Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:@soesita, omdat ik in je profiel lees dat je een haf hebt waar je drie jaar van bijrijdster ben geweest........ hoe kan jij dan in hemelsnaam weten hoe het in de internationale topsport met de bijbehorenden paarden met hun karakters toegaat?
en dat is niet laatdunkend bedoeld helemaal niet zelfs
Maar ga het mij maar vertellen, ga jij het mij maar vertellen hoe je een paard gelukkig houd die niet mag maar wel wil
Ik kan het je wel vertellen hoor, kijk maar eens op RT problemen
Redrumfox schreef:KiWiKo schreef:@soesita, omdat ik in je profiel lees dat je een haf hebt waar je drie jaar van bijrijdster ben geweest........ hoe kan jij dan in hemelsnaam weten hoe het in de internationale topsport met de bijbehorenden paarden met hun karakters toegaat?
Maar ga het mij maar vertellen, ga jij het mij maar vertellen hoe je een paard gelukkig houd die niet mag maar wel wil
Als je toch alles zo goed weet, waarom open je dan in godsnaam dit topic?Iedereen die het niet met jou eens is wordt afgezeken, dat vind ik nou niet bepaald het gedrag wat een Bokt Bemiddelaar zou moeten vertonen.
Redrumfox schreef:KiWiKo schreef:@soesita, omdat ik in je profiel lees dat je een haf hebt waar je drie jaar van bijrijdster ben geweest........ hoe kan jij dan in hemelsnaam weten hoe het in de internationale topsport met de bijbehorenden paarden met hun karakters toegaat?
Als je toch alles zo goed weet, waarom open je dan in godsnaam dit topic?Iedereen die het niet met jou eens is wordt afgezeken, dat vind ik nou niet bepaald het gedrag wat een Bokt Bemiddelaar zou moeten vertonen.
Anya schreef:Kim zie mijn aanvulling als antwoord.
Ik denk dat je een paard wel (deels) gelukkig kunt maken met training. Vooropgesteld dat aan de andere voorwaarden om paard te zijn is voldaan. En dat is heel erg vaak niet het geval.
Dan is het paard gewoon investering.
En bekende springruiter hier in de buurt kun je nog wel eens treffen op zijn superdure paard voor gek en onwies langs het kanaal scheurend. Maar dat zie ik de hele goede dressuurruiters hier uit de buurt nooit doen. Echt niet. En als ze al in de wei mogen dan is het met dertig bandages, een dikke deken en zeker niet met een ander paard.
Je maakt mij niet wijs dat je daar een paard gelukkig mee maakt. Hoe fijn hij het ook vindt te bewegen.
KiWiKo schreef:@soesita, omdat ik in je profiel lees dat je een haf hebt waar je drie jaar van bijrijdster ben geweest........ hoe kan jij dan in hemelsnaam weten hoe het in de internationale topsport met de bijbehorenden paarden met hun karakters toegaat?
KiWiKo schreef:maar als je het paard daar nou wel gelukkig mee maakt, want daar gaat dit topic over.......... het paard niet, het niettige mensje
soesita schreef:KiWiKo schreef:@soesita, omdat ik in je profiel lees dat je een haf hebt waar je drie jaar van bijrijdster ben geweest........ hoe kan jij dan in hemelsnaam weten hoe het in de internationale topsport met de bijbehorenden paarden met hun karakters toegaat?
KiWiKo: Ten eerste ging het niet om een bijdrage van mezelf, maar om eentje van iemand anders waarvoor ik "in de bres" sprong. Waarom jij het dus ineens over mijn persoontje hebt begrijp ik even niet.
Ten tweede ben ik helemaal niet van mening dat ik iets van topsportpaarden zou weten. Daarom lees ik hier mee, geef mijn visie en stel vragen, zodat ik van deze discussie wat kan leren.
Ten derde snap ik nu nog steeds niet waarom je op in mijn ogen steekhoudende argumenten (van sonjim, in dit specifieke geval, maar ook van anderen) weigert in te gaan. Dit doet toch afbreuk aan de discussie?
En tenslotte had ik graag een tegenargument gehoord tegen de theorie, dat deze toppaarden niet (alleen) in die zin willen winnen, maar opbloeien van de aandacht en van het enthousiasme van de ruiter (trainer,...) En dat aan die behoefte onder bepaalde omstandigheden misschien ook door een goede recreatieruiter die hem niet op wedstrijden voorbrengt voldaan kan worden.
Anya schreef:Eh kunnen jullie deze discussie elders voortzetten of even op TEM drukken. Want dit voegt niks toe.
Kim: ik heb het talent ook niet. Sterkter, ik heb in Wiz een paard met meer talent dan ik er waarschijnlijk uit kan halen. Nou en?
En in mijn optiek maakt de mate van talent niet zo uit hoor. Wel of een paard herkenbaar gelukkig of ongelukkig is.
Ander voorbeeld: een zeer getalenteerd paard hier uit de buurt. Met een toch heel getalenteerde ruiter erop. Paard liep als een trein, overal eerste plaats, met twee hoeven in zijn neus liep ie de proefjes.
Tot het paard niet meer liep. Nou ja.. niet echt met verve. Diagnose na weet ik veel hoeveel klinieken en second opinions: paard is burn out. Vindt het niet meer leuk. Advies: lekker op de wei.
En jawel.. na een half jaar liep het paard weer.
KiWiKo schreef:Er zijn paarden die graag in het middelpunt willen staan, die willen winnen. zo een paard doe je tekort als het alleen een klopje krijgt als het braaf thuisgekomen is van een buitenrit.
Anya schreef:.
Sterker: Constans had een supertalent als reiner. Dat paard liep de sterren van de hemel. Echt waar. Thuis. In de ring kakte ze in. Vond ze ook vreselijk. Je voelde het hele paard spannen (ik heb het geprobeerd, wilde het niet geloven eerst). Dit paard is niet meer geshowd daarna. Ze werd er ongelukkig van.
fransje23 schreef:KiWiKo schreef:Er zijn paarden die graag in het middelpunt willen staan, die willen winnen. zo een paard doe je tekort als het alleen een klopje krijgt als het braaf thuisgekomen is van een buitenrit.
Ik denk dat je daar de kern hebt. Die paarden willen graag in het middelpunt staan. Dat is iets anders dan willen winnen. Als ze winnen staan ze inderdaad in het middelpunt en is dat een beloning maar het winnen op zich is niet het doel.
Anya schreef:Ik denk dus echt dat die enkeling wel de behoefte heeft te schitteren. Maar echt niet iedere week, echt niet denkt: "leuk we gaan vliegen", leuk we gaan weer eens 10 uur op de vrachtwagen o.i.d.
Ik denk dat voor ieder paard (hoe getalenteerd ook) de basisbehoefte nog steeds is om paard te zijn. En pas daarna willen ze eventueel ook schitteren. En omdat paarden heel veel van mensen pikken (qua beperking in de leefomstandigheden) zijn ze ook nog in staat te schitteren onder beperkende omstandigheden.
Dus eigenlijk vind ik dat ze dan overvraagd worden. Zelfs als ze het fysiek en mentaal aankunnen. Omdat je ze een essentieel deel paard zijn afpakt (meestal dan).