Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijla

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:13

Sporen moet je toch verdienen? Zo is het mij verteld, een spoort is slechts een hulpmiddel. Zelf rijd ik met wel met sporen maar kan ook zonder rijden!

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:25

Ik rijd zonder sporen... én zonder zweep. Nog niet nodig gehad tot nu toe... Zou langzamerhand met een knopspoortje moeten beginnen om mijn hulpen te verfijnen, maar mijn paard is enorm voorwaarts.

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:26

sweet_pony schreef:
ik rijd met hele kleine druppeltjes, en gebruik ze egt niet zo veel (k rijd er wel elke keer mee, maar ik let er telkens op dat me been van me paard blijft :p) nog veel suc6 me je topic !

Waarom type je hetzelfde als dat maisje daarvoor Duivel

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:55

Ik rijd wel eens met sporen. Ook om er een beetje aan te wennen. Niet te vaak, en het been maar goed stil gehouden kan worden op de momenten dat dat moet, is het geen probleem om met sporen te rijden denk ik Lachen
Dus zelf rijd ik er wel eens mee, maar het blijft wel zelden.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:25

Nog nooit met sporen gereden en ga dat ook nooit doen.

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:38

Soms rijd ik met sporen, maar gewoon ter verfijning van de hulpen (waar het ook voor bedoeld is).. Maar ik ben niet zo iemand die elke keer sporen aan heeft, een paard moet luisteren naar je kuitdruk, en niet naar een stom ijzertje.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:34

Yo mensen, ik had een vraagje..

Ik heb een 4jarige pony die goed aan het been is enzo, maar ik wil graag verder komen in de dressuur. Misschien kan ik met hele kleine spoortjes gaan rijden om de hulpen iets duidelijker te geven??

xxjes Saar Clown

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:41

Ik rijd met sporen wanneer dat nodig is. In de B en L1 heb ik Ruben altijd zonder sporen gereden, maar nu we richting M aan het trainen zijn en er steeds meer oefeningen bij komen, vind ik het toch wel fijn om met spoor wat kleinere en duidelijkere hulpen te geven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:43

ik gebruik op mijn nieuwe pony geen sporen. had het heel even geprobeerd,maar het is niets voor ons.
lekker zonder sporen en zweepje

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:48

ik rij met sporen omdat dat moet in het M die andere die ik rij, rij ik niet met sporen, wel heb ik er altijd een zweepje bij. Paarden die wel gewend zijn bereden worden met sporen rijd ik wel met sporen. Ik kan ook prima zonder die dingen rijden Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:00

weet je wat raar is,een jurylid die Z jureerde waar ik bij schreef zei dat je niet verplicht bent om sporen te dragen,terwijl ik verder van iedereen hoor dat het vanaf M verplicht is,maar wat als je nu niet met sporen wilt rijden?

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:26

het is wel verplicht van af het M zover ik weet..

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:11

Ik rij wel met sporen, gewoon om te hulpen wat te verfijnen. Kan ook gerust zonder spoor rijden, maar bij sommige oefeningen is het wel fijn om iets duidelijkere, lichte hulpen te geven.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:16

Heel soms rijd ik met sporen, om de hulpen te verduidelijken of verfijnen. Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:21

Saar___ schreef:
Yo mensen, ik had een vraagje..

Ik heb een 4jarige pony die goed aan het been is enzo, maar ik wil graag verder komen in de dressuur. Misschien kan ik met hele kleine spoortjes gaan rijden om de hulpen iets duidelijker te geven??

xxjes Saar Clown

Nee, je mag sporen alleen gebruiken om de hulpen te verkleinen. Niet om duidelijker te geven. Als je het goed afkan met je benen, is het voorlopig denk ik nog nergenst voor nodig denk ik. Probeer je pony eerst meer op je kuiten te rijden, en pas als je verder komt in de dressuur, en je ze nodig hebt om bijv. op wedstrijd je hulpen te verfijnen, dan zou ik ze gaan gebruiken. Ook kun je ze gebruiken als je merk dat je door puur op je kuit te rijden niet verder komt, en je de sporen nodig hebt voor net dat beetje extra. Maar hij is nog maar 4, begin er niet te vroeg mee, je wilt niet dat hij afgestompt word!

MalouWenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:05

ik rijd met kleine spoortjes, anders moet ik echt overdreven veel aandrijven en als ik spoortjes om heb hoef ik ze niet veel te gebruiken, als mijn paardje het weet loopt hij al een stuk voorwaartser Tong uitsteken

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:11

Snoevie schreef:
weet je wat raar is,een jurylid die Z jureerde waar ik bij schreef zei dat je niet verplicht bent om sporen te dragen,terwijl ik verder van iedereen hoor dat het vanaf M verplicht is,maar wat als je nu niet met sporen wilt rijden?

Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die met haar hengst op een gegeven moment zover was dat ze sporen om moest, maar die kon daar echt niet tegen. Toen hebben ze het spoortje helemaal afgeschuurd en de spoor zo om gedaan Nagelbijten / Gniffelen

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:53

Ik rijd niet met sporen, vind het zelf een beetje zielig Bloos Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:38

dondeyne ik heb weleens sporen te koop gezien die slechts een geribbeld randje hadden,en geen knopje aan de achterkant zegmaar.
het is toch idioot dat je verplicht word met sporen te rijden?
maarja ik denk dat er weinig zijn die het erg vinden,omdat je mensen al in de B met sporen ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:44

Ik rijd ook met sporen, en jawel westernsporen mét van die enorme 'martel'wielen!!! Omat ik western rijd en ik rij op een trainingsstal waar voor de reining word geoefend en ik gebruik ze voor het verfijnen van mijn hulpen voor spinnen, zijwaarts etc. Het voordeel van deze sporen is dat je rolt en daarbij heb je bij het westernrijden de kuiten van het paard af dus je raakt je paard alleen wanneer het nodig is. En als je de buik raakt ROL je dus met het wiel over de huid.

Maar buiten met mijn eigen merrie rijd ik nooit met sporen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:46

heb jij dan van die puntwielen of die gladde,Miss_Montana
ik heb er geen verstand van,maar vind ze er altijd zo grof uitzien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:54

Afbeelding

Ik heb zo'n wiel als deze, ze zien er grof uit en door al die wilde cowboyfilms lijken ze veel gevaarlijker. Maar als je deze spoor vergelijkt met een knopspoor van de dressuur dan is deze net zo zacht. Sommige ruiters zeggen zelfs dat ze zachter inwerken omdat je ermee over de buik rolt ipv de buik in duwt.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:09

Ik rijd ook met korte knopspoortjes.

En ja op een jong paard, maar ik heb ze de hele tijd van het paard af en gebruik ze NIET om haar voorwaarts te rijden. maar zo kan ik net even wat duidelijker doorkomen en begrijpt ze me sneller, anders loopt ze soms gewoon door m'n been zegmaar, dan gaat ze het been negeren als ze moe word.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:10

Miss_Montana ik geloof niet echt dat ze zachter zijn,ik kan me wel voorstellen dat ze niet echt veel harder zijn door het rollende wiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:58

Het ligt eraan hoe je rijd. Ga je een westernpaard rijden met een knopspoor zal deze heftig reageren omdat hij de druk niet kent. Andersom ook, engelse paarden kennen het rollen niet van de spoor dus er is grote kans dat zij meteen wegschieten bij aanraking.