"Aan De Teugel"-hype..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

z0rr0

Re: "Aan De Teugel"-hype..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:50

tja ze zien het!
en vinden het mooier en zo ongeveer deze tijd denkt iedereen dat het HOORT dat een paard zo loopt:S
nou dus niet.

ik erger me er soms ook aan.
ga lekker eerst je basis leren!

ik vind een paard hoort het te kunne doormiddel van druk en been
en als de ruiter dit niet kan heeft deze gene pech
en als de pony het niet kan heeft de ruiter ook pech!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:54

z0rr0 schreef:
tja ze zien het!
en vinden het mooier en zo ongeveer deze tijd denkt iedereen dat het HOORT dat een paard zo loopt:S
nou dus niet.

Je bedoelt het goed met je post, maar verwoord het net iets minder. Het is geen kwestie van kunnen, het is meer een gevolg van een vorderende africhting. Druk komt er geeneens bij kijken. Maar je hebt gelijk, als de ruiter rijtechnisch nog niet zo gevorderd is dat het een paard kan begeleiden heeft deze idd nog even pech. Maar daarentegen als de pony het niet kan is het gewoon een kwestie van werken aan een actieve achterhand, lichtheid op de hand, lossigheid in de rug, etc. Dus pech heeft de ruiter niet, mits deze geduldig genoeg is. Het is idd zoals je zegt een kwestie van basis.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:12

Lara_Silver schreef:
z0rr0 schreef:
tja ze zien het!
nou dus niet.

Je bedoelt het goed met je post, maar verwoord het net iets minder. Het is geen kwestie van kunnen, het is meer een gevolg van een vorderende africhting. Druk komt er geeneens bij kijken. Maar je hebt gelijk, als de ruiter rijtechnisch nog niet zo gevorderd is dat het een paard kan begeleiden heeft deze idd nog even pech. Maar daarentegen als de pony het niet kan is het gewoon een kwestie van werken aan een actieve achterhand, lichtheid op de hand, lossigheid in de rug, etc. Dus pech heeft de ruiter niet, mits deze geduldig genoeg is. Het is idd zoals je zegt een kwestie van basis.

heyhey

hoe moet ik het dan gaan verminderen : dit is erg jammer voor de ruiter?
nou sorry nee!
tja wat ik er wel bij wil zeggen iedereen leert het anders aan he.
want ik heb het geleerd met druk en been.
zodra je paard naar benede komt gelijk ontspannen.

wat ik bedoel te zeggen met en als de pony het niet kan heeft de ruiter ook pech!
is mijn pony heeft een tijdje lessen gelopen.
maar loopt absoluut niet 1 2 3 rond.
kinderen gaan eerst lief proberen.
en dan zagen en slaan....(boos omdat het niet lukt)
Accepteer het dat de pony het niet kan!
en les kinderen kunne een pony meestal niet leren rond lopen.
dat is meestal bij kwestie van de eigenaar/bijrijder.

hoop dat dit iets opheldert Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:13

elk paard kan het...alleen niet elke ruiter...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:17

runningkawa schreef:
elk paard kan het...alleen niet elke ruiter...

een paard kan het mischien wel maar als hij het niet kent?
mijn pony kende het niet toen ik er kreeg.
dus ik kon hopeloos doen wat ik wou maar ze deed het toch niet.
dat bedoel ik ook met niet kunnen oftewel dus kennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:20

Elk paard kent het. Die hoeft dat niet te leren.
Is gewoon een optel som van goed aan het been zijn, ontspanning en een vriendelijke ruiter hand Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:22

z0rr0 schreef:
heyhey

hoe moet ik het dan gaan verminderen : dit is erg jammer voor de ruiter?
nou sorry nee!
tja wat ik er wel bij wil zeggen iedereen leert het anders aan he.
want ik heb het geleerd met druk en been.
zodra je paard naar benede komt gelijk ontspannen.

wat ik bedoel te zeggen met en als de pony het niet kan heeft de ruiter ook pech!
is mijn pony heeft een tijdje lessen gelopen.
maar loopt absoluut niet 1 2 3 rond.
kinderen gaan eerst lief proberen.
en dan zagen en slaan....(boos omdat het niet lukt)
Accepteer het dat de pony het niet kan!
en les kinderen kunne een pony meestal niet leren rond lopen.
dat is meestal bij kwestie van de eigenaar/bijrijder.

