Yamcha schreef:Hier nog een.
Ik ben geen softie qua opvoeden, helemaal niet.
maar ik irriteer me er nog altijd aan dat mensen de gebruiksaanwijzing bij een koffiezetapparaat wel goed doorlezen.
Maar dat iedere gek een paard aan kan schaffen zonder er de ballen verstand van te hebben.
En dan moet je natuurlijk vooral lief zijn voor het paard, ja ja, is een gevoelig dier...
Is het ook.
En daarom JUIST is het zó belangrijk om super consequent te zijn, super eerlijk, super duidelijk... om dat gevoelige dier niet in de war te maken. Omdat je respect hebt voor wat een paard IS.
Het zijn donders mooie dieren.
En een paard waar goed mee omgegaan wordt, is ook werkwillig onder het zadel. Omgang en rijden hebben zóveel met elkaar te maken.... je krijgt wat je geeft.
Voed ze eerlijk en consequent op (ja, dan zal je mss een tik moeten uitdelen, je deelt ook een hoop knuffels uit) en je hebt een eerlijk paard, fijn in de omgang, werkwillig onder het zadel.
Het omgekeerde is ook waar.
Wees inconsequent, te lief, en dan weer te streng (een schrikreactie afstraffen bv, of een poging tot knuffelen) en je hebt niet alleen in de omgang een paard wat je uitprobeert, maar ook onder het zadel steigert en bokt, en wat niet al...
dan kun je dat bokken wel gaan afstraffen, maar je zult ook serieus en eerlijk bij jezelf moeten nagaan waar dat dan vandaan komt...
ik ben het wel met jou eens
behalve met af entoe die tik. Die zal niet nodig zijn want zoals jij al zei: paard is is lief als jij er goed mee omgaat
als een paard dus hapt of weigerd zouden mensen moeten snappen dat er iets aan de hand is.
Hier nog een.
ik stap ook altijd af als mijn paard ergens bang voor is. Dan loopt ze gelijk achter me aan.
, maar ook in de bak met de zogenaamde dressuurruiters die geen tik zullen uitdelen, zagen hun paard de eerste 5 minuten al aan de teugel en blijven dit doen en hebben geen idee wat ze doen. Die groep is vele malen groter. 
Ben ook al regelmatig weggelopen van de bakrand omdat ik te erg op mijn tong moest bijten..
) en ik hem kwijt ben op de weg (met alle rampscenario's van dien), heb liever dattie aan de kletter gaat met mij erop dan met mij ernaast