:48

verklaar dan maar waar die belangrijk voor zijn. (die baard haren)
t doet mn pony pijn.... als ik eenomdoe.. en dat vind ik erger dan dat ik ze 1x in het half jaar eens wegknip...
En ik laat ze in de winter zitten wegens viezigheid,regen enzovoorts, net zoals de oorharen Lachen
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 16-10-07 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:49

laartjuh schreef:
Heb jij altijd een wondje als je je stoot? Ik niet namelijk. Heb ooit een spier in mijn been gestoten, niet dik, niet blauw, maar pijn dat het deed Bloos!.
Dan nog iets, we knippen de tastharen van onze hond en kat ook niet toch? Hoort gewoon bij ze.

Dat vind ik nou eens een goede vraag,waarom WEL bij paarden en niet bij katten en honden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:49

dorienkee schreef:
maargoed, de mensen die ze afknippen merken niet dat het paard er zozeer anders op reageerd, dan zal het ook wel een beetje meevallen.

idd... laat er 1 iemand zijn die verschil merkt bij zijn haar paard, of dat opeens het paard wonden heeft door zichzelf stoten
nee, ze zijn niet dom ook met de neus kunnen ze voelen. niet alleen met die haren.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:51

Jolliegirl schreef:
verklaar dan maar waar die belangrijk voor zijn. (die baard haren)
t doet mn pony pijn.... als ik eenomdoe.. en dat vind ik erger dan dat ik ze 1x in het half jaar eens wegknip...
En ik laat ze in de winter zitten wegens viezigheid,regen enzovoorts, net zoals de oorharen Lachen

Dat komt toch in heel het topic voor? Clown

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:52

Jolliegirl schreef:
dorienkee schreef:

idd... laat er 1 iemand zijn die verschil merkt bij zijn haar paard, of dat opeens het paard wonden heeft door zichzelf stoten
nee, ze zijn niet dom ook met de neus kunnen ze voelen. niet alleen met die haren.

Ze kunnen inderdaad met de neus voelen maar dit zal voor hen moeilijker worden aangezien ze eerder op hun tastharen rekenden

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:53

En idd ze zullen wel een functie hebben, maar ik denk niet dat het echt kwaad kan om ze zo nu en dan bij te knippen of weg te halen ( doe het zelf niet ) Als dat zo was, hadden we het wel gemerkt.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:54

De mijne is net sinterklaas met die snor en baard van der.
Dus ik knip ze er altijd af,vind het gewoon een raar gezicht.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:59

Ik knipte of schoor het er bij mijn pony's wel altijd af.
vond het netter/mooier staan.
Maar het kwam ook omdat bij de mensen waar ik de bak gebruikte het ook altijd deden/doen.
Maar inpricipe maakt het me niet zoveel meer uit.

Bij de mense bij wie ik rijd doen ze het niet..

Of het er nou aan zit of niet, het maakt me niet uit Vork

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:05

bij de manege-beesten hou ik het netjes bij.
dus de heeel erg lange haren korter maar niet helemaal afknippen. ziet er verzorgd uit.
als mijn hond/kat trouwens een overgroeide snorhaar zou hebben, zou ik deze ook afknippen ^^

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:38

Ik knip de tastharen niet, ook geen centimeter. Omdat mijn paard niet eens zijn hooi meer durft te eten zonder deze haren. Hij voelt niet of minder goed wanneer hij dichtbij iets is met zijn neus. Paarden zien recht vooruit niks, daar zijn de tastharen zo belangrijk voor, het voorkomen dat ze hun neus stoten, en het kunnen bepalen wat er zich recht voor ze bevindt.
Ik rij fanatiek wedstrijden en ben één van de weinigen die met tastharen rondhobbelt Haha! en dat hou ik zo.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:51

paarden hebben die tastharen echt nodig om hun plaats in de ruimte te bepalen (propriocepsis). laten zitten dus!

degene die ze bij mijn paard afknipt, krijgt met mij te maken. Boos!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:52

Ik moet het zelfs op mn school doen (doe paardenhouderij). Ze gingen ons vorig jaar met praktijk leren hoe je een paard moet toiletteren en daar hoort dat ook bij. Dat is echt tegen mn principes in, het zit er niet voor niks!

Die van mij houd zn tastharen dus ook mooi! Vind ik zelf ook veel leuker.. Het kriebelt ook leuk als ie je kusjes geeft Clown

LiesEntimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:00

zo knip ik dus ook nooit de oren uit. waarom? het houdt de vliegen tegen en ze hoort me dondersgoed vanaf een grote afstand al aankomen, dus het zit niet in de weg.[/quote]

Ha zo is het maar net.!! Volgens mij is de mijne alleen oostindisch doof. Brokjes die rammelen hoort hij namelijk wel ( ook met haar in zn oren!)

Over de tast haren, ik ken er ook een hoop die alles mooi glad willen hebben.
Tsja wij vrouwen hebben ook okselhaar, en dat gaat er bij mij ook af.
De tastharen laat trouwens mooi zitten, mag wel een beetje dier blijven.

shadowm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:51

het is miss wel mooier
maar ik zou het NIET doen!
want daar voelen ze mee
als het nou savonds donker in de stal is kan het paard niet
snel genoeg voelen waar de rand van de boxen zitten
en kan die misschien met zijn neusje ertegen knallen

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:09

Ik knip de tastharen van de ogen en neus tot een cm af.
Vind ik netjes staan. En mijn paard is er echt niet door veranderd.
Ook knip ik der oren uit.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:13

peehtje schreef:
Ik knip de tastharen van de ogen en neus tot een cm af.
Vind ik netjes staan. En mijn paard is er echt niet door veranderd.
Ook knip ik der oren uit.

Hoe weet je nou of je paard veranderd is als je 's nachts niet naast 'm staat om te kijken of ie z'n neus stoot..?? Knipoog
(reactie deels door shadowm)

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:17

Nee ik knip ze niet af. Vind het veel leuker staan als ze er wat haartjes hebben.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:23

ik knip ze wel maar er blijft altijd wel een stuk zitten ___ zo lang ofzo Haha! want die haren bij zijn ogen groeien in zijn ogen dus daar had hij last van.

zou het eigenlijk ook erg zijn als er nog wel een stuk blijft zitten, want dan kunnen ze toch nog wel voelen Clown

sam8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:25

Ik knip ze niet af.. Ik denk altijd maar zo; ze zitten er niet voor niets!! En van een afstandje zie je ze eigenlijk niet.