hoop dat dit iets opheldert Knipoog

Nee eigenlijk heldert het bijna niets op omdat je precies hetzelfde als in je vorige post zegt...
Ieder paard en pony kan het! En er zijn vele manieren die worden aangeleerd, er is er echter maar 1 juiste. Niks spelen in de mond, niks pingelen met het been. Gewoon rijden, contact met de teugel, contact met het been, verder niets, als je paard écht nageeflijk is, is dit genoeg. Moet je moeite gaan doen je paard omlaag te krijgen is er 1 schakeltje in de cirkel mond, rug, hand, en benen niet juist of onvolledig. En zoals RK zegt, niet iedere ruiter heeft het gevoel ontwikkeld dat je nodig hebt om aan te voelen wat je moet doen om je paard nageeflijk te laten lopen. Er is een gevoelige hand, een secure zit en rustige benen voor nodig, dan loopt je paard pas écht nageeflijk. De rest is show. Een paard dat aan de teugel (brr rare benaming) loopt zonder een actieve achterhand? --> krul
Een zagende hand en een paard dat naar onder loopt? --> krul
Een paard dat vreselijk gespannen naar onder loopt? --> krul
Pas als een paard ontspannen, los en met een goed gebruik van heel het lichaam door de baan loopt is hij nageeflijk te noemen. De rest is nog (!*) show.

Ik schrijf nog omdat niet ieder paard meteen nageeflijk is/ gereden kan worden, daar kan gerust een hele tijd overheen gaan, en kost veel geduld van de ruiter om voor vooruitgang te zorgen en deze niet af te dwingen. Jij ziet het simpelweg als een kunstje en dat is gewoon een foute visie op nageeflijkheid.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:24

runningkawa schreef:
Is gewoon een optel som van goed aan het been zijn, ontspanning en een vriendelijke ruiter hand Lachen

nouja hier ben ik het dus niet mee eens!
maarja ga hier geen hele discussie van maken want dats best offtopic.
ik heb mischien andere ervaringen dan jij ermee.
en dan niet een antwoord van ja dat ligt aan je rijden want als zelfs een zz ruiter het niet lukt omdat ze het niet kent, zegt dat wel wat vind ik.

mijn paard was voorheen een bos/weide/karrepaard.
rondrijden?wat het was zou ze niet weten.
maarja als jij vind dat een paard geboren word en gelijk weet hey op deze hulpen moet ik rond gaan lopen
nou dan is dat jou idee en heb ik daar vrede mee

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:26

krul is een benaming die ik altijd persoonlijk gebruik:O
geef daar geen reactie meer op
zoals ik al in me vorige bericht uit heb gelegt als jullie zo denken.
mij best blijf zo denken heb ik vrede mee ik denk er anders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:29

Je mag er anders over denken en dan heb je denk ik zeker weten andere ervaringen dan ik Knipoog
Daar ga ik ook dan verder niet op in.... ik heb nog maar een paar paardjes gereden in mijn leven Haha! Clown

[HAW] Ik blijf spammen...ik op Zanda. Nog ff en het B in :P
10e keer met ruiter..daarvoor weide paard geweest nooit geen ruiter op de rug.
Ontspannen, al redelijk aan het been, zachte hand.
Je ziet dat de achterhand werkt, dat hij over de rug loopt... en wat komt er dan vanzelf?
Juist ja...aan de teugel...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:30

z0rr0 schreef:
runningkawa schreef:

nouja hier ben ik het dus niet mee eens!
maarja ga hier geen hele discussie van maken want dats best offtopic.
ik heb mischien andere ervaringen dan jij ermee.
en dan niet een antwoord van ja dat ligt aan je rijden want als zelfs een zz ruiter het niet lukt omdat ze het niet kent, zegt dat wel wat vind ik.

mijn paard was voorheen een bos/weide/karrepaard.
rondrijden?wat het was zou ze niet weten.
maarja als jij vind dat een paard geboren word en gelijk weet hey op deze hulpen moet ik rond gaan lopen
nou dan is dat jou idee en heb ik daar vrede mee

