Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SGWOllie schreef:Als je een paard al vanaf veulen af hebt kan het goed gaan als het wordt ingereden door een minder ervaren ruiter. In veel gevallen zal dit ook goed gaan. Het probleem is dat als er zich kleine problemen voor beginnen te doen een minder ervaren ruiter deze vaak te laat opmerkt. Een slechte gewoonte is dan zo ontwikkeld. Ik snap heel goed waarom zoveel mensen die professioneel paarden zadelmak maken/doorrijden een hekel hebben aan amateurs die eerst zelf proberen met de instelling "als het niet lukt kunnen we het altijd nog laten doen". Die maken hun werk namelijk moeilijker en gevaarlijker!
SGWOllie schreef:Hm, alles hangt hier dus vast aan de definitie van een "ervaren" ruiter. Imo hoeft een ervaren ruiter geen Z te rijden, maar moet wel beschikken over een onafhankelijke zit en het benodigde ruitergevoel.
Dan hangt het ook nog eens af van het paard in kwestie. De gemiddelde haflinger zal iets vergevingsgezinder zijn dan een hete KWPNer.
conDios schreef:Ik had helemaal geen ervaring in het inrijden van paarden..
Ik heb 2 maanden geleden een merrie gekocht die net onder het zadel was..Toen kon ze alleen maar stappen en draven met iemand op haar rug..
En nu 2 maanden later heeft ze al zoveel geleerd:) Ik krijg wel hulp van een ervaren amazone, maar ik ben wel degene die erop zit..
Dus in dit geval hoef je niet een zeer ervaren ruiter te zijn..
Ik kan mezelf niet zeer ervaren noemen, maar ik kan wel rijden

90_Marleen schreef:als het alleen door een ervaren persoon mag gebeuren zijn er toch op een gegeven moment geen ervaren mensen meer?
) dan kun je wel onder begeleiding aan het werk gaan. Beetje springervaring is ook vaak een pluspunt. 
)
Dat gevoel is er al. Je moet alleen zorgen dat je het houdt. runningkawa schreef:Dat wiebelen is idd ook wel wat ik deed (nu heb laten doen)
Beugelriem als je er naast staat eens naar beneden klatsen,op het zadel trommelen.
Overal kloppen met de hand met hangen.
Als je zit ook eens met de hand op de kont, lichrijden in stap, dat soort dingen.

.