Deze discussie ís gewoon ontopic hoor.
Voor de tigste keer, nageeflijkheid is géén kunstje, er zijn géén hulpen voor. Als jou paard niet nageeflijk is wil dat zeggen dat er lichamelijk iets is wat haar tegehoudt, wellicht ook rijtechnisch. Dat het een ZZ ruiter niet lukt wil niet zeggen dat ze niet nageeflijk kan worden want het is geen instant iets. Nageeflijkheid creëren duurt weken, maanden, soms zelfs jaren!
Krul de benaming die je altijd gebruikt? Pff ik ga hier niet meer reageren, het is vreselijk hopeloos als je al zo ver bent. Krul is nep, negatief, show, niet echt!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:34

ja ja ja ookal zou ik niet meer reageren.. doe ik toch..
zo hopeloos ben ik ja(sorry ga stuk achter me computer)
krul is mischien voor jou iets anders dan voor mij.
maarja zo hopeloos ben ik he, ben al zo ver heen in die dingen....
ik zeg ook niet dat ze het niet kan worden.
dat staat nergens en als het er staat pb het met alle liefde.
maar tip kijk naar de pony die met je is.
want mijn pony... ken ik heel goed en ze kan het wel en ze kent het...als jullie zo denken.
maar denk maar niet van hop het komt er zomaar uit ofzo hoor:S

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:35

Ik rij mij Haflinger bitloos (momenteel op stalhalster) hij heeft nog nooit een bit in gehad en ik rij hem voornamelijk op been en zit, toch kan hij heel mooi nageeflijk lopen en ontspannen. Mensen zijn dan vaak ook helemaal verbaasd.
Was ik laatst aan het rijden en een stalgenoot had les, was die instructrice doodleuk aan het vertellen dat ze maar moest zagen, want die pony was oud genoeg om te weten dat ze aan de teugel moest lopen... Dan kan ik mij tong dus wel zo'n beetje afbijten om me er niet mee te gaan bemoeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:36

De helft van de kinderen die denken dat ze een pony aan de teugel rijden weet niet eens wat echt aan de teugel rijden is. Die rijden hem rond, maar door de rug en ontspannen? nee. En dat is het moeilijkste van allemaal wat bijna niemand kan uitleggen/het zelf niet kan.

Marchador

Ik ben het met je eens TS. Helaas zie je dit (te) vaak.
Ik vind 1 die zo rijd al teveel eigenlijk.
Het lijkt wel of ze in de lessen niet leren waarom ze iets moeten doen.. alleen het 'mooie' lijkt belangrijk te zijn

Anoniem

En dan de ouders maar trots naast de bak staan "zie mijn kind nou eens geweldig rijden" terwijl ondertussen hun pony's helemaal worden verpest door hun eigen kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:37

nee...hop komt het er nooit uit...
daarvoor moet je oefenen als je nog niet zo ervaren bent als ruiter Lachen
En dat is geen schande, dat iemand moet oefenen Lachen

Ff algemeen denk ik dat daar het probleem zit.
Mensen oefenen een paar weken en dan balen ze dat het niet gaat.
Paardensport is werken met een dier...daar gaan járen training in zitten.
En als je dan veel verschillende paarden mag rijden wordt je steeds handiger en krijg je een paard ook sneller naar het geen wat je graag wilt.
Maar dat is niet van hop hij doet het...daar gaat heel wat training aan vooraf Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:38

Vaak weten die ouders ook niet beter en leren ze wat de kinderen leren tijdens de lessen.
Uitzonderingen daar gelaten, want ik ken ze ook die zelf paarden hebben en rijden, die staan te kijken, die vinden het geweldig en het kind erop zit maar te plukken en te trekken. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:40

runningkawa schreef:
nee...hop komt het er nooit uit...
daarvoor moet je oefenen als je nog niet zo ervaren bent als ruiter Lachen
En dat is geen schande, dat iemand moet oefenen Lachen

Ff algemeen denk ik dat daar het probleem zit.
Mensen oefenen een paar weken en dan balen ze dat het niet gaat.
Paardensport is werken met een dier...daar gaan járen training in zitten.
En als je dan veel verschillende paarden mag rijden wordt je steeds handiger en krijg je een paard ook sneller naar het geen wat je graag wilt.

Maar dat is niet van hop hij doet het...daar gaat heel wat training aan vooraf Lachen

Ja mee eens!

Ik rijd nu zelf 6 jaar. En heb leren rijden op mijn 2e pony. En ik rijd af en toe wel eens andere pony's en een ander paard en van elk paard leer je. Ook van een paard die gedwongen loopt. Daar leer je weer van "Hoe krijg je zo'n paard richting de ontspanning gereden".

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:43

TS, ik ben het helemaal met je eens Ja Ja Ja . Daarom wil ik dus geen wedstrijden meer rijden of uberhaupt zien, wil ik geen instructrice van iemand van de reguliere opleidingen en ben ik van plan mijn dochter straks zelf les te geven, als ze wil leren rijden.
Ik erger me al tijdenlang dood aan deze manier van rijden en aan al die betwetertjes en betweters. Knipoog
Trekken, schoppen, plukken, schreeuwen, slaan en maar denken dat je een Anky bent of wat dan ook. Clown
Overigens ben ik zelf helemaal geen fan van Anky, maar dat terzijde. Haha!

Zelf heb ik prima instructie van iemand die klassieke dressuur rijdt in combinatie met NH. NH is helemaal niet zweverig, hoor. Even voor degene die dat schreef wat eerder in dit topic. Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:50

ik denk dat de term "aan de teugel" gewoon een van de meest slechtste onlogische termen in de sport is.

wanneer ik mijn pony rijd met alleen een touw om de hals loopt ze haast nog eerder nageeflijk dan met hoofdstel, simpel omdat ze voorwaarts is en ontspant. wanneer ik haar lekker aan het lopen heb zakt ze vanzelf in mijn hand die eigenlijk bijna altijd gewoon stil is. ze loopt ook regelmatig met een meisje van 8 dat op haar leert rijden, aan lang teugeltje en jaja de pony geeft na omdat ze ontspannen en goed voorwaarts gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:52

klopt... zo werkt het als je het goed doet Ja

Jammer dat er mensen zijn die dat nooit hebben mogen ervaren.
Dat meisje dat nu op jou paard mag rijden krijgt zo een hele fijne basis mee Ja

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:53

runningkawa schreef:

ben ik het deels mee eens. elk paard kent het. maar als je manege paard bent en er rijden mensen op je die zo op je rug stuiteren (omdat het beginners zijn) dan gaat het paard de dag daarna echt zijn rug niet ontspannen en als het dan steeds zo door gaat dan doet hij het nooit weer.

verder wil ik graag lesgeven aan de kinderen voor het plezier. op een gegeven moment weet je ongeveer wat ze willen. die wil serieus.. die wil lekker met het paard spelen. en daar probeer ik op in te spelen.

verder in de krul is heel lastig. ik heb ook pas na tijden geleerd hoe dat is. dat je voelt dat je paard echt nageeft.
ik zeg altijd als ze aan de teugel moeten.. je geeft zoveel been dat ze eigenlijk aangalloperen en dan hou je ze tegen met je vingers.. en dan toch wel het knikje wat je paard geeft. dat zijn spier erop komt en zo.,

mijn pony ging altijd op buitenrit aan de teugel.. dan was ie ontspannen..iohi

edit: en bij ons in de lessen rijden soms beginners met een pony'tje aan de teugel. geen flauw idee wat ze aan het doen zijn. maar ze rijden lekker met de pony mee.. en dan ontspant ie wel. altijd leuk om te zien. aha
Laatst bijgewerkt door Joltsje op 13-04-08 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:54

Ik vind eigenlijk aan de teugel ook anders als afgebogen.

Aan de teugel is dat ze je teugel accepteren. Dat als jij je hand naar voren doet dat ze je hand volgen zonder gestaak.
Maar dat is iets wat ik vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:56

Ook dat manege paard kent het...maar idd niet daar op die manege Lachen
Uit zelf behoud.
maar als een fijne particulier hem koopt kan hij het echt wel weer doen. Als hij leert vertrouwen en daarmee ontspannen Lachen En ook leert weer aan het been te zijn.
Natuurlijk is de weg van ontspannen dan verder weg dan bij een paard zonder verleden en doe je er langer over, maar dat wil niet zeggen dat die het niet kent.